NASOMATTO - Black Afgano

ناسوماتو بلک افغانو ( بلک افگانو )

مردانه - زنانه
کد کالا : ATR-36755
check icon ضمانت اصالت کالا
مشخصات رایحه
گروه بویایی : چوبی معطر
طبع : گرم
مشخصات تولید
نام برند : ناسوماتو
کشور مبدأ : هلند
سال عرضه : نامشخص
کد کالا : ATR-36755
check icon ضمانت اصالت کالا
تعداد بن این کالا : 175
بن های فعلی شما : 0
می‌توانید مصرف کنید : 0
قیمت پس از مصرف بن ها
8,750,000 تومان
رای کاربران
  • عاشقشم
    56
  • نمی پسندم
    118
  • - 25 سال
    6
  • + 25 سال
    57
  • + 45 سال
    27
  • روزانه
    5
  • رسمی
    78
تعداد رای های ثبت شده : 433
ترکیبات اعلام شده
توضیحات

بلک افغانو ناسوماتو در سال 2016 به بازار عرضه شد. بلک افغانو یک عطر مردانه گرم و چوبی است که خالق آن الساندرو گوالتیری است. این رایحه اندیشناک و آرام‌بخش با نُت‌های بالای سبز زمینی و ملایم آغاز شده و به آمیزه مردانه‌ی قهوه و تنباکو سفر می‌کند. نُت‌های پایه دودی بخور و عود (چوب آگار)، لایه تکمیلی این عطر مست‌کنند، ماندگار و بافت‌دار را تلطیف می‌کنند. این عطر که آرزوی درک لذت لحظه‌ای زودگذر را دارد، با حال و هوای اثرات حشیش، حواس را تحریک می‌کند. 

نوع عطر اکستریت د پرفیوم
برند ناسوماتو
عطار الکساندرو گولتیری
طبع گرم
گروه بویایی چوبی معطر
کشور مبدأ هلند
مناسب برای آقایان و بانوان
اسانس اولیه ترکیبات سبز ، شاهدانه
اسانس میانی تنباکو ، روایح چوبی، صمغ گیاهی ، قهوه
اسانس پایه روایح دودی، عود
نمره کاربران
Black Afgano-ناسوماتو بلک افغانو ( بلک افگانو )
رایحه
7.1
143 رای
ماندگاری
9.2
143 رای
پخش بو
8.9
142 رای
طراحی شیشه
7.3
143 رای
این عطر برای من یاد آور ...
محصولات دیگری از برند ناسوماتو
اخبار برند ناسوماتو
عطرگرام
نظرات کاربران (99 نظر)
راهنمایی مطالعه نظرات :
* نظرات اصلی که بدون خط آبی هستند نظرات مرتبط با محصول می باشند. نظرات پاسخ که با خط آبی هستند ممکن است از بحث در مورد این ادکلن فراتر رفته باشند.
** برای مطالعه نظراتی که صرفا مرتبط با این محصول هستند نظرات اصلی را مطالعه نمایید.
5
رایحه
8
ماندگاری
7
پخش بو
9
طراحی شیشه
درود
معمولا اطرافی ها از بوش خوش شون نمیاد
و همه از این عطر استفاده میکنن یجورایی خز شده
19 بهمن 1400 پاسخ تشکر
سلام خدمت دوست عزیز و گرامی
وقتی نظر شمارو خوندم کنی به فکر فرو رفتم و گفتم جائزه که این مطلبو خدمتتون عرض کنم عطرهای موفق بلا استثنا کپی میشن بلا استثنا
اینکه شما میگید معمولا اطرافی ها از بوش لذت نمیبرن شاید این استفاده بیجای برخی از دوستان هست که این عطرو با استایل نامناسب و در تابستون تو هوای داغ میزنن و جالب اینجاست که عطر رسمیه یعنی شما سایت فر....گرنتیگا رو نگاه کنید عطر رسمیه و مناسب شب هست ولی خب معمولا ایرادی هم نداره روز استفاده بشه دقیقا یادمه هفته پیش برای مصاحبه به شرکتی رفتم و این عطرو به خز های دور کاپشنم اسپری کردم و جالب اینجا بود بازخورد خوبی هم از کارکنان اون شرکت گرفتم حتی خانومی هم که با بنده مصاحبه میکردن در اخر صحبت که مصاحبه تمام شد اسم عطرم رو پرسیدن و با وجود اینکه اسمش همه جا درز کرده نتونستن بوی اصلشو تشخیص بدن و بهم گفتن من این عطرو اسانس گرمیش رو بو کردم و اینجور بویی نداشته که خلاصه بماند توضیحاتی راجب این اسانس ها بهشون دادم و بهرمند شدند

از اینکه گفتین همه استفاده میکنن و خز شده ناراحت شدم واقعا شما در مقابل شاهکاری این حرفو زدی که بعد از کرید اونتوس موفق ترین عطر دنیاست با وجود ۱۳ سال سابقه مطلب بعدی اینکه مگر عطری که همه میزنن نباید استفاده کرد🤔؟پس ما بدنبال چه اکسیری بگردیم که تا حالا هیچ کسی استفاده نکرده؟چطور شما اونتوس و ساواج و بلوشنل که خیلی ها استفاده میکنن ینی کسی نیست این عطرارو نزده باشه نمیگید خز بعد راجب چنین عطری این حرفو زدید؟ عطری که بهش میگید خز چنان عطر موفق و همه گیری هست چنان برای خودش غول مرحله اخره که حتی بو گیر ماشینشم من داخل کارواش دیدم باعث تعجبه ولی جا داره اینم اضافه کنم بو گیره اصلا بوی بلک افگانو نداشت فقط اسمشو یدک میکشید برای فروش
20 بهمن 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : سعید ون ورنبرگ پریماورا
سلام خسته نباشید آقا شاهرخ
من تو شب زمستان برفی این عطر و زدم
اولش بوی خوبی داره ولی رفته رفته خیلی شیرین میشه مثل توسکان لدر
حقیقتا چند نفر از اطرافیان گفتن چقد شیرینه!!
ولی ماندگاریش عالی بود
از طرفی احساس میکنم کلا اکثر عطر ها رایحه شون به سمت شیرینی داره میره
عطر هایی مثل کاپتان بلک . بلک افغان . کرید اونتوس و .... چون استفاده شون نسبتا بیشتره یذره سخت تر میشه به عنوان عطر پایه و امضا انتخاب کرد با اینکه عالین
احساس میکنم خود رایحه عطر ها یطوری داره تغییر میکنه چون چندسال پیش توسکان لدر گرفتم با اینی که چند روز پیش گرفتم خیلی فرق می‌کرد
یا تقریبا حدود سال ۸۵ پولو سبز گرفتم عطر بسیار ماندگار تلخ ولی ۲۰۲۱ شو گرفتم عطرش شیرین تر شده بود و ماندگاریش بسیار بسیار پایین
از نظرات شما حس میکنم بلک افغانی هم که میزنم شاید مثل این عطر ها باشه یا تقلبیش
ممنون میشم از سوالی که پرسیدم داخل جواب بدید
خسته نباشید

21 بهمن 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : سلطان عطربازهای ایران و توران
درود خدمت شما دوست عزیز و گرامی
ببینید حقیقت ماجرا اینه کا عطرهای گوالتیری رو نمیشه بر اساس یک هواس بویایی کاملا دقیق تشخیص داد و تو یک خط پیش رفت بزارید با یک مثال ساده تر بگم مثلا شما بلک افغان زدی و بوی قهوه بیشتر به مشامت خورد یک جرقه تو مغزت میخوره میگی درسته این نت قهوه توش آشکاره ولی مثلا من میزنم میگم نه من اصلا نت قهوه احساس نکردم بیشتر بوی شادونه و صندل دقت کنین صندل توش بکار رفته در صورتی که تو عطرافشان زده روایح چوبی اما چه نت چوبی توش بکار رفته رو نگفته اون حدس هرکسی فقط و فقط برای شامه بویایی خودشه شاید احتمال میدم ۷۰ درصد اون بوی شیرینی بخاطر تنباکو هست البته من تا حالا شیرینی در این عطر احساس نکردم چون خیلی فضای دارک و سنگینی تو این عطره مورد بعدی اینکه عطرهای همه گیر میتونن امضا باشن میتونن باشن لیکن اینجا موردی که پیش میاد عطر امضای تو میتونه عطر امضای خیلیا باشه حتی نزدیکانت.......در مورد شیرینی بلک افغان هم که میگی تست های متعدد داشته باشید شاید بتونی ارتباط بگیری اما اینجا من تعجب کردم که میگید همه عطر ها شیرین بنظرت میان راجب اون پولو سبز و عطرهای دیگ که میگی رایحه ها فرق میکنه ببینید سال ۸۵ پولو سبز گرفتید و نمیشه اونو با سال ۲۰۲۱ مقایسه کرد چون دائم در حال ریفرموله شدن هستن و خب بعضی نت ها ازش کاسته میشه و برخی بیشتر میشه بعضی هاشونم که کلا در بکار رفتن عطر حذف میشه بخاطر همونه اون بوی سابق رو ندارن

امیدوارم کاربردی براتون داشته باشه
موفق باشید
21 بهمن 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : سامی سعید رضایی شوشتری

به معنی واقعی یا عاشقش میشی یا ازش متنفر میشی یعنی حد وسطی نداره که مثل بیشتر عطرا همینجوری الکی ازش استفاده کنی خلاصه که طرفدارای خاص خودشو داره و همه پسند نیست و باید توی فضای باز و هوای سرد استفاده بشه چون توی فضای بسته باعث سردرد خیلی از اطرافیا میشه کسایی که دنبال یه رایحه ملایمتر و لاکچری هستن باید تام فورد فاکینگ فابیولس رو حتما امتحان کنن
دیگه مدیر میدونه من چقد عاشق تام فورد فاکینگ فابیولس هستم
27 بهمن 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : Mahdi chavoshi Mehdi_FM7

6
رایحه
10
ماندگاری
9
پخش بو
5
طراحی شیشه
عطر های ناسوماتو همه عطر های بسیار خاص هستند و حقیقتا فقط افراد کمی شخصیت درخور پوشیدن این روایح رو دارن، بلک افگانو هم طابع همین حقیقت، قبل از خرید حتما چند روزی تستش کنید

مزیت این نوع عطر های خاص این هست که مثل اسب های وحشی به کسی افسار نمیدن، ولی وقتی صاحب شایسته ای رامشون کنه هیچ اسب و هیچ سواری مثل اون ها نمیتازه !
07 فروردین 1401 پاسخ تشکر
6 تشکر شده توسط : Mehdi_FM7 آلالیتا

بلک افگانو را تقریبا تمام عزیزان این محفل میشناسند و نیاز به بررسی کامل و جامع ندارد .

عطری چوبی اروماتیک با رایحه گرم ، تلخ ، تند و یه کوچلو شیربن.
اولین نتی که بمحض اسپری بازمیشه و نبضِ کاررو بدست میگیره اگارووده .
رایحه ی بالزامی و چگالِ اگاروودِ آغشته به کانابیس که با روپوش تیره و تار بخور پوشیده شده .
در ادامه یه حسِ برشته مانند ، رزینی و نیمه شیرین روی تم عودی بالزامی و سبزی خاصِ کانابیس سایه میندازه ، حسی شامه نواز که برای من یه کوچلو کنجد و گرس له شده را القا میکند ، این قسمت برگِ آسِ بلک افگانو است که هیچکدوم از کپی های شرکتی نتونستن بدرستی بازطراحی اش کنند .

عزیزانی که با عطرهای گوالتیری آشنا هستند حتما مستحضرن که ایشون برای ساخت و طراحی از عناصر سینتتیک استفاده میکنه و انصافا چقدرم در اینکار تبحر داره ، تسلط ایشون بر نت های عطر ، طراحی عطر براساس نیازه بازار واقعا تحسین برانگیزه .
شاید برخی تصور کنند کار با عناصر سینتتیک حتما راحتِ و ایشون با انتخاب مواد سینتتیک مسیره راحت را انتخاب کرده .
ما در عطرسازی مدرن ۴۰۰۰ ماده خوشبو و قابل استفاده داریم که سه هزار تای اون سینتتیک و الباقی مواد طبیعی هستند ، برای اینکه بشه با عناصر تمام سینتتیک کار کرد و موفق شد ، نیازه که بخش عمده ای از اون سه هزار ماده را استشمام ،در حافظه بویایی ذخیره و بعدش تمرین و تمرین کرد تا بتوان به بهترین شکل ممکن عناصر همخوان را در قالب یک هرم بویایی همراه کرد .
متاسفانه برخی فروشنده ها و بلاگرها خیلی نافرم و بدجور واژه سینتتیک رو جا انداختن ، جوری که یه جاهایی ادم جرات نداره به طرفدارای فلان برند نیش و لوکس بگه بخشی از عطرای اون برند از مواد سینتتیک تشکیل شده ، شخصا چندبار با گارد برخی طرفداران مواجه شدم .

اجازه بدید کمی بحث سینتتیک رو باز کنم .
در اواخر قرن نوزده میلادی عطرسازی مدرن با سینتتیک ها متولد شد .
عطرسازی مدرن با علم شیمی و مواد سینتتیک ابعاد جدیدی پیدا کرد و دامنه روایح به لطف سینتتیک ها روز به روز گسترده تر شد.
اکنون شیمیدانان قادر به جداسازیِ ترکیباتِ معطر موجود در یک مادهِ خام طبیعی، خالص سازی و به دست آوردن ساختار مولکولی آن هستند .
هنگامی که این ساختار شناسایی شد، متخصص میتونه با استفاده از شیمی آلی، مولکول ها را دوباره ترکیب کند .

امروزه نت های سینتتیکِ محبوب و پرکاربردی داریم که جذابیت های زیادی به هرم بویایی عطرها میدهند 👈 مشک سفید ، امبروکسان ، اتیل مالتول ، سدرامبر ، وتیورول استات ، اورنیل ، ایزو ای سوپر ، گلاکسولید ، کینولین ها ،داماسکون ها و.... .

در دنیای گسترده عطرسازی برخی نت ها از گلی و میوه ای گرفته تا ادویه ای و... بخاطره شرایط محیطی و طبیعی ، شکننده بودن و... قابل استخراج و اسانس گیری نیستند ، علاوه براین به دلیلِ منع شدن برخی عناصر طبیعی ( ممنوعیت یا محدودیت در مقدار بخاطره الرژی زایی و کشتن و آزار حیوانات) از طرف ایفرا و سازمان های محیط زیستی و حمایت از حیوانات ، نمیتوان از برخی مواد طبیعی در ساخت عطرها استفاده کرد و اینجا متخصصین با کمک علم شیمی دست بکار میشن و جایگزین های سینتتیک را برای عطرسازها تولید میکنند که در ادامه به چند موردش اشاره میکنم .

ما دو نوع مواد سینتتیک در عطرسازی داریم :

۱- سنتزی ها : موادی که صرفاً از طریق واکنش های شیمیایی به دست می آیند و ساخته دست بشر هستند ، مانند استر ، کالون ، مالتول ، آلدئید ، لاکتون ها، مشک های ماکروسیکلیک ، متیل یونون ها ( برای نت های بنفشه ) و....

۲- جدا سازی شده از عناصر طبیعی :
بعنوان مثال از گل یاس در لابراتوار بیش از ۳۰۰ ماده بدست میاد که بعضی از اونها بخاطره ماهیتی که دارند در عطرسازی قابل استفاده هستند ، یکی از اون جداسازی شده های یاس اسمش متیل دی هیدروجاسموناتِ که تمی مرکباتی با ماندگاری خیلی خوب دارد ، پرفیومرها در ساختاره عطرهای سیتروسی برای قوام دادن به ماندگاری مرکبات اغلب این ماده را با ترنج و لیمو همراه میکنند ،
چند مورده دیگه از جداسازی شده ها 👇
ایندول (موجود در یاس و برخی وایت فلورالها) ،
ژرانیول (موجود در گل رز یا شمعدانی) ،
اوژنول ( موجود در میخک ) ،
لینالول ( موجود در اسطوخودوس و گشنیز) ،
وتیورول ( موجود در وتیور هائیتی یا جاوا) ،
سدرول ( موجود در سدر ) و ... .

سنتز چه چیزی رو برای عطرسازی به ارمغان آورده ؟
استفاده از سنتز در عطرسازی مزایای زیادی دارد ، مولکول های مصنوعی که از سنتز بدست میان با گسترده کردن مواد معطره ای که بعدا بخشی از میزکار پرفیومرها میشن ، جذابیت های زیادی به عطرسازی مدرن داده و همین دست پرفیومر را برای انتخاب و طراحی بازتر کرده .
علاوه بر این ، سنتز و نت های سینتتیک خیلی وقتا به عناصر طبیعی یک هرم پروبال میدهند ،
بعنوان مثال برای ابعاد دادن به یک وانیلِ طبیعی که رایحه اش دو چندان جذاب ،اغواگر و شهوانی بشه، میتوانیم یک ماده سینتتیک مانند وانیلین یا اتیل مالتول رو که رایحه کاراملی دارد باهاش همراه کنیم .

نقش سنتز در فلورالها :
سنتز به عطرساز اجازه می‌دهد تا یه سری نت‌های گلی رو بازطراحی کنه که برای تقطیر و اسانس گیری بسیار شکننده هستند ، گلهایی مثل یاس بنفش ( لیلاک )، پیچ امین الدوله ، فریزیا ، گل صدتومانی ، موگه و... که بعداز تقطیر تغییر ماهیت میدن و اون رایحه ای رو که به باید عطرساز نمیدن ،
فرآیند استخراج هرچه باشد 👈 تقطیر با بخار ، استخراج با حلال های فرار یا موارد دیگر ، هیچ کدام نمی توانند بوی اصلی این گل ها را بازسازی کنند ، این مشکل با سنتز و مواد سینتتیک جبران میشود .
( مثلا فریزیا بخاطره ظرافت ، شکنندگی و مواد معطره کمی که دارد بعداز تقطیر و کلی هزینه , روغنی که ازش بدست میاد یا اصلا شبیه فربزیا نیست و یا بقدری رایحه اش ضعیفِ که برای پرفیومر بلااستفاده میشه ) .

نقش سنتز در فروت ها :
باید بدانید که نت های میوه ای طبیعی در عطرسازی بسیار کم هستند ،
مواد سینتتیک امکان بازطراحی میوه هایی که استخراج اسانس آنها غیرممکن است را ممکن میسازد ،
میوه هایی مانند توت فرنگی (C16) ،
هلو (C14) ، نارگیل (C18) ، گیلاس شبیه سازی شده از ترکیبِ C16 ( توت فرنگی ) و بنزالدهید ( بادام ) و ... .

از اینطرف یه سری نت های انیمالیکِ طبیعی مثل سیوت و مشک ختن داریم که بخاطره ممنوع شدنشان از طرف ایفرا با سینتتیک هایی مانند سیوتن و ماسکن جایگزین میشن .

باورهای غلط :
باورهای غلط در مورد مواد سینتتیک فروان است و ما اغلب ایراداتی از جمله : عطر خوب عطری است که فقط طبیعی باشد یا عطرهای جدید همه مصنوعی هستند و... را بارها شنیده ایم،
با اینحال بدون مواد سینتتیک عطرسازی به این نقطه نمیرسید .
بدون آلدهید هرگز شنل فایو خلق نمیشد ، بدون کومارین و لینالول جیکی گرلن ،
بدون اتیل وانیلین شالیمار ، بدون کالون اکوا دی جیو و دهها عطر اکواتیک ، بدون C14 ( هلو ) میتسوکو گرلن و و و ..... وجود نداشتن .
با تمام مواردی که عرض شد + ممنوعیت و محدودیت های ایفرا آیا هنوز هم تصور میکنیم فلان عطرهای سه چهار میلیونی و حتی ده میلیونی تمام طبیعی هستند و بودن سینتتیک در عطر یعنی اون عطر خوب نیست ...

در پایان باید بگم خوده سینتتیک ها بلحاظ کیفیت گریدهای مختلف دارند ، بعضی از اینها قیمتهاشون نه تنها نسبت به مواد طبیعی ارزون نیست بلکه گرونتر هم هستند .
24 اردیبهشت 1401 پاسخ تشکر
47 تشکر شده توسط : علی Arad felegari

2
رایحه
9
ماندگاری
8
پخش بو
3
طراحی شیشه
این ادکلن از اوناست که واقعا رو مخه، دلیل قیمت بالاشو نمیدونم، شاید برای خیلیا خوشایند باشه اما برای من سردرده، فقط پرفورمنس بالایی داره همین
31 اردیبهشت 1401 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : ATR سعید ون ورنبرگ
درود بر شما

بنده هم با شما موافق هستم، هرچند باید به همه سلایق و نظرات احترام گذاشت...

من هیچ توجیحی برای این عطر پیدا نکردم... حجم غیر متعارف، شیشه‌ی عجیب، قیمت نامعقول و از همه مهمتر رایحه‌ای بسیار خاص (اصلا عطری نیست که بتونم تحمل کنم و همیشه سردرد گرفتم بعد بویدنش)...

در کُل عطر همه پسندی نیست و مخاطب خاص خودشو داره

موفق باشید
01 خرداد 1401 پاسخ تشکر
12 تشکر شده توسط : طاها نامور حامد نوری

10
رایحه
10
ماندگاری
8
پخش بو
4
طراحی شیشه
نور فکر می کند سریعتر از هر چیز دیگری حرکت می کند، اما در اشتباه است. هر چقدر هم که نور سریع حرکت کند ،در می یابد که تاریکی،(بلک افغانو) همیشه قبل از آن به آنجا رسیده و منتظر نشسته است .
این مولود تاریکی ، بخاطر اخمو بودنش و دیکتاتور بودنش خانم ها ازش فراری هستن
12 تیر 1401 پاسخ تشکر
16 تشکر شده توسط : Mahdi chavoshi Therezvani

سلام
این عطر رو همه میشناسیم، دوستان به طور جامع تمام زوایای این عطر رو بررسی کردن،من فقط حسی که بهم میده رو تشریح میکنم. شروع تلخ وُ گزنده وُ سیاهِ بلک افغان در بستری وسیع ولی کم عمق از شیرینی باعث شد بار اولی که رایحه این عطر رو بوییدم منو میخکوب کنه. حالا بعد از بارها استفاده از بلک افغان ،هجوم روایح سیاه،غنی،عمیق و گُنگ، فضایی مملو از وهم و خلسه و سرخوشی رو برام ایجاد میکنه. این عطر همانند کشوری که اسمشو ازش گرفته فضایی سورئال داره. اگه وقتشو دارید و به کتاب خوندن علاقه مندید، همینطور ساختار اجتماعی افغانستان و واقعیتِ سورئالِ جاری در این کشور واستون جالب هست پیشنهاد می کنم کتاب بادبادک باز رو که داستانی گیرا و جذاب داره مطالعه بفرمایید.
13 تیر 1401 پاسخ تشکر
22 تشکر شده توسط : آرش راشدی Mahdi chavoshi

بسیار گرم و تلخ و تند اصلا خوشم نمیاد ازش از کنارش که رد میشی سردرد میگیری
31 تیر 1401 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : طاها نامور ATR

8
رایحه
10
ماندگاری
10
پخش بو
9
طراحی شیشه
بخاطر می آورم زمانی که از اهالی خانه عطر نبودم بلک افغانو هیچ جذابیتی برایم نداشت چقدر طول کشید که چقدر روایح مختلف را بارها استشمام کنم تا زمانی که چنین کاری را استشمام میکنم بدانم چه گوهریست این رایحه تاریک و تلخ، بعضی روایح اصلا برای حس خوب ساخته نشده اند برای بازخورد نیستند هرکدام آن ها حرفی برای گفتن دارد و برخی از آن ها از امید سخن می‌گوید و برخی از آن ها از پایان، برخی از آن ها از عشق می‌گوید، برخی از آن ها از نفرت، هر کدام آن ها فضا و حس و حال منحصر به فردی دارد و مناسب هر فردی نیست، گوالتیری هر یک از عطرهایش سخن می‌گوید این سخنان را همه نمی شنوند همان طور که نیچه فرمود: کسانی که می‌رقصند در چشمان کسانی صدای موسیقی را نمی شنوند همیشه دیوانه بنظر می آیند؛
کارهای گوالتری حرف می‌زند آن هم حرف های متمایز ........
03 شهریور 1401 پاسخ تشکر
25 تشکر شده توسط : MAHMOUD Mehdi sameti
دقیقا دقیقا دقیقا
26 آبان 1401 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : رضا یگانه

1
رایحه
10
ماندگاری
8
پخش بو
7
طراحی شیشه
این عطر مثل کله پاچه در غذا ها میمونه. عده ای متنفرن ازش و عده ای عاشقشن. البته بنده یه نظریه ای دارم که اگر اسم این عطر بلک افغان نبود، و یه اسم خیلی ساده داشت مثل جیمی آیا انقدر معروف میشد در بین ایرانیان یا نه.
22 شهریور 1401 تشکر
8 تشکر شده توسط : حسن حسن زاده حامد نوری
کارهای گوالتری برای افرادی امثال شما خلق نشده تشبیه سطحی این کار به غذا و چنین مواردی اصلا منطقی نیست بین کارهای گوالتری و آثار هنری بحث سلیقه مطرح نیست سبک و هدفشون القای فضا و پیام هست که این کار هدفش فضای شادی و حس خوب نیست این کارها برای بازخورد ساخته نشدند، برای دریافت نظر شخصی و احساس لذت دیگران نیست، بلک افغانو فقط در ایران مشهور نیست جزء کارهای هنری ناب گوالتری هست که همه جا شناخته شده‌ هست اگر کاری باب سلیقه ما نیست زحمت ۶ سال عطار قدرتمندی رو با نظر سطحی بیان نکنیم.
22 شهریور 1401 تشکر
8 تشکر شده توسط : آرش راشدی امیرحسین دانشپور
با سلام
دوست گرامی چقدر بد وبدون ذوق مینویسید آن هم در مورد عطرهای خاص.
بر فرض که اصلا با سلیقه و حس شما جور نیست آیا هر چیزی که ما نپسندیم نمره آن یک است؟
آواز کلاغ را خدا بد ننوشت
ما بد خواندیم این گناه از ما بود.
23 شهریور 1401 تشکر
11 تشکر شده توسط : امیرحسین دانشپور Kambiz
عیب ندارد جناب حمیدی :)
سلام .
نظر جناب مصطفی توکلی در خصوص عطر بلک افغان اینگونه بوده است !
ایشان یا دیگر همه ی دوستان جوانمان آزاد اند که هر آنچه را که در حدود تایید مدیریت محترم سایت هست را بیان کنند .
دوستان با تجربه تر میخوانند و ناراحت نمیشوند بلکه لبخند میزنند و به یاد گذشته ی خود می افتند !
دوستان کم تجربه تر هم که میدانند نمیتوان بر اینهمه نظرات ضد و نقیض تکیه و اکتفا کرد و علاج شناسایی ی هر عطر تنها تست است !
حتی اگر خود عطار شخصا بیاید و ریویو دهد هم فایده ای ندارد . حتی پر تجربه ترین ها هم با خواندن ریویوهای تخصصی ، فقط حدودی از رایحه دستشان می آید و تنها پس از تست است که آن ریویو در ذهن شان ترجمه میشود .
نمرات هم که قبلا در خصوصشان صحبت شده ، چون تماما سلیقه در تعیین شان نقش دارد پس قابل اتکا نیستند مگر اینکه تعداد رای دهندگان از صد نفر عبور کرده باشد . آنهم حدود !
خریداری هم که بخواهد بر نمرات و نظرات اکتفا کند و پر تاثیر ترین کار را که همانا تجربه ی تست شخصی و تطابق اش با سلیقه است را کم اهمیت بشمارد ، پس بگذار یک بار اشتباه اش را تجربه کند تا روش صحیح خرید عطر را هرگز فراموش نکند !
میبینید ؟ جای نگرانی نیست :)
خود بخود نظرات صحیح و تجربه گرا حائز اهمیت میشوند هر چند حتی یک جمله ی : تست کردم خوب بود یا نبود نیز قابل تفکر و تامل است !
بنظر شما منی که از عشاق بلک افغان هستم نظرات منفی ی دیگر دوستان در علاقه ام تاثیر دارند ؟ البته که نه :)
ضمنا ایشان قیاس با آن غذای خاص ازین حیث کردند که خواستند عنوان کنند که بلک افغان نیز در علاقه حد وسط ندارد ، یا عاشقش میشوید و یا متنفر که اتفاقا این نظر صحیح است و مورد تایید بسیاری ست ، لیک میشد زیباتر عنوان شود !
جناب توکلی سلام :)
من شخصا کاری با علت نامگذاری یا نحوه ی ارسال پیام عطار بدین روش ندارم هر چند مفهوم درستی دارد ، چیزی که با خواندن این اسم در ذهن ام شکل میگیرد ناله های تاریک است ، حزن های سیاه ، تاریکی هایی محزون !
همچون زوزه های گرگی گرسنه در تاریکی ی شب که شکوِه از تقدیر سیرایی از طریق وحوش ( درندگی ) میکند که این نفرین را منتخب نکرده است بلکه به جبر تقدیر !
یا ناله های گوزنی پیر و گرفتار در محاصره ی کفتاران در شبی که ماه نیست که جراحتی خونین را تا سرحد استخوان بر سیرایی ی کفتاران انتخاب نکرده است !
یا ناله های آهویی که با چشم خویش صحنه ی دریده شدن فرزند میبند و جز ناله ای سیاه هیچ کار نمیتواند کردن !
یا هق هق آرام مادری که از ضعف ، شیر بر سینه و نان در دست ندارد که به فرزند دهد و ازدواج و زایش را خود انتخاب
نکرده است بلکه به اجبار زنییت و سنت !
23 شهریور 1401 تشکر
41 تشکر شده توسط : الهه انگاشته عباس بهرامی
سلام . اتفاقا کامنت بدی نبود . من اتفاقا از تشبیه‌شون خنده‌ام گرفت و به نظرم خیلی هم با مزه بود
23 شهریور 1401 تشکر
8 تشکر شده توسط : BITA علیرضا ر
با سلام خدمت شما
یکی از بدی های جو کامنت ها تا جایی که بنده دارم مشاهده میکنم، اینه که هر کسی غیر از تمجید از عطر، هر نوع انتقاد یا سلیقه‌ی شخصی رو کامنت کنه مورد نکوهش قرار میگیره، جوری که انسان جرأت نمیکنه کامنتی غیر از ستایش و به به و چه چه عطر بده. نکته بعدی، بنده‌ی حقیر آماتور، عطر رو میزنم که توی کوچه خیابون و جمع دوستان آماتور تر از خودم راه برم و باز خورد بگیرم، به عنوان یک انسان آماتور، به خودم حق صد در صدی میدم که با رعایت ادب، هر طور که از رایحه برداشت کردم در موردش بنویسم، و نکته‌ی بعدی مگر من نمایشگاه آثار فاخر برگزار کردم که بخوام برداشت فوق حرفه ای از عطر بگیرم که بخوام بگم سازنده منظورش از ساختن این عطر فلان و بهمان بوده؟ بوی شاهدانه چیزی نیست که من بخوام تو خیابون مخاطب رو قانع کنم که این یک اثر فاخر هست و سازنده منظورش از ساختن عطر به نمایش گذاشتن فلان بوده و مثلا شش الی هشت سال براش وقت گذاشته. با قاطعیت میگم که بوی این عطر رو نمیپسندم و تا جایی که بنده‌ی آماتور و دور و بری های آماتورم (که فکر کنم بالای ۸۰ درصد مردم اینطورن) بیان میکنن بوی خوشایندی نیست. خود شخص گوالتری هم بیاد با من صحبت کنه من میگم از این بو خوشم نمیاد. تشبیه بنده هم از دید آماتوری خودم بود، شاید همه‌ی بازدیدکنندگان این سایت فوق حرفه ای هستن و من خبر ندارم. به نظر من که همه حق دارن با همون لحن و دانش خودشون کامنت بذارن، چون بازدیدکنندگان ابن سایت هم از افراد معمولی و نیمه حرفه ای و فوق حرفه ای تشکیل شدن.
26 شهریور 1401 تشکر
22 تشکر شده توسط : BITA عباس روح‌الامین
جناب توکلی عزیز با سلام .گمان نمی‌کنم اگر کسی بگه من این بو را نمی‌پسندم کسی اعتراضی بکنه .من هم خودم این بو را نمی‌پسندم و تا الان هم نخریدم اینعطر رو .شما حق دارید بنویسید در مورد هر نوشته ای هم انتقاد و اظهار نظر بفرمایید و طرف مقابل هم حق داره در مورد نوشته شما اظهار نظر بکنه ولی به شرطی که تمام این بحثها با حفظ احترام و حرمت به فرد مقابل و سایرین باشه.
روز خوبی داشته باشید
27 شهریور 1401 تشکر
30 تشکر شده توسط : nazanin Kambiz
«عطر من یا عطر آنها؟»
چالشی به نام «بازخورد»

درود بر شما
من قبلا هم گفتم مقوله «بازخورد عطر» مساله ای جدی و انکارناپذیر هست و تقریبا هیچ فردی به آن بی اعتنا نیست یا نمی تواند باشد. از آن نمی شود طفره رفت! یا بازخورد عطر مهم است یا نیست! و به نظر من برای 99درصد عطربازان مهم است! همین که شخصی با نظری منفی و مخالف با نظر خودش روبرو می شود و واکنش نشان می دهد این یعنی «بازخورد» برایش مهم است! طرح این ادعای کلیشه ای که بیایید به انتخاب های هم احترام بگذاریم هم پاک کردن صورت مساله است.

دو اصطلاح جالب در علوم اجتماعی هست که احتمالا برخی دوستان با آن آشنایی دارند: امیک (Emic) و اتیک (Etic). امیک دیدن یک پدیده از درون احساس و ذهن یک فرد یا گروه است و اتیک دیدن یک پدیده از بیرون ذهن آن فرد یا گروه. مثلا فردی به طور خودآگاه و ناخودآگاه از «بلک افغان» لذت می برد و درباره رایحه آن خیال پردازی های زیبا و فانتزی های آنچنانی میکند. (در اینجا ناخودگاه به نظرم مهمتر است چون از نگاه فروید اکثرا دلایل واقعی ما برای انتخاب یک عطر برای خودمان روشن و معلوم نیست). خلاصه اینکه در مثالی که عرض کردم «بلک افغان» بخشی از هویت آن فرد شده است. ما با درک احساسات و توصیفات آن فرد از منظر امیک یا درون نگری( از زاویه نگاه دید او) متوجه میشم آن عطر چقدر جذاب و مطبوع است. اما وقتی من با یک چارچوب مرجع دیگر مثلا تخصص ام در عطرشناسی یا ذائقه فرهنگی و شخصی متفاوت خودم (دیدگاه اتیک) به آن عطر واکنش منفی نشان می دهم یا نقدهای ویرانگری به آن عطر وارد می کنم، طبیعی است که عاشقِ «بلک افغان» نظرم را یک تهدید می بیند و در برابر آن مقاومت میکند. انگار به اسم و رسم او توهین شده است. قابل درک است.

بهره بحث:
چنانچه بازخورد دیگران برای ما مهم باشد (که هست)، بهتر است برای انتخاب و خرید یک عطر هم از زاویه نگاه خودمان (امیک) و هم از زاویه نگاه و برداشت دیگران (اتیک) به آن نگاه کنیم (یکی از کارکردهای این سایت اصلا همین است). اینطور بهتر تصمیم میگیریم و از هزینه های اقتصادی، روانی و اجتماعی حتمالی آن در آینده کم میکنیم.

***برای اینکه بدانیم عطرِ مورد نظر ما آیا بازخوردهای منفی خواهد داشت یا خیر، دیدن فقط «یک» نظر منفی درباره آن عطر کافی است تا احتیاط کنیم و جوانب را بیشتر بررسی کنیم ***

اما یک سئوال چالش برانگیز باقی می ماند:
حالا اگر خودمان عطری را پسند کردیم و دیگران نپسندیدند، تکلیف چیست؟ به خاطر خواست دیگران خودمان را محروم کنیم؟ یا نه، راههای دیگری هم وجود دارد؟ پاسخ این پرسش بستگی به چیزهای مختلفی دارد.
به گمانم از همه آنها مهمتر، قدرت و پایگاه اجتماعی ماست. خوشمان بیاید یا نیاید، شخصی که به لحاظ اجتماعی و طبقاتی اقتدار بالایی دارد، دست بازتری در انتخاب و استفاده از عطرها دارد. و احتمال اینکه مردم رایحه یک عطر خاص یا نیش را روی لباس یک بورژوای ثروتمند و کاریزماتیک تحمل کنند و حتی بپسندند بیشتر است تا اینکه همان رایحه را از تن و لباس یک کارمند ساده استشمام کنند!


به هر حال در دو راهی انتخاب بین علاقه خودمان یا نظر دیگران شاید
بتوان راه های میانبری را پیدا کرد. مثلا عطری که همه پسند نیست را در جمع بخصوص در فضاهای بسته (محیط کار یا کلاس درس) مصرف نکنیم و ...
تا نظر شما و دوستانمان چه باشد

درود بر شما
27 شهریور 1401 تشکر
32 تشکر شده توسط : دهاتی ام nazanin
اگر به دنبال بازخورد هستید چرا باید به دنبال کارهایی برید که هدفشون بازخورد نیست؟ یه وان میلیون برای شما کفایت میکنه مورد دوم اینکه میگید هر کسی حق داره نظر خودش رو بیان بکنه بله اما نه در مورد چیزی که تخصصی در موردش نداریم و فقط صرفا از جهت سلیقه بهش بپردازیم بهتر هست در مورد این قضایا فقط بیان کنیم نپسندیدم و یا اصلا نظر ندیم مثل این میمونه که فردی صرفا از دید سلیقه در مورد نقاشی های اکسپرسیونیسم و یا سورئالیسم نظر بده طبیعتا درک نمیکنه و یک نظر سطحی بیان کنه این توهینی به افراد فعال در این حوزه ها هست و همچنین به صاحب اثر که این اصلا درست نیست کسانی اجازه ی نقد رو در این سبک ها دارند که نظرشون رو کارشناسی و تخصصی بیان کنند مثل استاد ایکاروس عزیز که وجود ایشان نعمتی بزرگ برای اهالی این خانه بود.
30 شهریور 1401 تشکر
6 تشکر شده توسط : آرش راشدی مسعود خادمی
دوستان عزیزم سلام
مطلبی مهم .
تا کنون به این پرسش تفکر کرده اید که چه چیز باعث میشود عطری را دوست بدارید و دیگری را خیر ؟
پاسخی برایش یافته اید ؟
تا کنون شده دیروز عطری را نپسندیده باشید و امروز خلاف آن بیاندیشید ؟ ایضا معکوس اش را ؟
سلیقه چیست و تعریف اش کدام است ؟
پزشکان میگفتند هر ۷ سال پیر ترین سلولهای ما که استخوان باشد تغییر میکنند .
به عبارتی ۷ سال دیگر حتی یک سلول امروز ، در تن ما نیست .
اما این ارتباطی با سلیقه دارد ؟
سلیقه در کروموزوم مثبوت است و تعریف شده و کروموزوم ها هرگز تغییر نمیکنند .
پس تغییر سلیقه از کجا نشاءت میگیرد ؟
کسی میگفت همه ی عطرهای جهان برای همه ی مردم جهان خلق شده اند !
یعنی برای هر شخص عطری هست .
اما کس دیگری گفت : همه ی عطرهای جهان برای یک نفر خلق شده اند ، برای شما !
دیروز قسمتی از ایشان مقبول بوده ، امروز در حال تجربه ی دسته ای و فردا دلباخته ی قسمی دیگر خواهید بود .
و بر حسب تجربه هر آن عطری که حس تنفر بر آن دارید را عاشق تر خواهید شد !!
این تجارب و خاطرات شما خواهند بود که سلیقه ی شما را تعریف خواهند کرد آنچنان که در هر سن نسبت به انتخاب دوست عملکردی متغیر را تجربه میکنید و هر چه به تعداد موهای سپید شما اضافه شود از تعداد دوستانتان کاسته میشود تا در نهایت بسیار گزیده ببینید و اندک بخواهید !
در طول عمر همه را تجربه خواهید کرد .
هر زمان خواستید نسبت به عطری حکمی قطعی و نهایی صادر کنید به یاد عرایض من بیفتید !
عده ای را خاطرات و عده ای را زجرها و درد های شما منتخب خواهند کرد و هر چه به جلو روید در این هنر ، همچون سینما و موسیقی گزیده جو تر و سخت پسند تر خواهید شد .
در انتها ملغمه ای سراسر تلخی ( زجر و درد ) ، شیرینی ( خاطرات ) ، شوری ( اشتیاق ) ، تندی ( تجربه ) و ترشی ( آمال ) خواهید بود !
و وقتی به پشت سر مینگرید میبینید در هر برهه از زمان گروهی را عاشق بوده اید که در دیگر زمان منتخب هایی مردود بوده اند !
فلسفه ی خلقت نیز همین است ، که تراش خوریم تا پیر ( کامل ) شویم !
پیر شوید انشاله و هر عطری را نپسندیدید از خود بپرسید : کدامین زمان ؟؟
:)
موردی دیگر :
میتوانید از عطر هر شخص و علائق اش به دسته ای از عطور ، شخصیت و پیشینه ی او را حدس بزنید . حتی علقه ی آینده ی او را !
خصوص عطرهایی که مخاطبانشان را به دو گروه عشاق و متنفرین تقسیم میکنند عطرهایی جالب اند از دید روان شناختی !
مبحث اش طولانی ست لیک بسیار شیرین و دلنشین و تعجب انگیز است !
رد پای هر نت و رایحه در زندگی ، خاطرات ، سرگذشت و سرنوشت قابل تشخیص است .
علم روانشناختی ی روایح بسیار مهم است و وقتی مسلط شدید حدس زدن علائق آتی شیرین است :)
حتی پزشکان از روایح به جهت درمان مدد میجویند . عطرها نوعی دارو اند در عین حالی که میتوانند درد باشند !
تحقیق در این باره به ما و زندگی ی ما کمک بسیاری میکند .
برای شروع از خود بپرسید چرا عطری را دوست دارید و چرا نه ؟
موفق باشید انشاله

[EDITED] 1401/06/31 10:16
31 شهریور 1401 تشکر
27 تشکر شده توسط : عباس بهرامی nazanin
شما تعیین میکنی زیر چه عطری نظر بدم یا نه یا چه عطری منو کفایت میکنه؟ بابا درود بر دموکراسی =)))))) عجب! خدا رو شکر مدیریت سایت دست همه رو توی نظر باز گذاشته.
موفق و خاص و متخصص باشید ان شا الله.
01 مهر 1401 تشکر
5 تشکر شده توسط : حمید Dragon
عطر برای من یعنی یکی از درهای ورود به یه دنیای مملو از آرامش مهربونی و هر چی که میشه اسم شو حس خوب گذاشت…
عطر برای من فارغ از تقسیم بندی آماتور ، استاد، «امثال شما!»، مبتدی و هر واژه ای که حاکی از طبقه بندیه… طبقه بندی برای دنیای عطربازها نیست! ممکنه از دهن «امثال ما!» گاهی «امثال شما» که نمیدونم طبق کدام منبعی خودتونو آخرت عطر میدونید تشبیه یا توصیفی بشنوید که اگر منصف باشید به وجدتون بیاره!
من نزدیک به بیست ساله عطربازم… از عطرهای مادربزرگم پدرم مادرم تا کلکسیونی که تا الان برای خودم جمع کردم … شیمی و تجزیه تحلیل و سراغش نرفتم چون دوست داشتم قبل اینکه ذهنم عادت کنه به تجزیه تحلیل از کل و گشتالت رایحه لذت ببرم درکش کنم و حتی شاید متنفر بشم و حتی جالبه دوباره بعد چند سال تست کنم و مجذوب همون رایحه بشم !!!! چند سال؟ فصل متفاوت؟ شب؟ روز؟ حال دل خودم؟ همه و همه موثره و این تنها یکی از جذابیت های دنیای عطره برام….
با این همه باتمام وجود بوی متعفنی حس میکنم وقتی تقسیم میشیم به آماتور و حرفه ای! به «امثال ما» و « امثال شما» !!!!! همین تقسیم بندی ها قطعا اعتماد به نفس خیلی از مخاطبان سایت و میگیره برای اعلام نظر … این جا یه دنیای قشنگه که همه مون از هم یادمیگیریم….
با فضایی باز، احترام آمیز و مملو از حس خوب
«امثال ما» ممنون میشیم از « امثال شما» اگر کمی فضا رو بازتر و دوستانه تر کنید و اعتماد به نفس افراد رو برای ارائه ی نظرشون در هر سطحی ازبین نبرید!

[EDITED] 1401/07/01 19:32
01 مهر 1401 تشکر
35 تشکر شده توسط : BITA كورش محمدزاده
خانم شقایق سلام من بار اول که امثال شما رو خوندم خیلی تعجب کردم چون واقعا خطاب ناپسندیه. خارج از ایران چنین اصطلاحاتی نژادپرستی محسوب میشه کافیه به یکی مثلا بگین you people مطمن باشید بدترین واکنش رو نشون میدن. ولی چیزی ننوشتم چون با خودم گفتم شاید دوستان خوششون نیاد دائم به این چیزا پرداخته بشه. من خودم آقای گوالتیری رو دوست داشتم بخاطر نوع حرف زدنشون و اینکه به ایران سفر کرده بودن و از همه مهم تر اینکه پدرم چندتا از عطرای ایشون رو خیلی میپسندن و همیشه برای قرارهای دوستانه استفاده میکنن. ولی در این مدت اخیر با رفتارهای تند برخی کاربران واقعا حتی نمیخوام اسمشون رو دیگه بشنوم. ما ایرانی ها تخصص داریم در این زمینه که نسبت به سلیقه ی خودمون تک بعدی بشیم. دیگه برخی از آقایان دارند قضیه رو ارباب رعیتی میکنن. تاریخ معاصر رو مطالعه کنید دوره ی خان و خان زاده ها خیلی وقته گذشته 😎 هشتگ نه به خاص بودن، هشتگ امثال ما به از امثال شما، هشتگ عود دو تومنی 😂
01 مهر 1401 تشکر
19 تشکر شده توسط : nazanin Mahdi chavoshi
عیب ندارد سرکار خانم ملودی ی نازنین
سلام
قرار نیست جوانان همچون مو سپیدها یا پیردلان ِجوان بیاندیشند که در اینصورت مشکلی در دنیا وجود نداشت و هدف از خلقت ( تکامل ) زیر سوال میرفت !
عیب ندارد ! جوانان باید اشتباه کنند تا بیاموزند و سپس بیاموزانند .
ضمنا دوران خان و خانزادگان نه تنها نگذشته است که به تکامل رسیده است !
تنها صورت و شمایل اش تغییر یافته است !
آنچنان که ما رعایا بگوئیم : خوشا به حال آن زمان !
خاص بودن هم خوب است ، سبب الگو برداری ، حرکت به جلو در مسیر بهتر و تکامل میشود . البته منظور صحیح شما را درک میکنم .
خودبخود خواص خوب الگو میشوند و خواص بد مطرود .
تا من ِ سخی ی نادان و زشت گو نباشم کسی منزلت دوستان دانا ، خوشخو و خوشگوی را درک نمیکند .
شما خود از خواص اید که زاده و دستپرورده ی استادی هستید که جوانان را میسازد در خانه ی دانش ، پس الگویی خوب هستید برای آموزش ما .
بله ! هر آن انسانی که بر زمین است ماموریتی دارد بر ساخت اش و تکامل اش و هیچکدام بر دیگری فخر ندارد که اتفاقا همان بی اهمیت ترین ها اگر فکورانه دیده شوند ، مهمترین اند !
خلاصه که :
پر کن پیاله را که شب میگذرد :)
01 مهر 1401 تشکر
21 تشکر شده توسط : عباس بهرامی nazanin
با سلام و عرض ادب
بنظر شما در هنر فقط آرامش هست؟ و یا حس خوب ؟ اگه اینجوری ببینیم پس اکسپرسیونیسم و یا گوتیک جدید اصلا هنر نیست میدونید بعضی افراد برای چی تلاش می‌کنند؟ برای اینکه عطر رو از دسته ی یه مشت اسباب بازی جلب توجه ها خارج کنند افرادی که سخت در تلاشند تا به مردم بفهمونند که در عطر هنر هست تا مردم همون دیدی رو که نسبت به آثار هنری دارند به عطرها داشته باشند کانسپت گرفتند زمان صرف کردند بله آن ها در این راستا تلاش می‌کنند افرادی مثل آقای سورسینلی مثل خانم زاروکیان، مثل آقای گوالتری بله آقای گوالتری خودشون درباره این موضوع صحبت کردند واقعا بنظر شما ما سطح تفکرمون نسبت به عطر ها با امثال زاروکیان ها یکی هست؟ اگر که اینطور فکر کردیم جسارت بزرگی کردیم چرا حاضر به پذیرش نادانی خودمون نیستیم آیا واقعا شامه ی مبتدی از پس درک اونوم لاوز برمیاد ؟ آیا ما واقعا به همین راحتی از پس درک آثار شوپن برمیایم؟ همچین افرادی سعی کردند تا به مردم بفهمونند که عطر هم میتونه مثل آثار هنری باشه یکی از دوستان چقدر زیبا بیان کرده بودند می‌گفتند موسیقی را یاد بگیرید تا بفهمید فرقی هست بین پاپ کنونی با موسیقی اصیل کلاسیک باید یاد گرفت تا لذتش رو چشید استاد ایکاروس عزیز که چقدر زحمت کشیدند در این باره که بارها بیان کردند تلاش ما افزایش سطح علمی افراد نسبت عطر ها بود برای بالا بردن فقط کمی دانش افراد نسبت به این زمینه، فقط یک بار فکر کنیم که آیا اگر بدون پیش زمینه ای نظر دلخواهمون رو نسبت به این آثار هنری بیان کنیم به صاحب اثران جسارت نکردیم؟ آیا کوته فکری نیست؟
01 مهر 1401 تشکر
9 تشکر شده توسط : داود پقه Mehdi sameti
آقای کامبیز سلام این نوشته ی پر مهر نتیجه ی مهربانی و بزرگ منشی خود شماست وگرنه من کجا و الگو بودن کجا واقعا خجالت زده شدم ممنون. شاید براتون جالب باشه بدونید تقریبا مطمن بودم که یکی از شما دوستان نسبت به خان و خانزاده واکنش نشون خواهید داد. اگاهانه اون خط رو نوشتم تا ببینم همدلی های ما تا به کجا رسیده. واقعا دلم شاد شد. منظورم از همدلی دغدغه ، باور و آرمان های مشترکه. نمیدونم شما هم متوجه شدید یا نه که نوشته ی یکی از دوستان شب گذشته حذف شد. من خیلی غمگین شدم از طرفی میخواستم برای هانی عزیزم چند خطی بنویسم که خب نوشته ی ایشون هم ناپدید شده بود :( پس بهتره بیشتر پیش نریم چون جایز نیست سایت عطرافشان بخاطر نقطه نظرات ما مورد ازار و اذیت قرار بگیره. باز هم از شما ممنونم.
02 مهر 1401 تشکر
17 تشکر شده توسط : nazanin آرمان
ارادت دارم سرکار خانم ملودی
بله . متوجه شدم نظر سرکار خانم هانی حذف شد اما متاسفانه موفق به مطالعه نشدم .
حدود را دریافتم از نظرات دوستان ام مسیح و ایرج . متنی نوشتم ذیل آخرین عکس دیگر دوست عزیزمان محسن که تقدیمی ی ایشان به بانوان سرزمینمان بود .
مرگ فرشتگان دردناک است !
باور کنید برای ما مردان به مراتب دردناک تر است تا بر خود بانوان که هر آنچه غم در جهان دارند مردان ، برای شادی ی زنان است !
جوانان باید پیر شوند تا درک کنند من چه میگویم . باید پدر شوند مادر شوند تا بدانند چطور شد که خداوند عالی مرتبه ی ما با احترام تمام مهمترین هدیه اش را که بهشت باشد تقدیم زنان و مادران کرد !
آنهم " زیر پای " آنها !!
کاش زنان مرد بودند تا میفهمیدند مردان به چه می اندیشند و چه غصه ها که نمیخورند بر غمگینی ی زنان !
و عطرافشان فهیم است ، همین جمله کفایت دارد !
که هرآنکه درگیر ِ هنر است رئوف است که هنر یعنی انسان خوب در زبان مادری ی ما که قبلا عرض کرده ام .
خلاصه که بدانید از محالات است که این دانه ها بارور نشوند که قانون جهان است !
شب گذشت و پیاله خالی شد
تا سحر هر آنچه بادا ، باد !
02 مهر 1401 تشکر
23 تشکر شده توسط : عباس بهرامی nazanin
جوابهای رادیکالی
هر کسی از ظن خود شد یار من ...به انگلیسی میتونه ترجمه بشه
Every one became my friend from his own
opinion ...
چقدر بیروح و بی مفهوم...
کانسپت چیست..؟

بلک افغانو به نظر من یک میانه بین نیش و دیزاینر هست شخص حتی بطور اتفاقی از بوییدن این رایحه میتونه در نظر بگیره و اجزا یا برخی نوتهای زیبای این عطر باعث میشه مسیر عطربازیش رو عوض کنه..
به نظر من افغانو عطری خوش بو هست،
من هیچ کار گوالتیری رو نمیخرم و با وجود احترام به خودش و دوستدارانش عطرهاش رو برای شامه خودم با کیفیت نمیدونم..این اعترافه.
دوستی به من میگفت من فقط یک بار عطر فاخر میخرم و میپوشم شاید ذره ذره و قطره قطره و استفاده میکنم و دوبار نمیخرم...ایا شما دوتا تابلو یک شکل میکل انژ میخرید؟...بالاخره تفکریه.غلط یا درست.

هنر در عطر ...عطر در هنر
ساده...
داخل اتوبوس شهری بودم ،همشهری عطری زده بود وقتی رایحه به سمت من امد بوش من رو احاطه کرد ،مدهوشم کرد و مستم کرد،گویی دیوانه ام کرد........هنر و دیوانگی مثل اب و تشنگیست...
رابطه هنر و عطر رابطه ای قابل اثبات به توسط فیزیولوژی و علم هورمون شناسیست.

انوم لاوز مثل نمک غذا میمونه..
اگر زیاد زده بشه اصلن جذاب نیست..
شاهکار تاور به نظرم اینسنس اکستریمه .. در ثانیه سوم کلن محیط زندگی رو شادتر از قبل میبینید...این اگر هنر نیست ..چیست.؟
افغانو اگر اسمش دیگر میبود هیچگاه اونقدر معروف نمیشد،همانطور که اینسنس اکستریم نشد.

هرگاه رایحه به مشام رسید و ذهن خروشان شد انجاس که خلاقیت پا به عرصه گذاشت،...هنر خلق شد..هنر برای هنر استفاده شد.

اینروزها انقدر مشئوفیم به خلق و انقدر بی دل شدیم که هنری نمانده...مینشینیم و سوختن پروانه را بدور شمع میبینیم،،،
نمیدانیم که این نمایش تلوزیون نیست بلکه در کنار خودمان هس...
براستی چقدر شمع قشنگ است..بریم جلوتر ببینیم.

[EDITED] 1401/07/02 13:36
02 مهر 1401 تشکر
16 تشکر شده توسط : nazanin آرش راشدی
درود بر همه عزیزان
جناب قهرمانی مشکل ازونجاست که در دنیای امروز کلاهبرداری و دروغ با رنگ و لعاب قشنگ و تبلیغات تجاری براحتی عنوان میشه و تعصباته شرقیه ما مردمان بستر آدرسهای غلط رو فراهم میکنه ی زمانی کوچکترین قلم منفی ذیل کارهای مارلی تبدیل به جنگ و خونریزی میشد و یا توی فروشگاه ها نقدی بر این برند فروشنده را عصبی میکرد که چه ها و چه ها اما الان ذیل بهترین لانچ مارلی مینویسن حشره کش و کسی هم متعرض کسی نمیشه این به معنای رشد فکری در ما نیست موفق شدند به روش های دیگه ای کارشونو پیش ببرن با برندهای دیگه ای
مارلی از مدشون افتاد حالا زمین تازه میخوان…
یعنی تعویض زمین بازی با استفاده از ابزار دیگه
زمان میبره به دوستان اثبات بشه شخصی مثل گوالتیری و تفکراتش و ساخته هاش هرگز چیزی فراتر از متوسط نیست لانچهای این عطار هرگز در حد و اندازه های خوبهای دیزاینر جایی ندارن برندهای ناسوماتو و اورتوپاریسی هیچکدوم به معنای واقعی و کلی حرفه ای نیستند ولی بعضیاشون واقعا بوهای با کلاسی دارن
الان در مشهد و در این ایام گه گاهی فرصت سر زدن به مغازه های اطراف حرم را دارم شهری که بعد از وجود نازنین امام هشتم (ع)به عطرهاش معروفه چند روز پیش یکی از خفت گیرهای بازار رضا با اصرار منو متوقف کرد وقتی صحبتی رد و بدل شد گفت پیداس عطر بازی یه هدیه برات دارم با همون سرنگهای بزرگ چند تا پاف تو هوا زد هنگ کردم
نودیفلوروم؟بله خوده خوده خوده نودیفلوروم…
از عطرهای صاحب نام هرچی تست کردند چندتا مغازه به درد نخور و بی ارزش بودند جز کارهای آقای گوالتیری که اسانس های گرمی ۲۰ تومنیش تقریبا برابری میکردند با ورژن اصلی
(سوای از بحث کیفیت و هرم پرفیومیک عرض میکنم)
پس آقای گوالتیری یه شخص تجاری هست که یا از برندهای متوسط اسانس سازی اسانسهاشو میخره و با پکیجینگ با قیمتی نامعقول ارائه میکنه یا اسانسهای خودشو به وفور در بازار عرضه میکنه که همین مورد صحیح باشه میشه متوجه شد کارهای ایشون در چه سطح از ارزش خرید هستند
کامنتهای عجیب و غریبی حالا مجددا ذیل بلک افغان شاهدیم من جمله بلک افغان عطر بازخورد نیست و نباید برای بازخورد استفاده بشه خب اتفاقا بلک افغان فقط عطر بازخورده و هیچکدوم از پارامترهای لانچ های حرفه ای را نداره یه عطری که نسبتا یکنواخت پیش میره با پرفورمنسه بالا که مشخصه ی عطرهای بازخوردیه
مراقب خریدها باشید اتفاقا مجددا تأکید میکنم امروز عود دو تومنی تبدیل به عطر ۷-۸ تومنی شده و خیلی اسانسهای بی کیفیت با زرق و برق و تکنیکهای مارکتینگی با قیمت های بالا به فروش میرسن برای حفظ سرمایتون سراغ برندهای ارزشمند برید
ایام به کام
02 مهر 1401 تشکر
16 تشکر شده توسط : nazanin Azar
بله حق با شماست !
02 مهر 1401 تشکر
2 تشکر شده توسط : Perfumex مسعود خادمی
ممنون ملودی عزیزم ممنون از همه دوستای خوبم که متن طولانی بنده رو خوندین و باهام همدردی کردین. ممنون جناب مسیح بزرگوار متن زیباتون رو خوندم و با همه وجود حسش کردم و اتفاقا به هیچ وجه هیچ کدوممون جلوی اشک و بغضمون رو نگرفتیم و های های گریستیم و دوستمون رو غریبانه و مظلومانه بدرقه کردیم😔😔ممنون جناب ایرج عزیز و جناب سخی مهربان🙏
خانواده عطرافشان واسه همه مون عزیزه، ما اینجا مثل اعضای خانواده در خنده و گریه و شادی و غم همدیگه شریک میشیم
دوست ندارم هیچ کس از این جمع آزرده بشه بخاطر کامنت من
02 مهر 1401 تشکر
25 تشکر شده توسط : nazanin آرمان
با سلام خدمت Perfumex عزیز:
اول از همه خدمت شما دوست عزیز و گرامی و سایر دوستان عرض میکنم اگر به صفحه بنده مراجعه کنید میبینید در قسمت ((نمی پسندم)) هیچ عطری رو ذکر نکردم و نگرشم به خلق یک عطر ، همیشه مثبت هست. شاید کاری در محدوده سلیقه و علاقه من نباشه ولی قطعا برای شامه دیگری خوش بو و قابل پذیرش خواهد بود.
به نظر من و با احترام کامل به شما، بر خلاف اعتقاد شما، گوالتیری کاملا هنرمند هست . مثل سورچلینی و جاش میر و دیگر عطار هایی که با یک مشت نت سنتتیک ، کارهایی پر مفهوم و کانسپچوال خلق میکنند و به گفته خودتون خیلی از کارهاشون رو به هر صورتی که شده با قیمت های نازل و غیر قابل مقایسه با کار اصلی کپی یا بازطراحی میکنند.
هنر عطر سازی دنیای وسیعی داره. مثل طراحی لباس و زیور آلات و کیف و کفش و غیره که حتما هر برندی به غیر از بعد هنری در ایجاد یک محصول، قطعا به دنبال سودآوری هم خواهد بود. اما باور بفرمایین فرق است بین خانه عطر هایی مثل اونوم ، اورتو پاریسی با برند های دیزاینری که معمولا روایح تکراری و دنباله دار رو به مخاطب ارائه میدند و حتی غول های دیزاینری مثل Dior و CHANEL بعضا فقط با نام یک پرفیومر و بواسطه سابقه برند، خیلی از کارهای سطحی و معمولیشون رو با تعداد تیراژ بالا تولید و به فروش می رسونند.
اما مثلا خانه عطر اونوم ، اورتو پاریسی، ناسوماتو ، بیوفرت لندن و غیره و غیره در همین سبک، با طراحی جسورانه و ساختار شکن و ایجاد چالش برای مخاطبین، روایحی نو و کمیاب رو خلق میکنند و به همین واسطه و در اثر بروز همین خلاقیت و جسارت در طراحی بر سر زبان ها افتاده اند. پس از نظر بنده شخصی مثل گوالتیری و جاش میر و امثالهم ذهن هنرمند و خلاقی رو خواهند داشت. حالا ممکنه شامه و سلیقه یک مخاطب هیچ حسی از فانتوماس ناسوموتو نگیره و رایحه اون رو به(( آب طالبی گندیده )) تعبیر بکنه ولی مخاطبی دیگر تا عمق رایحه و نوسانات عطر رو درک کنه و اون عطر رو به عنوان یک کاردستی پر محتوا و جالب از عطار در نظر بگیره.
هنر ، بیان و بازی با احساسات و بروز آنها به شکلی فیزیکال هست که ذهن مخاطب رو درگیرش خودش کنه و باعث چالش برای سلایق مختلف باشه ، کاری که امثال گوالتیری در هنر مدرن عطرسازی دارن اون رو به انجام می رسونند.
نظر شما در اینکه گوالتیری و کارهاش خیلی گرید متوسطی دارند برای من قابل احترام هست و لو اینکه بعضی از همین
سنتتیک های جذاب واقعا قوی و با کیفیت هستند و کاملا خلاقانه و بی پروا و هنری خلق شده اند.
02 مهر 1401 تشکر
32 تشکر شده توسط : nazanin مهدی مددی
سلام خدمت شما میشه اسم اون عطری که داخل اتوبوس همشهری زده بود رو بگید ؟ خیلی ممنون میشم
02 مهر 1401 تشکر
2 تشکر شده توسط : رضا قهرمانی بابک
درود جناب perfumex عزیز

این قسمت کامنت شما نظر بنده رو جلب کرد :

« پس آقای گوالتیری یه شخص تجاری هست که یا از برندهای متوسط اسانس سازی اسانسهاشو میخره و با پکیجینگ با قیمتی نامعقول ارائه میکنه یا اسانسهای خودشو به وفور در بازار عرضه میکنه که همین مورد صحیح باشه میشه متوجه شد کارهای ایشون در چه سطح از ارزش خرید هستند»
در اینجا شما از ۲ احتمال صحبت کردید:
۱_ گوالتیری از برند های متوسط اسانس میخره

فرض کنیم اینطور باشه

آیا همین گفته ، تاییدی بر هنر عطرسازی آقای گوالتیری نیست؟ به نظرم ایشون یک کیمیاگر هستند که از اون اسانس ها چنین عطرهای ماندگار و باکیفیتی رو خلق میکنند.

با وجود احتمال اول ، خودبخود پیشامد احتمال دوم صفر میشه!

۲_اسانسهای خودشو به وفور در بازار عرضه میکنه

وقتی ایشون میتونه عطرهای لاین ناسوماتو و اورتو پاریسی رو با پکیجینگ و قیمت خوب بفروشه ، به نظرتون منطقی هست که این اسانس ها رو بصورت عمده به بازار عرضه کنه؟؟؟

در مورد قیمت عطرهای لاین ناسوماتو و اورتو پاریسی به نظرم در مقایسه با قیمت برندهای مطرحی مثل دیور و ysl ، با توجه به پرفورمنس و کیفیت بالایی که لاین ناسوماتو و اورتو پاریسی دارند ، منطقی هست.

[EDITED] 1401/07/03 12:53
02 مهر 1401 تشکر
21 تشکر شده توسط : nazanin مهدی مددی
آقای گوالتیری یکی از نوابغ بلامنازع عطر هست.اینکه من ازشون بد بگم یا خوب بگم هیچ تاثیری در رویکرد وی به عطر و عطر سازی نداره.گوالتیری صاحب سبکه.خیلیها عطر خوشبو تولید کردن ولی چرا گوالتیری نشدن؟چرا وقتی توی عطر افشان نگاه میکنی برای هر عطرش لااقل ۵ نفر هستن که عطر امضاشونه؟هیچکس الکی در مبحث عطر سازی رو نمیاد .حتما چیزی از خودش نشون داده.من خودم عاشق بروتوس هستم.عاشق برگاماسکم.عاشق سمینالیسم.عاشق کوئیومم.عاشق مگاماره ام.به حرف نیست عزیزم .حالا دنیایی بیاد ازش بد بگه.خیلی ها خواستن اداشو دربیارن .نمیشه عزیز.نمیشه.من بیام خودمو بکشم که مثل مسیح عزیز بنویسم .نمیتونم.سبک خودشو داره .تراوش میکنه.گوالتیری هم تک هست هم تک می‌سازه.حالا من از عطرش خوشم بیاد یا نیاد .عطرهاش طرفدارهای خودشو داره.نیک باشی و بدت گویند خلق
به که بد باشی و نیست بینند

هر گلی نو که در جهان آید ما به عشقش هزاردستانیم
تنگچشمان نظر به میوه کنند ما تماشاکنان بستانیم
02 مهر 1401 تشکر
27 تشکر شده توسط : Rezvani nazanin
عاشق از معشوقه‌ی خود پرسید تو چیستی، کیستی، چگونه‌ای، چندی و چنانی؟ چطور باید از تو نوشت؟ پاسخ داد من آنم که خود دانی پس همان‌گونه که می‌دانی ازمن بنویس...! از موسیقیِ باخ تا سینمای برگمان. از ایشان تا پینا باوش و از او تا گوستاو دوره، کنستانتین برانکوژی، دون مک‌کالین، ویلیام بلیک، گاردونی، میکوتی، تاور و... فرقی ندارد. شما جان و قلب دارید که تپش دارد؛ نیز احساس و منطق می‌شناسید. پس می‌توانید از هر هنری بنویسید و با آن هم‌زیستی داشته باشید. هیچ خط‌کشی درکار نیست و نوشتن در این‌باره اصولِ مطلق یا چارچوبی ندارد. آلبر کامو به‌هنگامِ دریافت جایزه‌ی نوبل رو به حاضرین می‌گوید : هدفِ هنر نه وضعِ قانون است و نه قدرت‌طلبی. وظیفه‌ی هنر درک کردن است. هیچ اثرِ نبوغ‌آمیزی بر کینه و تحقیر استوار نیست. هنرمند سربازِ بشریت است و نه فرمانده. قاضی نیست بلکه از قیدِ قضاوت آزاد است. او نماینده‌ی دائمیِ نفسِ زندگان است! [نفس به‌مثابه وجودیت] معتقدم نقد، حقیقت‌جویی، گفتگو، تبادل‌نظر، مناظره و چالش‌های جدی عامل پیشرفتِ هر اجتماعی می‌تواند باشد. اما این‌که عزیزانِ ما مستقیم به شخصِ محترمی بگویند شما باید از عطرهای الف بنویسید نه عطرهای جیم یا نه کلا ننویسد ازنظرمن باطل است. مخالفم با هر تفکری که بخواهد آدم‌ها را به طبقاتِ مختلف تقسیم‌ کند. تمام انسان‌ها ممتاز هستند و همگی جرقه‌ای از کهکشان را درون خود دارند. این همه دیوار بین ما کشیده‌اند کافی نیست؟ برلین هم بودیم درهم می‌شکستیم! نفسی که برای بشر باقی نمانده همین تتمه‌ی دم و بازدمِ ضعیف را برای یک‌دیگر سخت‌تر نکنیم. قدر بدانیم باهم بودن را وقتی اصلِ زیستن به یک شوخیِ مسخره تبدیل شده است. / خارج‌قسمت...! حال که سرخطِ تمام خبرها شده the nose فکر می‌کنم وقت آن رسیده که به داستانِ جادویی و سراسر معنای عالیجناب نیکلای گوگول یعنی 'دماغ' هم اشاره‌ای داشته باشیم :) ماجرای آقایی به‌نام کُوالیوف که صبح از خواب بیدار میشه و می‌بینه ای دل غافل جا تره و دماغ نیست! بله. دماغِ سرکش فرار می‌کنه. عضوِ خیره‌سر برای خودش زندگی مستقل تشکیل میده، باسرعت پله‌های ترقی رو یکی پس‌از دیگری طی و به مقامات بالای دولتی دست پیدا می‌کنه :) خلاصه شاید پس‌از استمشامِ مخدرهای غیرمتمدنِ گوالتیئری بینیِ محترم شما هم به‌مانندِ دماغِ کوالیوف به سرش زد و رفت سراغ سرنوشتِ خودش. کسی چه می‌دونه شاید وزیری وکیلی چیزی شد :) از من می‌شنوید جلوی بینی‌تون رو نگیرید. بگذارید پیشرفت کنه و هرجا دلش می‌خواد بره. قلب‌ها که دربند هستند؛ حداقل بینی‌ها آزاد باشن.
02 مهر 1401 تشکر
33 تشکر شده توسط : nazanin مهدی مددی
دوست بزرگوار..شرمندم که نتونستم....احتمالن از همون عطرهای دور و برمون بود که نسبت بهشون بی تفاوتیم....یکبار نتونستم بین رایحه عطر کاملیا اتلیه و اودیسه ایسی میاکه تشخیص درست بدم...بخاطر اشتراکات ...
02 مهر 1401 تشکر
1 تشکر شده توسط : 🄼🄾🄽🄰
درود بر دوستان و سروران عزیز 🙏🌼
با احترام به نظر برخی دوستان تاج سر باید بگم اتفاقا گوالتیری جز پرفیومرهای قابل تحسینِ چون در طراحی عطر ریسک میکند حالا عطرهای ایشون مورد پسند سلیقه شما باشد یا نه اون یه بحث دیگه ست .
اغلبِ پرفیومرها به لطف دستگاه جی سی - مَس فرمول عطرهای موفق را آنالیز ، داده هارو خرد و با ده درصد تغییر جمع آوری و عطری مثلا جدید خلق میکنند ، بیخود نیست که در سالهای اخیر انقدر تشابه زیاد شده و هر عطری که به بازار میاد دهها مشابه در برندهای دیگر دارد.
گوالتیری ادعا نمیکنه که نچرال کار میکنم و برعکس تاکیدش اینه که با سنتز طراحی میکند اما هستند برندهای بزرگی که ادعای نچرال بودن دارند اما وقتی عطرشان با جی سی مس آنالیز میشه میبینی او مای گاد هشتاد درصد رو سینتتیک کار کردن .

اما در مورد اسانس ها ، اینکه یک عطر چطور کپی بشه و چه میزان شبیه در بیاد اصلا ارتباطی با برند و یا پرفیومر اون عطر ندارد که فکر کنیم چون کار پرفیومر خوب نبوده پس با شباهت بالا عطرش کپی شده ، اینمورد بستگی به گرید و کد درخواستی شرکتها دارد ، اگه گرید گرون درخواست کنند شبیه تر در میاد اگرم بازطراحی ارزان سازی شده در خواست بشه یه پوسته کلی اونم با مواد نامرغوب بازطراحی میشه ‌‌که شباهتی جزئی دارد.

درضمن برای بازطراحی از برند یا پرفیومر اجازه نمیگیرند چون در عطرسازی چیزی به اسم کپی رایت معنایی ندارد ، یه مثال میزنم مثلا گوالتیری میاد بلک افگانو را خلق میکند ، برند کارنر بارسلونا با جی سی مس فرمولش را بدست میاره بعد میاد درصدِ رزین را مثلا از ۱٪ میاره روی ۰۷۵٪ و کمی هم اتانول را بیشتر میزنه این خودش میشه یه عطر و کشف جدید 🙃 باورکنید چیزی که در عطرسازی رخ میده دقیقا همینه .
مطلع عرض میکنم همین الان از تیزیانا ترنزی ، پنهالیگونز و... بازطراحی one level زدن که خیلی شبیه در آمده ، آیا این شباهت به پرفیومر اون عطرها ارتباطی دارد؟ خیر چون دستگاههای جی سی مس خیلی پیشرفته شدن و اگه بالاترین گرید رو بزنن اکثریت مردم نمیتونن تفکیک کنند .
عطرسازی بقدری پیشرفته شده که حتی میتونن تمام روایحِ خوشِ یک باغ سلطنتی را توسط یه سری دستگاه به جی سی مس منتقل ، آنالیز و اون بوهای خوش گلها و درختان باغ را در قالب عطر خلق کنند ، بازطراحی عطر که دیگه یه چیز پیش پا افتادس .
عزیزان دل یه نوع بازطراحی با گریدِ سینت کوالیتی هست که با اورجینال مو نمیزنه و ایتم به ایتم و بدون محدودیت و با همون مواد اولیه ای که در نمونه اورج بکار رفته ، بازطراحی زده میشه که البته خیلی گرون در میاد و عمرا ارماف و امثالهم چنین گریدی درخواست بدهند ، خود برندهای لوکس که یه وقتایی از هم الگو میگیرن بعضا بازطراحی سینت کوالیتی میزنن و در حین بازطراحی چند عنصر بک گراند را تغییر میدن که مثلا اسمش کپی نشه .

ببینید عزیزان شما از برند ناسوماتو بگیر تا کرید و تاور و... همگی بخش عمده مواد اولیه شان ( اسنشیال اویل ها یا همون اسانس های تک نت ) را از iff ، جیودان ، روبرته ، فیرمنیخ ، سیمرایز ، سی پی ال ، کاربونل ، اس اف ای و...میخرن ، حتی اغلبشان ۹۹٪ مواد اولیه را از کمپانی های مذکور تهیه میکنند ، مثلا شما فکر میکنید روژا داو ، زرجف ، امواج ، سلطان پاشا یا اندی تاور خودشان صفر تا صد موادشان را اسانس گیری میکنند ؟
برندها اغلب یه قسمت کوچکی از مواداولیه را خودشان اسانس گیری میکنند که خیلیم روش مانور میدن ، مثلا امواج روی اسانس گیری صمغ ها و گل رز خیلی مانور میده اما همین برند عمده اسنشیال اویل هارا از ای اف اف و روبرته تهیه میکند .
چندماه قبل برگه انالیز GC_MS جوبلیشن امواج که توسط پل کیلر گرفته شده بود ، با واسطه بدستم رسید ، طبق اون آنالیز که خیلی دقیق هست چیزی کمتر از ده درصد عناصر جوبلیشن طبیعی و الباقی سنتز بکار رفته ، اتفاقا اسکرین همون آنالیز را استوری کردم و برخی عزیزان حاضر در این جمع مشاهده کردن .
( سنتزها رو متخصصین شیمی روبرته و... میزنند ).
هرکدام از کمپانی های تولید کننده مواد اولیه یک یا دو پرفیومر ارشد ( زاروکیان در روبرته - لوکاس سوزاک در سیمرایز - کریستین کاربونل از مالکین کاربونل - البرتو موریلاس و مرآتی کاشانی در فیرمنیخ ، کریستین پروونزانو در سی پی ال و... فعال بوده یا هستند ) + چندین پرفیومر اماتور ، محقق و تیم طراح در اختیار دارند و خیلی وقتها برندهای بزرگ ساخت عطرشان را از صفر تا صد به یکی از این کمپانی ها واگذار میکنند ، بعنوان مثال عطر هالفتی لدر پنهالیگونز توسط عطرساز ارشدِ سی پی ال اقای کریستین پروونزانو و تیم طراحِ همین کمپانی انگلیسی ساخته شده ، پس خرید اسنشیال اویل از این کمپانی ها نشانه ضعیف بودن برند نیست که البته توضیح دادم همه برندها عمده موادشان را از همین کمپانی ها تهیه میکنند .

با تشکر از عطرافشان .
03 مهر 1401 تشکر
34 تشکر شده توسط : رضا حاجی حسنی اصل Azar
علیرضای عزیز بسیار جامع و کامل بود.بله از انواع کروماتوگرافی ها مثل گس کروماتوگرافی.تین لیر کروماتوگرافی.جی سی مس.پروتون آن ام آر .استفاده میشه .چجور هم استفاده میشه.و مقایسه نمودارها درآمده و شاخک‌ها و منحنی ها با شاخک‌ها و منحنی های استاندارد اونهم نه با چشم بلکه توسط خود دستگاه .بسیار دقیق آنالیز میکنهدعطر رو.اینقدر این دستگاه پروتون آن ام آر حساسه که حتی میگفتن بسیار قدمهاتون را آهسته بردارید که تنظیم استاندارد بهم نخوره.عالی نوشتی .عالی
03 مهر 1401 تشکر
21 تشکر شده توسط : حکایت دوست علیرضا
درود بر شما و همه عزیزان
مشغله ها و کندی اینترنت باعث شد دیر پیامهای ارزشمند دوستانو مطالعه کنم و خدا را شکر که این فرصت پیش اومد
از همه دوستان و بزرگواران تشکر میکنم که پاسخ دادند
من اعتقاد دارم کپی ها و اسانس ها بشدت پیشرفت کردند در حدی که خرید نسخ اصلی را به چالش بکشن که خب الان دوست خوبمون جناب علیرضا هم از پیشرفت این قبیل تولیدات گفتند و حقیقتا مدتیه من این موردو میبینم اسانس نودیفلوروم واقعا ۸۰ درصد شباهته عجیب غریب داره با اصلش و پخش بویی داره که از ۹۰ درصد کلکسیونه من بالاتره ،سوای از برند یا پرفیومره خاص ارزش خرید عطرها خیلی کم شده وقتی اسانسها این اندازه خوب شدند پس خرید بطریهای بی رمق و ضعیفه امروزی چه سودی داره؟
دوستانه قشنگم ما ایرانی ها یه چیز یا شخصی را بدون علت خاصی زیاد بها میدیم یا بالعکس مدتهاست هر دوست عزیزی که ازینجا رد میشن یه گوالتیری گرفتن دستشون و مرتب ایشونو ستایش میکنن این باعث میشه خیلی از عزیزان دچار سو تفاهم بشن تولیدات ناسوماتو و اورتوپاریسی حقیقتا درخوره چنین تعاریفی نیستند از منظر ساختار و تکنیکال جزو کارهای متوسط هستند هرچند خوده من خیلیهاشونو دوست دارم و استفاده میکنم اما ۴ میلیون برای عطری که فقط ۳۰ میل حجم داره و اسانسش را با همون حجم و کیفیته بسیار نزدیک بشه ۵۵۰ تهیه کرد یکم سوال به وجود میاره چرا فقط تولیدات این دو برند در این حد خوب کپی شدند؟بنده آماتور یا حرفه ای هر کدوم از منظره شما باشم اگر اسانس مگاماره را با خوده اصلش برام تست میکرد نمیتونستم تشخیصش بدم اما سایر اسانسهای عطرهای بزرگ از امواج تا فابیولسه تام فورد هیچکدوم ارزش خرید نداشتند و شاید ۱۰ درصد میتونستن شباهت داشته باشن به مورد اصلی و این سوال پیش اومد چرا فقط ساخته های گوالتیری؟؟؟چرا اینقدر کپی های ساخته های ایشون زود وارد بازار میشه؟چرا بعضا کپی ها یا اسانس ها اینقدر نزدیک هستند به ورژن اصلی؟چرا حتی پرفورمنسها در یک حد و اندازه هستند؟
برای این پرسش ها شخصا دو فرضیه مطرح کردم که خب فرضیه هستند و ممکنه غلط باشن و مطرح کردم که دوستان اگر پاسخی دارن از پاسخشون استفاده کنم که در این بین جناب علیرضا و توضیحاتشون در مورد اون دستگاه و کاراییش تونست برای شخص من قانع کننده باشه ولی به نظرم شاید علت خاصی داره که لانچ ۲۰۲۱ اورتو نیومده اسانسش با کیفیت عالی موجوده این چیزیه که هرگز در هیچ برند شناخته شده ی دیگه ای ندیدم اگه الان امواج اینترلود یا کرید اونتوس اسانس هاشون موجوده که البته هنوز هم فاصله داره با خوده محصول خب سال ساختشون زیاده و بشدت هم هایپ شدند و کم مونده جارو برقی با رایحه این دو بزرگوار تولید کنن. ولی وجود اسانس مگاماره و کوئیوم و حتی فانتوماس با کیفیت خیلی عالی موردی هست که من نتونستم متوجه بشم البته دوستان و عزیزان اگر پاسخ بدند و نظرات ارزشمندشونو در اختیار ما بگزارند لطفی هست که باعث احترام و مسرت بنده خواهد بود
همچنین قدردانی میکنم از همه رفقای عزیز خواهران و برادرانم که وقت ارزشمندشونو جهت تعلم در این رشته میگزارن
امیدوارم باعث آزردگی دوستان نشیم همه مطالب ضمن احترام به دوستدارانه همه برندها هست
ارادتمند شما
در پناه خدا باشید
04 مهر 1401 تشکر
8 تشکر شده توسط : nazanin علیرضا ر
جناب perfumex از شما بعید بود :

« دوستانه قشنگم ما ایرانی ها یه چیز یا شخصی را بدون علت خاصی زیاد بها میدیم یا بالعکس مدتهاست هر دوست عزیزی که ازینجا رد میشن یه گوالتیری گرفتن دستشون و مرتب ایشونو ستایش میکنن »

شما که با توهین و بی احترامی مخالف بودید!!!

کدام قسمت کامنت جناب علیرضای عزیز صحبت های شما را تایید میکنه؟

خواهش میکنم این قسمت از کامنت جناب علیرضای عزیز رو مجددا بخونید:

« اما در مورد اسانس ها ، اینکه یک عطر چطور کپی بشه و چه میزان شبیه در بیاد اصلا ارتباطی با برند و یا پرفیومر اون عطر ندارد که فکر کنیم چون کار پرفیومر خوب نبوده پس با شباهت بالا عطرش کپی شده »

با توجه به کامنت های قبلی تون ، به نظر میاد شما با تخریب برندهای خوب سعی در تبلیغ اسانس های مشابه رو دارید!!!

و این کار پسندیده ای نیست...
04 مهر 1401 تشکر
10 تشکر شده توسط : nazanin آرمان
درود بر شما جناب علیرضا ی عزیز و همراهان گرامی- سپاس از توضیحات جامع و کاملتون-
متأسفانه عطر در حال حاضر بدون رعایت کپی برداری در خیلی از کشورها تولید میشه!!
و فرمولاسیون پنهانی که پیش از این جزء اسرار پرفیومرها بود فاش و مورد استفاده قرار میگیرند و این بیشتر راجب برندهایی که مخاطبین و طرفداران زیادی دارند صادق هست،هر چند که برندهای صاحب نامِ کپی کننده با اندکی تغییر قسمتی از رایحه را که بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته کپی میکنند،ولی تولید کنندگان اسانس های گرمی یا بقول معروف مترویی در اکثر مواقع مشابه های نزدیک به اصل عطر را کپی میکنند و بدون در نظر گرفتن اصول اخلاقی و بهداشتی روانه ی بازار میکنند!! و متأسفانه بدلیل قیمتهای نجومی عطرها اللخصوص در ایران مورد استقبال نیز واقع میشوند.
ارادتمند
سپاس از شما و دوستانی که با توضیحات عالی باعث بالا رفتن اطلاعات و معلومات مجموعه ی حاضر در سایت هستید.
تقدیر از سایت جامع و معتبر عطر افشان.
معطر و مانا باشید 🥀🥀

04 مهر 1401 تشکر
19 تشکر شده توسط : nazanin ندا
خیلی سنگین هست واقا نمیدونم چجوری تحملش باید کرد کلا یا لباس پادشاه می افتم.
04 مهر 1401 تشکر
2 تشکر شده توسط : ATR فاطمه فیضی
درود برشما
حقیقتا از این کامنتتون تعجب کردم جناب ایرج و چند بار کامنت خودمو خوندم توهینی حقیقتا ندیدم!!! در کامنتهای قبلیه من بوضوح مشاهده میکنید که از ارزش پایین برخی لانچ ها گفتم به علت کپی های نزدیکی که دارن صحبتی که جناب علیرضا هم گفتند که دستگاه های جی سی مس امروزه میتونند با گرید بالایی اسانسهایی بسیار نزدیک با محصول اصلی را تولید کنند چیزی که من دارم میبینم در بازار و دقیقا صحبتشون درسته خیلی وقته من اینو میگم…
در کامنتی که گذاشتم سؤالی مطرح کردم که علت چیه که دو برند اورتو و ناسوماتو کپی ها بسرعت و با کیفیت بسیار بالا عرضه میشن؟ولی برای برندهای دیگه که اسم و رسم دار هستند هرگز چنین موردی پیش نمیاد حرف دیگه ای نبوده انتظار داشتم پاسخی درخور دریافت کنم نه گلایه از اهانت!!!
فرمودید با تخریب برندهای خوب سعی در تبلیغ اسانس دارم؟اینم از همون خلق و خوی عجیب غریبه ما ایرانیهاست که توهم توطئه داریم که اگر کسی چیزی میگه حتما نفع شخصی داره نه داداشه من اینجوریا نیست من ذاتا یک تاجره اصفهانیم عالی خرج میکنم ولی درست ،اون کالایی که میخرم باید ارزش مبلغ پرداختیه من را داشته باشه این روزها میبینم مردمم دوستانم هموطنانم با چه زحمت و سختی پول در میارن و وظیفه خودم میدونم اون چیزی که اساسا از نظرم خریدش توجیه بخصوصی نداره را بگم حالا گوش دادن یا ندادنش دیگه با من نیست من نودیفلوروم از ناسوماتو را داشتم الان اسانسش را خریدم به عمد هم خریدم صرفا برای تجزیه و تحلیل خب تقریبا همون عطره خودمه با یک هشتمه قیمت اصلا به کسی توصیه نمیکنم اسانس بخره هرگز بخصوص تست نکرده نخرید ولی اینو حق اون خریدار میدونم که بدونه اسانس عطرش با قیمتی خیلی پایینتر کارشو راه میندازه
اگر این توهین و اهانته من از شما پوزش میطلبم
05 مهر 1401 تشکر
10 تشکر شده توسط : nazanin علیرضا ر
درود

جناب perfumex ، عزیزانی که در این فضا حضور دارند و عطرهای لاین ناسوماتو و اورتوپاریسی رو دارند جزو مردم ، دوستان و هم وطنان شما نیستند؟ متن های شما بی احترامی و توهین به اونها نیست؟
این همه بحث در مورد اسانس های گرمی در این فضا شد و خرید و استفاده از این اسانس ها به خاطر مضرات شون برای پوست و سیستم بویایی مردود اعلام شد ، شما هنوز خرید و استفاده از اینها رو پیشنهاد میکنید!!!
بنده توهم توطئه ندارم ،
این چجور دلسوزی هست ؟
کجای این عمل ، خوب خرج کردن و درست خرج کردن هست؟

مطمئن باشید که کپی های سفارشی گرید بالا با دستگاههای پیشرفته ، اون اسانسهای گرمی که در اون مغازه های به قول خودتون بدرد نخور و بی ارزش فروخته میشوند ، نیستند.

05 مهر 1401 تشکر
15 تشکر شده توسط : nazanin کامبیز سخی
سلام آقا ایرج گرامی جسارتا خودتون رو خسته نکنید از همون روزی که این جناب perfumex عود فور گریتنس و با یه عود ۲۰۰۰ تومنی مقایسه کرد باید متوجه میشدید که جای بحثی با ایشون باقی نمیمونه ! الانم که در حال تبلیغ و تشویق کاربران به استفاده از اسانسای گرمی هستن فقط به صرف اینکه این اسانسا از نظر تشابه بو‌ و‌پخش و موندگاری با ادکلن اورجینال تفاوتی ندارن! اگه اینجوری بود چرا اصلا سایتی مثل عطرافشان محفل حضور این همه کاربر حرفه ای و با تجربه ( به جز بنده مبتدی ) شده ؟! و موضوع بعدی اینکه بنده احساس میکنم جناب perfumex همون کاربر قدیمی با اکانت "مارلی باز " هستن که طرفدار دو آتیشه مارلی بودن حالا نمیدونم چه اتفاقی افتاده که جدیدا سعی در کوبیدن برندایی مثل اینیشیو مارلی نیشان اورتو پاریسی و ناسوماتو دارن و اسانس گرمی رو ترجیح میدن کما اینکه با همه این توصیفات معتقدم ایشون تجربه و تبحر کافی در شناخت روایح رو دارن پس بهتر بود سعی میکردن از اطلاعات مفیدشون در زمینه بررسی و معرفی روایح مختلف این دنیای بزرگ استفاده میکردن تا بقیه کاربران هم که در اینجا حضور دارن به جای آشنایی با اسانس گرمی به استفاده از ادکلنهای اورجینال ترغیب بشن .
05 مهر 1401 تشکر
3 تشکر شده توسط : IRRO بابک
درود دوست گرامی
اعتبار و شخصیت برای هر ادمی توسط خودش تعیین میشه اگر شخصی اینقدر خودشو دست کم بگیره و خودشو تحویل نگیره که با نقد هر چیزی که باب سلیقشه براشفته بشه اونم برای مقوله های اینچنینی این ادم ادمه خالی از هر استدلال و منطق هست خدا را شکر اکثر دوستان اینگونه نیستند
اگر قرار باشه هر نقدی توهین تلقی بشه و سلایق هر شخصی حالت تقدس گونه داشته باشه این که شد همون فرموله نخ نما، پس شما که دم از برابری و ازادی میزنید که خودتون توی نقد یک بطری عطره معمولی با عصبانیت متعرضه نقاد میشید!!! بارها افرادی به این مدل اعتراض داشتند که چرا هر نظر مخالفی ذیل هر عطری منجر با برخورد و تقابل میشه
اگر از عشاق برند یا پرفیومره خاصی هستید لااقل باهاش در تماس باشید که وقتی سوالی مطرح شد پاسخی براش دریابید وگرنه سؤاله ما مونده بی جواب و با حضرتعالی سره توهینی که اساسا وجود خارجی نداشته در حال جدل هستیم
بنده تا به اینجا بارها و بارها و بارها نوشته های خودمو در سایت ها و صفحات مجازی مختلف دیدم حتی برگردانه انگلیسی متونه خودمو دیدم سعی کردم چشم روی برند ها ببندم خوده عطرها را با دانش و تفکراتی که دارم کشف کنم نه از شخصی کپی کردم نه نوشته کسی را به نام خودم اوردم قلمه من صرفا دانشه خودمه قطعا کم و کاست هم زیاد داره ولی قلمه خودمه طبق بررسی هایی که کردم سؤالی مطرح کردم که جوابی هم کسی به من نداد هیچ برند دیگه ای اسانسهای اینقدر نزدیک ندارن داشته باشن هم بسرعت در بازار نمیاد بغیر از لانچهای عطار معروفه شما که سؤال ما هم همینه چرا؟
هرگز به کسی توصیه خرید اسانس نکردم هرگز ولی اسانس هایی که از برخی لانچ ها موجودند یا کپی هایی که از برخی لانچ ها موجودند برای هر شخصی کفایت میکنن و ارزش خرید بطری اصلی را زیر سوال میبرن اگر این موارد گفته نشه خیلیها فریب باکسهای رنگین و لوکس را میخورن و میلیونها صرف خرید لانچ های اشتباه میکنند
درخواست دارم فضای سایت را ارام نگه دارید کسی به کسی توهین نمیکنه با قلم درست با هم مباحثه کنیم نه مجادله
جناب ایرج گرامی متاسفانه کاربرانی که سابقه پیامهای پر حاشیشون هست و نه رویویی دارن نه چیزی به دانسته های ما اضافه کردند روی موج شما سوار شدند و متاسفانه بلافاصله اقدام به تخریب فضای سایت میکنن
بنده از حرفهای روی هوا و بی مغز فراریم و سره حرفم در مورد عود فور گریتنس هستم بعد از نقد بنده میتونید در قسمت روایح مشابه ببینید دوستان چه عطری را پیشنهاد کردند حالا اگه مارلی باز شدم شنل باز شدم نیشان باز شدم یا اسانس باز😂شما نمیتونید با دانسته های ارزشمندتون منو به چالش بکشید جناب ebi
در پناه خدا باشید

[EDITED] 1401/07/05 21:40
05 مهر 1401 تشکر
6 تشکر شده توسط : علیرضا ر 🄼🄾🄽🄰
سلام ابی عزیزم عرض ادب

خیلی دوست دارم تو یک فضای دوستانه با بقیه دوستان تعامل داشته باشم ،ولی انگار این فضا داره منو پس میزنه !
نمیدونم شاید تاریخ انقضا من سر رسیده ،
از کامنت صفحه بوگارت هم بسیار سپاسگزارم...

[EDITED] 1401/07/06 18:23
05 مهر 1401 تشکر
4 تشکر شده توسط : آرمان سعید رضایی شوشتری
درود بر ارژنگ خان ، پرفیومکس ، ایرج و اردشیر عزیز بابت نظرات ارزشمندشان .
« ابتدا از تک تک تون تمنا میکنم به هیچ وجه اسانس خالص استفاده نکنید ».

قبلا در مورد عطرسازی برند ، شرکتی و اسانس ها مطالبی به اشتراک گذاشته بودم ، سعی میکنم کمی بحث رو بازتر کنم که یکبار برای همیشه سوالات دوستان پاسخ داده بشه.

ببینید عزیزان دل در عطرسازی از برندهای مین استریم ، نیش و ارتیزان گرفته تا شرکتهایی مانند ارماف برای ساخت عطر نیاز به مواد اولیه دارند .
از اینور کمپانی های بزرگی هستند که تولید کننده مواد اولیه عطرسازی هستند ، معتبرترین آنها ای اف اف ، فیرمنیخ ، روبرته ، جیودان ، سیمرایز ، سی پی ال ، اس اف ای و کاربونل می باشند که چندتاشون ناظرین ایفرا هستند . اغلب این کمپانی ها چهار لاینِ تولید اسانس دارند :
الف- لاین رومتریال : اسنشیال اویل های تک نتِ نچرال ، سینتتیک و ایزوله برای برندهای عطرساز . برخی برندها مانند شنل ، کرید و گرلن یه بخشی ( نهایت 30 درصد) را خودشان اسانس گیری میکنند اما تمام برندها بخش عمده و بعضا صددرصد اسنشیال اویل ها را از همین کمپانی ها تهیه میکند . حتی برخی برندها که مالک و پرفیومر یکنفر میباشد بعداز طراحی اولیه ، تولید انبوه عطرش را به همون کمپانی که مواد اولیه را ازش خریده واگذار میکند و در واقع خود برند فقط طراحی اولیه عطر ، رقیق سازی و پکیجینگ را انجام میدهد ، البته این در کیفیت اون عطر سرسوزنی تاثیری ندارد . ‌‌
ب- لاین خوراکی : اسانس های سنتزِ میوه ای ، گورمند ، ادویه ای و ... مخصوص صنایع غذایی ، کارخونه های ابمیوه ، تنقلات و شیرینی سازی .
از طعم های میوه ای بستنی های اسکوپ بگیرید تا اون طعم دودی و فلفلی فراورده های گوشتی و طعم های کاراملی و فروتی دنت ها ، رانی ، سن ایچ ، ویفر ، بیسکویت و ... همگی از اسانس های همین کمپانی ها برای معطم کردن محصولشان استفاده کردن و میکنند ( در سراسر دنیا همینه ) .
ج- صنعتی : اسنشیال اویل های تک نتِ گلی ، سیتروسی ، میوه ای ، اروماتیک ، مشکدار و امبروکس مخصوص آرایشی بهداشتی ، شوینده ها ، صابونی و شامپویی . چندتا مثال میزنم از لاوندر و مشک اغلب در صابون سازی ، از اروماتیک ها و اسانس های فروتی بیشتر در شامپویی و از مشک سفید و امبروکس بیشتر در پودرهای رختشویی گران قیمت استفاده می شود .
د- فاین فرگرانس : نمونه های بازطراحی شده از عطرهای روز دنیا مخصوص شرکتهایی مانند ارماف ، اجمل و... . بعنوان مثال رساسی از کمپانی سی پی ال درخواست مبکند که از سیلورمانتین براش بازطراحیِ گریدِ eh بزند ، متخصصین سی پی ال ابتدا سیلور مانتین را با جی سی مس آنالیز و بعد از بدست امدن فرمول طبق گرید درخواستی مواد خام را به خط تولید میفرستند و با یه سری دستگاه هوشمند و رباتیک برای رساسی تولید و ارسال میکند ( تاکید میکنم اینکه یک بازطراحی چقدر شبیه دربیاد بستگی به کد درخواستی و مبلغی دارد که شرکت درخواست کننده متقبل میشه ) .
اسانس های خوراکی ، کازمتیک و فاین فراگرانسِ ساخته شده توسط کمپانی های اروپایی همگی پس از تولید ، در ازمایشگاه بررسی و در صورت اوکی بودن به تایید متخصصین کشور مبدا میرسند و دو برگه کنترل الرژی و msds ضمیمه شون میشه و تا این تاییدیه ها نباشد گمرک مبدا اجازه بارگیری و خروج نخواهند داد .
یه سری شرکت چینی و ترکیه ای هستند که با قیمت و کیفیت خیلی پایینتر اسانس تولید میکنند و متاسفانه مقصد اصلی شان ایران است .
این اسانس ها هیچ نظارتی روشون نیست و تاییدیه های کنترل آلرژی و msds را ندارند . اغلب شرکتی ها برای اینکه قیمت تمام شده عطرشان کم در بیاد از این اسانس ها استفاده میکنند که بلحاظ کیفیت و سلامت اوکی نیستند و حتی ارزش همون سیصد چهارصد تومن را هم ندارند .
همچنین اسانس فروشهای مترویی اغلب از همین مدل ترک و چینی استفاده و با اسم فرانسه گرمی سی چهل هزار میفروشن در حالیکه خودشان کیلویی دو میلیون میخرن ( روی هر کیلو حداقل 20 میلیون سود میخورن ) ، اسانس های چین و ترکیه خیلی روغنی و غلیظ هستند .
نظر بنده را که میدانید و بازم تاکید میکنم حتی اگه به چشم برگه های msds اسانسی را مشاهده کردید و مطمعن شدید تولید مثلا دالبرگِ آلمانِ بازم به هیچ وجه استفاده نکنید .
اصلا اسانس نباید بصورت خالص استفاده بشه و لازمه طبق ضوابط و استانداردها توسط یک متخصص فرموله و با اتانول دناتوره ، اب دی یون و حلال های مجاز زیر 30 درصد رقیق بشه ( ضمنا اون رقیق کننده ای که برخی اسانس فروش ها استفاده میکنند و برای هر پنج میل اسانس ، پنج میل حلال میزنند در واقع فیکساتیو صنعتی است که حد مجازش در هر صدمیل نهایت 2/5% می باشد ) .

خب استفاده از اسانس که بکل رد میشه و میرسیم به شرکتی ها .
ایا همه شرکتی ها استانداردهارو رعایت میکنند؟ جواب : خیر
ایا همه شرکتی ها غیر استانداردن ؟ جواب خیر .
یه سری شرکت هستند که هزینه میکنند، مواد اروپایی میخرن اما بخاطره فرموله کردن اشتباهِ اتانول و زیاده روی در فیکساتیوها به کیفیت و سلامت عطر گند میزنن .
این شرکتها برای اینکه پخش و ماندگاری عطر را بالا ببرند میان و دست به اشتباه خیلی بزرگی میزنند و با ۶٪ استابلایزرهای صنعتی ضریب تبخیر را کنترل و ماندگاری را افزایش میدهند ، این حجم استابلایزر یعنی ۴٪ از استانداردهای بهداشت و سلامت رد شدن ، علاوه بر این به کیفیت محصولشان نیز صدمه میزنن .
موادی که توسط کمپانی های اروپایی تولید میشه دُزِ محدودی پایدار کننده درشون بکار رفته ، وقتی شرکتها میان و حجم بیشتر از ۲٪ استابلایزر میزنن یعنی دارند رایحه را دستکاری و خراب و میکنند .
این شرکتها باید ابتدا با ph سنج ، پ هاش هر نمونه را در بیارن زیرا برخی نمونه ها ph بالایی دارند و برخی ph و اسیدیته پایین ، شخصا طبق تجربه ای که دارم بر اساس ph هر نمونه ، پایه آب دی یونایزد و اتانول دناتوره را تنظیم و ضریب تبخیر عطر را کنترل میکنم. با این روش میشه پخش و ماندگاری را بدون نیاز به افزایشِ بی رویه فیکساتیوهای صنعتی افزایش داد .

با تمام این تفاسیر شما با خرید عطر اورجینال بخصوص عطرهای نیش و آرتیزان پول هنر و زحمت پرفیومر و کیفیتِ بالاتر را میپردازید و انصافا گاهی اوقات نمیشه روی ماهها زحمتی که پرفیومرهای بزرگ برای خلق یک عطر کشیدن قیمت گذاشت ( البته به یه سری برندهای عطرساز بخصوص مین استریم ها و لاکچری ها میشه کلی نقد کرد چون چند سالی میشه که افتادن روی دور الگو گرفتن از عطرهای موفقِ سالها قبل و با کمترین زحمت فرمول موفق رقیب را بدست میارن ، کمی بک گراند را تغییر میدن و با پکیج شیک و قیمت های بالا روانه مارکت میکنند ) .
ببخشید که متن طولانی شد .
05 مهر 1401 تشکر
46 تشکر شده توسط : Mehdi sameti ایلیا
شما ذاتا یک تاجر اصفهانی هستیدو عالی خرج میکنید؟ خیلی هم عالی. لابد در همین راستا اسانس گرمی میخرید و ذره ای به سلامت خودتون اهمیت نمیدید. اصلا سلامتی رو بی خیال ادم باید واسه خودش زندگی کنه. فقط تماشای کلکسیون و شیشه های عطر خودِ لذته و حال ادمو بهتر میکنه چه برسه به استفاده. حالا فکر کن یه ظرف پلاستیکی عطر روغنی ده میل از جنس زباله های بازیافتی از جیبت در میاری و میمالی به سر و گردن. واقعا لذت بخشه واستون ؟ البته واسه کسی که صرفا برای خودنمایی عطر میزنه و دنبال اینه ک فقط یه بویی بده کفایت میکنه .

[EDITED] 1401/07/05 21:44
05 مهر 1401 تشکر
5 تشکر شده توسط :  Someone Out There Saba  Dragon
با سلام بله ابی جان درین موارد که مرغ یک پا دارد بهتره بحث نکرد و به سکوت اکتفا کرد و قضیه را به خرد جمعی سپرد.خرد جمعی محال است اشتباه کند.ولی گاه باید دید و دید و دید و سکوت کرد.
05 مهر 1401 تشکر
15 تشکر شده توسط : آرمان Dragon
چرا قیمه هارو میریزید تو ماستا؟؟؟

اینکه یکی بگه اسانس گرمی خوبه و فلان و بیسار ما کاری نداریم اینجا‌....کسی هم کسیو تشویق به خرید اسانس نمیکنه فقط داره میگه با اینهمه کپی دیگه اصن اورجینال چنگی به دل نمیزنه پس نه سراغ اورجینالش میریم نه سراغ اسانسش که از صغیر و کبیر بوی اون عطرو میدن و زیادی هایپ میشه

ضمنا اینجا تمامی دوستان دارای فکر...عقل هستن حالا اینکه یکی بیاد بقیه رو تشویق به خرید اسانس میکنه دلیل نمیشه عقلمون رو از دست بدیم که بچه کوچیک هم وجود نداره که اسانس بخره و بقیه بزنن تو سرش بگن بچگی کرده....بنظرم زیادی دارید روی یک ادم فشار میارید و بار نصیحت خودتونو تحمیل میکنید روی یک فرد....

فلانی میگه اسانسش ارزون تر از اصلشه و بوی مشابه داره نگفت اقا و خانم حاضر در این جمع بیا برو اونو بخر...
خداوند قدرت عقل رو به همه انسان ها داده برای تصمیم‌گیری درست شما یک گوشتو در کن یک گوشتو دروازه

ختم کلام

[EDITED] 1401/07/06 18:23
06 مهر 1401 تشکر
16 تشکر شده توسط : علیرضا ر رضا عطردوست
سلام و روز به خیر به دوستان عزیزم:
خدمت دوست گرامی Perfumex باید بگم حقیقتا در این نابسامانی اقتصادی و شرایط گرانی ، بعضی محصولات کپی و اسانس های گرمی بواسطه قیمت خیلی پایینشون در مقایسه با کار اورجینال وسوسه انگیز خواهند بود ولی واقعا شخصا حاضر هستم در حسرت خریدن یک عطر بمونم اما به سمت تهیه اینگونه تولیدات نروم. میدونی چرا دوست عزیزم: چون همانطور که معلوم هست شما عطرباز و پیگیر در زمینه روایح هستی دوست خوبم ولی جسارتا و به عنوان پیشنهادی دوستانه حتی شامه خودت رو برای تست این گونه تولیدات هم نباید درگیر کنی چه برسه به این که ازشون استفاده کنی و آنها رو برای مصرف تهیه کنی. این اسانس ها که معمولا به صورت گرمی در بازار هستند پایین ترین گرید رو دارند و حتی اگر به صورت مقطعی و خطی با کار اورجینال تطابق داشته باشند اصلا و ابدا نمیتونند جایگزین کار اصلی باشند و مهمتر از اون از لحاظ بهداشتی بسیار پر خطر هستند و از این مورد هم مهمتر این هست که استفاده و تست این تولیدات به خاطر کیفیت پایین و شییمیایی شدیدی که دارند، به مرور شامه شما و سیستم بویایی و سلول های حسی شما رو تنبل خواهند کرد و ممکنه شامه شما قدرت تفکیک و کشف تک نت ها رو از دست بدهد و این بدترین چیز برای یک عاشق و کاشف عطر و روایح هست.
پیروز و شاد باشید
06 مهر 1401 تشکر
23 تشکر شده توسط : امیر بریموندی فاطمه فیضی
دوستان عزیزم سلام
نیاز به مجادله نیست . هر دو دسته درست میگویند .
اولا ما عطری نداریم که حاوی ی روغن معطر که به اسانس معروف است نباشد . روغن معطر ، یکی از ترکیبات مهم و اساسی ترین ِ عطرهاست .
منتهی استفاده از آن بصورت خالص ، نه زیباست و نه مانند محصول نهایی که همان عطر باشد کارایی دارد . روغن معطر ( اسانس ) باید " باز " شود تا نتهایش فررار شوند .
این فیکساتوری هم که در بازار ایران موجود است اصلا فیکساتور نیست . آب است و الکل .
ضمنا از زمان تحریم ، اسانس ها از شرق می آیند که هرگز در کیفیت با غربی ها ( اروپا ) توان رقابت ندارند .
اگر توان تهیه و دانش ساخت ( ادغام ) را داشته باشید پس خود میتوانید بسازید .
مثل بسیار شرکت استاندارد . البته ایشان دستگاه هایی دارند که پروسه را سریعتر و استاندارد تر انجام میدهند .
آقای گوالتیری میگفت : فکر کرده اید عطارها در کارگاه و منزلشان چه کار میکنند ؟

عطرها از حدود بیست ماده ساخته میشوند که اسانس یکی از آنهاست و البته مهمترین ایشان .
قدیمی ها درست میگفتند :
هر چیزی ، خوب اش ، خوب است !
امروزه در بازار ایران اسانس خوب نیست مگر اینکه آدم خاص اش را بیابید .
کاری ندارم اینها که الان هستند سالم اند یا ناسالم ( که از نظر من شرقی ها ، نیستند ) لیک با چشم خود بارها و بارها دیده ام که از هر ده نفر که قصد خرید معطرات میکنند هشت نفر اسانس میخرند ، آنهم این اسانس های نامرغوب را و آنهم بصورت خالص استفاده میکنند !!!
کسی هم از سرطان عطر نمرده است !
اما مورد مهم این است :
این کار برای ما عطربازها که هم سواد اش را داریم و هم به بینی و حس بویائی مان نیاز مبرم داریم مردود است ، مگر اینکه دانش ساخت محصول نهایی ی استاندارد را داشته باشیم .
و در انتها :
ما زیبایی دوست ایم ، بحث و تبادل نظرمان نیز باید همچون خودمان و مرام مان زیبا باشد :)
در دام برخی که اهل جدل اند و این آب زلال را ابتدا گل آلود و سپس طور میاندازند ، نیفتید !
برخی از ما خسته شده ایم ، نیاز به استراحت داریم من جمله خودم :)
شاد باشید در کنار هم انشاله و روز بروز از هم بیاموزید .
با ارادت
06 مهر 1401 تشکر
26 تشکر شده توسط : عباس بهرامی مهدی مددی
اجازه میخوام از مدیریت محترم سایت یک موردو عرض کنم اگر صلاح میدونن
تشکر از جناب مایکل که خدا را شکر ما را درک کردند تشکر از جناب علیرضا که همیشه دانششونو در اختیار همه میگزارن تشکر از اقا سعید دوست عزیزمون تشکر از جناب سخی و همه اقا ایرج و همه دوستان
یک مورد در پاسخ به جناب فردریک عزیز
خاطرم هست در جلساتمون در مناطق آزاد اعراب حاشیه خلیج فارس از کویت و امارات حضور دائم داشتند و همیشه بوی عطرشون تا عمق استخونهامون نفوذ میکرد تنها عطرهایی که خریدم و تونستند خودی نشون بدند همین بلک افغان بود و اینترلود و کارلایل از مارلی یکبار بعد از جلسه که مشغول صحبت شدیم گفتم عطره شما چیه بعد از گپ و گفت مفصلی گفت سفره بعدی بهت میگم چیه وقتی دو ماه بعد در جزیره کیش ایشونو ملاقات کردم یه باکس به من هدیه داد و با تعجب متوجه شدم اینها اصلا عطر نمیزدند!!!
سه تا شیشه اسانس که در جلسات دقیقا همونهارو استفاده کرده بود
بعضی از تصورات ما در گذشته را به خاطر بیارید ما همه فکر میکردیم سامسونگ ها انتن دهی ضعیفی دارن یا مثلا محصولاته چینی همه بی کیفیت هستند و از شنیدنه نام چین فراری بودیم
اون اسانس هایی هم که ما در ایران داریم باعث شده ما فکر کنیم اسانس همینهایی هست که اطراف حرم و داخل مترو و پایین شهر میفروشن
دوستانی که مدینه رفتند فروشگاه های عطر و اسانسشونو ندیدند؟اسانس هست گرمی چند میلیون تومن واقعا تصور این هست اعرابه متول و ثروتمنده کویتی اسانسی میزنن که باعث اسیب به شامه اونها بشه؟ اون اسانسی هم که از نودی فلوروم تست داشتم البته از این اسانس ها نیست ولی اسانس دور حرمی هم نبود جناب فردریک اتفاقا این موردو بگم اکثر اسانس ها که تست کردم پخش بوی خاصی نداشتند بجز دو سه تا که کپی دو برند بودند
جناب علیرضا تسلط بسیار خوبی دارن در این حوزه و صحبتشون مبنی بر نخریدنه اسانس صد درصد درسته چون هم اون اسانسها گیر نمیاد هم با پول و درآمده ما سنخیتی نداره و برای ما نمی ارزه
من کاملا واضح گفتم قصدم از خرید اون اسانس چی بوده و چرا خریدمش جناب فردریک وگرنه عطرگرام بخشی از عطرهای من تقدیمتون شده بعضی از برندها امروز ارزش خیلی هزینه ها را ندارند ولی صلاح مملکت خویش خسروان دانند
من شخصا اسانس های عطرهای ناسوماتو و اورتو را نمیخرم ولی خود لانچ های اصلی هم جزو انتخابهای جذابه من نیستند
ضمن احترام به مگاماره ی جذاب
06 مهر 1401 تشکر
20 تشکر شده توسط : علیرضا ر Mehran
خواهش میکنم جناب پرفومکس
ما اینجا همه با هم دوستیم . اهل خوشبویی و خوشخویی هم که هستیم . نباید اجازه دهیم که مسیر به سمتی رود که مدیریت صبور ما مجبور به محدود کردن نظرات شود تا مبادا اوضاع متشنج شود هرچند منظور ام جنابعالی نیستید که از ابتدا تا انتها در مسیر ادب حرکت کردید .
ایضا ایرج عزیزمان که خیرخواهی و قلب بزرگ ایشان الگوی سایرین است .
داستان اسانس داستانی گسترده است . علیرضای عزیز مشرحی فرمودند .
شما هم اشتباه نگفته ای .
بگذار یک مثال عینی و دقیق بزنم :
اسانس های خوراکی اگر بصورت خالص استفاده شوند سم مهلک اند حال آنکه پس از فرایند فرآوری زیباترین و خوشمزه ترین اند !
اسانس های معطر عطور هم گرچه نمیتوان خطر ناشی از استفاده ی آنها را تا آن درجه شمرد چون خوراکی نیستند اما بی ضرر هم نیستند .
حتی اسانس های پر کیفیت اروپایی نیز ایضا .
کافی ست باز شوند و رقیق شوند و با دیگر مواد لازم که در ترکیبات همه ی عطور هست فرآوری شوند .
من هر کس که اسانس میخرد به او میگویم !
که چه فایده ای دارد دو قطره آب و الکل به اسم فیکساتور استفاده میکنید ؟؟ رایحه ای خف ، کدر و بی روح ! حداقل بر پوست و نزدیکی ی بینی نزنید که مضر هم هست .
برخی میگویند اتفاقا برای ما سوالی بی پاسخ شده ! که چطور ما رایحه ای ناز را بر تن کسی بوییدیم و سپس پرسیدیم و گفت اسانس فلان عطر است و خریدیم اما آن بو را ندارد !
می گفتم : آهان ! پاسخ اش نزد من است :)
اولا ما برای هر عطر ده ها نوع اسانس داریم .
گذشته از این ، آن شخص نصف اش را گفته است و نصف اش را به هر دلیل نگفته !
اتفاقا کسانی که عطربازهای حرفه ای و کهنه کار هستند معمولا با اسانس ها سر و کار زیادی دارند ! چرا ؟ چون خودشان میخواهند عطری را که دوست دارند بسازند . اما راز اش این است که این اسانس که الان خام است و بوی خامی هم میدهد باید پخته شود . این را نداده اند که ما مستقیم استفاده کنیم ! مثل اینکه از قصابی گوشت بخریم و همان جا مشغول خوردن شویم :)
باید پخته شود و زمانی که پخت ، آنوقت رایحه اش همه را گرسنه و حیران خواهد کرد :)
فیلم آماده کردن عطور کعبه را میدیدم !
آن اسانس غلیظ سبز رنگ تیره را که از زیبا ترین ِ شیشه ها استخراج و سپس فرآوری میکردند !
گوینده میگفت گرانترین و با کیفیت ترین عطر ( اسانس ) جهان است که به سفارش و در بهترین شرکت جهان ساخته شده است !
هنگام دیدن ، روح ام آنجا بود :)
خلاصه کسی که اسانس خام میزند مثل کسی ست که گوشت خام میخورد :)
ما را شاید نکُشد لیک مریضمان میکند :)
شاد باشید و پخته خور انشاله :)
08 مهر 1401 تشکر
16 تشکر شده توسط : عباس بهرامی آقای کِی
نظرات محدود شده است
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟