اورجینال در برابر فلنکر: او دس مرویلس، الکسیر دس مرویلس، آمبر دس مرویلس

اورجینال در برابر فلنکر: او دس مرویلس، الکسیر دس مرویلس، آمبر دس مرویلس

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 ماه پیش
اشتراک گذاری :

انتخاب مجموعه عطرهای «مرویلس» برای واکاوی در مجموعه مقالات «اورجینال در برابر فلنکر» تصادفی نیست. عطرهای «فلنکر» همان ادیشن‌هایی هستند که از موفقیت یک عطر اورجینال با جایگاه تثبیت‌شده استفاده می‌کنند، بخشی از نام و طراحی بسته‌بندی آن را حفظ می‌کنند، اما جلوه‌های بویایی جدیدی از آن عطر را به نمایش می‌گذارند. با توجه به این‌که تقریبا نیمی از عطرهایی که هر سال وارد بازار می‌شوند را همین ادیشن‌های «فلنکر» تشکیل می‌دهند، شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که واقعا چند مورد از این فلنکرها در گروه عطرهای ارزشمند قرار می‌گیرند و اصطلاحا روی پای خودشان می‌ایستند؟ هرمس برای محافظت از عطر چوبی زنانه‌اش، یعنی همان «او دس مرویلس» که عطر بسیار مهمی برای هرمس هم هست و درواقع در گروه عطرهای یونی (مشترک برای مردان و زنان) قرار می‌گیرد، بسیار تلاش کرده است. این تلاش همراه می‌شود با تولد ادیشن‌های فلنکری که مثل خواهران کوچک‌تر «او دس مرویلس» هستند و بر اهمیت این عطر تأکید می‌گذارند، درحالی که درک مخاطبان را هم نسبت به چارچوب مفهومی «او دس مرویلس» ارتقا می‌دهند. این فلنکرها درواقع سویه‌هایی از آکورد کلیدی «او دس مرویلس» را به نمایش می‌گذارند و این آکورد را طوری دستکاری می‌کنند که درنهایت تفسیری دوست‌داشتنی در اختیار هر کدام از ما قرار بگیرد، بدون این‌که بپرسیم آیا با این ادیشن‌های جدید وارد قلمروی جدیدی شده‌ایم یا نه.

مزیت کلیدی و خاصی که از چارچوب مفهومی عطر «هرمس او دس مرویلس» (2004) سرچشمه می‌گیرد، عرضه عطری زنانه به بازار بود که حتی یک نت گل‌فام هم ندارد. این درست است که «هرمس او دس مرویلس» از نت یونون بنفشه (یک نت مصنوعی) استفاده می‌کند که البته به‌جای حرکت به‌سوی طیف‌های گل‌فام، به‌سوی مایه‌های چوبی می‌رود، اما فضای کلی این عطر به جلوه‌های درخشان پرتقالی، چوبی‌ـ‌کهربایی و نمکین  اختصاص دارد. اجرای «هرمس او دس مرویلس» آنقدر موفقیت آمیز بود که فلنکرهای مخصوصی از درون آن متولد شدند. حداقل دو مورد از این عطرهای فلنکر دارای دستاوردهای مخصوص به خودشان هستند، همراه با کیفیتی عالی و ناب که از نبوغ استاد عطرسازشان انتظار می‌رفت. این فلنکرها آنقدر خوب هستند که ما حتی بدون اطلاع قبلی از عطر اصلی و مرکزی هم می‌توانیم آنها را ستایش کنیم.

«او دس مرویلس»: این عطر سرشار از شگفتی تا جادو و از جادو تا افسونگری، ما را به جهان خیال‌انگیزی فراسوی ابرها می‌برد. «او دی مرویلس» که بافت چوبی و کهربایی‌اش تا نت‌های اولیه رسوخ می‌کند، توسط رالف شویگر و ناتالی فایسچار خلق شده است و از مهم‌ترین ویژگی‌هایش می‌توان به خلق آمیزه‌ای زنانه و درخشان بدون کمک‌گیری از رایحه‌های گل‌فام اشاره کرد. «او دی مرویلس» عطری سرشار از سویه‌های متضاد و متناقض است که با ظرافت و دقت در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند، درحالی که آمیزه‌اش در ژرفای پوست نفوذ می‌کند تا چیزی از جنس شادابی و نشاط را به شما هدیه دهد.

«الکسیر دس مرویلس» هم که در سال 2006 عرضه شد، همان پیچ‌وتاب‌های عجیب عطر اصلی را دارد: ساختار چوبی تا حدودی جایش را به مایه‌های شیرین‌تر داده است، اما اثربخشی نهایی واقعا به‌هیچ‌وجه شیرین نیست. نت خاکی‌ـ‌زمینی نعناع هندی که یادآور جلوه‌های چایپر است، مثل یک زمینه پایه برای نت پرتقال در عطر اصلی عمل می‌کند. درواقع همین اتفاق باعث می‌شود که بیشتر بوی پوست پرتقال را احساس کنید تا بوی آب پرتقال را. بوی پوست پرتقال در این عطر ذاتا حالت صمغ‌آلود دارد و بنابراین با ترکیبات رزینی یا صمغ‌آلود دیگر در پس‌زمینه برخورد می‌کند تا پیوستگی مورد نیاز را به‌وجود بیاورد. اما از آنجایی که بوی پوست پرتقال نسبتا تلخ و طراوت‌بخش است، شبیه به بوی یک عصاره تازه، «الکسیر دس مرویلس» به عطری بی‌نقص برای تابستان تبدیل می‌شود؛ یعنی برای همان اوقاتی که بدن کمی تعریق کرده و با رطوبت محیط و همچنین مایه‌های گیاهی آمیخته شده است، اما همچنان حالت شیک و جذاب خودش را حفظ می‌کند.

«الکسیر دس مرویلس» از عطرهای شرقی و فوژه تولیدشده توسط هرمس برای زنان است که در سال 2006 عرضه شد. آمیزه «الکسیر دس مرویلس» حاصل خلاقیت‌های ژان‌ـ‌کلود النا است. این عطر از نت‌های بلسان پرویی، شکر وانیل، کهربا، چوب صندل، دانه تونکا، نعناع هندی، رزین سیام، کارامل، بلوط، روایح دودی، پوست پرتقال و سدر شکل می‌گیرد.

اما عطر «له‌آمبر دس مرویلس» (2012) هاله‌ای گرم و شفاف را روی پوست و لباس شما می‌کشد؛ انگار که نور طلایی یک روز پاییزی روی پوست لطیف شما نشسته باشد؛ درست مثل قطعه موسیقی Sicilienne (ساخته گابریل فائوره) برای حال‌وهوای خاصی که در عصرگاهان یک روز تعطیل اندوهناک احساس می‌کنیم، هنگامی که عقربه‌های ساعت انگار درون حالتی چسبناک گیر کرده‌اند و تکان نمی‌خورند. بوی نعناع هندی رقیق‌شده هم با حالت‌های شیرین و بالزامیک کارامل آمیخته می‌شود. نت سنتی لابدانیوم هم در «له‌آمبر دس مرویلس» مثل ستون فقرات برای آکورد کهربا عمل می‌کند و حالت‌های ظریف حیوانی را به آن می‌‌افزاید تا این عطر مثل یک آغوش گرم در فصل زمستان جلوه‌گری کند.

«عطری افسونگر. عطری کهربایی و چوبی برای زنان، شگفت‌انگیز و جادویی» ــ ژان‌ـ‌کلود النا.

«له‌آمبر دس مرویلس» از عطرهای وانیلی و شرقی هرمس برای زنان و مردان است که در سال 2012 عرضه شد. آمیزه این عطر را هم ژان‌ـ‌کلود النا خلق کرده است. برجسته‌ترین نت‌های «له‌آمبر دس مرویلس» هم عبارتند از کهربا، لابدانیوم، وانیل و نعناع هندی.

من عاشق هر سه عطر هستم، البته در فصل‌های مختلف سال.

«او دس مرویلس» برای تابستان عالی و بی‌نقص خواهد بود، مخصوصا مناسب برای تابستان‌های داغ مدیترانه‌ای، چون هم حالتی انتزاعی دارد و به ذهن آرامش می‌دهد و هم به‌خاطر شوری سبک و خنکی خاصی که دارد، دریا را به یاد می‌آورد بدون این‌که تسلیم کلیشه‌های «دریایی و آبزی» در خلق عطرهای تابستانی شود.

مردم معمولا بوی کهربا را با زمستان مرتبط می‌دانند، به‌خاطر حالت گرم و دلنشینی که کهربا در تضاد با سرمای محیط‌های آزاد به‌وجود می‌آورد. بسیاری از عطرهای کهربایی تجاری برای من آزاردهنده هستند چون با میزان زیادی از نت وانیل شیرین شده‌اند، اما «له‌آمبر دس مرویلس» اینطور نیست. این عطر تا حدی خوب و باکیفیت ساخته شده است که می‌توان در تمام طول سال از آن استفاده کرد. البته من ترجیح می‌دهم که در همان روزهای سرد سال از «له‌آمبر دس مرویلس» استفاده کنم.

با این‌حال، تعجب‌آور نیست که احساس پاییزی «الکسیر دس مرویلس» می‌تواند بیشتر خواسته‌های من برای لذت بردن از یک عطر را برآورده کند. عطری شفاف اما سنگین، با لایه‌ای دودی که به حالت‌های معمایی و غلیظی اضافه می‌شود؛ همان حالت‌های معمایی که در صدای آرام بندیکت کامبربچ احساس می‌کنیم، وقتی که دارد شعرهای کیتس را می‌خواند. بنابراین به‌خاطر همین کیفیت‌های ویژه است که هرمس دوباره خودش را به‌عنوان برند محبوب من ثابت می‌کند.

جهان عطرهای «مرویلس» ادیشن‌های دیگری هم دارد که بیشتر آنها ادیشن‌های محدود هستند، اما بعضی از آنها هم تا زمان نگارش این مقاله در دسترس قرار دارند: پارفوم دس مرویلس (2006)، یک ادیشن غلیظ و سنگین با دستکاری‌هایی در هسته مرکزی آمیزه. او کلیر دس مرویلس (2010) که چرخشی پودری را در عطرهای چوبی و وانیلی عرضه می‌کند. او دس مرویلس بلو (2017) که جلوه‌هایی باطراوت‌تر و آبزی‌ـ‌دریایی را نسبت به عطر اصلی نمایان می‌سازد.

لطفا در بخش نظرات برای ما توضیح دهید که به کدام‌یک از عطرهای مجموعه «مرویلس» علاقه دارید.


نویسنده: النا ووسناکی

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

لینک مطلب:

https://www.fragrantica.com/news/Original-vs-Flanker-Eau-des-Merveilles-Elixir-des-Merveilles-Ambre-des-Merveilles-10909.html

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
حمید
1403/02/14
پاسخ به کامبیز سخی
سلام استاد
شرکتی بنام طیبستان هم به تازگی تولید عطر را آغاز کرده که وجه تمایز آن طبیعی بودن اسانسها میباشد و حتی خاصیت درمانی هم بر آن قایل شده
سلام وقت بخیر
داخل ایران میشه تهیه کرد؟
پاسخ مدیر : سلام نه متاسفانه
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟