نگاهی به «فانتوماس»؛ عطر عجیب ناسوماتو
3/1

نگاهی به «فانتوماس»؛ عطر عجیب ناسوماتو

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 3 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :سباستین یارا منتقد عطرسازیآیا باید از فانتوماس استفاده کنیم؟

سرشت عطر «فانتوماس» با سرشاری غلیظ و نابش، میان سویه‌های لذت‌بخش و دفع‌کننده نوسان می‌کند. شاید بعضی‌ها در برخورد اول با استشمام رایحه خربزه گمان کنند که باید این مخلوق جدید الساندرو گالتیری را کنار بگذارند، اما فانتوماس از عطرهایی است که باید به ژرفای درونی‌اش توجه کرد و اسیر قضاوت‌های اولیه‌ درباره‌اش نشد.

این عطر در برخورد اول بویی دارد شبیه به شمع‌ آب‌شده روی کاپ‌کیک و آدامس‌هایی با طعم میوه‌های استوایی که انگار با رایحه پشمک آمیخته شده‌اند. رایحه کشمران (رایحه‌ای که من با استفاده از دوز بالای آن در عطرسازی موافق هستم) درواقع سنگ بنای مرکزی در آکورد اصلی این عطر است. ترکیبات شیمیایی و آروماتیک با آن غلظت، بافت مخملین و سرشت مشک‌اندودشان با قدرت تمام خودشان را در این عطر نمایان می‌کنند و نه‌تنها نت‌های میوه‌ای را به کیفیت بهتری می‌رسانند، بلکه حالتی آمیخته با ظرافت و کهنگی به پس‌رایحه (dry down) این عطر می‌بخشند.

من گمان می‌کنم که ساختار خاص این عطر با نشانه‌گذاری‌های فراموش‌ناشدنی عطرسازش، الساندرو گالتیری، پیوند محکمی دارد. در تیزر منتشرشده فانتوماس، شبحی فرورفته در دود به تک‌گویی می‌پردازد و در تیزر دیگری گالتیری را در مقام یک دانشمند دیوانه می‌بینیم که خودش را با مخلوقات آزمایشگاهی‌اش تدهین می‌کند و ناگهان منفجر می‌شود.

بیانیه رسمی برند ناسوماتو، فانتوماس را به‌عنوان عطری هیجان‌انگیز، غنی، سکسی و سحرآمیز توصیف می‌کند که نت‌های قوی و تاریکی دارد. البته طرفداران آثار اخیر ناسوماتو مانند «پاردون» سویه‌های شیرین این عطر را هم تشخیص خواهند داد، چراکه این کیفیت غلیظ و ناب به امضای موفق‌ترین عطرهای کمپانی ناسوماتو تبدیل شده است.

سباستین یارا منتقد عطرسازی

سباستین یارا (منتقد عطرسازی و صاحب برنامه Smelling Great Fragrance Reviews) ادعا می‌کند که فانتوماس به‌طرزی باورنکردنی و شگفت‌انگیز سرشتی خاکی و زمینی دارد. من در برخورد اول واقعا تحت تاثیر این توصیف سباستین قرار گرفتم و پس از دسترسی به اولین نمونه عطر فانتوماس سریعا شامه خودم را به کار انداختم تا سویه‌های زمینی و خاکی این عطر را پیدا کنم. اما خبری از ترکیباتی مانند ژئوسمین یا اثیر هوموس نبود! پس اگر واقعا از ترکیبات خاکی و زمینی در این عطر استفاده شده، دستی جادویی و نامرئی این رایحه‌ها را پنهان کرده است!

اگرچه من فانتوماس را دارای سرشتی خاکی و زمینی نمی‌دانم، اما کاملا بر این باورم که این عطر از رایحه نعناع هندی یا حداقل از ترکیب شیمیایی و آروماتیک کلیروود (clearwood) استفاده می‌کند که از ترکیبات خاص کمپانی فیرمنیچ است و شباهت خاصی به رایحه نعناع هندی دارد.

نت خاصی هم در فانتوماس یافت می‌شود که سرشتش میان رایحه‌های گل آفتاب‌پرست، وانیلین و خاک رس نوسان می‌کند و بیشتر از همه به بوی خمیر بازی کودکان شباهت دارد!

سباستین در نقد و بررسی عطر فانتوماس به بویی لاستیک‌مانند اشاره می‌کند که انگار به بویی شباهت دارد که پس از ترمز کردن ناگهانی اتومبیل‌های قدیمی از لاستیک چرخ‌ها به مشام می‌رسد. باز هم باید بگویم که من لزوما با این تشبیه همراه نیستم، بلکه ترجیح می‌دهم به بویی شبیه به خمیر بازی آمیخته به شیرینی خاکی و زمینی همراه با بوی لاستیک‌های صنعتی اشاره کنم.

ناسوماتو فانتوماس

 

آیا باید از فانتوماس استفاده کنیم؟

حال باید بپرسیم که آیا پس از شنیدن این توصیفات هم واقعا مشتاقانه از عطر فانتوماس استفاده خواهید کرد؟! از نظر من اصلا نباید از این عطر هراسی داشته باشید! فانتوماس با ظرافت خاصی طراحی و روانه بازار شده است، هرچند سویه‌های غافلگیرکننده و عجیبش روی پوست شما باقی خواهد ماند.

آکورد ترکیبی میان نعناع هندی و آب‌نبات برای ساعات طولانی دوام دارد و مصرف‌کننده عطر فانتوماس را با درجات و غلظت گوناگونی از این آکورد همراهی می‌کند. اما بعد از گذشت این مدت طولانی، امواج مه‌آلود و دودی این عطر نمایان می‌شوند و چهره تاریک‌تر و آتشین فانتوماس را پدیدار می‌سازند.

نمی‌خواهم با اطمینان کامل بگویم که از آکورد دود ناشی از آتش‌سوزی در فانتوماس استفاده شده است، چون این حالت فقط می‌تواند از اثرات ترکیبات خاصی مانند ایزو ای سوپر یا حتی عصاره خالص قهوه باشد که بافتی تیره و دندانه‌دار خلق می‌کنند تا درنهایت تضادی ناب با مرکز نرم و لطیف این عطر بسازند. «نت‌های قوی و تیره‌ای» که گالتیری وعده داده بود، باید همین نت‌ها باشند.

این تیرگی و تاریکی خاص که با شیرینی خاص فانتوماس آمیخته شده است، شبیه به سسی کاراملی عمل می‌کند که با دقت و ظرافت روی بوی باروت پخش می‌شود.

من اهل پیشنهاد کردن یک عطر مشخص برای موقعیت‌های خاص نیستم، اما اگر از من بپرسید که فانتوماس برای چه موقعیت‌هایی مناسب است، قطعا مناسبت‌های رسمی را پیشنهاد نخواهم کرد چون فانتوماس علی‌رغم سویه‌های جدی‌اش، سرشتی بیش از حد بازیگوشانه و غیرمعمول دارد.

علاوه بر این‌ها من از کسانی نیستم که اگر محصولی کاملا با روند بازاریابی‌اش همگام نباشد، شروع به عیب‌جویی کنم، خصوصا در مورد موضوعی مانند عطرها که شدیدا به سویه‌های ذهنی و درونی گره خورده‌اند. با این‌حال من نمی‌توانم میان ایده اصلی فانتوماس و ویدئوهای جذاب ضمیمه‌شده به آن ارتباطی پیدا کنم.

با همه این‌ها من همچنان از عطر فانتوماس استفاده خواهم کرد، با همان شگفت‌زدگی و فریفتگی همیشگی که نسبت به مخلوقات الساندرو گالتیری دارم. اگر قصد گالتیری واقعا شگفت‌زده کردن مخاطبانش و البته گمراه کردن آنها بوده، مطمئنا با خلق فانتوماس در این کار موفق شده است.

عطر عجیب ناسوماتو

آیا از جدیدترین محصول ناسوماتو استفاده کرده اید ؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.


نویسنده: آدام فورزیاتی 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

نظرات کاربران (1 نظر)
سلام . اول اینکه تشکر می کنم بابت ترجمه و قرار دادن این مقاله در سایت . و بعد اینکه من دیروز البته به فاصله چند ساعت همه عطرهای ناسوماتو رو تست کردم و خب از قبل هم یه چیزایی در مورد عجیب بودن ، تیره بودن یا خطرناک بودن این مجهول الهویه :) شنیده بودم اما عجیب اینکه من با وجود علاقه به عطرهای گلی از این عطر ناسوماتو خیلی خیلی خوشم اومد و با صحبت های آدام فورزیاتی هم کاملاً موافقم چون دقیقا من هم همچین حس متشابهی رو تجربه کردم با پوشیدن این عطر . وجود اسانس های جدید در این عطر و همچنین نت های چوبی نظرم رو بیشتر جلب کرد حتی بیشتر از مثلا نارگوتیک ونوس.. در کل در عین ناشناخته بودن نت ها اما عطری قوی خوشبو و خوش پوشه و بنظرم بیشتر مناسب خانمهاست .
22 اسفند 1401 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : امیرحسین عرب nazanin

سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟