چرا عطرهای گران‌قیمت در بطری‌های کوچک فروخته می‌شوند؟

چرا عطرهای گران‌قیمت در بطری‌های کوچک فروخته می‌شوند؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 2 ساعت پیش
اشتراک گذاری :

بطری‌های معمولا کوچک و بسته‌بندی خاص عطرهای لوکس و گران‌قیمت به مسائلی فراتر از زیبایی‌شناسی بستگی دارد. این بطری‌ها و بسته‌بندی‌ها باید بازتابی فشرده و دقیق از جوهره برند سازنده باشند و تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر کنند. مفهوم اقتصاد بسته‌بندی عطر هم دقیقا همینجا معنا پیدا می‌کند. بسته‌بندی عطرهای گران‌قیمت و لوکس درواقع براساس ترکیبی از مواد اولیه ممتاز، طراحی نوآورانه و سازگاری با اصول محافظت از محیط زیست شکل می‌گیرد تا جذابیتی خیره‌کننده و سحرآمیز را خلق کند. بنابراین ترکیبی از هنر، ماندگاری و هویت برند است که عطرهای لوکس و گران‌قیمت را به سطح متفاوتی ارتقا می‌دهد.

اصول مهم برای بسته‌بندی عطرهای لوکس و گران‌قیمت

1. مواد اولیه ممتاز: ارتقای ارزش بصری و ملموس

مواد اولیه ممتاز: ارتقای ارزش بصری و ملموس

مواد اولیه ممتاز درواقع پایه و اساس بسته‌بندی عطرهای لوکس و گران‌قیمت را تشکیل می‌دهند تا ظرافت‌های زیبا و دوام طولانی‌مدت آنها را تضمین کنند. جعبه‌های سفت و محکم، کاغذهای بافتدار، برجستگی‌های فلزی و... از ملزومات مهم در اقتصاد بسته‌بندی عطر لوکس و گران‌قیمت هستند که حس کیفیت و پیچیدگی خاصی را به مخاطب انتقال می‌دهند.

بسته‌بندی‌ عطرهای لوکس معمولا از مقوای ضخیم و سفت برای ساختاربندی دقیق، بی‌نقص و مستحکم شکل می‌گیرد. کاغذهای بافتدار همراه با روکش‌های کتان یا چرم نیز تجربه لمسی و حسی عطر لوکس را ارتقا می‌دهند، درحالی که برجستگی‌ها و تزئینات فلزی مانند لبه‌های فلزی یا لوگوی فلزی برجسته هم جاذبه بصری عطرهای لوکس را به سطح عالی‌تری می‌رسانند. تزئینات شیشه‌ای و فلزی مختلف همیشه نقش مهمی در اقتصاد بسته‌بندی عطر لوکس دارند و تجربه جذاب‌تری را برای مشتریان امکان‌پذیر می‌سازند.

استفاده از مواد اولیه ممتاز در بسته‌بندی عطر لوکس، اولین برخورد مخاطب با این عطرها را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل می‌سازد و با انتظارات مصرف‌کننده از محصولات لوکس همسو است. این مواد اولیه ممتاز نه‌تنها از خود آمیزه عطر محافظت می‌کنند، بلکه ارزش متفاوت آن را نشان می‌دهند و قیمت‌گذاری رده‌بالای آن را توجیه می‌سازند.

2. طراحی نوآورانه: ادغام کارایی با هنر

طراحی نوآورانه: ادغام کارایی با هنر

طراحی‌های منحصربه‌فرد در بسته‌بندی عطرهای لوکس هم باید کارایی محصول را حفظ کند و هم لحظه جعبه‌گشایی عطر را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل سازد.

ساختارهای خلاقانه مانند درب‌های مغناطیسی، تکه‌های تاشوی پنهان یا طرح‌های لایه‌ای درواقع بسته‌بندی عطر لوکس را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند و عنصر شگفت‌انگیز بودن و سحرآمیز بودن را هم به عطر لوکس اضافه می‌گردانند. این عطرهای هنری اما کاربردی، قابلیت استفاده راحت از عطر لوکس را حفظ می‌کنند، درحالی که چارچوب زیبایی‌شناختی آن را هم نادیده نمی‌گیرند. بسیاری از برندها امروزه تکه‌های تاشوی برش‌خورده یا پایه‌های ثابت را برای درون جعبه عطرهای لوکس در نظر می‌گیرند.

این رویکرد در اقتصاد بسته‌بندی عطر، تعاملی چندوجهی از نظر حسی ایجاد می‌کند و بسته‌بندی عطر را به بخش جدایی‌ناپذیری از جاذبه عطر تبدیل می‌سازد. برندهای سازنده عطر گران‌قیمت و لوکس با این رویکرد می‌خواهند تعهد خود به نوآوری و منحصربه‌فرد بودن را نشان بدهند.

3. توجه به جزئیات: کامل‌سازی جزئیات نهایی

توجه به جزئیات: کامل‌سازی جزئیات نهایی

توجه دقیق به جزئیات، بسته‌بندی عطرهای لوکس و گران‌قیمت را از عطرهای معمولی و رایج متمایز می‌کند. ویژگی‌هایی مانند برجسته‌سازی، حکاکی، مُهرزنی با فویل و... همیشه عمق، درخشش و بافت ملموس خاصی را به بسته‌بندی عطر لوکس و گران‌قیمت می‌دهند و جذابیت بصری و لمسی بسته‌بندی و بطری عطر لوکس را به سطح عالی‌تری می‌رسانند.

تکه‌های برجسته‌شده یا حکاکی‌شده سریعا حس سه‌بعدی بودن را به‌وجود می‌آورند، درحالی که مُهرزنی با فویل هم درخشش فلزی خاصی را می‌سازد و لوگو یا طراحی کلی را برجسته می‌کند. روبان‌های ساتن، آسترکشی مخملی یا پلاک‌های حکاکی‌شده هم جلوه‌های بی‌نظیری را به بسته‌بندی یک عطر لوکس می‌بخشند.

توجه به جزئیات خاص که اهمیت زیادی در اقتصاد بسته‌بندی عطر دارد، تعهد برندها به استفاده از هنرهای دستی را نشان می‌دهد و با خواسته مشتریان عطرهای لوکس برای دسترسی به طرح‌های خاص همسو است.

4. هویت برند: ارائه یک تصویر بی‌نقص

هویت برند: ارائه یک تصویر بی‌نقص

بسته‌بندی لوکس باید بازتابی دقیق و بی‌نقص از هویت برند سازنده باشد و پیام کلیدی آن برند را به مخاطبان برساند. اگر لوگو، رنگ‌ها، تایپوگرافی و اصول زیبایی‌شناختی طراحی با هویت برند همخوانی کامل داشته باشند، بسته‌بندی عطر لوکس و گران‌قیمت هم تاثیرگذاری ماندگار و عمیقی بر مخاطبان هدف خواهد داشت.

برای مثال، یک برند مینیمالیستی ممکن است از پالت‌های تک‌رنگ و فونت‌های ساده استفاده کند، درحالی که یک برند قدیمی می‌تواند از طرح‌های پیچیده و تایپوگرافی کلاسیک کمک بگیرد. عناصر سفارشی مانند برش‌های منحصربه‌فرد یا الگوهای الهام‌گرفته از نت‌های درون عطر هم این ارتباط خاص را بیشتر تقویت می‌کنند.

بسته‌بندی بی‌نقص یک عطر لوکس هم داستان خاص برند سازنده را درون خودش جای می‌دهد و هم تجربه‌ای منسجم را می‌سازد، درحالی که باعث می‌شود مخاطبان سریعا محصول مورد نظر را در اولین برخورد بشناسند و آن را از دیگر محصولات متمایز کنند.

5. محافظت از محیط زیست: لوکس بودن در کنار مسئولیت‌پذیری

محافظت از محیط زیست: لوکس بودن در کنار مسئولیت‌پذیری

امروزه اقتصاد بسته‌بندی عطر وابستگی زیادی به طرح‌های سازگار با محافظت از محیط زیست دارد، زیرا مصرف‌کنندگان مدرن به مسئولیت‌پذیری برندها در مقابل مشکلات زیست‌محیطی اهمیت می‌دهند. به همین دلیل هم برندهای سازنده عطرهای لوکس و گران‌قیمت این روزها از مواد اولیه زیست‌تخریب‌پذیر، عناصر بازیافت‌پذیر و جوهرهای برپایه آب برای ساخت بسته‌بندی‌هایی استفاده می‌کنند که زیبایی‌های لوکس را با اصول محافظت از محیط زیست ترکیب می‌سازند.

گزینه‌های زیست‌پایشی یا سازگار با محیط زیست شامل در بسته‌بندی عطرهای لوکس شامل این موارد هستند: مقوای بازیافتی، پلاستیک‌های گیاهی، طرح‌های دارای قابلیت استفاده مجدد مانند جعبه‌های چندمنظوره و... . برندهای سازنده هم این تلاش‌ها و ویژگی‌ها را از طریق درج پیام‌های خاص یا درج نشان گواهینامه‌های دریافت‌شده بر روی بسته‌بندی محصول برجسته می‌کنند.

تولید محصولات زیست‌پایشی، وفاداری مشتریان به برند سازنده را بیشتر می‌کند و نشان می‌دهد که لوکس بودن نباید با بی‌اعتنایی به مشکلات محیط زیست همراه باشد. امروزه اقتصاد بسته‌بندی عطر وابستگی زیادی به این عنصر زیست‌محیطی دارد، درحالی که لزوما به زیبایی‌ها و پیچیدگی‌های محصولات لوکس و گران‌قیمت نیز آسیب نمی‌رساند.

بیشتر بخوانید : با گرانترین عطر های زنانه دنیا آشنا شوید با گرانترین عطر های زنانه دنیا آشنا شویدبا گران‌ترین ادکلن های مردانه جهان آشنا شوید! با گران‌ترین ادکلن های مردانه جهان آشنا شوید!

۶. انتخاب بطری‌های کوچک‌تر: جاذبه کمیاب بودن

انتخاب بطری‌های کوچک‌تر: جاذبه کمیاب بودن

بسیاری از برندهای لوکس به جاذبه کمیاب بودن و منحصربه‌فرد بودن توجه دارند و درنتیجه بطری‌های کوچک را برای عطرهای گران‌قیمت خودشان انتخاب می‌کنند تا عطرهایشان لوکس‌تر و خاص‌تر به نظر برسند. البته این بطری‌های کوچک‌تر معمولا دارای طرح‌ها یا مکانیسم‌های منحصربه‌فردی هستند که تجربه کاربر از عطر لوکس و گران‌قیمت را ارتقا می‌دهند و هزینه‌های تولید را هم افزایش می‌دهند.

شاید بطری‌های کوچک‌تر در نگاه اول زیادی گران به نظر برسند، اما حاوی مقدار زیادی از یک عطر لوکس و کمیاب هستند ــ آمیزه‌های منحصربه‌فرد، ترکیبات کمیاب یا نادر و لایه‌های بسیار ظریف و خاصی که در هیچ‌کدام از عطرهای رایج و دارای تولید انبوه یافت نمی‌شوند. برای کسانی که به‌دنبال یک ماجراجویی خاص و جذاب در جهان عطرها هستند، بطری‌های کوچک دست‌سازی که برای عطرهای لوکس و گران‌قیمت ساخته می‌شوند، قطعا ارزش خرید بالایی دارند.

اقتصاد بسته‌بندی عطر در بازار جهانی

حجم بازار جهانی بسته‌بندی عطر در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۵۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. پیش‌بینی می‌شود که حجم این بازار جهانی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۳.۷۲ میلیارد دلار برسد، درحالی که این حجم تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۵.۹۵ میلیارد دلار خواهد رسید. درواقع با نرخ رشد سالانه ۶.۹۳ ٪ مواجه هستیم. قاره اروپا اهمیت زیادی در اقتصاد بسته‌بندی عطر دارد، زیرا تا پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۳۱.۶ ٪ از سهم بازار جهانی بسته‌بندی عطر در اختیار اروپا قرار داشته است. به‌علاوه، پیش‌بینی می‌شود که بازار بسته‌بندی عطر در ایالات متحده آمریکا نیز رشد چشمگیری داشته باشد و تا سال ۲۰۳۲ به ارزش حدودی ۱.۳۱ میلیارد دلار برسد. برآوردها نشان می‌دهند که رشد اقتصاد بسته‌بندی عطر تا حدود زیادی تحت تاثیر افزایش تقضاها برای دسترسی به بسته‌بندی سفارشی ممتاز و بسته‌بندی دوستدار محیط زیست قرار دارد.

بسته‌بندی عطر شامل انواع مختلفی از بسته‌بندی‌ها برای محافظت و نگهداری از مایع عطرها است، درحالی که این بسته‌بندی‌ها باید جذابیت‌های بصری، ملموس و حسی عطرها را نیز برای مشتریان ارتقا بدهند. آمارها نشان می‌دهند که عواملی مانند آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و تغییرات سبک زندگی در میان جوانان درحال افزایش دادن مصرف عطر در سراسر جهان هستند و درنتیجه حجم اقتصاد بسته‌بندی عطر را بیشتر می‌کنند. تقاضای روزافزون در میان جمعیت جوان جهان برای دسترسی به عطرهای متفاوت هم نقش مهمی در رشد اقتصاد بسته‌بندی عطر دارد. انتظار می‌رود که برندهای سازنده عطر هرچه بیشتر به استفاده از عناصر شیشه‌ای برای ساخت بسته‌بندی عطرها روی بیاورند، زیرا شیشه‌های باکیفیت همیشه عملکردی عالی به‌لحاظ آب‌بندی بی‌نقص، مقاومت دمایی و ظرفیت بالا برای تزئینات زیبا و جذاب داشته‌اند.

بطری عطرها: کاوشی در فلسفه طراحی بطری ادکلن

بطری‌های عطرها فقط ظروفی برای نگهداری از آمیزه‌های مایع عطرها نیستند، بلکه می‌توانند خودشان را در قالب آثار هنری مطرح کنند، مخصوصا اگر با عطرهای لوکس و گران‌قیمت مواجه باشیم. طراحی بطری عطر همواره نقش مهمی در جذب مشتریان داشته است، درحالی که جوهره برند سازنده و ماهیت آمیزه درونش را هم به مخاطبان انتقال می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین عواملی که در طراحی بطری ادکلن نقش دارند و تاثیر این طراحی‌ها بر مشتریان عطرها اشاره خواهیم کرد. اگر شما هم به فلسفه طراحی بطری ادکلن علاقه دارید، حتما این بخش را بخوانید.

۱. جذابیت زیبایی‌شناختی

یکی از ارکان مهم در فلسفه طراحی بطری ادکلن، تلاش برای خلق جذابیت زیبایی‌شناختی عالی برای این بطری‌ها است. یک بطری زیبا که جذابیت بصری زیادی داشته باشد، می‌تواند تاثیرگذاری قدرتمندی بر مخاطبان ایجاد کند و احساسات خاصی را در وجود مخاطب برانگیخته سازد که با عطر همسو هستند. طراحان معمولا از منابع مختلفی مانند طبیعت، هنر و نمادهای فرهنگی برای آفریدن بطری‌های منحصربه‌فرد و چشم‌نواز الهام می‌گیرند. چه با یک طراحی مینیمالیستی و شیک مواجه باشیم و چه با یک طراحی پر از زرق‌وبرق و پر از تزئینات، جذابیت بصری بطری ادکلن برای جذب خریداران بسیار مهم است.

۲. هویت برند

بطری عطر همیشه یکی از مهم‌ترین نمادهایی است که هویت برند سازنده را بازتاب می‌دهد. بنابراین تلاش برای عرضه کردن هویت برند سازنده، یکی دیگر از ارکان مهم در فلسفه طراحی بطری ادکلن است. طراحی بطری ادکلن باید به شیوه‌ای باشد که هویت و ارزش‌های برند را به نمایش دربیاورد و بر مخاطبان اصلی خودش تمرکز کند. برندهایی که عطرهای لوکس و گران‌قیمت می‌سازند، معمولا طرح‌های باشکوه و بسیار خاص را برای بطری ادکلن خودشان انتخاب می‌کنند، درحالی که برندهای دیگر معمولا به رویکردهای مینیمالیستی و نوآورانه در فلسفه طراحی بطری ادکلن علاقه دارند. طراحی بطری عطر باید با تصویر کلی برند هسمو باشد و به شکل‌گیری پیوند عمیق میان برند سازنده و مشتریان کمک کند.

۳. ارگونومی و کارایی

گذشته از اصول زیبایی‌شناختی، ارگونومی و کارایی هم جزو ارکان مهم در فلسفه طراحی بطری ادکلن هستند. درواقع بطری عطر و ادکلن باید به‌راحتی در دست جای بگیرد، درپوش آن به‌راحتی باز شود و استفاده از بخش اسپری آن هم ساده و راحت باشد. طراحان بطری ادکلن همیشه به اندازه، وزن و شکل بطری‌ها توجه دارند تا مطمئن شوند که بطری نهایی به‌راحتی در دست جای می‌گیرد و اصطلاحا «خوش‌دست» است. به‌علاوه، کارایی بطری مانند مکانیسم درپوش و بخش اسپری هم باید کارامد و کاربرپسند باشد.

۴. انتخاب مواد اولیه

انتخاب مواد اولیه‌ای که در طراحی بطری عطر و ادکلن کاربرد دارند، می‌تواند تاثیر زیادی بر زیبایی کلی و ارزش ادراک‌شده محصول داشته باشد. شیشه به‌دلیل شفافیت خاصی که دارد و به‌خاطر این‌که به مشتریان اجازه می‌دهد رنگ آمیزه عطر را ببینند، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ماده اولیه مورد استفاده در ساخت بطری عطر و ادکلن است. با این‌حال، طراحان از مواد اولیه دیگر مانند کریستال، سرامیک یا مواد فلزی هم برای ساختن بطری عطرها و ادکلن‌های لوکس استفاده می‌کنند تا جاذبه متفاوتی به عطرهای گران‌قیمت بدهند.

۵. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نوآوری

طراحان همیشه تلاش می‌کنند که بطری ادکلن هر برند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برخوردار باشد تا خیلی سریع بتوان آن را از سایر رقبا و عطرهای دیگر برندها متمایز کرد. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل مواردی مانند طرح‌های نوآورانه برای درپوش یا اشکال غیرمتعارف باشند. این ویژگی‌های متمایز نه‌تنها توجه مخاطبان را جلب می‌کنند، بلکه تجربه کلی استفاده از عطرها را هم به سطح بالاتری ارتقا می‌دهند. عطرهای لوکس و گران‌قیمت معمولا در ساختار بطری دارای خصوصیات منحصربه‌فرد و استثنایی هستند تا همیشه در ذهن مخاطبان ماندگار شوند.

بیشتر بخوانید :

طراحان درباره بطری‌های نوآورانه چه می‌گویند؟

ــ لانکوم ایدول

«من هرگز به یک بطری ساده که بتواند به‌صورت عمودی روی سطوح مختلف قرار بگیرد، فکر نمی‌کردم. هرگز... . دیدگاهم این بود که زنان به یک شیء دیگر که بتواند در قفسه حمام یا میز آرایش قرار بگیرد، نیاز ندارند. بنابراین یک بطری تخت، با قابلیت حمل‌پذیری متفاوت و با قابلیت شارژ مجدد را تصور کردم که ابعادش شبیه به یک موبایل هوشمند باشد، چون دست‌های ما امروزه به‌خاطر همین موبایل‌های هوشمند به نگه داشتن اشیایی با این ابعاد عادت کرده‌اند. من می‌خواستم یک بطری متفاوت و بسیار نازک و ظریف بسازم و درنتیجه راه‌های مختلفی را برای طراحی آن امتحان کردیم».

اینها را شفیق جاسمی (معمار و طراح صنعتی) می‌گوید که کار طراحی بطری لانکوم ایدول را بر عهده داشته است. او قطعات منحصربه‌فردی را برای برندهای مشهور مانند باکارات، کنزو و بولگاری طراحی کرده است و در سال ۲۰۱۹ هم یکی از باریک‌ترین بطری‌های عطر جهان را برای برند لانکوم ساخت. این طراح خلاق می‌گوید: «وقتی که از روش‌های سنتی قالب‌گیری برای ساختن بطری لانکوم ایدول استفاده کردیم، بافت شیشه‌ای به هم چسبید و منفجر شد. بنابراین یافتن راه‌حل کاربردی به یک ماجرای علمی خاص تبدیل شد. در پایان، لبه‌های بطری را طوری طراحی کردیم که حجم کافی داشته باشد تا شرایط را برای گردش هوا فراهم کند. من عاشق خلق اشیایی هستم که براساس تنش میان ظرافت و استحکام شکل می‌گیرند، زیرا چنین اشیایی می‌توانند ابعاد متفاوتی را به تجربه ما از عطرها اضافه کنند. وقتی که بعضی افراد به من می‌گویند که بطری لانکوم ایدول به‌هیچ‌وجه روی سطوح مختلف نمی‌ایستد، من به‌سادگی پاسخ می‌دهم که اصلا این موضوع چه اهمیتی دارد؟! این بطری را همیشه در دست بگیرید یا آن را درون کیف همراهتان بگذارید تا همیشه نزدیک به شما باقی بماند. بطری لانکوم ایدول می‌خواهد که به امتداد خود شما تبدیل شود ــ یک امتداد حسی، لمس‌شدنی و بصری».

ــ کارولینا هررا گود گرل ادو پرفیوم

کارولینا هررا در کاراکاس (ونزوئلا) و در سال ۱۹۶۹ متولد شد. او از سال ۱۹۹۷ به‌عنوان مدیر خلاق عطرسازی فعالیت می‌کند و چشم‌انداز تازه و نوآورانه‌ای را به برند کارولینا هررا آورده است. غریزه و تخیل او همچنان به آفرینش و تکامل عطرهای کارولینا هررا کمک می‌کند، زیرا او از خاطرات خودش و زیبایی سرشار زندگی الهام می‌گیرد. او می‌گوید: «من در مقابل زنان امروزی مسئولیت خاصی دارم. بنابراین باید کاری کنم که زنان امروزی اعتمادبه‌نفس، مدرن بودن و بالاتر از همه، زیبا بودن را با تمام وجود احساس کنند».

به‌ندرت پیش می‌آید که بطری‌های عطر بتوانند آن احساس قدرتمند و تاثیرگذاری را به‌وجود بیاورند که بطری خاص و استثنایی کارولینا هررا گود گرل به‌وجود می‌آورد. درواقع با یک بطری شیشه‌ای خاص در قالب یک کفش پاشنه‌بلند بسیار کشیده مواجه هستیم که قدرت زنانگی مدرن و طبیعت دوگانه‌ای را نشان می‌دهد که هم در خود این عطر و هم در وجود زنان یافت می‌شود. بطری کارولینا هررا گود گرل که از شیشه براق و دودی به رنگ آبی نیمه‌شب ساخته شده، یک پاشنه بسیار بلند و طلایی‌رنگ دارد. کارولینا هررا گود گرل درواقع یک نوآوری غیرمنتظره در عرصه ساخت بطری‌های عطر بود که استفاده از عطر کارولینا هررا  گود گرل را به یک تجربه خاطره‌انگیز و پراحساس تبدیل کرد. کارولینا هررا گود گرل به‌خوبی روحیه و تخیل زنان قدرتمند امروزی را به تصویر می‌کشد.

تاثیر روان‌شناسی عطرها در خرده‌فروشی و برندسازی

عطرها چیزی فراتر از اشیایی زیبا و مبتنی بر اصول زیبایی‌شناختی صرف هستند. درواقع عطرها از این قابلیت ویژه برخوردارند که بر احساسات، رفتارها و خلق‌وخوی ما تاثیر بگذارند. اما برندها چطور می‌توانند از این قدرت ویژه برای تقویت برند خودشان استفاده کنند؟ همین‌جاست که مفهوم بازاریابی روانشناختی عطر شکل می‌گیرد. در ادامه به بررسی تاثیر روان‌شناسی عطرها می‌پردازیم و با استراتژی‌های عملی موفق برای افزایش فروش عطرها آشنا می‌شویم که بر جنبه‌های عاطفی و روانشناختی عطرها متکی هستند.

تاثیر روانشناختی عطرها

بیایید بررسی کنیم که عطرها چطور می‌توانند عمیقا بر خلق‌وخو و تصمیم‌گیری انسان‌ها تاثیر بگذارند و بازاریابی روانشناختی عطر را به‌وجود بیاورند، مخصوصا وقتی که درباره انتخاب عطرهای خاص صحبت می‌کنیم. آشنایی با این نکات می‌تواند برای کسب‌وکار شما بسیار ارزشمند باشد.

۱. بیدار کردن خاطرات عاطفی

عطرها از طریق برقراری ارتباط با تجربیات گذشته می‌توانند خاطرات شخصی خاصی را در ذهن شما بیدار کنند. این اتفاق به سیستم لیمبیک مغز وابسته است که پردازش عطرها را بر عهده دارد و لحظات خاص و منحصربه‌فرد را از طریق حس بویایی بازیابی می‌کند. این ارتباطات خاص بین عطرها و سیستم لیمبیک مغز، پیوند عاطفی و عمیقی را میان عطرها و خاطرات می‌سازند.

۲. بهبود انگیزه و تمرکز

بعضی از روایح مانند نعناع و دارچین درواقع محرک‌های قدرتمندی هستند که تمرکز و هوشیاری ذهنی را ارتقا می‌دهند. این روایح از عملکرد شناختی پشتیبانی می‌کنند و باعث تقویت انگیزه می‌شوند، درحالی که به همین دلایل به گزینه‌های ایده‌آلی برای ارتقای بهره‌وری شغلی تبدیل می‌گردند.

۳. تقویت خلق‌وخو

عطرهای حاوی نت‌های مرکباتی، شکل‌گیری بعضی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین را افزایش می‌دهند، درحالی که سروتونین با حس شادی مرتبط است. این تقویت خلق‌وخو مستقیما مثبت‌اندیشی را افزایش می‌دهد و تاثیر عاطفی ماندگاری بر افراد باقی می‌گذارد.

۴. تقویت حضور اجتماعی

عطرها امتدادی از هویت اجتماعی افراد هستند. درواقع عطرها هستند که اولین برداشت‌ها را می‌سازند، اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهند و روابط شخصی را تقویت می‌کنند. درک عمیق از نحوه تاثیرگذاری عطرها بر تعاملات اجتماعی می‌تواند به برندها کمک کند تا ارتباطات معناداری با مخاطبان خود برقرار کنند.

۵. افزایش حس آرامش

روایحی همچون اسطوخودوس و بابونه از اثربخشی قابل توجهی برای افزایش حس آرامش و کاهش استرس برخوردارند. استنشاق این روایح درواقع سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهد، تعادل روانی را بهتر می‌سازد و حس آرامش را تقویت می‌کند.

مزایای ایجاد ارتباط عاطفی بین محصولات و مشتریان

پیوند عاطفی بین عطرهای یک برند و مشتریان آن چطور می‌تواند وفاداری مشتریان به یک برند را افزایش بدهد و احتمال خریدهای مکرر و ثابت را بیشتر کند؟ در ادامه به بعضی از مزایای کلیدی این رابطه مهم در بازاریابی روانشناختی عطر اشاره می‌کنیم.

۱. ترغیب به خرید مجدد

تردیدی نیست که تاثیرگذاری عاطفی عطرها درنهایت نرخ خرید مجدد عطرها را افزایش می‌دهد. اگر که محصول یک برند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزانه مشتریان تبدیل شود، جریان‌های درآمدی پایداری را برای آن برند تضمین می‌کند.

۲. تحریک حس‌ها و ارتباطات حسی

عطرها حس‌های مختلف را عمیقا درگیر می‌کنند و سیستم عصبی را برای پدید آوردن یک تجربه حسی منحصربه‌فرد هدف می‌گیرند. همین ارتباط خاص است که دلبستگی شخصی شما به یک محصول را تقویت می‌کند و پیوند عاطفی میان مشتری و برند عطرساز را ارتقا می‌دهد.

۳. خلق یک داستان شخصی منحصربه‌فرد

عطرها منعکس‌کننده سلیقه شخصی مشتریان هستند و به‌عنوان وسیله‌ای برای ابراز وجود عمل می‌کنند. عرضه عطرهایی که شخصیت متفاوتی دارند، مزیت رقابتی قدرتمندی به برندها عطرساز می‌دهد و وفاداری خریداران را هم به‌مرور زمان بیشتر می‌کند.

۴. تقویت حس تعلق و اعتماد

اگر که عطر یک برند به تجسمی از ارزش‌های الهام‌بخش و نمادهای احساسی تبدیل شود، حس وفاداری عمیقی میان مشتری و محصول مورد نظر شکل می‌گیرد. این وفاداری درواقع جذابیت پیشنهادات رقیب را کاهش می‌دهد و تعهد بلندمدت مشتری به یک برند را تضمین می‌کند.

۵. کمک‌رسانی برندهای عطرساز به خلق یک تجربه شخصی

عطرها می‌توانند با خاطرات مثبت و خاصی پیوند بخورند که درواقع ارتباط بسیار مهمی با مناسبت‌های خاص یا لحظات مهم زندگی دارند. اگر برند عطرساز بتواند عطرهایش را با چنین لحظات و مناسبت‌هایی گره بزند، حضور خودش را در ذهن مشتریان برای مدت‌زمان طولانی تثبیت می‌کند. بنابراین بازاریابی روانشناختی عطر بدون توجه به این اصول نمی‌تواند به موفقیت مطلوب برسد.

استراتژی قیمت‌گذاری محصولات لوکس

استراتژی قیمت‌گذاری لوکس، بحث خاصی در حوزه استراتژی قیمت‌گذاری است که در میان برندهای سازنده محصولات لوکس مانند عطرهای لوکس مشاهده می‌شود. این استراتژی درواقع مشتریان ثروتمندی را هدف قرار می‌دهد که ارزش زیادی برای دسترسی به کالاهای اختصاصی و گران‌قیمت قائل هستند و پرستیژ خاصی را با خریدن این کالاها کسب می‌کنند. در این بخش به مسائل مرتبط با استراتژی قیمت‌گذاری لوکس اشاره خواهیم کرد.

استراتژی قیمت‌گذاری لوکس چیست؟

استراتژی قیمت‌گذاری لوکس یعنی تعیین کردن قیمت رده‌بالا برای محصولاتی که به‌عنوان محصولات اختصاصی، منحصربه‌فرد، لوکس، ممتاز، بسیار باکیفیت، نوآورانه یا مبتنی بر تکنولوژی‌های بالارده شناخته می‌شوند.

این رویکرد مبنای روان‌شناختی هم دارد: محصولات گران‌قیمت‌تر همواره با کیفیت بالاتر، دسترسی محدودتر و جلوه‌های انحصاری مرتبط هستند و نشان می‌دهند که دارنده این محصولات در مرتبه اجتماعی بالاتری قرار می‌گیرد. محصولات لوکس در مقایسه با کالاهایی که قیمت متوسط دارند، قابل اعتمادتر و بادوام‌تر حساب می‌شوند.

رفتار مخاطبان محصولات لوکس مانند عطرهای لوکس و گران‌قیمت نیز چندان از نیاز به خرید چنین محصولاتی سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه بیشتر از تمایل به متفاوت بودن یا نشان دادن تعلق به یک گروه اجتماعی خاص ناشی می‌شود که اعضایش همواره ارزش خاصی برای محصولات برندهای لوکس قائل هستند.

ویژگی‌های استراتژی قیمت‌گذاری لوکس

قیمت‌گذاری کالاهای لوکس و گران‌قیمت براساس ویژگی‌های خاصی انجام می‌گیرد. برندهای ممتاز و لوکس اساسا جایگاه خاص خودشان را با تمرکز بر کیفیت، تصویرسازی قدرتمند از برند خودشان و سطح بالای خدمات به‌دست می‌آورند، درحالی که دستیابی به چنین هدفی به هزینه‌های بازاریابی بیشتر و استراتژی قیمت‌گذاری لوکس وابستگی دارد.

تعیین قیمت رده‌بالا برای یک عطر لوکس زمانی توجیه‌پذیر است که محصول مورد نظر دارای خصوصیات زیر باشد:

بسیار باکیفیت و حاوی عناصر ممتاز

لوکس و باکلاس

منحصربه‌فرد (به این معنی که هیچ رقیبی در بازار ندارد یا خصوصیاتش بسیار منحصربه‌فرد و کمیاب هستند)

تولید محدود یا ساخت دست‌ساز

بیایید به استراتژی قیمت‌گذاری لوکس و آنچه واقعا خریداران را جذب می‌کند، نگاهی دقیق‌تر بیندازیم:

کیفیت بالا: قابل‌اعتماد بودن و ماندگاری کیفی در طولانی‌مدت جزو خصوصیاتی هستند که برای جلب اعتماد مشتریان ضروری به‌شمار می‌روند. محصولات باکیفیت مانند عطرهای لوکس و گران‌قیمت باید به خریدار تضمین بدهند که او با یک محصول بی‌نقص مواجه است و می‌تواند به برند سازنده اعتماد کند، درحالی که به‌راحتی می‌تواند از ماندگاری کیفی محصول لوکس در طولانی‌مدت اطمینان داشته باشد. همین اصل است که پایه و اساس اعتماد مشتریان را می‌سازد و گروهی از مشتریان وفادار را به‌وجود می‌آورد که رشد پایدار فروش را برای برند سازنده تضمین می‌کنند.

لوکس و باکلاس بودن: کالاهای ممتاز مانند عطرهای گران‌قیمت و لوکس برای گروه خاص و محدودی از مشتریان تولید می‌شوند و تقاضای خرید آنها دقیقا به‌خاطر قیمت بالایشان شکل می‌گیرد. قیمت بالا درواقع کالاهای ممتاز را از کالاهای رایج در بازار انبوه متمایز می‌کند و به دارندگان آنها حس ارزش افزوده را القا می‌کند، درحالی که وجهه اجتماعی متفاوتی برای صاحبان آنها می‌سازد.

منحصربه‌فرد بودن: برندی که یک محصول اختصاصی و منحصربه‌فرد را عرضه می‌کند و هیچ رقیبی ندارد، خریداران خاصی را به‌سوی خودش جذب می‌کند که هیچ جایگزینی نخواهند داشت. بنابراین برند سازنده با علم بر این‌که مشتریان خاصش آماده پرداخت هزینه‌های گزاف هستند، قیمت بالاتری را برای محصول لوکس خودش تعیین می‌کند. تکنولوژی‌های نوآورانه، ثبت اختراعات خاص و همکاری با چهره‌های مشهور جزو ترفندهای مهمی هستند که به خلق محصولات انحصاری و منحصربه‌فرد با قیمت بالا کمک می‌کنند.

محدود بودن میزان تولید: کالاهایی که تولید محدود دارند، اغلب مورد توجه کلکسیونرها یا کسانی قرار می‌گیرند که اهمیت زیادی برای انحصاری بودن قائل هستند. علاوه بر این، موجودی محدود می‌تواند ارزش یک محصول لوکس را در طولانی‌مدت افزایش بدهد و آن را به یک کالای نایاب و افسانه‌ای تبدیل کند. بعضی از خریداران هم دلبستگی شخصی یا عاطفی خاصی به کالاهای ادیشن محدود پیدا می‌کنند و درنتیجه تمایل آنها به سرمایه‌گذاری برای دسترسی به چنین محصولاتی بیشتر می‌شود.

این ویژگی‌ها معمولا طوری با یکدیگر ترکیب می‌شوند که قیمت بالای محصول را به یک عنصر مهم در استراتژی کلی بازاریابی تبدیل می‌سازند و جایگاه برند سازنده را به‌عنوان یک برند ممتاز و لوکس در بازار جهانی تثبیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید : گرانترین ادکلن ها در ایران کدام اند؟ گرانترین ادکلن ها در ایران کدام اند؟

استراتژی قیمت‌گذاری لوکس چه مزیت‌هایی دارد؟

استراتژی قیمت‌گذاری لوکس به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در توسعه محصول، خدمات‌رسانی عالی، بسته‌بندی ممتاز و بازاریابی قدرتمدن نیاز دارد. بنابراین این پرسش پیش می‌آید که آیا چنین کاری ارزشش را دارد؟ استراتژی قیمت‌گذاری لوکس چه مزیت‌هایی برای برند سازنده خواهد داشت؟

در صورتی که استراتژی قیمت‌گذاری لوکس به‌درستی و براساس اصول صحیح انجام بگیرد، می‌تواند مزیت‌های زیر را برای برند سازنده به همراه داشته باشد:

سود بیشتر از هر واحد فروش: به‌لطف سیاست قیمت‌گذاری رده‌بالا، شرکت درآمد چشمگیری را از هر کالای فروخته‌شده به‌دست می‌آورد. این اتفاق به شرکت برای سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه تحقیق و توسعه، بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان و هویت‌سازی قوی‌تر برای برند فرصت می‌دهد. همه این موارد به رشد بیشتر برند سازنده و گسترش سهم آن در بازار کمک می‌کنند.

پایگاه مشتریان وفادار و ثروتمند: اگر استراتژی قیمت‌گذاری لوکس با موفقیت پیش برود، تاثیر مثبتی بر ثبات تقاضا و ثبات درآمد خواهد داشت، درحالی که این دو عامل همیشه در طولانی‌مدت برای موفقیت مالی شرکت‌ها مهم هستند.

افزایش اعتبار برند: شهرت یک محصول لوکس خیلی زود ارزش و جایگاه ارزشی برند سازنده را ارتقا می‌دهد و آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند. به‌علاوه، وفاداری مشتریان در این مسیر نه‌تنها به یک محصول خاص، بلکه به طیف گسترده‌ای از محصولات یک برنده ثابت افزایش می‌یابد.

ایجاد مانع برای رقبا: کیفیت بالای محصولات لوکس و گران‌قیمت و سیاست قیمت‌گذاری متناسب با آن، ورود رقبا را به بازار دشوار خواهد کرد و آنها را مجبور به افزایش کیفیت و هزینه محصولات خودشان می‌کند. همین روند به برند سازنده محصولات لوکس فرصت می‌دهد تا جایگاه برجسته و پیشروی خودش را در بازار عطرها تضمین کند.

روانشناسی خرید محصولات گران

یک کالای لوکس مانند یک عطر بسیار گران‌قیمت درواقع یک کالای غیرضروری است. لباس‌های بسیار گران‌قیمت، کیف‌های دست‌دوز خاص، جواهرات خاص، ساعت‌های رده‌بالا و... نیز همین ویژگی را دارند. هیچ‌کس نمی‌تواند جذابیت محصولات لوکس را انکار کند، اما رده قیمتی این محصولات برای هر کسی عادی نیست. درواقع اگر شغل‌های خاصی با درآمدهای بسیار بالا داشته باشید، می‌توانید به محصولات لوکس و بسیار گران‌قیمت دسترسی پیدا کنید. البته بعضی افراد هم از نظر درآمد در این رده قرار نمی‌گیرند، اما همچنان برای خرید محصولات لوکس تلاش می‌کنند. در این بخش به نکات مهمی درباره روانشناسی خرید محصولات گران اشاره خواهیم کرد.

رفتارهای غیرمنطقی

خریداران و مشتریان همیشه منطقی رفتار نمی‌کنند. براساس مطالعات اخیر در حوزه روانشناسی رفتاری، بعضی از کسانی که محصولات لوکس را خریداری می‌کنند، در موقعیت مالی مناسبی برای خرید کالاهای لوکس قرار ندارند. درواقع هیجانات ناگهانی یا تلاش برای متفاوت بودن یا نشان دادن تعلق خود به یک طبقه اجتماعی خاص باعث می‌شود که بعضی افراد در مواجهه با محصولات لوکس درنهایت تصمیم‌های غیرمنطقی بگیرند و برای خرید چنین محصولاتی اقدام کنند.

برابر دانستن قیمت بالاتر با کیفیت بالاتر

بعضی افراد تمایل دارند که بیش‌ازحد بر جبنه‌های مثبت یک محصول لوکس تاکید بگذارند و جنبه‌های منفی آن را یکسره نادیده بگیرند. بازاریابی قدرتمند و برندسازی بی‌نقص هم معمولا در شکل‌گیری این فرایند نقش دارند. به همین دلیل هم می‌بینیم که بعضی افراد حاضرند یک شب در صف بمانند تا موبایل آیفون بخرند، حتی اگر محصولات اپل لزوما از نظر فناوری در رده ممتاز یا منحصربه‌فرد قرار نگیرند. بعضی از عطرهای بسیار گران‌قیمت نیز همین وضعیت را دارند. یعنی خریداران آنها به‌خاطر وفاداری عجیب‌وغریب به برند سازنده حاضرند برای به‌دست‌آوردن محصول مورد نظر هر کاری را انجام بدهند، حتی اگر یک عطر تولید انبوه از نظر عملکردی برای استفاده آنها کاملا مناسب باشد.

بعضی افراد براساس پیش‌فرض‌های خودشان اینطور نتیجه‌گیری می‌کنند که کالاهای گران‌تر همیشه از نظر کیفی برتر هستند. آنان معمولا بر این باورند که محصول لوکس و گران‌قیمت همیشه از نظر قیمتی ارزش خرید دارد، حتی اگر نمونه‌های مشابه مقرون‌به‌صرفه کاملا در دسترس آنها قرار داشته باشند.

افزایش حس عزت‌نفس

وقتی که درباره روانشناسی خرید محصولات گران صحبت می‌کنیم، نباید عامل عزت‌نفس را نادیده بگیریم. این موضوع مخصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که خریداران به‌راحتی نتوانند هزینه لازم برای تهیه یک محصول لوکس و گران‌قیمت را فراهم کنند. در این موارد، تلاش برای خریدن یک محصول لوکس و گران‌قیمت مانند عطرهای بسیار خاص می‌تواند راهکاری برای افزایش حس عزت‌نفس باشد و درنهایت این حس را به مشتریان بدهد که به یک طبقه اجتماعی بالاتر و ثروتمندتر تعلق دارند.

امروزه با گسترش خریدهای آنلاین قسطی و اعتباری، تمایل افراد مختلف به خرید کالاهای لوکس هم بیشتر شده است و فروشندگان هم از همین فرصت به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی طلایی استفاده می‌کنند. در کنار اینها، نباید ارتباط بین خرید محصولات لوکس و حس موفق بودن را هم نادیده گرفت. درواقع بعضی افراد با خریدن محصولات لوکس و گران‌قیمت برای خودشان، نوعی پاداش ویژه را برای خودشان در نظر می‌گیرند و این خریدها را با حس موفق بودن مرتبط می‌دانند.

اهمیت دادن به اصالت

بعضی افراد در درجه اول به اصالت محصولات لوکس و گران‌قیمت توجه دارند و اگر همان محصول را بدون برچسب برند در دسترس آنها قرار بدهید، حاضر به خرید آن نخواهند بود. محققان دانشگاه ییل هم می‌گویند که این تمایل برای دسترسی به محصولات اصیل یا اساسا اصیل بودن به اوایل دوران کودکی برمی‌گردد. احساسات پیوندخورده با یک محصول لوکس و گران‌قیمت یا خاطره خاصی که از دسترسی به یک محصول اصیل و ناب به‌وجود می‌آید، دو عاملی هستند که دلیل دبستگی بعضی افراد به کالاهای اصیل و لوکس را توضیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید : چطور بوی عطرهای گران‌قیمت را داشته باشیم، بدون هزینه زیاد! چطور بوی عطرهای گران‌قیمت را داشته باشیم، بدون هزینه زیاد!

نقش میراث و داستان‌سرایی برند

خریداران کالاهای لوکس به‌سمت برندهایی با تاریخچه غنی و روایت‌های منحصربه‌فرد جذب می‌شوند. حتی داستان پشت یک محصول می‌تواند به‌اندازه خود آن محصول مهم و ارزشمند باشد. استراتژی بازاریابی محصولات لوکس هم اغلب بر هنرهای کمیاب، میراث غنی و جاودانگی محصولات لوکس تاکید می‌گذارد تا نوعی محرک روانشناختی جذاب برای مخاطبان بسازد. اما چه عناصری هستند که داستان‌سرایی برند را از نظر تاثیرگذاری ارتقا می‌دهند؟

میراث ــ برندهای قدیمی و قدرتمندی که سابقه موفقی در ساخت محصولات لوکس دارند، حداقل چند دهه سابقه دارند و در استفاده از هنرهای دستی و صنعتی منحصربه‌فرد به مهارت خاصی رسیده‌اند.

اصالت ــ خریداران کالاهای لوکس اغلب به‌دنبال برندهای قدرتمندی هستند که نسبت به ریشه‌های اصیل خودشان وفادار بمانند.

نوآوری در کنار سنت ــ ترکیب نوآوری مدرن و تکنیک‌های سنتی، یکی از آن عناصر مهمی است که مورد توجه خریداران ثروتمند قرار می‌گیرد.

جاذبه حسی

وقتی که درباره روانشناسی خرید محصولات گران صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که خریدن محصولات لوکس و گران‌قیمت در بعضی موارد از نیازهای عاطفی نشات می‌گیرد، نه از نیازهای کاربردی و واقعی. بعضی از خریداران بر این اساس عمل می‌کنند که یک محصول لوکس دقیقا چه احساس خاصی را به آنها انتقال می‌دهد ــ حس قدرتمند بودن، حس ثروتمند بودن، حس خاص بودن، حس موفق بودن و... .

این جذابیت عاطفی در بازاریابی کالاهای لوکس براساس تحریک مخاطبان به لذت‌جویی، راحت‌طلبی، رفاه و... شکل می‌گیرد. اما چرا این استراتژی بازاریابی نتیجه‌بخش است؟ نباید فراموش کرد که پیوندهای عاطفی همیشه خاطرات ماندگاری را پدید می‌آورند. وقتی که کسی یک عطر لوکس و بسیار گران‌قیمت را خریداری می‌کند، درحال جشن گرفتن یک دستاورد بزرگ یا ساختن یک لحظه ویژه در زندگی خودش است. به همین دلیل هم بعضی از برندهای سازنده محصولات لوکس می‌کوشند که محصولات خاص خودشان را به نمادی از موفقیت، استثنایی بودن و خاص بودن تبدیل کنند.


ندا احمدلو

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
با این کار راه رو برای تقلبی فروش‌های بازار هموارتر کردید و خریدارها از قبل سردرگم تر خواهند شد. مبارزه با قاچاق در کشوری اخلاقی حساب می‌شه که مردمش رو از خرید قانونی اجناس مورد تقاضاشون محروم نکرده باشه
لاله
1404/09/15
من از یک سایتی که فکر میکردم خیلی معتبره 2 تا عطر از یه مدل خریدم حالا دیدم هر دو یک بچ کد مشابه دارند امکان داره؟ یا فیکه؟
پاسخ مدیر : سلام بله درسته
AMIR
1404/08/24
پاسخ به fahad
عااااااااااااااااااااالی
Telecaster
1404/08/05
درود بر مدیر محترم سایت…بسیار ممنون از معرفی های ارزشمندتون..🙏🙏🙏
بنده از این بین آبسشن مردانه رو تست کردم که عطر پاییزی زمستانی بسیار مناسبی بود…کلاسیک و جاافتاده…
پاسخ مدیر : سپاس از همراهی شما
اونهایی که تست داشتم اینترلود اپیک پروس و از روی نظرات بقیه هم لوپوس ۷ بیچ هات براکن.
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟