Dior - Dior Sauvage

دیور ساوج (کریستین دیور ساواج)

مردانه
کد کالا : ATR-31933
نوع عطر : ادو تویلت
check icon ضمانت اصالت کالا
مشخصات رایحه
گروه بویایی : مرکباتی معطر
طبع : معتدل
مشخصات تولید
نام برند : دیور
کشور مبدأ : فرانسه
سال عرضه : 2015
کد کالا : ATR-31933
check icon ضمانت اصالت کالا
تعداد بن این کالا : 165
بن های فعلی شما : 0
می‌توانید مصرف کنید : 0
قیمت پس از مصرف بن ها
8,200,000 تومان
رای کاربران
  • عاشقشم
    105
  • نمی پسندم
    115
  • - 25 سال
    23
  • + 25 سال
    121
  • + 45 سال
    8
  • روزانه
    107
  • رسمی
    36
تعداد رای های ثبت شده : 707
ترکیبات اعلام شده
توضیحات

فلفل سیچوان، آمبروکسان و ترنج در دیور ساوج.

«ساوج» مخلوقی خاص است که از فضاهای باز و گسترده الهام می‌گیرد؛ مانند آسمان آبی و باشکوهی که بر فراز چشم‌اندازی چشم‌نواز از صخره‌های سفید و آفتاب‌خورده حکم‌فرمایی می‌کند. «ساوج» آمیزه‌ای ناب، جسورانه و نوآورانه را در اختیار مردان اصیل می‌گذارد.

فرانسوا دماشی (خالق «ساوج» و عطرساز دیور) می‌گوید: «من برای خلق ساوج تصمیم گرفتم که از مفهوم مرد به‌عنوان آغازگاه استفاده کنم. پس به روح نیرومند و تردیدناپذیر مردانگی روی آوردم. همچون تصویر مردی که از محدودیت‌های زمانه و مُدهای زمانه فراتر می‌رود».

ساوج یکی از جدیدترین محصولات برند مطرح کریستین دیور در زمینه عطر و ادکلن است. این محصول نامی برگرفته از چند سری از محصولات قبلی دیور را بر خود داشته با این تفاوت که پسوند یا پیشوندی ندارد. ساوج رایحه‌ای معتدل و چهارفصل دارد و می‌توان آن را در طول سال استفاده کرد.

دیور ساوج در سال 2015 توسط خانه ادکلن سازی کریستین دیور تولید شده و هم اکنون می‌توانید اطلاعات آن را از سایت عطرافشان تهیه نمایید.

نوع عطر ادو تویلت
برند دیور
عطار فرانسوا دماشی
طبع معتدل
سال عرضه 2015
گروه بویایی مرکباتی معطر
کشور مبدأ فرانسه
مناسب برای آقایان
مناسب فصل بهار
اسانس اولیه ترنج ، فلفل
اسانس میانی نعناع هندی ، اسطوخودوس ، خس خس ، شمعدانی ، لامی ، فلفل صورتی ، فلفل سیچوان
اسانس پایه سدر ، لابدانیوم، آمبروکسان
نمره کاربران
Dior Sauvage-دیور ساوج (کریستین دیور ساواج)
رایحه
7.8
227 رای
ماندگاری
7.7
239 رای
پخش بو
7.8
237 رای
طراحی شیشه
7.8
228 رای
این عطر برای من یاد آور ...
محصولات دیگری از برند دیور
اخبار برند دیور
عطرگرام
نظرات کاربران (168 نظر)
راهنمایی مطالعه نظرات :
* نظرات اصلی که بدون خط آبی هستند نظرات مرتبط با محصول می باشند. نظرات پاسخ که با خط آبی هستند ممکن است از بحث در مورد این ادکلن فراتر رفته باشند.
** برای مطالعه نظراتی که صرفا مرتبط با این محصول هستند نظرات اصلی را مطالعه نمایید.
7
رایحه
9
ماندگاری
10
پخش بو
10
طراحی شیشه
سلام
من از این عطر خوشم میاد ولی قدیم تر هروقت بوش رو احساس میکردم استرس و اضطراب شدیدی میگرفتم نمیدونم چرا
با سیلور سنت هنوز این مشکل رو دارم...
در کل عطر قابل قبولی هست و دوست داشتنی میتونه باشه
موفقق باشید
15 شهریور 1400 پاسخ تشکر
دقیقا و همین به عطر جذابیت میبخشه
احساسی که به آدم میده
مثل ترس و استرس
به طور مثال تام فورد امبر لدر رایحه ای ماورایی و ترسناک داره!
همین باعث میشه آدم دیوونه روایح شه
17 شهریور 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : Sjad مهیار محمدی
جالبه
بله میشه از این زاویه هم بهش نگاه کرد...
تشکر از شما
18 شهریور 1400 پاسخ تشکر

دیور سوواژ ادوتویلت
تازگی بیش از حد یا به اندازه، مساله این است!

آیا هرچیزی زیادش خوبه؟ مثلا حس تازگی و طراوت؟
اگر جوابتون مثبته پس احتمالا این عطر رو دوست خواهید داشت!
سایر دوستان بویژه جناب Ali بخوبی روایح این عطر رو تشریح کردن. منم یک سری چیزا که به ذهنم رسید رو بگم.
این عطر بمبی از تازگی هست، بخاطر وجود امبروکسان. گرچه تا حدی سنتتیک هست اما سنتتیک با کیفیت خوب. انگار یه پنکه به خودتون وصل کردید که مدام باد خنک، خوشبو و باکیفیت به شما میوزه!
در پشت این خنکی، فضایی سبز و مرکباتی هم شما رو همراهی میکنه تا به خوبی باگرمای تابستون کنار بیایید.
این عطر با پخش خوب و مانگاری بالایی که داره مناسب فصل بهار و تابستان، یونیسکس و بالای 25 سال هست. من زیاد تغییر نت ها رو حس نکردم و بنظرم خیلی رایحه تکراری داره که مشابه آکورد اصلاحا افترشیو هست. ولی حس خنکی که ایجاد میکنه قویه و کیفیت رایحه، بارز هست. مشابه مون بلان لجند هست با مرکبات کمتر و خنکی بیشتر.

نمره 7.5 از 10
02 مرداد 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : علی رشوند محمد☆mm
خیلی خاطر خواه داره از جنس مخالف
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
بلعکس بخاطر اپیدمی شدن و پرتکرار بودن رایحه ی ساواژ، شاید به خودی خود خیلی از خانما معتقد باشن که بوش اکیه(که بعضیا هم مثل من بنظرشون NoKه:)) ولی برای پوشنده ی عطر این قضیه امتیاز محسوب نمیشه:))
یسری عطرا مثل ساواژ(و بعضی دیگه از کار های قدیمی و پرطرفدار) بخاطر تاریخچه ی افتخاراتشون ممکنه همین شکلی خریدار رو مجاب به پرداخت هزینه اشون کنن و وقتی با صرف هزینه عطرو میخره، ممکنه پشیمون بشه، چون پسر خاله/دختر خالش دو‌پِ همین کارو از فرگرنس ورد داره میزنه با پخش بیشتر:))) چرا ادم باید بند بازی کنه واقعا تو این مسائل.
تو دنیای امروز،کانسپت “بازخوردِ عطر-همه پسند بودن” دیگه منسوخه و بهتره دنبال عطری بود که با کرکتر فردی همخونی داشته باشه. بار ها پیش اومده بعضی اقایون عطرهایی که روی پوست خودم ازشون دل خوشی نداشتم رو پوشیدن، ولی بنظرم روی اون فرد، عطر خوب بنظر میرسیده و اونقدر هم عطر بدی بنظر نمیومده! تبعا بازخورد خاصی هم نمیدن خانوما، کما اینکه اقایون هم همینن، شما با پوشیدن عطرِ مچ با روحیاتتون، دارید ناخواسته و نامحسوس اطرافیانتون رو تحت تاثیر قرار میدید و بازخورد اصلا ترازوی خوبی نیست.
این عطر ببشترین دفاعیه های من بابِ “دختر کشی” رو داره در برابرِ نقد هایی که به رایحه اش وارده و امیدوارم یروزی ساواژ رو عزیزان بذارن تو ویترین خونه و ستایشش کنند به هر عنوانی، ولی دیگه ازین مغلطه که ساواژ هرچقدرم به دل و جان نشینه ولی جاذب جنس مخالفه دست بکشن :))))))
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
18 تشکر شده توسط : Mahmoudreza ganjali Kambiz
اصلا در کل اینا بیشتر تبلیغات برندهاست که یه سری عطرفروشام بهش دامن میزنن و خیلیام باورش میکنن، آخه تا حالا کی دیده کسی بخاطره بوی عطر جذب کسی دیگه بشه،تا حالا عطر زنانه ای دیدین پسرکش باشه؟ خانوما عطر میزنن خب شخصیت ، نظافت و آراسته بودنشون رو نشون میدن و آقایون هم همینطور، عطر جزئی از مکمل های تیپِ ، تیپ مارو تکمیل میکنه.
دختر یا پسر اگه جذب هم بشن بخاطره خصوصیات اخلاقی، شخصیت و بعدم ظاهر و... درکناره اینا عطر اصلا بچشم نمیاد .
ما عطرای نافذ و محرک داریم منتهی اون عطرا برای کسایی ،که قبلا عاشق و جذب هم شدن و احتمالا مزدوج شدن و برای قرارای رمانتیک شون عطرایی مثلا دوان و رویال نایت واقعا عالین.
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
15 تشکر شده توسط : الناز امیر
۸۰درصد مرد های ایرانی عطر نمیزنن توی خارج هایپ شده نه تو ایران در ضمن دیور رو اصلا با فرگرنس مقایسه نکن:)))
من وقتی ساواج رو میزنم محاله دختر خانوم ها اسمشو نپرسن تنها ایرادی که ساواج داره اینه که خسته میشید ازش اونم بخاطر این که همش باید بگید عطرتون چیه شما میگید رایحه تکراری:))) پس چرا هیشکی تا به حال عطرم رو نشناخته همش اسمشو میپرسن ساواج جوریه که می‌زنی روی تن رایحه متفاوتی میگیره امیدوارم نظرتون رو تغییر بدین:)
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : مهدی رشیدی
تحقیقات جدید نشون داده خانم ها جذب کسی میشن که بوی خوبی میده و صدای خوبی داره سرچ کن و مطالعه کن
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
چشم،لطف کنید اسم منبع رو بفرمایید که مطالعه کنم چون خیلی بنظرم جالب اومد.
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : Kambiz امیر
در پاسخ به نظر دوستمون جناب امیر مهدی حیدری عزیز باید بگم کاملا نظر شما رو قبول دارم و دلیل اینکه حرفایی مثل تکراری بودن رایحه یک عطر یا خز شدنش باب شده همش بخاطر وجود این اسانسای گرمیه که عین نقل و نبات ریخته و بعضیاشون تا حدودی تونستن رایحه ادکلن اصلی رو بازسازی کنن ولی بازم کسی که به بنز و پورشه سوار شدن عادت کرده هیچوقت نمیتونه جک اس فایو یا هایما سوار بشه، با اینکه ظاهرشون تا حدودی لوکس محسوب میشه ولی لذت استفاده یه کالای لوکس اورجینال کجا و یه کپی بی کیفیت چینی کجا، وقتی یکی به عطر علاقه مند میشه و اول کارش رو با اسانس گرمی شروع میکنه بعد از یه مدت که ادکلن اورجینال رو استفاده میکنه اوایلش شاید چندان فرقی تو رایحه های اسانس با ادکلن حس نکنه و عطرایی مثل دیور ساواژ و بلوشنل و ورساچه پورهوم و کرید اونتوس و ... براش خیلی تکراری محسوب میشه، ولی بعد یه مدت که از ادکلن اصلی استفاده کرد،و شامه اش یجورایی ارتقا پیدا کرد و یه لِوِل بالاتر رفت، متوجه میشه که آقاااا این کجا و آن کجا، تغییر نت های ادکلن اصلی، کیفیت رایحه اش، و همه فاکتورهای موجود اصلا قابل مقایسه با اسانسی که فقط میخواسته یه بوی شبیه اون ادکلن داشته باشه، نیست، نه تغییر نُتی، نه کیفیتی، هیچ چیزش بدرد نمیخوره و یه بوی مزخرف که فقط اون اولش شاید بیست درصد(البته بعضی اسانسا هم بیشتر، تا چهل یا پنجاه درصد) شباهت لحظه ای با رایحه ادکلن اورجینال دارن و بعدش دیگه خودت میمونی و یه بوی شیمیایی و جعلی که از یه طرف داره ریه هاتو به فنا میده و از یه طرف پوستتو، برا همینه که همیشه به اطرافیان میگم که اگه بودجه ادکلنایی مثل کرید و شنل ندارین، هستن برندهای خوش قیمت باکیفیت مثل: لالیک ،ورساچه، دانهیل، بنتلی و خیلیای دیگه، ولی هیچوقت سمت اسانسای گرمی نرین، با اینکه بیشتر متنم ربطی به پاسخم به جناب امیرمهدی نداشت، ولی گفتم که ناگفته نماند،روزگارتان عطرافشان
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : علی معماری neda
دوستان یه وقت هست که افراد آشنا(فامیل-همکار-همکلاسی) اسم عطر رو میپرسن(مخصوصا اگه بدونن که شما اهل عطری) و بعضی وقتا افراد کاملا غریبه،به نظرم که کم پیش میاد یه فرد غریبه و رهگذر بیاد اسم عطر رو از شما بپرسه مخصوصا توی ایران.
نکته بعدی این که حتی اگر شما یکنفر رو با عطر جذب کنی تا آخر عمر که به خاطر عطر شما رو تحمل نمیکنه،مهم ترین چیزی که در بلند مدت وجود داره اخلاق و رفتار شماست،بله اگر آدم صدای خوب،قد بلند،قیافه خوب،هیکل و اندام خوبی داشته باشه شانس بیشتری در جذب آدما در لحظه اول داره اما کافیه اخلاق شما بد باشه که همه ی اینارو از چشم آدم بندازه،نمی گم این چیزا اصلا مهم نیست،نمی گم عطر اصلا تاثیری نداره اما تصور غلطی که بعضی وقتا وجود داره اینه که عطر صفر تا صد کار رو انجام بده،نه تنها عطر بلکه هیچکدام از مواردی که بالاتر گفتم تنهایی کاری رو انجام نمیدن،باید یه پکیج باشه،خود شما الان یه عطر بخواین بخرین هم رایحش رو مد نظر قرار میدین هم پخش بو و ماندگاری هم قیمتش هم شیشه عطر و ...
کافیه یه نگاه به دوست ها و اطرافیان خودتون بندازین ببینین چندتا از بهترین و صمیمی ترین دوستاتون رو به خاطر قیافه یا هیکل یا عطر انتخاب کردین.
اینم بگم که سعی کنین به خاطر چیزهایی که نمی تونین تغییر بدین مثل قد،رنگ پوست،قیافه، صدا ... خودتون رو ناراحت نکنین متاسفانه الان دلیل بیشتر ناراحتی ها و افسردگی مردم همین چیزهاییه که خودشون هیچ دخالتی توش نداشتن و فکر میکنن که به خاطر همین چیزها بین مردم مقبولیت ندارن برای همین یا رو میارن به عمل جراحی و کارای دیگه یا افسرده میشن،در طرف دیگه قضیه هم خیلی از افراد مغرور و متکبر هم به چیزایی مغرورن که هیچ دخالتی توش نداشتن،برای همین سعی کنین خودتون رو درگیر این چیزا نکنین چون هرچقدر به این چیزا اهمیت بدین اعتماد به نفس شما کمتر میشه.
نکته آخر هم در مورد عطر بگم که از فضای عطر زیاد دور نشیم:)
بین ساواج و اکوا دی جیو پروفومو من دیدم خانم ها ساواج رو بیشتر دوست دارن و آقایان هم اکوا دی جیو رو(توی ویدئو های یوتیوب هم نظرها اینطور بود)، و اینکه دی جیو پروفومو تنها عطر من بوده که یه خانم کاملا غریبه اسمش رو ازم پرسید و تاحالا بیشترین بازخورد رو ازش داشتم بین عطرایی که دارم
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : مهدی رشیدی architect
باسلام
جناب امیر مهدی حیدری گرامی
این آمار دادن‌های رو هوا درست نیست
چطور به این نتیجه رسیدید که 80 درصد مردان ایرانی عطر نمیزنن؟
توجه کنید که ساواژ عطریست که بوی کلاسیک میده، هدف از ساختنش هم همین بوده، یعنی شما برای بار اول که اون رو میزنید احتمال اینکه شبیه به اون بو رو قبلا استشمام کرده باشید هست.
بر چه اساس می‌فرمایید که تحقیقات نشون میده خانم ها جذب صدا و بو میشن.
یعنی خانم‌ها به مجرد اینکه شخصی که ساواژ زده و صدای خوبی هم داره رو میبینن جذبش میشن؟؟؟؟؟؟
باقی چیزا اصلا مهم نیست؟؟؟؟؟
این حرف غلطی هست
این صحبت‌ها توهین به مقام زن هست.
صدا و عطر و ساعتی که به مچ دست بسته و... دلیلی اصلی نیست.
انسان فهم و درک داره
اخلاق و کردار هست که انسان رو جذب میکنه.
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
15 تشکر شده توسط : سیامک حاج نبیان Jamal nazemi
بله درسته کافی نیست ولی اینو همگی بدونین شامه ی بویایی زنان خیلی خیلی قوی تر از مردان هست و بیشتر از مردان به نظافت و خوشبویی اهمیت میدن وقتی ببینن مردی این مورد را رعایت کرده همراه با اخلاق و شخصیت خوب بیشتر جذب میشن تا مردی که شخصیت خوب و اخلاق خوبی داره ولی بوی نا مطلبوعی می‌ده
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
جناب حیدری، تا الان بیست و شش تا کامنت دادین که نود درصدشون راجب عطرایی که جنس مخالف رو جذب میکنن یا به قول خودت دختر کُش هستن سوال میکردی، برادر من فکر کنم شما عطر میزنی که فقط خانما خوششون بیاد، خواهشا سایت به این باارزشی و پر از مطالب گرانقدر را با سوالات سخیفانمون پر نکنیم، اینجا رو به جرات میتوان یکی از بهترین مراجع عطر و ادکلن کشور نامید، واقعا با طرح نظراتی اینچنین، شان و مرتبه شو پایین نیاریم، با تشکر از مدیر عزیز که نظر بنده رو که فقط در جهت حفظ مرتبه این سایت بود، درج کردند،
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : Arad felegari کمیل
سلام
خیلی ممنون جناب حیدری که به اون آمار عجیب 80درصد مردهای ایرانی عطر نمیزنن اینکه خانم ها خیلی بیشتر از آقایون به نظافت اهمیت میدن رو هم اضافه کردید.
این موضوع کاملا به شخصیت هر فرد بر میگرده و به نظر من جنسیت در اون دخیل نیست. همونطور که آقایونی هستند که ممکنه زیاد به ظاهرشون اهمیت ندن، قطعا خانم هایی هم مشابه اونها هستند.
و به نظرم آدم به جای اینکه اینقدر دنبال بازخورد و جذب کردن باشه بهتره روی خودش کار کنه که شخصیتش رو بالا ببره و به همون نسبت هم به ظاهرش اهمیت بده. اون موقع جذب کردن خود بخود اتفاق میفته.
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
14 تشکر شده توسط : complihanicated nazanin
آقا امیرحسین،جناب حیدری خیلی تقصیری ندارن چونکه الان خیلی از کانال های یوتیوب و خیلی از سایت ها روی مسئله بازخورد مانور میدن و کاملا طبیعیه،هم مسئله بازاریابی و تبلیغاته و هم بحث مقبولیت بین مردم،بنده هم که تازه علاقه مند به عطر شدم کلی ویدئو top 10 complimented میدیدم توی یوتیوب و معمولا این ویدئو ها بیشترین ویو رو دارن و مردم هم معمولا دنبال اطلاعات مختصر و مفیدن،من هم خیلی اتفاقی سایت عطرافشان رو پیدا کردم و تا مدت ها مرجع اطلاعاتم در مورد عطر سایت های خارجی بود که بیشتر درمورد بازخورد حرف میزدن
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh جواد وزیری
من خودم به هیچ وجه نمیتونم عطری رو بزنم که دوست ندارم حتی اگر بگن پر بازخوردترین عطر دنیاست.واسه دل خودت عطر بزن. مرتب و آراسته باش .مهربان باش.خوش سخن باش.خندان باش .چیز هایی را که میتوانی بهتر کنی بهتر کن.آراستگی سخته ژولیدگی آسونه.به بدن خودت ایراد نگیر اگر توانایی بهتر کردنش را داری بهترش کن .همه ما زیبا هستیم .آراستگی در کنار سیرت زیبا زیباست.
EVERYBODY IN THE WORLD IS UNIQUE
خودت باش ولی آراسته باش
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : IRRO Kambiz
با مش قاسم عزیز موافقم، خیلی نمیشه به جوونا در اینمورد سخت گرفت و بهتره تاجایی که اساتید میتونن اصولی راهنماییشون کنن، بلاخره پسرا اوایل جوانی بشدت دنبال جلب توجه هستند وهمه ما اینو با دوزهای متفاوت تجربه کردیم، متاسفانه یه سری پیج و بلاگر عطر در داخل داریم که اطلاعات غلط به خورد مخاطب میدن جالبه بعضیاشون در کناره یه همچین امارهای غلط در موردعطرای دخترکش ، فرمون در عطر و.... یه سری مقاله های ترجمه شده از امثال مت یودف و نهیدشوکت را تو پیجشون به اسم خودشان میزارن و نکته جالبش اینجاس که بعضی از عطربازا به خیال اینکه اون مقاله متعلق به اون بلاگر مدحش میکنن، یه سری زیره یکی از پستای یکی از این عزیزان نوشتم بزرگوار این مقاله که در مورد امبروکسان به اشتراک گذاشتی نوشته نهیدشوکتِ و بهتر پایین مقاله اینو درج کنی و اون بزرگوارم نه تنها اینکارو نکردن بلکه خیلی محترمانه مسدودم کردن.
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : الناز امیر
با نظر علی موافقم. در مورد بازخورد تجربیات خودم رو به اشتراک میگذارم

-اصولا چیزی به اسم بازخورد حداقل به اون شکلی که در کانال های یوتیوب یا غیره القا میشه وجود نداره. خیلی ها بوی عطر براشون مهم نیست که بازخورد بدن و بین کسانی که به خوشبویی اهمیت میدن ممکنه اون اعتمادبنفس برای بازخورد دادن وجود نداشته باشه بخصوص در بین خانمها که بیرون از خانه بسیار خجالتی هستن. البته وقتی در محیط بسته با افراد قرار میگیرم و سر صحبت رو باز کنم ممکنه بازخورد هم بابت عطر بگیرم یا مثلا اگه سرکار عطر بزنید، جایی که خانمهای همکار حضور دارن که با شما احساس راحتی میکنن بازخورد میدن اما تا حالا نشده برای خودم یا دیگران که میشناسم پیش بیاد تو خیابان به کسی صرفا بخاطر عطر یا تیپ بازخورد بدن! مقوله بازخورد ذهنیتیه که فروشنده ها، طراحان عطر و تبلیغات القا کردن و در دنیای واقعی به اون شکل بندرت اتفاق میفته.

-ترجیح میدم از عطرهایی استفاده کنم که خودم ازشون لذت میبرم و شاید کمتر محبوبیت عمومی داشته باشن تا اونهایی که خوب بازخورد میگیرن و لزوما دوسشون ندارم. به کمک عطرهای خاص میتونم آدمهای خاص رو به خودم جذب کنم، این خیلی با ارزشتره تا بازخوردهای فت و فراوون آدم های معمولی.

-آدمها به آدم درستش بازخورد میدن نه هرکسی! مردی که شخصیت جالبی داره حتی ارزان ترین عطرها هم روی بدنش برای خانمها میتونه جذابترین عطر دنیا باشه و برعکس کسی که عطر روی خودش خالی میکنه صرفا برای جلب توجه اگه شخصیت جالبی نداشته باشه نادیده گرفته میشه.
این در مورد خانمها هم هست. شخصا اگه خانمی بنظرم برسه شخصیت خانمانه و متین داره و از عطرش خوشم بیاد باش صحبت میکنم و بازخورد راجع به عطرش هم میدم. از اون طرف دختری که رفتارش بیشتر مردانه است! چهره اش عبوسه و از شخصیتش خوشم نیاد بهترین عطر رو بزنه بازخورد نمیدم!

کلا بازخورد دادن بخشی از روانشناسی انسانه و خیلی فراتر از یک عطر و رایحه است. برای بازخورد گرفتن اول از همه شخصیت زیبا داشته باشید. با خودتون در وهله اول مهربان باشید و بعد مردم، کمک کنید، شاد باشید... کم کم افراد از شما و رفتار و البته عطرتون خوششون میاد و راجع به اونها با شما صحبت میکنن. شاد و خوشبو باشید
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : سعید رضایی شوشتری کامبیز سخی
کار زیبایی که دوست عزیزمون خانم فاطیما انجام داد ( ریویو یا ثبت نظر در خصوص ساواژ ) مرا دوباره به این فکر انداخت که
چرا خانمها صرفا اکتفا به ریویو عطرهای زنانه و آقایان اکتفا به ریویو عطرهای مردانه میکنند ؟
اگر خانم های مسلط در کنار عطرهای خود مردانه ها را هم ریویو و آقایان هم چنین کنند کمک بسیار بزرگی به عده ی خیلی زیادی از خریداران جهت انتخاب خواهد کرد که عده ای از خریداران و استفاده کنندگان عطر ، جنس مخالف را مخاطب و هدف دارند .
مثلا خود من بجز انگشت شمار عطرهای زنانه که دوست داشتم و خریدم که در منزل استفاده کنم و لذت اش رو ببرم عطرهای زنانه را نمیشناسم !
معرفی و ریویو عطرهای فاخر زنان توسط مردان خیال خریداران زن را برای خرید آن عطر راحت تر میکند و بالعکس .
البته برخی آقایان رو دیده ام که این کار جالب و مهم رو انجام میدن اما از سوی خانمها کمتر انجام شده این کار .
خانمهای ارجمند و دوستان عزیزمون لطفا بیشتر ورود کنند به این مقوله .
همیشه برای شخص خودم جالب بوده که نظر خانم های مسلط به این هنر رو راجع به عطرهای مردانه بدانم .
سرکار خانم فاطیما عرض ارادت
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : عباس بهرامی محمدپارسا امیری
جناب سخی ممنون که در تصمیمتون تجدید نظر کردید. حیف میشد از نوشته های اصیل و نوستالوژیک و معطر شما محروم میشدیم
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : One Flew Over the Cuckoo's Nest کاوه
سلام به جناب سخی گرامی و باتجربه :)
اول از همه بابت همراهیتون با ما و حضورتون تو سایت تشکر میکنم :) امیدوارم دیگه کدورتی پیش نیاد تو این فضای خوشبو :)
با نظرتونم موافقم … چون خودم برای خرید سمپل و دست ریز های مردانه هم هزینه میکنم و بنظرم علاقه به عطر جنسیت نمیشناسه… درسته که عطر هایی که میپوشم زنانه و بنابر سلیقه خودمن، ولی عطرایی که دلم میخواد تستشون کنم و بازی نت هاشون رو حس کنم، حقیقتا سوگیری جنسیتی ندارن. ولی خب از طرفی موانعی ک هست رو هم درک میکنم:)) زیر کار های مردونه بفرض تجربه خودمو بخوام بگم، هم نقد های خیلی حرفه ای و خفن هست، هم همه اقا هستن و جو واقعا سنگینه:))) با این حال یه چند جا دیگه بیخیال شدم و نظر ساده و غیر حرفه ایمو گذاشتم:))
باز خوبه حداقل پیشخوان هست و اگر پیامی نمیذاریم، لااقل عطر های مورد علاقمون و بلعکس رو از جنس مخالف و موافق تو پیشخوان بچینیم، اینم یه راهکار برای کسایی که کامنت گذاشتن زیر کار های جنس مخالف رو نمیپسندن یا فکر میکنن نظرشون ممکنه جامع یا کمک کننده نباشه:) .
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
17 تشکر شده توسط : Titi One Flew Over the Cuckoo's Nest
خب و اما سرکار خانم فاطیمای عزیز و گرامی ی ما
سلام و درود
این جو سنگین رو خوب گفتید !
یاد فیلم های نوآر و شرقی افتادم
مثل سامورایی های فیلمهای کوروساوا که با شمشیر آخته منتظرند که گردن مخالفین رو بزنند !
مگر اینکه خود ، پس از ثبت نظر هاراگیری یا سپوکو کنند :)
از لبخند که بگذریم
خیر !
خانم ها همیشه مقدم اند
خانم ها و نظراتشان همیشه قابل احترام اند
در همه جای جهان حتی در ایران خودمان ( که خانم ها مهجور تر از آقایان اند ) هم احترام جزء جداناشدنی ی بانوان است برای آقایان . تا بوده همین بوده .
حتی در دست دادن این قانون حکمفرماست .
بحث دست دادن شد و حرمت خانمها
پدرم جوان که بودم گفت حالا که اهل خوشبویی هستی مسئولیتش را هم میپذیری ؟
گفتم یعنی چه ؟؟ !
گفت اگر خانم خوشبویی ببینی چیز غیر معمول و غیر طبیعی ای ندیدی . چون بانوان بالفطره و بالقوه خلق شده اند تا زیبا و خوشبو باشند . اگر زنی دیدی که بوی عرق میدهد حتما تعجب میکنی !
اما آقایان معکوس اند . خلق شده اند تا عرق بریزند و بوی عرق و بوی خاص شغلشان را بدهند ! و این طبیعی است .
اما اگر مردی خوشبو و معطر ببینی بلافاصله توقع ات در ذهن از او بالا رفته است . توقع نظافت نزاکت و سواد در ذهن از او داری . حتی اگر شیکپوش نباشد فورا ذهنت به تو میگوید در این لحظه این شرایط لازم بوده وگرنه او مردی با سلیقه است و حتما در جای خودش شیکپوش .
راجع به خوشبویی ی مردها و مسئولیت اش چیزهای زیادی آموختم از او و از تحقیق . طولانی ست . بماند .
یکی از آنها قوانین دست دادن بود
اساتید بدون شک اشراف دارند
برای جوانان عرض میکنم
شنیدن اش ضرری ندارد
در دست دادن سه چیز موثر و حکم فرما است
سن ، مقام و جنسیت
قانون اول : سن : کوچکتر حق درخواست دست دادن ندارد . شاید بزرگتر مایل نباشد
قانون دوم : مقام : مقام پائین تر حق درخواست دست دادن ندارد بدلیل مذکور
قانون سوم : جنسیت : خانمها در همه حال ( سن مقام جنسیت ) ارجعیت دارند و درخواست با ایشان است مگر مقامات رسمی بالا رتبه همچون وزرا و بالاتر
خانمها در همه جا مورد احترام اند خصوصا بین ما که اهل خوشبویی هستیم و مسئولیت اش را هم پذیرفته ایم !! :)
بنابرین با خیال راحت بنویسید
بانوان مسلط که ریویو میکنند
دیگران هم کافی ست بگویند فلان عطر را برای چه تیپ مردی متصور اند .
با ارادت به همه
06 مرداد 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : عباس بهرامی Jamal nazemi
سلام، اینکه عطر جنس مخالف و جذب نمیکنه رو درست گفتی ولی یه سری روایح هست که استشمام میکنی ناخودآگاه دنبالش میری، نه اینکه بخاطر اون بو باهاش مزدوج بشی😁ولی حتی شده چند قدمم دنبالش میری، حالا هرکی ممکنه یه رایحه روش این تاثیرو بذاره، من اولین بار با رایحه عطر آنجئو دمون از برند جیوانچی این حالت بهم دست داد و مجذوبش شدم تا حدی که یه دکانت ازش گرفتم و چون نمیشه بخاطر بازخورد بدش (چون خیلی زنانه اس) استفاده کنم، هر از گاهی میرم و تستش میکنم و لذت میبرم ازش... حالا شما و یا دوستان دیگه ای شده که این اتفاق براشون پیش بیاد؟؟؟
29 مرداد 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : حسین .ب شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
برادر جان شما لطف كن امار اطرافيان خودت رو به عموم ملت تعميم نده.
سليقه ي هر شخصي با ديگري متفاوت هستش ، چه از نظر رايحه چه از نظر بازخورد ديگران و يا هر چيز ديگه اي.
11 بهمن 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : Kambiz

دیورساواج عطری امبری، سیتروس آروماتیک و اسپایسی با رایحه ای آشنا ولی بین عموم مردم بشدت پربازخورد.

نت غالب و اغارین ساواج که بمحض اسپری شامه را درگیر میکنه از آمبروکسانِ ، شاید دلیلی که برخی عطربازا میانه خوبی با ساواج ندارند و میگن سینتتیکِ همین حضوره پرقدرت امبروکسانِ که از ابتدا تا زمان محو شدن به مشام میرسه، البته جا داره در مورده ترکیبات سینتتیک توضیح مختصری بدم،
امروزه در دنیای عطر انگشت شماری برند پیدا میشه که عطراش تماماً طبیعی و درش مواد سینتتیک بکار نرفته باشه و اکثریت برندها قسمتی یا عمده ترکیباتی که استفاده میکنن سینتتیکِ، ولی این وسط کیفیت مواده سینتتیک هست که بعضا زمین تا کهکشان تفاوت دارند، آقای گوالتیری خالق عطرای ناسوماتو با یک جین مواد سینتتیک عطرایی خلق میکنه که بعضیا باورشان نمیشه سینتتیک باشه و بعضاً با اطمینان میگن تماماً طبیعیه.
البته بسیاری از عطربازا در جریان گستردگی مواد سینتتیک در دنیای عطر هستند ولی برحسب عادت به عطرای بی کیفیت میگن سینتتیک....

بریم سراغ ساواج-شروع تقریباپودری ،نیمه شیرین ، کمی شور و چوبی ماننده امبروکسان را درکناره رایحه سیتروسی و تلخ برگاموت داریم که فلفلم همراهیشون میکنه و بهشون یه بوی تند، کمی تیز و اسپایسی میده.
امبروکسان ، ترنج و فلفل بخوبی همدیگرو تکمیل و رایحه عامه پسندی را از همون ابتدا رقم میزنن.
توی این فراز و فرودها تمی آروماتیک، هربال و کمی فلز مانند از لاوندر و ژرانیوم با برگاموت همبستر و فضایی شبه فوژه را بوجود میارن، این ترکیب سبب میشه تصویری کمرنگ از برخی کارای آروماتیک فوژه ،ماننده مون بلان لجند را برای لحظاتی داشته باشیم که با برجسته شدن فلفل و بوی صمغ، این تصویر محو میشه .

در ادامه رایحه امبروکسان با اضافه شدن لابدانوم قدرت میگیره و فضای آروماتیک عطر کمرنگ میشه،همچنین ته بویی صمغی و کاج مانند از المی با امبروکسان و ترنج ترکیب و یه بوی مُشکی ، پودری و تمیز را بوجود میاره و با اضافه شدن کمی چوب سدر به این ترکیب فضای عطر جدی و رسمی تر میشه که بسیار شیک وعامه پسنده ،بنظرم این قسمت ساواج یعنی حدوده چهل دقیقه تا یکساعت بعداز اولین اسپری بسیار خوشبوتره که خوده شخص بخاطره اشباع شدن شامه خیلی کمرنگ حسش میکنه.
با اینکه ساواج سلیقه من نیست ولی نمیتونم منکره بازخوردای زیادی که میگیره بشم و انصافا اگه با تیپ و استایلی شکیل و آراسته این عطرو استفاده کنید رایحه ش خیلی به چشم میاد .
رایحه ای که از شما ساطع و به مشام اطرافیان میرسه بسیار خوشبوتر از رایحه ای که خودتان استشمام میکنید.
21 تیر 1400 پاسخ تشکر
16 تشکر شده توسط : amin الناز
باز خورد از طرف خانم داره ؟
22 تیر 1400 پاسخ تشکر
عطرای سیف وعامه پسندی مثل ساواج و شنل بلو و...بازخوردای مثبت هم از طرف آقایون و هم از طرف بانوان محترم دارند ولی خیلیا مستقیم فیدبک نشون نمیدن ، البته بغیر از خوده عطر بهتره اینمواردم در نظرگرفت، فصل و محیط مناسب هر عطر، ظاهر آراسته و منظم ، تیپی که با عطرت همخوانی داشته باشه و...... جوری که عطر رو تن بشینه همه اینا مهمه.
23 تیر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : امیر neda
اگه تیپ و استیل و همه چیت جذاب باشه بنظرت کدوم عطرها خیلی جذاب ترت میکنه
24 تیر 1400 پاسخ تشکر

8
رایحه
9
ماندگاری
7
پخش بو
10
طراحی شیشه
از استاد عزیز میخوام یه مقایسه ریزی بین اونتوس و ساواج برن از لحاظ ماندگاری و بازخورد و پخش
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
چشم جناب حیدری
آونتوس و ساواژ ( ادوتویلت )
هر دو بهترین . هر دو پرفروش ترین . هر دو موفق ترین در شناسایی ی سلائق مردان و زنان . هر دو پر بازخوردترین . هر دو صادره از بهترین ِ شرکتهای فعال درین هنر . پشت ِ هر دو کوهی از تحقیقات نهفته است .
برخی عطرها را مردان دوست تر دارند برای خود استفاده کنند . اهمیتی به بازخورد نمیدهند هرچند بسیار پر بازخورد باشد. رایحه شان جذاب است و کمتر سلیقه ای تاب و توان نادیده گرفتن آنها را دارد . آونتوس ازین دسته است .
برخی عطرها را مردان میپسندند اما چون متوجه شده اند کمتر زنی توان ندید گرفتن آن را دارد شوق به استفاده از آن دارند . ساواژ تویلت از این دسته است .
هر دو پر بازخوردند که اینطور همه گیر و مشهورند .
هرگز نمیتوان ازین دو یکی را انتخاب کرد و همین است که تمام عطربازان هر دو را در کلکسیون دارند .
هر دو لیستی طولانی از مشابهین و کپی ها را دارند و این نشانه ای از تقاضای زیاد است .
عده ای آونتوس و عده ای ساواژ را دوست تر دارند که این بستگی ی تام به سلیقه ی شخصی دارد .
از گوالتیری در سفرش به اصفهان پرسیده شد ناراحت نیست که اینهمه کپی از بلک افغان زده شده ؟؟
پاسخ داد نه تنها ناراحت که بسیار خرسندم ازین اتفاق و این نشان از موفقیت رایحه ی خلق شده ی من دارد ! .
آونتوس و ساواژ هردو بار بزرگی از درآمد شرکتهای خود را به دوش دارند .
ماندگاری هر دو بدلیل کیفیت بالای موادی عالی است هرچند صفت عالی برای آونتوس های اولیه ( قدیمی و واقعا ادوپرفیوم ) قابل بازگویی است و نه تولیدات اخیر . واگر به هر دو به چشم ادوتویلت بنگریم صفت عالی برای کیفیت ماندگاریشان صفتی قابل است .
آونتوس ( خصوصا نسخ قدیمی ) در فروش و ایجاد تقاضا موفق تر بوده اما اگر فاکتور قیمت را در نظر دهی دخیل کنیم در موفقیت برابرند .
کدامشان پرفورمنسی بیشتر دارند ؟
نمیتوان گفت ! هر دو در صدر جدول قرار دارند .
و در جدول تقاضا هم که صدر نشین اند .
فراموش نشود که بسیار عطرهای بهتر و با کیفیت تر ( نمیتوان گفت خوشبوتر که این به سلائق مربوط است ) موجود است که مهجورند و کمتر دیده بوئیده و تبلیغ شده اند !
و در انتها هر دو از جذاب ترین ها در روایح اند .
از نام بردن اسانس ها و مقایسه آنها صرفنظر شد زیرا هم طولانی میشود و هم خوب و بد حضور آنها هم سلیقه ایست .
آرزو میکنم همه ی عطر دوستان هر دو را داشته باشند .
معطر باشید
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
با تمام احترام به نظر دوستان و طرفداران سووج
قیاس این عطر با اونتوس مخصوصا نسخه سال های اولش که جز بهترین و خاص ترین روایح با شفاف ترین نت های اون موقع تا همین الان هست...بی انصافیه...که خلاق ترین ترکیب در عطر های خنک به حساب میومد
هنوزم علی رقم هایپ شدن این رایحه جز پادشاهان عطراشون
ولی سووج یک کار دم دستی با رایحه ساده واسه استفاده روزمره که همون قدر که عده زیادی ازش خوشسون میاد کسانی که نمیپسندن هم کم نیستن
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : حسین .ب علی وفایی
کامبیز جان چجوری از ساواژ استفاده کنم وقتی. رفتم به جایی بوی عطرم همه جارو برداره
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : محمد مهدی گلستانی فرد
بله . سلیقه ی من با نظر جناب حسین صدقی کاملا موافق است .
من خود چنان طرفدار آونتوس ام که روزیکه چندین بار استفاده نکنم برایم شب نمیشود ! آونتوس عطریست که شب با رایحه ی او میخوابم . از روز ورودش تا بحال بیش از دو لیتر آونتوس و مشابهین موفق اش را استفاده کرده ام اما شیشه ی ۲۰۰ میل ساواژم هنوز به اتمام نرسیده .
اما به سلیقه ی طرفداران ساواژ هم که این عطر عطر اولشان محسوب میشود احترام میگذارم .
با سپاس از بیان سلیقه ات
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : عباس بهرامی amin
اقای حیدری این سوالت جدی یا شوخی و سرکاری؟
چه جور از ساواج استفاده کنی که بوی عطرت همه جارو برداره🤔🙃
16 تیر 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : IRRO محمدپارسا امیری
چند میل دستریز همراهت داشته باش و قبل از ورود به مجلس استفاده کن به میزانی که خودت صلاح میدانی
16 تیر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
استاد عزیز بازخورد ساواج از طرف خانوم ها چجوریه کدوم ادکلن های مردانه از نظر زنان جذابه ؟
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
پیام خداحافظی
غیبت بدون اطلاع و بدون خداحافظی غیبتی بی ادبانه نسبت به حاضرین خواهد بود .
از کلیه دوستانم که در مدت حضور حقیر به هر وسیله مرا مورد لطف قرار دادند سپاسگذارم .
سلائق اینجانب با سلائق سایت همخوانی و همسویی ندارد .
خود نیک میدانم عدم حضور حقیر خدشه ای به دانش سایت و دوستان ام وارد نخواهد کرد .
ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود
زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل
زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
انشاله هر زمان فرصت باشد به مطالعه ی نظرات ارزشمند اساتید خواهم پرداخت لیگ زین پس نظری ثبت نخواهم کرد .
به قولی که راجع به تقدیم عکس چمدان شیمی و کل کلکسیون عطرهایم دادم وفادار و در آینده ای نزدیک تقدیم خواهم کرد
و نیز پاسخ امیر مهدی حیدری عزیز را که قبل از این پیام بوده تقدیم خواهم کرد .
برای تک تک خانمها و آقایان دوستان عزیزم آرزوی شادی وخوشبویی دارم و از همگی استدعای خیرخواهی .
درود بر همه ی خوش بویان . سخی کرمانشاهی
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
17 تشکر شده توسط : عباس بهرامی پيمان
و اما امیر مهدی عزیز
قبل از عرایض ام این را عرض کنم خانم فاطیما مسلط به روایح و دانش روایح هستند . نظراتشان درست است و در خصوص این عطر هم سلیقه ی خویش را فرمودند و منظورشان رد نظر شما نبود .
سلیقه ی خانمها در خصوص عطر از زمین تا آسمان گوناگون است .
به نظر شخصی ی من به تعداد انسانهای کره ی زمین سلیقه ی متفاوت موجود است . حتی دوقلوهای همسان سلیقه ای گوناگون دارند .
بانوان سلیقه ای مختلف در انتخاب مردها ( و بالطبع عطرهای مخصوص همان تیپ شخصیتی ی مرد ) دارند .
برخی مردان خشن را دوست دارند پس نسبت به عطرهای چایپر و ادویه ای آنان راغب ترند
برخی مردهای احساساتی و شاعر پیشه را دوست دارند پس طیف روایح فلورال و خصوصا رزی یاسی را برای آنان میپسندند .
زنانی را میشناسم که سیگار کشیدن مردان را دوست دارند ( عجیب است اما واقعی است ) و علاقمند به طیف روایح دودی برای آن مردان هستند .
برخی مردان ورزیده و ورزشکار را دوست تر دارند که روایح اسپرت و آکواتیک خشن را پسندیده تر میدانند .
برخی مردان اشرافی و سرآمد را دوست دارند و نسبت به روایح عودی و چوبی برای آنان واکنش نشان میدهند .
برخی مردان لذت جو را دوست دارند که مردان لذت جو به شش دسته تقسیم میشوند
مردان شربت دوست
مردان دود دوست
مردان جنس مخالف دوست
مردان سیاست دوست ( سیاسیون )
مردان قدرت دوست ( پول میجویند پول قدرت میآورد )
مردان شکار دوست ( اهل تیر و تفنگ و جنگ )
بیش از نود درصد مردان درین شش دسته جایگاهی دارند ( که مردان بالفطره لذت جو اند ) و برای هر دسته عطرهایی متصور و موجود است که زنانی که دسته ای از مردان فوق را میپسندند نسبت به آن روایح واکنش دارند
برای جذبه ی جنسی عطری تعریف نشده است که مردان یا زنان استفاده کنند و جاذبه ی جنسی ایجاد کنند .
روایحی هورمونی فرومونی هستند که تاثیرات تحریک جنسی دارند که در عطرها استفاده نمیشود و در آزمایشگاه بدلایل خاص تولید میشوند .
لیک بازخورد موردی متفاوت است که همه ی زنان و مردان مشترکا نسبت به بوی خوش واکنش نشان میدهند و عطری را که خوشبو باشد و در زمان و مکان درست انتخاب شده باشد را میپسندند و اگر حتی بارها بوئیده باشند بازهم میپرسند و عطر شما و بسیار بیشمار عطر دیگر هم ازین دسته اند و راجع به عطر شما ، حقیر و دیگر دوستان مفصل توضیح داده شده ست .
ضمنا این مسلم است که هرکس سلیقه ی خویش را بهترین و عطر انتخابی ی خود را مناسب ترین پندارد و ثبت نظر ازین بابت قابل درک است مگر اساتید فن که خارج از حیطه ی سلیقه ی شخصی به ثبت نظر و تشریح عطرهای مختلف میپردازند .
عطر من بهترین است ! جمله ایست که خریداران میگویند و این جمله باید از سوی همه مدروک باشد که بسیار مناقشات بدلیل عدم درک این جمله است . و میتوان ضمن تایید ( به جهت تشویق ) به پیشنهادهای دیگر نیز پرداخت و دانش شناخت مخاطب را مضاف کرد
امید که مثمر ثمر واقع شود . ارادتمند همه
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
اقای سخی عزیز متاسف شدم از نظرات استادانه شما بسیار لذت و بهره می بردیم
خیلی دوست داشتم بدونم اسانس های برای عطرسازی رو از کجا باید تهیه کرد و همچنین برای عطر سازی باید از کجا اطلاعات بدست اورد
اگر هم مایل به جواب دادن نبودید باز هم درود بر شما سلامت باشید
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : کامبیز سخی
با سلام خدمت جناب سخی عزیز
به نظرتون احترام میذارم و تشکر میکنم که این پیام رو گذاشتین ولی واقعا از کامنتهای عطری و بخصوص برای خودم غیر عطری شما هم لذت بردم و هم آموختم و استفاده کردم، و صد حیف که تصمیم گرفتین من رو از ادامه این پیام ها محروم کنید، امیدوارم همیشه تندرست و کامروا باشید
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : علی رشوند علی شهرابی
با سلام
جناب سخی من هلت ترکتان را متوجه نشدم.بنده بالشخصه از مطالب زیبا و آموزنده شما حظ بسیار برده ومیبرم.لطف بفرمایید علت را دقیقا باز بفرمایید .مادبوجود اساتیدی چون شما در این سایتوافتخار میکنیم
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : neda علی شهرابی
درود کامبیز عزیز، امیدوارم درتصمیمی که گرفتید تجدید نظر کنید.
دوست عزیز در دنیای عطر سلایق متفاوت یه چیز خیلی طبیعی و عادی ،اگه همه سلیقه یکسانی داشتند دنیای عطر به این جذابی نمیشد، باور کنید ما گاهی وقتا دورهمی تست میزاریم چهار پنج نفر که دورهم جمع میشیم هرکی یه سلیقه داره ، یکی عاشق عطرای صابونی و دیگری عاشق چرم، یکی بشدت وابسته به نیش و یکی مثل من خیلی مرزبندی نمیکنم و بیشتر برام مهم اینه خودم از رایحه لذت ببرم .
من و داداشم از یک خانواده در بحث عطر دو تا دیدگاه کاملا متفاوت داریم و سلایقمون خیلی وقتا باهم در تضاده، اون همکاری مختصری با یه سری شرکت ها داره و در کناره کلکسیون اورجینال یه کلکسیونم از شرکتی ها داره ولی من نه شرکتی ها رو فقط در حد تست نهایت یک میل استفاده میکنم .
امیدوارم تجدیدنظرکتید.
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : الناز امیر
جناب سخی عزیز بنده بسیار بسیار لذت بردم از این نظر و کامنت شما درمورد انواع تیپ های شخصیتی مرد ها و سلیقه خانم ها،چونکه احساس کردم کاملا درست و دقیق بود،امیدوارم که تصمیمتون رو درمورد ترک سایت عوض کنین که ما همچنان از نظرات حضرتعالی استفاده کنیم،انشالله که همیشه در کنار خانواده محترم شاد و سلامت باشین.
03 مرداد 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : علی شهرابی گلی
پس چرا جناب سخی؟ من متوجه نشدم چرا یهو چنین تصمیمی گرفتید...من که از مطالبتون هم خیلی لذت می بردم هم استفاده میکردم...بمونید و بنویسید همچنان
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
12 تشکر شده توسط : علی شهرابی architect
"خانم و آقایی دست بلند کردند رسوندمشون .گفتند تازه عقد کردیم .پچ پچ میکردند . خانمه هی میگفت بگو مرده میگفت عیبه ! خدایا چی میخواد بگه ! عاقبت خانمه گفت آقا عطرتون دیونمون کرد ! اسمش چیه ؟ اسمش هم یادم نمیومد ! گفتم افترشیو آمریکائی ی قدیمیه . نیست . مشابهم نداره . ساکت شدند ! مرده به زنه نگاه کرد یعنی دیدی گفتم ! گفتم خدایا حتما جور بدی گفتم یا اینا فکر دیگه ای کردن که به عقل من نمیرسه ! آدما با هم فرق دارند .برخی سوال رو عیب میدونن . یا از جوابی مشابه جواب من ناراحت میشن . بنابرین گفتم شماره ی منو یادداشت کنید فردا ده میل براتون میریزم توی یه شیشه ی خوشگل هدیه ازدواج ببرین هم استفاده و هم مثل اش رو پیدا کنید . خانمه خیلی خوشحال شد . یاد شیشه ی یاتاقان افتادم که اون شب اون مرد بهم داد و از خوشحالی نفهمیدم کی رسیدم خونه . باید افراد عاشق عطر رو خوشحال کرد . ببخشید که طولانی شد !"

اینها صحبتهای جناب سخی عزیز زیر یکی از پستهای عطرگرامشون بود... " تنها سوالی که ذهنم رو درگیر میکنه اینه که چرا چنین شخصی با چنین روحیه ی زیبا و لطیفی این چنین احساس خفگی و عدم تمایل به ادامه ی گفت و گو با ما داشته باشند؟ "
برادر بزرگوار من بالای 7 ساله این سایت رو دنبال میکنم .  با خوندن کامنت بعضی از دوستان که مدتهاست از یادگیری محضرشون محرومیم ، در این هوا و دوران دلگیر ، در این تنگی خلق .. فقط دلم بیشتر و بیشتر میشکنه. امیدوارم شما هم به اون جمع نپیوندی...
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
22 تشکر شده توسط : ‌آرش علی شهرابی
خانمها و آقایان عطرافشان ام
دوستان عزیزم
کوچکترین شکی ندارم که هیچکدام خبر ندارید که چقدر دوستتان دارم ! چطور و چرا ؟
قبلا زندگی من به سه قسمت تقسیم میشد ( منهای غصه هایی که از اتفاقات این آدمها میخوردم )
نان سینما عطر
که الان مدتهاست فرصت سینما را به نان داده ام
روزگارم الان به نان و عطر میگذرد
دو دستگاه رسیور درخانه دارم اما وصل نیست !
حوصله ی ماهواره ندارم . وقت عطرم رو میگیرد ..
در عوض جدیدا مدام این گوشی دستم است که توی عطرافشانم .
یه پیامی نوشتم خطاب به معین عزیز و برای همه ی شما که وقت زیادی ازم گرفت و بسیار بسیار آموزنده بود راجع به ایکاروس هم گفتم که که بود و چطور ایکاروس شد که همه بیاموزیم ( سه ماه تمام صرف ایکاروس کردم )
جناب مدیر رد کردند ! پرسیدم چرا فرمودند جو سایت متشنج است .
از مدیر ناراحت شدم ؟ خیلی کم چون بهش حق دادم
اما از عده ای خیلی ناراحت شدم .
عطرافشان سایتی است که حاضرین اش اساتید خود را حفظ نمیکنند !
نه تنها حفظ نمیکنند که فراری میدهند !!!
ایکاروس رفت ؟ عیب ندارد . تجربه گرفتیم !
واقعا گرفتیم ؟؟
بیست نفر استاد دیگر زمان ایکاروس کجایند ؟
اون ها مربوط به قدیم بوده اند ؟
درست است .
امیر محمد کجاست ؟
معین کجاست ؟
علی ( این د دارک ) کجاست ؟
و ...
با این اوضاع بقیه هم میروند . شک نکنید
شماها هم خسته و نا امید میشوید و میروید !
هرکس کوچکترین اشتباهی میکند سیل پیامها سرازیر میشود !
ما اهل بوئیم ؟ پس چرا بویی از گذشت نبردیم ؟
چرا بویی از رفاقت نبردیم ؟ چرا بویی از لبخند نبردیم ؟ همینطور عطوفت و مهربانی !
اما در دشمنی چیره دستیم !
نمونه اش همین بعد از رفتن من :
من به حیدری جوان ( که "جوان " است ) میگویم دنبال جذب زنانی ؟ موفق باشی جوان ! عطر تو مناسب است !
و بدان زنها زیبا خلق شدند تا مردان عاشقشان شوند . زنها بهترین مخلوق خدایند . عطر بزن نیکو باش و عاشقشان باش . و عین اون پیرمرد ترانه ی مایکل جکسون انگشت شصتم را به نشان موفقیت نشان اش میدهم . ( که او در تعقیب دختران بود ) و لبخند . و عشق . و تمام !
این یک رویکرد است .
رویکرد دیگر این است که بگویم ساکت ! و ...
و سیل پیام
و عده ای ( نه همه . که عده ای از دوستان ما بسیار بسیار فهیم و با شعورند ) هم از آن پیامها تشکر میکنند !!!!!
و همیشه از پیامهای پر مناقشه تشکر میکنند !
از مدیر دلخورم اما نمیتوانم از حق بگذرم که این سایت بهترین است . داریم خراب اش میکنیم . خودمان !!!

قربون تک تک قلب پاکهای این سایت بروم
اسامی شان را نمیگویم . همه میشناسید .
منت دار تک تک شمایم و خدا میداند که دوستتان دارم
درحالیکه هرگز شما را ندیدم . فدای همتان
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
20 تشکر شده توسط : عباس بهرامی Golnoosh
رود و عرض ارادت جناب سخی.
اقا ‌قلب ما رو به درد اوردید و دلم نیومد چیزی نگم.
شما با اون صداقت و شهامت از بین همه اعضا بیش از همه تو دل ما جا دارید و ممنون که اینقدر به یاد من هستید.
ولی راستش بعد قضیه اون روز کمی هم به مدیریت عطرافشان حق دادم. در هرصورت سیاست های فروش ممکنه با حساب کتاب های من و شمای خریدار جور در نیاد.
از طرفی طیف سنی و اجتماعی و فکری اعضا بسیار متفاوته. از نوجوون عزیزی که ممکنه بازخورد بین خانوما براش از همه مهمتر باشه و طبیعیه تا منی که تو عطر دنبال خاطراتمم تا کسی که دنبال یه عطر خاص و متفاوت با همه ست و واقعا بخشی از تنش ها اجتناب ناپذیره.
اما در هرشکل من فک میکنم بخش نقد سایت به مرور راه خودش رو پیدا میکنه و الان واقعا ظرفیت بخش نقد سایت خیلی خیلی بالا رفته.همه با هم این بخش رو به اینجا رسوندیم و امیدوارم که بمونید و مثل گذشته خود خودتون باشید‌.
من هم هستم و فعلا به دلیل مشغله کمتر سر میزنم اما انشالا سر فرصت باز هم در خدمت شما و دوستان هستم.
04 مرداد 1400 پاسخ تشکر
20 تشکر شده توسط : حکایت دوست پيمان
سلام اقای سخی
چند بار خواستم نظر بدم گفتم این سایت مخصوص "عطر" هست ، نه بحث های اضافی و حاشیه
بله درست میفرمایید.
دوستان کاملا ناشیانه با هم برخورد میکنن و تعداد بچه های خوب و اگاه( چه تازه وارد ها و چه قدیمی تر ها) سایت داره کم و کمتر میشه
چرا؟
چون برخلاف گفته هاشون ( که پیشکسوت ها باید هوای دوستان تازه وارد رو داشته باشن) عمل میکنند.‌
قبل از اینکه سوال فرد رو جواب بدن یا شخص رو راهنمایی کنند، شروع به اصلاح کردن فرد میکنند!
جو بدین شکل شده که فرد x نظر خودش رو به فرد y تحمیل کند و بگه حق با من است و تو در ظلمات کامل به سر میبری!!
شده مثل قبل از بازی دربی ! یا فقط استقلال یا فقط پرسپولیس ، یا چپ یا راست!
میگن ما حد و مزر واسه عطرای نیش و دیزاینر نمیزاریم، ولی فقط در حد "حرفه"!
یکی بخاد بیاد راجع به اونتوس ،لالیک انکر نواغ حرف بزنه دیگه تاریخ گذشته است!
میگن ارزش عطر به قیمتش نیست، اما یکی بیاد بگه من فلان عطر ۲۰۰ تومنی رو میشناسم و....
دیدشون نسبت به فرد ، ۱۸۰ درجه عوض میشه.
فقط دنبال حاشیه و پیدا کردن سوژه اند.گاهی مبینین زیر پست چندیدن عطر راجع به همه چی حرف زدن به جز یه ریویو درست و درمون از خوده عطر بدبخت .
تو عطرگرام که عکس های عطر رو میزارن ، برخی دوستان میگن " این اسمش خودنماییه" .
چقدر حرف زدم!!
خلاصه
عزیزان حاضر در سایت
با کوباندن یک دیگر ، شخص دیگر بالا نمیرود!!
فقط هم پیشکسوتان هم دوستان تازه وارد ، دل زده میشن.
جناب سخی عزیز
شما هم محبت کنید و لطفا تعداد انگشت شمار اساتید این سایت رو کمتر نکنید.
شبتون خوش.





05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
14 تشکر شده توسط : Golnoosh گلی
سلام و عرض ادب
واقعا دلمون میگیره وقتی اساتید عزیز رو در این حال و هوا میبینیم،اینجوری پیش بره قطعا یکی از دلخوشیامون نابود میشه،عادت کردیم روزانه بارها و بارها با ذوق و شوق تمام وارد سایت بشیم وصفحه رو رفرش میکنیم تا با هر ریویو اساتید وارد فضایی بشیم،عشق کنیم و لذت ببریم باید بینهایت تشکر کرد از بزرگان سایت همچون استاد سخی عزیز،ارشیتکت و امیر محمد عزیز و آقا سپهر و آقا نیما آقا حامد و دیگر دوستانی که اسامیشون از قلم افتاد انشالله سالیان سال سالم و سر زنده باشند تا از تجربیات بینظیرشان بهره مند شویم،عطرافشان عجین شده با زندگی روزمره خیلی از ماها لطفا سعی کنید کدورت ها رو بزارید کنار و با قدرت ادامه بدین،باور کنید هر بار دوستان قدیمی رو درسایت میبینم بی اندازه خوشحال میشم،بمونید نقد کنید،نظر و مشاوره بدین،مزاح کنید و این خانواده ای که تشکیل شده و رها نکنید...🌹
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
9 تشکر شده توسط : Maary کامبیز سخی
حسین عزیزم
و همه ی دیگر دوستان ام که چه با درج پیام چه با حمایت از آن پیامها لطف خود را به این حقیر نشان دادند
خدا میداند نه اهل ناز کردن ام نه اصلا عددی هستم که محق اش باشم
ماجرای معین رنجورم کرد
که دیدم این ماجرا هر چند مدت یکبار که با زحمت ِ فرد و سایت و همه ، اساتیدی تربیت و رشد میکنند و به محضیکه مثمر ثمر میشوند با ماجرایی رنجور و فراری میشوند !
و این داستان ادامه دارد .
سوابق اش در سایت به وفور موجود است .
در پیام حذفی ام هم نوشتم که ایکاروس درین سایت و در بین همین اعضاء ایکاروس شد اولین پیامهایش را بخوانید ، خود متوجه میشوید .
ما در سایت اساتید زیادی داریم
اما بهر دلیل کمتر ریویو میکنند
که مستمع صاحب سخن را بر سر شوق آورد
برخی مستمعین شوق و ذوق را کور میکنند
و عده ای جنگ و جدل را در سایت میپسندند
و عده ای از اساتید حتی ، بجای کمک به آرامش از ایشان حمایت میکنند
نتیجه اش دوری دلها از هم و محرومیت ما از حضور اساتید واقعی ی این هنرند
که هنرمندان قلبی رئوف اما رنجور دارند .
این را دقیق میدانم که خدارا شکر همه مرا دوست داشتند خداراشکر . این را عرض کردم که بگویم
کسی شخص مرا ناراحت نکرده که منزوی شوم
اوضاع فعلی سایت با هنر عطر و لطافت همخوانی ندارد
به قول درست یکی از دوستان نقد عطر نمیکنیم
نقد شخص میکنیم
و به هر بهانه ای آماده ایم
برای حمله !
آرزوی من است که این سایت چنان پر استاد و همه با هم متحد و یک رای و شاد باشند
و پر از لبخند و لذت و طنز
که هر بیننده ای بفهمد این سایت سرشار از استاد و هنرمند است
و فقط هم از عطر نگویند
که از همه چیز بگویند تا هم عطرها جلوه گر باشند
هم عطربازها از هر دانشی بهره مند باشند تا همه ببینند که هر که عطر باز است از همه ی علوم و فنون بهره مند است .
برخی دانش عطر را مزید میکنند
برخی دانش عطربازها را مضاف
هردو درین سایت مقبول و محبوبند .
کمی با هم مهربانتر باشیم
سایت طرفداران عطر باید پر از لطافت و مهر و عطوفت باشد .
جنگ و جدل و مسابقات و یارگیری هایمان را بگذاریم برای بیرون و اجتماع و در این خانه ی خودمان با همسلیقه ها و همکیشان و همخوانواده مان مهربانتر باشیم
هم عطر بیاموزیم
هم روش زندگی ی یک عطرباز را .
لحظه ای تصور کنید اگر آن و این ماجراها نبود و ایکاروس و همه ی آن اساتید قبل و فعل حاضر بودند چه لذتی داشت .
نیک میدانم عده ای از همان اساتید روزانه به سایت سر میزنند اما جو فعلی را مناسب فعالیت نمیبینند و ثبت ریویو و نظر نمیکنند و فقط میخوانند و ما از دانش ایشان محرومیم .
روزبروز از تعداد اساتید هنرمند کاسته و بر تعداد کم لطفان افزوده میشود و این از دلنشینی ی سایت میکاهد
بهترین برخورد بر کم لطفان نادیده انگاشتن است و خودبخود جو سایت روزبروز دلنشین تر و پردانش تر میشود .
به دانش عطر بپردازید
به دانش عطرباز بیفزائید
بار دیگر از همه ی دوستان هنرمند و عشقباز و پرلبخندم سپاسگذارم.
درود بر خوش قلبان
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
18 تشکر شده توسط : عباس بهرامی ‌آرش
این بحث را تمام کنم :
من درین سایت نسبت به خود جز احترام و لطف و محبت و تشویق ندیدم .
به دلیلی که عرض شد قصد کردم دیگر ننویسم .
اما من که دلی ندارم ( پدرم تخلص اش بیدل کرمانشاهی بود ! ) حتی آنهایی که دل از سنگ دارند هرگز نمیتوانند در برابر این سیل از محبت و صمیمیت مقاومت کنند .
اولا خدارا شکر میگویم که اینطور مورد لطف دوستان خوشبویم قرار دارم که نیک میدانم لایق نیستم .
دوم منت دارم که لایق خدمتگذاری ی بزرگوارانی چون شما خانم ها و آقایان زبانزد از لطف و مهر باشم
سوم قبلا عرض کردم خیام پس از هفتادو دو سال عالم به همه ی علوم به گفته ی خود به مقام هیچ رسید !
من که زیر هیچ ام حتی نمیتوانم شاگرد باشم !
چهارم از هر علمی که آگاهید و مطلعید که دیگر اعضاء بی خبرند بگوئید که پر دانش بودن برای یک عطرباز عین خوشبوئیست . بسیاری از ما فقط مشتری عطرافشانیم ! مطالب ایکاروس را بخوانید : از هر دری ( هنری ) سخنی میگوید منتها فراموش نکنیم که عطر ما را گرد هم جمع کرده است .
و برای برخی دوستان کم لطف ام عرض کنم که خوشبویی بدون محبت ، ادب و لبخند پشیزی نمی ارزد !
من اگر عطری صد میلیونی بزنم اما دلی را بشکنم کسی از بوئیدن عطرم لذت نمیبرد .
در حالیکه مردان و زنان پر محبت ( که همه ی شما در خوانواده دارید ) حتی بوییدن عرق تنشان لذت بخش است !
قربان جسم معطر و روح لطیف و معطر تر همه ی شما .
حضورتان پاینده .
مفتخر به خدمتم .
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
21 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
درود بر کامبیز مهربان. لطفا بمانید.
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : کامبیز سخی شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
سلام بر همگی دوستان و جناب سخی بزرگوار:
کامبیز خان تقریبا تو این مدت 10 ساله که من با عطر افشان آشنا شدم و کم و بیش یه کامنت هایی هم داخل سایت می زارم بار ها و بار ها این قبیل اتفاق ها پیش آمده و جدال و کنش هایی به پا شده. اصلا کاری به این ندارم که حق با کی هست ولی پیشنهاد من به شما برای ترویج ، پایداری و ارتقا هنر عطر و رایحه بازی در یک مرجع داخلی مثل عطر افشان صبر و شکیبایی و کمی بی خیالی هست. اتحاد و همدلی در کنار انتقاد و منطق پذیرش آن میتونه شرایط رو بهتر کنه ولی خب خیلی از ما ها پذیرش نقد و تضاد سلیقه رو نداریم و این موضوع باعث تنش و جنجال میشه . به هر حال برای بقا و استمرار یه عشق و علاقه باید خیلی چیز ها رو تحمل کرد و صبور بود .
شاد و خوشبو باشین
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
20 تشکر شده توسط : complihanicated Maary
با سلام به همه دوستان و بویژه جناب سخی عزیز
ممنون از واکنش و پاسخ خوبتون به پیامهای دوستان. خلاصه بگم و سرتون رو درد نیارم. به نظر من اگر دوستان کمی صبر و تحملشون رو بالا ببرن و زودرنج نباشن و مدیریت محترم هم یه بازنگری در نحوه تایید نظرات داشته باشن تمام مشکلات حل میشه و چه بسا دوستان قدیمی هم به جمع ما برگردن.
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
17 تشکر شده توسط : neda میثم معین خیاط
سلام بر جناب سخی عزیز
به خودم قول داده بودم جز درباره عطر، صحبت دیگه ای در سایت محترم عطرافشان نکنم...
اما سکوت در برابر رنجیدگی عزیزان دلسوزی چون شما، همسنگ ظلم هست. از این رو خواستم بگم که حلقه جذاب وشیرینی که سالهاست در این سایت عزیز، تشکیل شده است، همچون مامنی است در هیاهوی زندگی. قطعا هویت این زیبایی، برگرفته از عشقیست که اعضای محترم گروه و دست اندکاران سایت محترم عطر افشان نثار همراهان میکنند.
همه ما گاهی خسته و ملامت زده میشم، چه از دست کسانی که در عوض تشکر، تعرض میکنن، و چه از دست روزگازی که روز به روز بر همه ما سخت تر میگیره...
اما اگر نباشه همین دلگرمی ها و حمایت ها، بزودی بسیاری ازما، تنها و دلسرد میشیم.

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت/ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب/ باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
14 تشکر شده توسط : Maary Raeisi
سلام
انسانها میگردند تا دوست پیدا کنن و از تنهایی دربیان.
ولی وقتی دوست پیدا کردن میگردن تا معایبش رو پیدا کنن و نتیجش میشه جدل و جدایی و دوباره تنهایی.
کلا ما انسانها عادت داریم لقمه رو دور سرمون بچرخونیم و از کارهای شسته رُفته و بی دردِسر زیاد استقبال نمیکنیم.
به قولی؛
یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم
آب در کوزه و ما تشنه لبان میچرخیم
همه این حرفا شاید به این خاطرِ که بگیم؛
"""من بهترم"""
اینها تجارب بنده در طول زندگیم بود
میتونه اشتباه و یا متغیر باشه
ممنون دوستان
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : ‌آرش کاوه
دوستان محترم که همگی تاج سر هستید سعی کنید سعه صدرتون بالا ببرید و اگرم نقدی به نظرمون شد بدون اینکه گارد بگیریم خیلی محترمانه ج نقد رو بدیم حالا یا اون نقد درسته و میریم پیگیر میشیم یادمیگیریم یا اینکه مطمعن هستیم نقد وارد نیست و خیلی محترمانه و دوستانه بصورت علمی برای طرف مقابل توضیح میدیم حالا یا قانع میشه یانه ما وظیفه خودمون رو انجام دادیم، عزیزان فرض کنید یه برگ کاغذ اچار از زمین پیدا کردین کاری نداشته باشید متنی که توش درج شده رو کی نوشته یه پیرعارف سرشناس نوشته یا یه جوان گمنام ، اصل مطلب رو بخونید و اگه درست بود از اون متن استفاده کنید،الان جو سایت خیلی بهتر از قبلترها شده، خاطرم هست سه چهارسال پیش که بحث مارلی داغ بود هرروز بحث و دودستگی داشتیم ، عده ای میگفتن مارلی بیش از دویست سال قدمت داره وعطراش همه عالین و گروه مقابل میگفتن نخیر مارلی همین چندسال پیش تاسیس شده و عطراش رو با ریو مقایسه میکردن ، خلاصه یه نگاه صفر یا صدی به مارلی راه افتاده بود که ترک بیشتر عزیزان از همونجا شروع شد ، سعی کنیم در فضایی دوستانه نظرات را بسمت بررسی عطر ببریم، عزیزانی هم تازه واردن نظرشون رو هرچند کوتاه باشه به اشتراک بزارن ، لازم نیست حتما همه روایح بشناسید همینکه حستون به عطرو بنویسید میتونه به خیلیا کمک کنه، خودتان بزارید جای کسی که دنبال خرید عطرX و گذرش به عطرافشان میخوره و میاد نظرات در مورده اون عطر رو مرور کنه ،اونوقت میبینه در مورده همه چی بحث شده الی خوده عطر.
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
21 تشکر شده توسط : الناز yasin
دوستان عزیزم
زبان ام قاصر بود ، الکن شد !
زیر این سیل مهربانی غرق شدم .
طپش قلبم تقدیم شما .

و برسیم به کار !
و اما پاسخ دوست عزیزم راجع به ساخت عطر
البته به میزان سواد و تجربه ی من
دوستان پردانش تری درین خصوص در سایت داریم
پروسه ی ساخت عطر عجیب حوصله نیاز دارد !
باید مدام بالای سر این مرغی که روی تخم ها خوابیده بنشینی تا ببینی جوجه ها کی در می آیند :)
کلی زمان کلی فوت کوزه گری و کلی دوندگی برای پیدا کردن مواد لازم و مرغوب و کلی دانش و پرس و جو و کلی آزمون و خطا و کلی تحمل شکست و... میخواهد .
مثلا آویشن شیرازی ( معطر تر است ) تازه باید کوبیده و لهیده شود با روغن مخصوص ( که مخصوص اینکار است بو ندارد اما بو میپذیرد . یکی از دوستان عطارم از فرانسه آورد ) ادغام و زمان و سپس از صافی ی مخصوص عبور و باید تثبیت شده و با ماده ی مخصوص که بی رنگ میکند ادغام و سپس رقیق و طی زمان و ...
هر مرحله زمان لازم خود را میخواهد که باید طی و بقولی کهنه شود و نیز پیدا کردن هر ماده ی لازم بسیار سخت است . ( برای کسی که وسواس بهترین ها را دارد )

خیلی سر سری گفتم چون واقعا انجامش حوصله میخواهد و نتیجه هم هرگز مثل محصولی که کارخانه میسازد نمیشود .
اما
اما کار بهتر چیست برای سیراب شدن عطش علاقه به عطر ِ خود ساختن ؟
اینکه تک نت ها را که کارخانه جات معتبر و اینکاره ساخته اند خریداری ( که عجیب در اضافه کردن دانش این هنر پر ثمر است ! ) و پس از مطالعه و تحقیق اینکه کدام نت ها با هم سازگارند و ادغام آنها چه آکوردی را ممکن است خلق کنند . مثلا شما دو نت را ادغام میکنی و توقع داری این دو نت را از عطری که ساختی تحویل بگیری اما در کمال تعجب میبینی بوی دیگری ساخته شد ! ( یک آکورد خاص خلق شده است )
این با تحقیق ، مطالعه و تمرین ( آزمون و خطا ) و یادداشت قابل وصول و بزودی درین کار حرفه ای میشوی
پیدا کردن تک نت ( به جهت سلامتی ) کار مهم و سختی است که البته عطرافشان قول داده پیگیری کند .
هر رایحه باز و حتی عطر باز باید یک جعبه یا کیف که حاوی ی کلیه ی تک نت هاست داشته باشد .
هیچ استادی به اندازه ی این کیف نمیتواند به شما کمک کند . این را به جرات میگویم .با شناخت تک نت ها تجزیه ی هر عطر برایت کاملا سهل الوصول میشود .
مثل کاری که تعدادی از دوستان ما درون اش استادند .
و سپس اینکه برای ساخت پله ی نت ها ( پله های اول تا سوم ) باید از چه نت هایی استفاده کرد تا این زنجیره به هم متصل شود و این سیر نزولی پیوسته و ملایم باشد
اینها همگی به مرور زمان حاصل میشود
و یا ادامه داده و عطاری زبردست میشوی یا مثل من ( که تنبلم ! ) دوباره به بوئیدن عطرها باز میگردی اما با دانش بیشتر و شناخت بهتر عطرها .
در کل داشتن تک نت ها را به همه ی دوستان و علاقمندان این هنر توصیه ی موکد میکنم .
اگر عطرافشان انجام دهد هم کلی به سواد همه اضافه کرده است هم سود مطلوبی ازین تقاضای زیاد خواهد برد انشاله .
امید که پاسخ ام برایت سودمند باشد .
با تشکر دوباره از همه ی دوستان ام
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
15 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
درود بر دوستان عزیز
من علاقه ای به ادامه بحثی ندارم و به عنوان تک و تنها پیامم در این مورد مطلبی رو مینویسم که نظر شخصیم هست و چکیده ای از چند مطلب که از خیلی قبل تر ها در ذهنم ایجاد شده

اول ، اینکه تاثیر عطر بر خانوم ها رو بهتره که اینطور بگیم که اگر ما آراسته و خوش برخورد باشیم قطعا رایحه خوب هم میتونه کفه ی ترازوی جذابیت ما رو سنگین تر کنه ، بماند که دیدم خانوم های محترمی رو که خیلی خیلی روی عطر و وجودش و تاثیرش تاکید داشتن در احساس خودشون ، اما قطعا همراه با اراستگی و جنتلمن بودن من و شما

دوم ، من از زمان انجمن های قدیمی تر ایرانی در اینترنت
زمان هایی که عطر ارزون رو از
اس تی دوپوند نویر و بالدسارینی کنستانتره و تروساردی اومو
تا او ساوج کمربند نقره و آنتی دوت مهر و موم شده ویکتور ان رولف دیسکانتینو شده
دنبال میکردم و عطر بخش خاصی از زندگی منه

خب بنا به فوت پدر و درگیری زندگی از بررسی روزانه و نظر دادن و نظر خوندن فاصله گرفتم تا سالها بعد اومدم سه تا عطر خوب گلچین کنم که رسیدم به لطف اقا امین کریمی عزیز و البته جادوی گرلن ،
اقا امین چند بار با حوصله لطف کردن و مفصل واسه من مقایسه کردن و وقت گذاشتن
از طرفی هم اونقدر لاین ایدیال گرلن خوش کیفیت و دوست داشتنی بود که باز جرقه ی وقت گذاشتن و کنجکاوی من در مورد روایح رو در ذهنم روشن کرد و باز گرفتار شدم و از عید تا الان نزدیک ۱۰۰ سمپل و دستریز تهیه کردم ، پس اولین قانون باید احترام ، وقت گذاشتن و کمک به دوستان باشه ، که همچین تاثیر عجیبی داره

دوم در مورد جناب ارشیتکت
همه اشتباهات ریز یا غیر عمدی داشتیم
شاید خود ما هم اگر با اکانت اصلی کلی عطر رده بالا رو بررسی روزانه میکردیم ، خوشمون نمی اومد عطرهای شرکتی به قول دوستان رو هم با همون اکانت بچسبیم بهشون و نقد کنیم
من زمانی که انلاین بازی میکردم سالها پیش در بازی ۲ اکانت داشتم یکی واسه وقتای جدی و حرفه ای بازی کردن
یکی واسه دست گرمی و روزای بی حوصلگی که رتبم خراب نشه
ولی باز هم نیازی به این کار نبود به هر حال ، اگر جنبه و نیت دیگه ای پشت دو اکانتی بودن نباشه ایراد خاصی نیست و باید مهربان باشیم

از اقا ارش عزیز که لطف کردن با دقت و ذکر حتی سال ساخت عطر که در عطرگرام گذاشته بودن من رو راهنمایی کردن ، برای مثال این خواهش رو دارم که اگر در نگارش اکانتی ریز میشن و تشابه پیدا میکنند یا چیزی از این دست
بجای اون وقت گرانبهاشون رو بذارن واسه کلی از عطرهایی که تهیه کردن و خیلی هاشون بررسی بروز یا خوبی در صفحه عطر مربوطه اصلا ندارند
من کسی نیستم که بخوام به کسی بگم چه کاری بکنه یا نکنه ، ولی خوشحال میشم اگر کسی مجموعه ای تهیه کرده و لطف میکنه بیشتر روزا اینجا سر میزنه ، به من و دوستان دیگه با چند دقیقه تایپ بیشتر ، کمک بیشتری کنه و منت بذاره

و در اخر من همیشه در حال یاد گرفتن و استفاده و از هر عزیزی هستم که بیشتر و حتی کمتر از من به این دنیای زیبا اشناست
بماند که قدیمی هایی بوده اند که فرد بعد از تسلط بیشتر بر بازار ، با عینک سیاه و سفید یا برچسب قیمت و برندشون ، عطر ها رو نگاه میکرده ، حالا در هر سطحی از سواد این نوع دیدگاه نشانه ضعف های شخصیتی هست
من نظرم اینه که عطر اماراتی رو ترجیحا استفاده نکنم ولی بودند عزیزانی که کلا آزارو و لاینش رو ادم به حساب نمی اوردند و هرچی گرون بوده یا اسمش عجیب بوده رو بیشتر میپسندیدن ، این فاجعست

و از علی این د دارک و امیر محمد و همه عزیزان قدیمی تر خواهش دارم به نوشتن شون در سایت برگردن و حلقه بزرگتر به نفع همه اعضای اون حلقست

دنیای عطر همیشه هرچقدر پول بدی آش بخوری نیست ، اینو بارها دیدم و بوییدم
هرچی خوش کیفیت هست باید گفته بشه و استفاده شه
ما رایحه رو میپوشیم ، نه باتل و برند رو

ممنون از همه ، و تشکر میکنم از عطر افشان امیدوارم رد نشه این پست ، چون سراسر همدلی بود و کامنت اول و اخر من در این بحث خواهد بود
کوچیک این جامعه ی بزرگ ، علی افتخاریان
05 مرداد 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : Mahdisss میثم معین خیاط

8
رایحه
9
ماندگاری
7
پخش بو
10
طراحی شیشه
شب بیابان و شفافیت آسمان نمایان همه ی ستاره ها آشکار شدن حیوانات وحشی نسیم خنک بوی تند گیاهان معطر و کاکتوس های زیبا این رایحه از این محیط تشکیل شده
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : Mr Taha امیرحسین توکلی

10
رایحه
9
ماندگاری
10
پخش بو
10
طراحی شیشه
یه کار خنک و تلخ بینظیر با بهره گیری از موادی نظیر ترنج و فلفل که ترکیب بسیار جذابی رو ساخته ادکلنی با بازخورد بسیار بالا و خط بویی بسیارعالی من تا حالا ادکلنی به جذابیت ساوج ندیدم حتی کارهای معروفی مثل کریداونتوس و بلودشنل هم از لحاظ جذابیت رایحه به گرد ساوج هم نمیرسن
03 خرداد 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیرحسین توکلی علی پاک عقیده
پخش بوش چجوریه؟
02 تیر 1400 پاسخ تشکر
اتفاقا این عطر ( ادوتویلت ) را بیشتر بخاطر پخش بوی اش میخرند . درین مورد یکی از قوی ترین هاست
03 تیر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
چرا سایت ها پخش بو رو زدن متوسط ولی بقیه عطر های خنک رو میزنن پراکندگی خیلی خوب
03 تیر 1400 پاسخ تشکر
نظر کامل جناب کامبیز سخی رو راجب پراکندگی و پخش ساواج بگن من ۷پاف میزنم ولی جواب نمیگیرم راهنمایی کن
12 تیر 1400 پاسخ تشکر
چشم جناب حیدری
سلام
اگر از صحت ِ سلامت و اصل بودن ِ عطرتون مطمئن هستید ( که این مورد بسیار اهمیت دارد ) و نیز اگر مطمئن هستید که تاریخ ِ ساخت ِ عطرتون جدید است و مهمتر از آن شرایط نگهداری ی عطر ( قبل از خرید ِ شما ) درست بوده دو حالت امکان دارد :
یا خود شما مدت ِ کوتاهی پس از استفاده دیگر متوجه رایحه و پخش عطر خود نمیشوید که این مورد در خیلی افراد و خیلی از عطرها صادق است و مشکلی نیست و بدلیل عادت کردن حس بویایی به آن رایحه هست . خصوصا این اتفاق در فصل تابستان و برای عطرهای آکواتیک و اقیانوسی و خنک امری طبیعی ست . اسپری کردن در نواحی ی نزدیک بینی این مورد را تشدید میکند جاهایی مثل گردن و صورت .
یا از دیگران بازخورد نمیگیرید که این ممکن است به روش استفاده از عطر مربوط باشد . برای ماندگار کردن و نشر طولانی مدت تر از فاصله ی نزدیک به لباس خود اسپری کنید ( ممکن است این کار باعث لک شدن لباس شود بنابرین در نقاطی که دیده نمیشود اسپری کنید ) و اگر پوستی خشک دارید در نقاط چرب اسپری کنید مثل پشت گوشها .
بهترین محل اسپری برای نشر و پراکندگی بر روی موهای سر هست . دو پاف از نزدیک ( پوست سر ) و دو پاف با فاصله ی بیشتر بر روی موهای بالای سر نتیجه ای حیرت انگیز دارد و برای ایجاد خط پشت لباس بر شانه ها و پشت گردن و موهای پشت سر بسیار پرثمر است .
ساواژ ( نسخه ی ادوتویلت ) از بهترین ِ عطرها برای بازخورد گیری ست .ضمنا همراه داشتن ِ چند میل دستریز و تجدید چندباره کمک ِ بسیاری میکند .
و در انتها
مخاطبین همیشه راجع به عطر ما واکنش نشان نمیدهند برخی خجالت میکشند بگویند برخی توجه و دقت نمیکنند برخی اهمیت نمیدهند
برای اطمینان از حصول نتیجه شما بپرسید که آیا رایحه ی عطری را حس میکنند ؟ و برای اینکه خود خجالت نکشید بگوئید درحال تحقیق راجع به عطری هستید .
سعی کردم طبق دستور رهنمودی جامع و کامل عرض کنم انشاله که موفق بوده و مثمر ثمر باشد .
موفق و معطر باشید
12 تیر 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : Mr Taha عباس بهرامی
نمیدونید چقدر خوشحالم کردی از این نظر که نشون دادی علم این کارو داری و چقدر توجه کردید بهم و وقت گذاشتید برام مطلبی نوشتید و بنده حقیر رو از این نظر آگاه کردین عرض کنم خدمتتون من نسخه اورجینال ساواج ادوتویلت سری جدید که شرکت دیور تولید کرده که قابل شارژ هست (سری به پیج دیور بزنید خواهید دید) نزدیک به ۳میلیون هست تهیه کردم در اورجینال بودنش هیچ شکی نیس خیلی خوشحال بودم که دارمش وقتی که استفاده کردم۷ پاف به نقاط نبض دار زدم حتی بغل دستیم هم نفهمید که عطر زدم خیلی خورد تو ذوقم
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : کامبیز سخی شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
سلام
این تجارب رو از پخش و رد بوی هر عطری دارم.

۱-پخش و رد بو در محیط باز خیلی خیلی کمتر از محیط بسته هستش جوری که با یکی دو پاف بیشتر قابل جبران نیست.
(حداقل سه چهار پاف بیشتر)
۲-در حین حرکت (به خصوص در محیط باز) عطر از ما عقب می مونه و این میشه خط بو و چون ثابت نبودیم مجالی برای پخش و همراهی به عطرمون ندادیم.
(به خصوص اکستریت ها)

امیدوارم کمکی کرده باشم
ممنون
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
9 تشکر شده توسط : Jamal nazemi
پیشنهادتون چیه شما ۲۰پاف بزنم؟
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
جناب حیدری عزیز سلام و خوشحالم که مورد استفاده قرار گرفت .
مبارکت باشه انشاله . اگر خودت متوجه رایحه شدی و شخص کناری ات متوجه نشده احتمالا بینی اش کیپ بوده !
گرچه و البته که
اینروزها روزهای عطر نیست . عطر شادی میخواهد . سرور میخواهد . فراخ میخواهد . زنده دلی و زندگی میخواهد . نفس میخواهد و امید .
حال ما خوب نیست .از چندین جبهه به ما حمله شده . کرونا از طرفی تبعات ورشکستگی کرونا از طرفی . تحریم ها از طرفی .ورشکستگی آن از طرفی . بیکاری اخراج بی پولی ماسک بیماری نگرانی
نفس ها تنگ است باز و پر نشاط نیست
شب اگر مجبور باشی برای لقمه ای نان که گرسنه نخوابی بیرون بروی با دویست هزار تومن جریمه برمیگردی و آقایان میگویند دست در جیب ِ مردم نداریم !
حتی قوی ترین ِ عطرها مجال حضور و ظهور ندارند . کسی میل به بوئیدن ندارد مگر عطر تنهایی ی خودش که سر در گریبان ِ خود دارد !
شاید بقل دستی ی ما آنچنان غرق و درگیر و گم است در مشکلات اش که عطر ما بماند که خود ِ ما هم نمیتوانیم پیدایش کنیم !
روزگار عطر نیست .
روزگار ِ چه بوی خوبی می آید نیست !
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
17 تشکر شده توسط : عباس بهرامی Mohsen nazari
پخش بوش خوب نیست خودتو خسته نکن.. اگه دنبال پرفورمنس هستی برو نسخه eau de parfum رو بگیر.
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : میثم معین خیاط شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
نسخه ادوپرفیومش نصف اینم پخش نداره عزیز من اشتباه میکردم راجب پخش ساواج با این که ادوتویلته ماندگاری عجیبی داره حس قرار گرفتن وسط بیابون و بوی خوش گیاهان معطر در شب های بیابان رو میده خوراک استفاده تو سوز بیابان و گرماست
13 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : رضاحسین نوری
سلام پرفورمنس نسخه ادوپرفیوم بهتره یا پرفیوم؟
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
ببینید معمولا هرچقدر غلظت عطر ببشتر باشه ماندگاری اش بیشترمیشه و در مقابل قدرت نشره بو پایین میاد به همین دلیل ادوتویلت ها نشره بوی قویتر ولی ماندگاری کمتری نسبت ادوپرفیوم و اکستریت پرفیوم ها دارند.
ماندگاری پرفیوم از ادوپرفیوم بیشتره ولی پخش و نشره بوش کمتر....
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : امیر رضاحسین نوری
احتمالن نسخه فیک تست کردی...eau de parfum ماندگاری بالا و پخش بو بمراتب بیشتری از نسخه تویلت داره.
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
سلام مجدد
در تکمیل فرمایشات استاد خودم اضافه میکنم؛
هر چی غلظت عطری بیشتر میشه قاعدتا ماندگاریش هم بالاتر میره و از این رو "سیلاژ" عطر هم بهتر میشه.
من سیلاژ رو "ماندگاری در محیط" تعریف میکنم که اوجش در غلظت "اکستریت د پرفیوم" هستش.
"سیلاژ" با حرکتِ ما (مثل پیاده روی) خودشو نشون میده چون عطر سنگین هستش و برای منتشر شدن باید کمکش کرد.
ممنون دوستان
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
9 تشکر شده توسط : neda سوشیانت
ولی خیلی دخترکشه ساواج قبول دارین؟
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : میریان علی پاک عقیده
سلام
پرفورمنس یک واژه ی کلی هست که مهمترین آیتم های آن کیفیت اسانس و قدرت رایحه و پخش و ماندگاری و خط بو هست که هر کدام تعریف خود را دارد .
پخش بو و ماندگاری رابطه ای معکوس با هم دارند .
هرچه عطر غلیظ تر باشد ( سنگین مولکول ) ( پرفیوم و ادوپرفیوم ) ماندگاری بیشتر و پخش کمتری دارد و هر چه رقیق تر باشد ( سبک مولکول ) ( ادوتویلت و ادوکلون ) پخش قویتر و ماندگاری ضعیفتر دارد .
ضمنا به خود اسانس و اینکه رایحه ی گرم یا سرد یا معتدلی داشته باشد هم ارتباط دارد .مثلا رایحه ی دارچین و مشک و...ماندگارند .
ضمنا اکستریت ها و برخی تولیدات ویژه از خط بویی عالی بهره میبرند مضاف بر دیگر آیتم ها .
بنابرین نسخه ی ادوتویلت بین سه نسخه بیشترین پخش را دارد و شاداب تر است و نسخه ی پرفیوم بین هرسه بیشترین ماندگاری را دارد .
و اگر بخواهیم تک تک اسانس ها را مقایسه و تفاوت هر یک را استخراخ و بود و نبود برخی اسانس ها در هر سه را مقایسه و توضیح دهیم مثنوی هزار من میشود و از حوصله همگی درین روزهای ذیغ وقت خارج است !
فقط این را بدانید که نسخه ی ادوتویلت بیشترین بازخورد گیری را بین هر سه دارد که اغلب به این دلیل است که رایحه بازان سراغ این عطر میروند .
موفق باشید
14 تیر 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : عباس بهرامی میریان
هیچ عطری جذاب نیست مگر به استایلت بیاد عطر با تیپ و شخصیت و همیچنی اب و هوا باید ست کنی !
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
کامبیز جان این جا نصف گفتن پخش افتضاح نصف گفتن عالی
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
بین اونتوس و ساواج کدومو دوست داری چه دنیای متفاوتی دارن استاد
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
سلام بر دوستان
و اما سوالی که گاها در ذهن ما هست :
خط بو چیست و تفاوت اش با پخش بو چیست ؟
خط بو یا بقول فرانسوی ها سیاژ دو جور تشخیص و تعریف میشود :
تشخیص اول زمانی حس میشود که شما در حال حرکت هستید و رایحه ی عطر شما پشت سر شما به مشام میرسد . درین خط بو ماندگاری و پخش نیز هر دو موثرند . مولکولهای عطر ( سنگین و سبک ) باحرکت شما و توسط باد ِ ایجاد شده از پوست و لباس شما جدا شده و بدلیل تراکم خود خطی در پشت شما ایجاد و محسوس میکنند و به مرور تراکمشان کم و کمتر شده تا جائیکه دیگر به مشام نمیرسند .
میزان ماندگاری در فضا بستگی به تراکم و میزان تراکم بستگی به نوع اسانس وزن آن و کیفیت آن دارد.
نوع دوم ( همان خط بوی اصلی ) را با مثالی عرض میکنم که بارها برای همه ی ما اتفاق افتاده و آن زمانیست که شما در مکانی در بسته حضور دارید شخصی حضور پیدا میکند و پس از دقایقی محل را ترک و این درحالیست که پس از خروج اش رایحه ی عطری به مشام میرسد ! عطرهایی با کیفیت و شفافیت بالا اغلب اینطورند و این بدلیل دارا بودن مولکولهایی سبک است .
چطور اتفاق می افتد ؟
پس از ورود شخص رایحه ی سبک عطر با سرعت ملایم از او متساعد و با هوای گرم ِ ناشی از گرمای بدن ِ شخص به سمت بالا حرکت و پس از خروج شخص رایحه که در حال چرخش همراه هوای محل هست به شما رسیده و ملموس میشود .
خط بو جدا از تمجید و اشتیاق بدلیل القای حسی معماگونه و پاسخ جویی لذتبخش تر است و به همین دلیل است که عده ی زیادی از عطربازان علاقمند به داشتن عطرهایی با خط بوی متراکم هستند !
در آخر با دو مثال موضوع را ملموس تر کنیم :
آتشی را روشن کنید . حرارتی که به شعاع کمی از آتش حس میشود همان پخش است .
هواپیمای در حال حرکت در آسمان را تماشا کنید . خطی سفید رنگ که از تراکم بخار آب و سوخت از آن تا مدتها بجا میماند همان خط است .
یکی از تفاوتهای عطرهای اصل و کپی علاوه بر کیفیت و شفافیت میزان تراکم و چسبندگی ی مولکولهای عطر بهم برای عمر طولانی تر و حفظ تراکم بیشتر برای ایجاد خط بویی قویتر و ماندگارتر است .
امید که مفید بوده باشد .
معطر باشید انشاله
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : عباس بهرامی سوشیانت
آقای حیدری سلام
- عده ای بدون تست صحیح نظر میدهند
- عده ای در زمان نادرست تست میکنند
- عده ای از عطرهایی که در شرایط نادرست نگهداری و به قولی فاسد شده استفاده و ثبت نظر کرده اند
- عده ای از عطری پر شده و تقلبی استفاده و نظر داده اند
- عده ای سلیقه ی شخصی ی خود را در ثبت نظر دخیل کرده اند و مغرضانه یا متعصبانه ثبت نظر کرده اند
- عده ای با یک بار تست یا دریافت یک بازخورد نظر داده و مدتی را برای تست مصروف نکرده اند . تست زمان میخواهد .
- عده ای تعریف درست ِ پخش را نمیدانند یا توقع زیادی در ذهن خود برای هر عطر متصور بوده اند .
- عده ای عطرهای جدید را با نسخ قدیمی تر یا عطرهای مشهور قدیمی در پخش مقایسه و سپس نا امید و ثبت نظر کرده اند .
- عده ای معتقدند عطر خوب نباید تبلیغ و همه گیر شود و آگاهانه نظری خلاف ِ واقع ثبت میکنند .
- عده ای از دستریز ِ غیر اصولی و نه بطری ی اصلی استفاده و نظر داده اند حال آنکه در برخی عطرها خصوصا عطرهای سبک و پر پخش دستریز غیر اصولی صدمه ی شدید بر پخش دوباره وارد میکند .
و دیگر احتمالات
درین بین فقط و باید به نظرات اساتید ِ این رشته و نمرات ثبت شده ی ایشان درین خصوص استناد کرد که ایشان با در نظر گرفتن کلیه ی موارد و کلیه ی سلائق ثبت نظر میکنند و بر این اساس تصمیم به خرید گرفت .
موفق باشی
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : عباس بهرامی سوشیانت
درود دوست عزیز، با کسب اجازه از جناب کامبیز،
پخش و ماندگاری اینکار نه ضعیف و نه عالی بنظرم نمره متوسط و با ارفاغ متوسط به بالا میگیره .
موضوعی که بعضی عزیزان در نمره دادن به پخش و ماندگاری بهش توجه نمیکنن گرم یا خنک بودن عطره، بعنوان مثال برای نمره دادن به پرفورمنس یک عطر خنک مثل بلوشنل باید پخش وماندگاری اش را با پرفورمنس کارای خنک دیگه قیاس کرد و نمره داد، شما هر عطر خنک یا ملایمی را بیاری با عطرهای گرمی مثل اینترلود و بلک افگانو و...قیاس کنی خب مشخصه که نمره ضعیفی میگیرن. البته انگشت شماری استثنا در کارای خنک پیدا میشه که پرفورمنسشان میتونه با کارای قوی گرم رقابت کنه ولی در کلیت عطرای خنک پرفورمنس ضعیف تری نسبت به کارای گرم دارندو بهتره با عطرای هم طبع خودش قیاس بشه.
15 تیر 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : الناز امیر
دوست عزیز جناب علی سلام
بله . همینطوره . این هم یکی دیگر از مشکلات نمره دهی هست که شما بدرستی اشاره کردید .
16 تیر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : عباس بهرامی alireza .xx
زبانم قاصره از این علم و سررشته ای که تو این زمینه دارید
16 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : کامبیز سخی
استاد کامبیز شما که گفتین پخشش قویه برام کافی بود نظر شما نظرات دیگران برام کمرنگ شد عین استاد های ادبیات مطلب نشر میدین آدم لذت میبره
16 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : کامبیز سخی
استاد جان تفاوتت های سه نسخه این عطر باهم چیه از همه لحاظ
19 تیر 1400 پاسخ تشکر
سلام
مدتی پس از خلق و موفقیت چشمگیر سری ی اوم شرکت دیور جهت سهم گیری ی بیشتر از تقاضای بازار عطر به فکر خلق عطری جدید افتاد .
انجام این کار مثل همیشه به عهده ی فرانسوا دماشی عطار خوشنام پرتجربه و باسلیقه ی دیور گذاشته شد .
دستور این بود : خلق عطری ارزان و موثر و این بار هدف سلیقه ی زنان بود که علاوه بر انتخاب مردان زنان نیز مشوقی برای خرید آن باشند .
سیاست خلق این عطر فروش بیشتر برای درآمدی بیشتر بود که مدتی دیور از آن بی بهره مانده بود در مقایسه با رقبا .
عطر دیور ساواژ ساخته و تمامی ی انتظارات شرکت را برآورده کرد جز یک مورد مهم !
منتقدین سرآمد دنیای عطر هرگز این عطر را جدی نگرفتند و نقدهای بیشماری از سوی ایشان به آن تعلق گرفت .ضمنا با وجود ادعای چهارفصل بودن ساواژ خریداران این عطر را مناسب زمستان نمیدیدند .
در جنگ بین منتقدین و شرکت که سیاست ساخت عطری ارزان و پرفروش را دنبال میکرد تصمیم شرکت بر این شد که حتی المقدور با حفظ طراز قیمت این دو خواسته را عملی کند که نتیجه اش ساخت نسخه ی ادوپرفیوم بود . خس خس شمعدانی لامی فلفل صورتی سدر و لابدانیوم را حذف و جوز بادیان و وانیل را اضافه کرد تا کاری گرمتر ماندگارتر و متفاوت تر از نسخه ی قبل ساخته شود . اما هنوز سیاست فروش بیشتر مد نظر بود فروش اش نه تنها نتوانست از نسخه ی ادوتویلت فراتر که نظر مثبت منتقدین نیز فراهم نشد و منتقدین این سری را در خور شرکت خلق کننده ی سری ی اوم ندانستند . بنابرین بلافاصله و تنها یکسال پس از نسخه ی ادوپرفیوم نسخه ی پرفیوم برای سخت پسندان ساخته که بجز رایحه ی نت ابتدا ( آنهم با اندکی تفاوت ) با دو نسخه ی قبل تفاوتی کلی دارد و از بکارگیری چند رایحه ی اندک اما با کیفیت و با سعی در حفظ اِلِمان مهم قیمت نسخه ی پرفیوم ساخته شد .
ترنج نارنگی ماندارین چوب صندل سفید دانه تونکا وانیل و صمغ کندر همگی با کیفیت و نهایتا چوب صندل سفید و صمغ کندر وظیفه ی اصلی و مابقی در سایه این عطر را جلوه میدهند .
دو نسخه ی ادوتویلت و ادوپرفیوم بدلیل بهره بردن از اسانس هایی مشابه در تشابه با هم و نسخه ی پرفیوم منفک ازان دو است .
سوال این است : آیا نسخ اینتنس و اکستریت یا فلنکرهای دیگر این سری در راه است یا سیاست شرکت بر توقف و خلقی جدید استوار است ؟
هرچند در انتها سلیقه ی منتقدین سیراب نشد اما دیور سود زیادی ازین سری برد که این را دورخیزی برای پرش به بالا و فتح دوباره ی قله ی درخور نام دیور میداند و باید منتظر آن بود در آینده ای نزدیک .
قسمتی از مطالب فوق بهره برده از سه نقد در مجلات منتقد دنیای عطر که تقدیم شد .
در انتها و در قیاس این سه نسخه ی اصلی ی ادوتویلت تابحال توانسته عده ی بیشتری از سلایق دوستداران رایحه را جذب کند اما !
اما جدای از قیمت مناسب ( که به گفته ی برخی منتقدین با توجه به کیفیت رایحه خیلی هم مناسب نیست ) هرگز منتقدین طراز اول راضی به صدور رضایت نشدند !
با ارادت
20 تیر 1400 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : عباس بهرامی yasin
10بار خوندم متن زیباتون رو شما تخصصی تو رشته ادبیات دارین ؟
21 تیر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh کامبیز سخی
متشکرم آقای حیدری . خیر ! مطالعه مطالعه مطالعه .
رمزش مطالعه هست . بزرگترین اساتید جهان را ما داریم استاد سخن سعدی . حافظ مولانا خیام .فردوسی که زبان فارسی را زنده نگه داشت زمانی که گفتگو به زبان فارسی حکم اش اعدام بود ! و بیشمار اساتید سخن فارسی معاصر و پیش از آن .
کلیله و دمنه و بیش از همه گلستان و بوستان سعدی رو زیاد مطالعه کن . این هنر اکتسابی است . موفق باشی
21 تیر 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : عباس بهرامی سوشیانت
سپاس
بسیار آموزنده
24 تیر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : کامبیز سخی

9
رایحه
8
ماندگاری
8
پخش بو
8
طراحی شیشه
واقعا بوی خیلی خوبی داره یه انتخاب عالی توی فصل گرما پخش بو وماندگاری مناسب عاشقشم واوووووو
21 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : مهدی رشیدی علی پاک عقیده

درود بی کران

من با یک رایحه مشکل دارم توی این عطر
که به مقدار بیشتری و غلیظ تری اونو در آرمانی پروفومو حس میکنم

بوی علفی و کمی خنک ، که گاها به ویکس میزنه ، یا شبیه تم عطرهایی که در زیارتگاه ها میفروشن ،
خودم حس میکنم این بو ، بوی شمعدونی هست

ایا دوستانی که همین اینو هم پروفومو رو تست کردن ، همین نظرو دارن ، یا اشتراک این دو رایحه دیگریست و من اشتباه تشخیص دادم

سپاس از شما
10 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
سلام و درود جناب افتخاریان.
اون نت یه کم دریایی و یه کم شور و یه کم اسپایسی و یه کم سنتتیک همون امبروکسان( جایگزین شیمیایی عنبر) هست که دیور ساواج به عنوان سمبل امبروکسان شناخته میشه.
10 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : shima.a علی شهرابی
درود مجدد ، مرسی بابت اینکه ب سرعت منو راهنمایی کردین

امبروکسان روی توی خیلی از کارایی که دوسشون دارم چک کردم مشکلی ندارم فکر کنم باهاش

من نت ها رو دونه دونه چک کردم بین ارمانی پروفومو و ساواج
دیدم تنها نتی که من زیاد بهش وارد نیستم این وسطا و مشترک هستن شمعدونی هست
که توی ساواج خیلی کمتر حسش میکنم ، توی پروفومو خیل خیلی بیشتر

بوی گیاهی و سردی هست

حالا نمیدونم این توصیفات ب شمعدونی میخوره یا نه

مرسی از سرعت و دقتت
10 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : علی شهرابی architect
سلام مجدد علی جان؛ امروز در عطرافشان سرنوشت ما گره خورده بهم :))

حقیقتش من از ساواژ خوشم نمیاد و از پروفومو خوشم میاد و خیلی چیز مشترکی بینشون حس نکردم، اما راجع به شمعدونی یکی از عطرایی که خوب میشه شمعدونی رو توش حس کرد Vetiver Geranium از کرید هست بخوام بگم من چی ازش حس میکنم :

ببین توی گل فروشیا که رفتی اون گلای خیلی ناناز نه یه گلایی هستن یکم بوی تند هم دارن همچین چیزی، یعنی وقتی ساقه یه گل تازه رو توی دستت له میکنی که یه بوی سبز و گیاهی ویکم زننده میده + یکم بوی گل های دیگه مثل رزی که خیلی دست و بالش باز نیس ...
همچین چیزی من ازش حس میکنم! که خب توی ساواژ اصلا حسش نمیکنم، توی پروفومو هم باید دوباره تست کنم بیشتر دقت کنم، منتها در شنل اگوییست پلاتینیوم این بوی سبز و خنک و سرد رو که میگید خیلی حس میکنیم، یه نوع بوی یخ و نچسب شبیه آدمای رنگ پریده که قصد معاشرت با کسی ندارن :) نمیدونم زیر سر شمعدونیه یا نه ... ولی در وتیور ژرانیوم اینجوری نیس خیلی
10 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : علی معماری علی شهرابی
درود جناب افتخاریان
بنده فکر میکنم دو دلیل ممکنه داشته باشه . اول اینکه احتمال میدم شامه شما به اصطلاح پروجکت شده . یعنی در اثر عواملی مثل تست های زیاد روی یک عطر یا تست های متنوع و زیاد عطرهای متنوع در کوتاه مدت که باعث میشه یک عنصر خوشایند یا ناخوشایند از یک عطر به بقیه تعمیم داده بشه . اما اگر حس میکنین چنین نیست ، فکر میکنم بهتره دنبال یک نت خاص نباشید . چون اولا تمومی نت ها داده نمیشه و دوما خیلی از نت ها در قالب های گوناگون نمایان میشن مخصوصا اگر در ترکیب با عناصر دیگه باشن . احتمالا ترکیب نت مشترکی که پیدا کردین با سایر موارد باشه ولی اگر خالصش رو بخواید وتیور ژرانیوم کرید که علی جان گفت رو تست کنید ولی بنده حس نمیکنم تک نوتی باشه و ترکیبش در کنار سایر نت ها مثلا در یکی با سیج و روایح ابزی باعث چنین حسی در شما شده که اگر میخواین بررسیش کنید بهتره ترکیبی از نت های احتمالی رو بررسی کنید در عطرهای دیگه .
10 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : علی شهرابی علی افتخاریان
ممنونم از شما اقا امیر محمد و علی آقای گل
حتما پینشنهادهایی که فرمودین رو انجام میدم

و خیلی موافق هستم با حرفتون ، قرار نیست تک تک نت های نوشته شده توسط کمپانی همه رو ب تفکیک حس کرد و پیگیر شد ، از ۱۰ تا ۱۵ نتی که نوشته میشه شاید ب سختی فردی بسیار حرفه ای تر از من ۳ یا نهایت چهار تارو بگیره

و یه جمله هم به نکته شما اضافه کنم طبق تجربه اگر اگر هم در ۲ عطر از یک نت استفاده بشه و مشهود و بازیگر هم باشه ، باز نوع و لطافت و شدت ممکنه خیلی تفاوت داشته باشن
یجا دارچین بینی رو خفه کنه ، یجا دارچین گوشه ی کار باشه

خیلی خیلی از هر ۲ دوست متشکر
11 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : علی شهرابی In The Dark
تک نت های زیادی دارم که بینشان شمعدانی هم هست ،بله نت شمعدانی بصورت اسانس ودرغلظت بالا یه نمه شبیه همون گلهایی هست که درزیارتگاهها میفروشن واحتمالا مشکل شمابا شمعدانی باشه.
11 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : امیر amir
عرض ادب جناب افتخاریان
دوستان توضیحات مفیدی دادن ضمن تایید نظرات دوستان تجربه خودم رو هم عرض میکنم رایحه ای که فرمودین گاهاً به ویکس میزنه تو هیچ یک از این دو کار من حس نمیکنم اما تجربه مشابه ای که دارم رو اینجا به اشتراک میذارم البته با عطری از گرلن که جناب ایکاروس تو همون سالهای قبل راهنمایی کردن و توضیح دادن و احتمال دادن از صندل وود باشه و دقیقاً هم درست میگفتن اما به نظرم اون رایحه ای که گاهاً به ویکس شباهت پیدا میکنه از نوعی پچولی یا همون نعناع هندی ایجاد میشه البته مطلبی رو که عرض میکنم کاملاً تجربی و شخصی هست و چون خودم خیلی به اون بوی مورد بحث حساس شده بودم با جستجو و تست عطرهای بیشتر در همون سالهای قبل به این نتیجه رسیدم، در همون عطری که عرض کردم از برند گرلن "گرلن ال اینستنت پور هوم او اکستریم ادو پرفیوم" این بو رو من به وضوح حس میکنم اما در دو عطری که شما فرمودین خیر ، و احتمالاً شامه شما قوی باشه به نظرم پچولی البته نه به تنهایی بلکه در کنار یک یا چند عنصر دیگه این حالت رو ایجاد میکنه اما عامل اصلی همان پچولی است البته شاید نوعی از پچولی ، احتمالاً در گرلن ترکیب نعناع هندی و صندل وود باعث این شباهت میشه ، در دیور ساواج نعناع هندی و صمغ لامی ، و در جیو پروفومو نعناع هندی و روایح دودی البته تعداد عطرهایی که از نظر من گاهاً این رایحه رو تداعی میکنن زیاد هستن ولی اکثرشون طبع گرم دارن اما نعناع هندی در همه اونها نقطه مشترک هست و در دو عطری که شما فرمودین هم همینطور اما با این تفاوت که تقریباً معتدل هستن و نسبتاً خنک
البته در ابتدا هم عرض کردم این مطلب صرفاً یه تحقیق و تجربه شخصی است و شاید صحت و قطعیت نداشته باشد

11 اردیبهشت 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : Hani پارسی

کریستین دیور ساواج
این ادوتویلت با رایحه شاداب و ترش و شیرین Calabrian bergamot (که نوعی ترنج ایتالیایی هست) آغاز میشه که حسی مرکباتی-میوه ای و تقریبا شبیه به آناناس به همراه داره. در عین خنکی، حضور کمرنگ فلفل کمی گرما و تیزی به عطر میدهد. در ادامه رایحه سنتتیک و مصنوعی امبروکسان میاد وسط که که حسی دریایی مانند، کمی شور، شاداب و کمی تلخ به عطر اضافه میکنه که ویژگی اصلی این عطر هست. نهایتا تلخی عطر بیشتر و خنکی اون پایدار میشه ….
پخش بوی خوب و ماندگاری بالایی دارد و برای بهار و تابستان گزینه مناسبی است.
در مجموع خوبه ولی بنظرم شاهکار و اسطوره و این حرفها نیست…
در واقع بویی سنتتیک داره که ممکنه اکثرا پسند کنن ولی من نمیپسندم بویژه اگر بلند مدت استفاده بشه.
ولی چون همیشه در انتخاب عطرهای فصل گرم، مشکل هست این عطر فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا میکنه.
حتما قبل خرید تست کنیدچون این روزها دیگه عطرها ارزون نیست و اصلا بر روی تعریف و تمجید دیگران حساب نکنید.
نمره 7 از 10
22 فروردین 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : amin Behroozk

5
رایحه
8
ماندگاری
8
پخش بو
6
طراحی شیشه
دیور ساواژ او دِ تویلت
« محبوبیت با ساختِ کاراکتر یا عوام فریبی؟ »

خب همونطور که میدونید ساواژ ازون عطرهاست که خیلی اپیدمی شد و دلایل زیادی هم داشت از فِیس تبلیغاتیش که جانی دپ بود گرفته تا مواردی که به خود عطر برمیگرده مثل آچار فرانسه بودن، پخش و ماندگاری خوب، بازخورد های مثبت زیاد و ...

احتمالا رایحه رو اکثرا تست کردید و خلاصه توضیح میدم؛ ساواژ رو میشه در ۳ نوتِ برگاموت، فلفل و امبروکسان خلاصه کرد و مجموع اینا بویی خوش، تر و تازه، خنک و یکم تند و تیز تشکیل میده که اگه بخوام ساده تر بگم بویی مشابه آدم تمیزی که از حموم اومده داره یعنی ته بویی شاور ژل مانند یا شامپو مانند که انواع گوناگونِ فلفل یکم ازون فضا ارتقاعش میدن و تند و تیز و شارپش میکنن ...!

راجع به بازخورد گرفتن از عطر، بنظرم ۲ مدل بازخورد وجود داره :

۱- بازخوردِ شخصیتی : وقتی عطر در یک هارمونی با شیوه رفتاری، کاراکتر، لباس، موقعیتی که در اون هستید و ... قرار میگیره؛ اونموقع عطر از مرحله بو فراتر میره و تبدیل به کاراکتر و بخشی از شما میشه و به نوعی شخصی سازی میشه چونکه با بینش خودتون با سایر موارد سِتش میکنید؛ در اصطلاح میشه گفت که عطر درینجا بخشی از کاراکتره و صرفا بو نیست، انگار که هم عطر به بروز کاراکتر شما کمک کرده و هم شما عطر رو در موقعیت صحیحش قرار دادید ...
حالا اگه درین وضعیت کسی از عطر شما تعریف کنه در واقع از بخشی از شخصیت شما تعریف کرده و اگه ۱۰ نفر دیگه هم همون عطر رو بزنن و بازخورد مثبت بگیرن اونموقع بازخوردی که شما گرفتید متفاوت از بازخورد اوناست چون این بازخورد واسه شما شخصی سازی شده ...

۲- بازخورد از بو : یه موقع هست که اتفاقاتی که در بالا گفتیم به هر دلیلی نمیوفته اما بعضی عطرا با بوی خوب و یا ایجاد توهمی از چیزی، بازخورد میگیرن، درین صورت شخصی سازی صورت نگرفته و اگه از کسی که عطر رو استفاده کرده تعریف شه در واقع این بازخورد عامه و خاص نیس چونکه ارتباطی با شخصیت طرف برقرار نمیکنه و هیچ تفاوتی با بازخورد مثبت دادن به عطر در هوا، روی بلاتر و یا توی ویترین مغازه نداره و به تبعش از ارزش خاصی برخوردار نیس ...!

من فکر میکنم که اکثر بازخوردهایی که ساواژ و سایر عطرهای ساواژ گونه میگیرن در واقع از نوع دوم یعنی بازخورد به بو هست ...
ساواژ با ایجاد توهمی از شخصی تمیز و شارپ در هوایِ معتدل و گرم بازخورد خودشو میگیره و الِمان خاصی در این عطر نیس که بتونه شخصی سازی شه و به کاراکتر برسه؛ و این موضوع از نظر من یک نوع عوام فریبی هست ... مثل تظاهر به محترم بودن با شوآف با کت شلواری گرون و یا نشون دادن ساعت طلا و ...

به طور خلاصه، ساواژ رو جزئی از مجموعه بزرگتری میدونم که متریال رو ابزاری برای در خدمتِ کاراکتر بودن نمیدونن بلکه پاشون رو فراتر میذارن و متریال رو ظاهری زرق و برق دار و میون بُری برای ابرازِ توهمی از کاراکتری خاص فرض میکنن ...!

جمع بندی : ساواژ عطری خوشبو، آچار فرانسه و ضعیف در کاراکتر که از ریلِ در خدمتِ انسان بودن خارج و به حیطه عوام فریبی وارد میشه ... کار ضعیفی از دیور!
21 فروردین 1400 پاسخ تشکر
14 تشکر شده توسط : Saeed Faramarzi رضاحسین نوری

Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟