dunhill - Arabian Desert

دانهیل عربین دیزرت

مردانه
کد کالا : ATR-43029
نوع عطر : نا معلوم
check icon ضمانت اصالت کالا
مشخصات رایحه
گروه بویایی : شرقی گلی
طبع :
مشخصات تولید
نام برند : دانهیل
کشور مبدأ : انگلستان
سال عرضه : 2019
کد کالا : ATR-43029
check icon ضمانت اصالت کالا
تعداد بن این کالا : 90
بن های فعلی شما : 0
می‌توانید مصرف کنید : 0
قیمت پس از مصرف بن ها
4,450,000 تومان
رای کاربران
  • عاشقشم
    5
  • نمی پسندم
    5
  • - 25 سال
    0
  • + 25 سال
    11
  • + 45 سال
    1
  • روزانه
    1
  • رسمی
    9
تعداد رای های ثبت شده : 48
ترکیبات اعلام شده
توضیحات

عطر عربین دیزرت با ترنج، فلفل صورتی و زعفران شروع می‌شود. خنکی و طراوت آغازین این عطر، راه را برای رسیدن به آمیزه مردانه و غنی نت‌های گل‌فام باز می‌کند که در پایان به نت عود می‌رسد. عطر عربین دیزرت تحت رهبری الکساندرا مونه خلق شده است.

برند دانهیل
عطار الکساندرا مونت
سال عرضه 2019
گروه بویایی شرقی گلی
کشور مبدأ انگلستان
مناسب برای آقایان
اسانس اولیه ترنج ، فلفل صورتی ، زعفران
اسانس میانی رز ، یاس شب تاب
اسانس پایه کهربا، روایح دودی، عود
نمره کاربران
Arabian Desert-دانهیل عربین دیزرت
رایحه
7.7
23 رای
ماندگاری
7.7
23 رای
پخش بو
7.3
23 رای
طراحی شیشه
7.9
23 رای
این عطر برای من یاد آور ...
محصولات دیگری از برند دانهیل
اخبار برند دانهیل
عطرگرام
نظرات کاربران (18 نظر)
راهنمایی مطالعه نظرات :
* نظرات اصلی که بدون خط آبی هستند نظرات مرتبط با محصول می باشند. نظرات پاسخ که با خط آبی هستند ممکن است از بحث در مورد این ادکلن فراتر رفته باشند.
** برای مطالعه نظراتی که صرفا مرتبط با این محصول هستند نظرات اصلی را مطالعه نمایید.
8
رایحه
6
ماندگاری
5
پخش بو
8
طراحی شیشه
من ۴ ماه بیشتره که سمپلش داشتم چندین بار تستش کردم اما چیزی که در فول باتل هست اصلا در سمپل نیست یه رایحه کم رنگ شدیدا کم جون تقریبا بویی نداره یه رایحه چوبی شیرین که مفت نمی ارزه اولش فکر کردم بویاییم مشکل پیدا کرده چون سمپلش داده بودم کسی ولی امروز هر دو رو تست کردم و نظر همه این بود سمپل با فول باتل متفاوت و رسما کلاه برداری کرده دانهیل ☹اینم بچ کدش KB07A
25 دی 1402 پاسخ تشکر
15 تشکر شده توسط : Mercedes Rohaam

8
رایحه
9
ماندگاری
8
پخش بو
8
طراحی شیشه
این عطر رو دوست داشتم از نظر پخش و ماندگاری یک پله بالاتر از متوسطه و رایحه بسیار دوست داشتنی که تداعی کننده فیلم های اعراب قدیم چه بادیه نشین چه در قصر های بغداد و بصره میشه یا یادآور خوردن یک چای زعفران و نبات در یکی از کافه های عربی که عود عربی هم روشن کردن.
خلاصه رایحه به شکلیه که هم میشه مدرن حسابش کرد هم تاریخی.
در اولین فرصت باتل این کار رو سفارش خواهم داد
البته کار ما کاربران عطر افشان همیشه به ضرر خودمون تموم میشه چون اساسا یک عطر خوب رو نباید معرفی کرد که تو جامعه شایع بشه (من خودم اسم عطرامو به هیچکس نمیگم چون اونموقع دیگه خاص نیستم 🤨😏😜🤪😝)
04 شهریور 1402 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : امیر علوانی سلطان عطربازهای ایران و توران

9
رایحه
9
ماندگاری
7
پخش بو
10
طراحی شیشه
از عطر هایی که هیچوقت فکر نکردم این همه عاشقش بشم. یه بوی عربی ، سنگین با شروعی ملایم، بوی رز و ترنج و یاس برام ملموس نبود ولی بیس نوت عود و زعفران و رز یه ترکیب به شدت اعتیادآور برام بود. آقا علی بهمنی نکته خوبی گفت، برای اینکه از عطر لذت ببرید بهش زمان بدید. ماندگاری بالا ولی پخش بوی متوسط.
11 آذر 1401 پاسخ تشکر
17 تشکر شده توسط : سلطان عطربازهای ایران و توران هاشم پور

6
رایحه
9
ماندگاری
8
پخش بو
9
طراحی شیشه
برای من که تقریبا همزمان تستشون کردم شباهتش به اتکینسونز عود سیو د کینگ به‌نظرم بسیار زیاده
16 دی 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی

خوبهای سایت ( سطح یک ) در چند وقت اخیر
IRRo : عطرشناس با ادب و مردم دار
جناب شوشتری : حرفه ای درجه یک
مسیح صفوی عزیز : عطر شناس هنری با ادبیات خاص
علیرضای دوست داشتنی : خوشتیپ با اطلاعات بالا و نگارش روان
آرشیتکت عزیز : مهندسی ساختار عطر کار ایشونه
ارژنگ بوترابی : با تجربه ، هر چی پیشنهاد داد بدون تست بخرید
آرش عزیز : عطرباز خوش سلیقه
جناب حامد غزوی : با کلاس گزیده کار و‌ کم گوی








ربطش به عربین دیزرت ؟؟؟
قضاوت کنید.
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
19 تشکر شده توسط : معین عباسیان هاشم پور
سلام ebi جان:
ممنونم از لطفتون دوست عزیز
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیر علوانی ارژنگ بوترابی
درود بر شما Ebi جان .بنده اینجا در خدمت اساتید شاگردی میکنم .نظر لطفتونه
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : امیر علوانی alireza .xx
سلام از ماست جناب شوشتری ارادت داریم پاینده باشید از نظرات شما کمال استفادرو میبریم.
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیر علوانی ارژنگ بوترابی
ارادت جناب بوترابی شکسته نفسی میفرمایید از محضرتون‌ استفاده میکنیم.
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : امیر علوانی mehrdad

درود و عرض ادب خدمت جناب روحانی و جناب افتخاریان 🙏🌹
با احترام و اجازه از شما عزیزان نظرم را در مورده این عطر بر اساس سه مرتبه تست از روی سمپل بیان میکنم .

حضوره این حجم از کهربا و عودآگار و در دُز پایینتر رز ، زعفران و فلفل همه ی اینا تاکید بر شرقی بودن با ته مایه ی عربی دارد ، البته اینکه بیس عربی اش چقدر غلیظ و اصیل هست جای بحث و به غلظتِ نت ها بستگی دارد و ممکن شامه ی هر شخص بسته به نوع ذائقه، بافت و میحطی که زندگی میکنه از این عطر برداشتی شرقی عربی و یا فقط یه بیس شرقی ملایم داشته باشد .

پایه ی اصلی عربین دیزرت اکورد کهرباست و برای بررسی اینکار قبلش باید توضیح داد کهربایی که توی بسیاری از عطرا حضور داره چیه و چطور استخراج میشه؟؟؟👇👇👇
غربیها به کهربا امبر و عربها بهش عنبر میگن( این امبر یا عنبر که کهربا میشه با عنبرگریس یا امبرگریس که از اسپرم وال و ترشحات گوارشی نهنگ عنبر استخراج میشه اشتباه گرفته نشه چون رایحه ی این دو زمین تا اسمان تفاوت دارند).
کهربا صمغ درختان همیشه سبز مثل کاجِ که طی هزاران سال به فسیلی گرانبها تبدیل شده ، برخی عطرسازای بزرگ توانستن با روش تقطیر خشک اسانس فسیل کهربا را استخراج کنن که بخاطره فرایند پیچیده در نوع استخراج بسیار هزینه زاست ، خوده فسیل کهربا در حالت عادی قیمت نجومی داره ، حال تصور کنید بخوان با روشی هزینه زا، اسانس این فسیل گرانبها را استخراج کنند ، فی نهایی اش سر به فلک میکشه و همین موضوع اکثره برندها رو بسمتِ تکنیک بازسازی سوق میده .

برای بازسازی اکورد کهربا به سه عنصره اورینتال _ پودری _ شیرین نیاز هست ، ملغمه ی این سه عنصر قراره تصویری از رنگ عسلی ،کاراملی و اون حس گداخته ی سنگ کهربا را توی ذهن ما به تصویر بکشد.
لابدانوم : بُعد اورینتال ، تلخ ، تیره و دودیِ امبر + وانیل : بُعد شیرین و پودریِ امبر ،دو پایه ی اصلی اکورد کهربا هستند ، عنصر سوم که قراره به دو پایه ی اصلی قدرت بده بستگی به انتخاب پرفیومر داره ، عموما از بنزویین (استیراکس) استفاده میکنند که رایحه ای وانیلی و کارامل طور دارد ، البته ممکن پرفیومرها بجای بنزویین از عناصر دیگه ای ماننده صندل ، چاکلت ، سدر ، عسل ، دارچین و... استفاده کنند.
با این مقدمه به عربین دیزرت میرسیم که حجم زیادی از کهربا را در ترکیبش استفاده کرده .

عربین دیزرت رایحه ی چوبی و تلخ عود آگار را توی بستری متراکم از حس گرم ، دارک و نیمه شیرین کهربا باز میکنه و با هاله ای نازک و اسموکی روشون سایه میندازه.
همبسترشدن عود ،امبر و بنزوئین رگه ای بالزامی ، ملس و جذاب به عطر داده که وقتی بیس اسموکی روشون سایه میندازه یه کوچلو بلک افگانو را تداعی میکنه .

در ادامه شاهده یه حس عودی و گلبوی آشنا هستم که عود و رز پارتنر هم میشن و فضایی گرم ، محرک و دم کرده به عطر میدن ، این ملغمه ی عودی و گلبو ، بیس عودی بسیاری از عطرهاست که نوع خشن و افراطی اش را در عود اسپهان استشمام کردم (منظورم کلیت رایحه نیست ، منظور فقط بیس عودی ) ، در اینجا برگاموت تا حدودی رز را معتدل و ملایم کرده و نوع عودش عودی ملایم ، صیقل خورده با بن مایه ی چوبی ... .
زعفران و یاس شب تاب که نمه نمه بالا میان میتونستند فضایی عربی و غلیظ به عطر بدن که بنظرم دوز پایینشان توی این بستر چگال و متراکمِ کهربایی خیلی نمیتونه خودنمایی کنه و بیس عربی آنچنان غلیظ و اصیل نیست ولی نمیشه گفت هیچ تم عربی وجود ندارد .
بنظرم همین بیس زیرپوستی عربی برای ما ایرانیا خیلی خوشایند و عامه پسندتر هست .
باتشکر از همه شما عزیزان 🌹🙏
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
29 تشکر شده توسط : هاشم پور میثم معین خیاط
سلام و عرض ادب خدمت علیرضای عزیز ، استاد گرانقدر
ممنون از توضیحات پربارتون
بنده میخواستم یک نکته رو عرض کنم
همانطور که جنابعالی اشاره کردید امبر و عنبر کاملا متفاوت هستند در واقع عنبر یک کلمه عربی هست و کلمه امبر رو از اون تقلید کردند.
اما به نظر من در دنیای عطر یا حداقل در بخش اطلاع رسانی عطر ها یک اشتباه بزرگ رخ داده و اون این هست:
در مورد رایحه های شرقی ، در واقع کلمه ی شرقی در این جا به کل سرزمین های شرقی اشاره دارد و این عبارتی است که غربی ها برای اشاره به عطرهایی که خواستگاه و منشاء اولیه ی مواد به کار رفته در آن به شرق برمی گردد، به کار می برند.
حالا با توجه به این که امبر یا کهربا( کاه ربا: در اثر مالش کاه را به خود جذب میکند) منشا و منابعش در اروپا هست و بوی ناشی از اون هم بوی دودی و صمغ گونه هست ، چرا باید به عنوان یک رایحه شرقی در نظر گرفته بشه؟
البته که امبری که در هرم بویایی عطر ها قرار داره واقعی نیست و بازسازی شده است ولی همین بازسازی ، اون رو به سمت یک رایحه گرم و شیرین و مشک گونه برده و بسیار نزدیک به عنبرگریس کرده و باعث تشابه بین این دو ماده کاملا متفاوت شده. مثال بارزش هم همین سایت فرگرنتیکا ، امبر و عنبر رو بصورت امبر یا عنبر تعریف کرده .
وقتتون رو گرفتم عذرخواهی بنده رو بپذیرید
خوب و خوشبو باشید
05 آذر 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی
درود جناب روحانی ، اول اینکه من استاد نیستم و استاد خودتی 😁😊🌹.

و اما کهربا و عنبرگریس👇👇👇
"امبر ،عنبر ،کهربا" (Amber) با "عنبر گریس" از این لحاظ تفاوت دارند که اولی ملغمه ایست از وانیل و رزین هایی که بویی گرم، صمغ گون، دودی ،شیرین و عمیق با بن مایه ی شرقی وانیلی را تولید می کند_ درحالیکه دومی رایحه نسبتاً چوبی نمورشده با اب دریا ، نمکین ، شبه انیمالیک و مشک مانند ، با عمق و‌ شیرینی کمتر نسبت کهربا را تولید میکند .

متاسفانه بین برخی عطربازها و حتی در بعضی سایتها و مقالات مرجع داخلی ، دیدم و حتما بسیاری از شما بزرگواران هم دیدید که عنبرگریس (ambergris) و کهربا (amber) رو به اشتباه یکی میدونن و تفاوتی بینشان قائل نیستند در حالیکه رایحه ی این دو تفاوت های زیادی باهم دارند .

این اشتباه بعضا در ریویو و بررسی ها هم دیده میشه ، مثلا در عطری که کهربا استفاده شده شخص در بررسی اش ریز به ریز فضای نمکین و... امبرگریس را توصیف کرده - و یا بلعکس در عطری که امبرگریس استفاده شده شخص در بررسی اش بیس رزینی ، گرم ، شیرین و شرقی کهربا را توصیف کرده ... (این یکی از دلایلی ست که به دوستان تازه کار همیشه تاکید میکنم از منابع مطمعن اسنشیال اویل های عودی ، امبری ، انیمالیک ،صمغ گون و ...را حتما تهیه کنند و اجازه بدن شامه شون اصولی با روایح آشنا بشه ).
بعضی از این خطاها بخاطره هرم بویایی اشتباهی ست که برندها عمدا یا سهوا درج کردن، مثلا برخی عطرها توی هرم بویاییشون اسم کهربا رو درج کردن اما در حقیقت نُت امبرگریس توی ترکیبشون بکار رفته و رایحه ی نمکین و چوبی نمورو... عنبرگریس در بیس عطر کاملا تابلو و محسوسِ ، همین سبب میشه عطربازی که شامه اش با کهربا و عنبرگریس آشنا نیست و بیشتر فرم روایح را چشمی حفظ کرده ، اون اشتباه عمدی یا سهوی برند را ادامه و در ریویوش بجای عنبرگریس فضای کهربا رو توصیف کنه .
_____
پیچیدگی استخراج و قیمت نجومی فسیل کهربا، "۹۹٪ برندها" را بسمت "کهربای سینتتیک" و یا "بازسازی از طریق چند عنصر طبیعیِ رزینی و اورینتال" سوق داد.
اینکه منبع اصلی فسیل کهربا بیشتر در منطقه بالتیک و روسیه هست درسته ولی چیزی که در عطرسازی مهم اون رایحه ای است که ما به اسم کهربا میشناسیم ، عنوان اَمبر یا کهربا نه بخاطر شباهت بوی این ماده با سنگ کهربا، بلکه صرفا بخاطر حس گرم ، آتشین و گداخته ای هست که رنگ کهربایی و فضای شرقی رو تداعی میکنه ، در واقع ملغمه ی لابدانوم ، وانیل و بنزوئین در بازسازی کهربا ، اون حسِ آتشین ، گداخته و رنگ عسلی سنگ کهربا را فضاسازی میکنند.

شخصا هم کهربای سینتتیک شرکت فرمنیخ و هم کهربای بازسازی شده با فرمول لابدانوم ، وانیلین و بنزوئین را تست کردم ، هر دو بیسی گرم و شرقی دارند .
___________
عنبرگریس از اسپرم وال، استفراغ یا مدفوع نهنگ بدست میاد ، ، رایحه ای که عنبرگریس طبیعی دارد بویی گرم ، چوب آب خوردۀ کنار دریا ، نمکی و دریایی شبیه بوی سنگهای ساحلی ، پوست خشک و مشک مانند و خاکی .
بخاطره قیمت بالای عنبرگریس که ده گرم آن بیش از شش میلیون میشود بسیاری از برندها را بسمت نمونه های سنتتیک عنبرگریس سوق میده ، از مهمترین سینتتیک های عنبرگریس میشه به امبروکسان اشاره کرد که فضای بویایی چوبی ، فضای نمکی شبیه بوی پوست، و رایحه ای کرم مانند، تمیز و شبه حیوانی دارد ، در دیور ساواج حجم بالایی از امبروکسان استفاده شده که میشه بعنوان مرجع امبروکسان ازش نام برد .

در آخر گروه بویایی شرقی بزرگترین گروه در عطرسازی و نت های زیادی زیر مجموعه گروه شرقی قرار میگیره .
از مشک های حیوانی گرفته تا نت های شیرین وانیلی ، عسلی ، دارچینی و نت های صمغی و درختی مثل عود و ... همگی جز خانواده شرقی ها هستند.
با تشکر از شما دوست عزیز🌹🙏
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
25 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی
درود برشما.
علیرضا ی عزیز ابتدا باید عرض کنم درس امروز هم مانند باقی دروس که حاصلِ مکتب آلی و میل عالی تر شماست برای بنده بسیار آموزنده بود و از شما دوستِ دانا و مهربان بابت این محبتِ مدام سپاسگزارم.

اما جسارتا باید عرض کنم امبرگریس 'فقط' حاصل و تولیدِ دستگاه گوارشی نهنگ عنبر هست و از طریق سیستم دفع (مقعد) خارج و به داخل دریا یا اقیانوس ریخته میشه. گاهی اوقات بخاطر حجیم شدن توده ی ایجاد شده و عدم توانایی نهنگ برای دفع از طریق مجاری روده، به منظورِ جلوگیری از مسمومیت بیشتر و مرگ احتمالیِ حیوان به صورت استفراغ و از طریق دهان خارج میشه!
اسپرم وال sperm whale اسم و خطاب انگلیسی نهنگ عنبر هست و احتمالا عامل ایجاد این دست سوتفاهم ها!
این جریان رو من از دوستم که دکتری جانورشناسی دارن هم پرسیدم و ایشان تایید کردند! چه بسا سرکار خانم مندی افتل در کتابِ Essence and Alchemy هم به همین مهم اشاره می‌کنند.

[قطعا شما عالم به علوم هستید و من هیچ نیستم جز دانش آموزی نابلد در مکتب شما اساتید. مبادا که این پیام دال بر بی ادبی و غلط گیری باشد که این عادت از تربیت و آداب من خارج است]
بازهم از شما ممنونم و برایتان بهترین هارو آرزو میکنم.
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
16 تشکر شده توسط : nazanin مجتبی بهشتی
درودمسیح جان عرض ادب و احترام🌹🙏
خواهش میکنم داداش ، بله در جریان هستم و دراینمورد دوسه تا اختلاف نظر هست که هر کدامم منابع معتبری هستند، اسپرم وال یا اسپرم نهنگ گونه ای نهنگ که بعضی معتقدن از استفراغش و بعضی میگن از مدفوعش و....
اتفافا میخواستم اشاره کنم که سر اینکه این ماده از استفراغ یا... مدفوع اختلاف نظر هست ولی متن طولانی میشد و به استادمم دسترسی نداشتم و هردو مورد را قید کرذم ، شخصا بیشتر روی نوع رایحه زوم هستم ‌و اگه جایی در اینکه اون محصول از کجا تولید شده اختلاف نظری بین دو منبع معتبر باشه سعی میکنم هر دو منبع را قبول و به تست روغن و اصل مطلب یعنی نوع رایحه که چه بویی در بسترهای مختلف به من میده بپردازم .
(در مورده عنبرگریس چون مثل مواد دیگه به راحتی ذر دسترس نیست و حیوان غول پیکر وسط اقیانوسِ اختلاف نظر و ابهاماتی هست که بعضی میگن مدفوع و بعضا میگن استفراغِ نهنگ و حتی بعضا حیوان را کشته عنبر را از سیستم گوارشی خارج ولی چون کهنه و اکسید نشده بد بو و بی کیفیت که با روشی دستی برای اینکه عنبر تازه رو به شکل عنبر سالخورده در بیارن و به اون خشک کردن عنبر میگن (ambergris laundering) که تشخیص محصول نهایی از عنبر پیدا شده روی ساحل رو کمی سخت میکنه؛ گرچه یک عنبر شناس حرفه ای فقط یه سوزن داغ نیاز داره تا بتونه عنبر اعلا رو تشخیص بده. )
نه جانم من کی باشم درس بدم ،من خودم در حال شاگردی هستم و اخوی بزرگم استادم هستند که خیلیم سختگیرن و اگه فرمولی بده و خراب کنم و در واقع مواد اولیه حروم کنم شاکی و عصبانی میشه و تحریمم میکنه😉😁 ، در حال حاضر دست به عصا و قطره چکانی روی ساخت اسکلت بندی اکوردها جلو میرم .
مسیح جان من خودم را اماتور میدونم و عقیده دارم تا ۲۰۰رایحه اصلی عطرسازی ملکه ذهنم نشه و اسکلت بندی های متفاوت هفت گروه بویایی مادر و ۳۲آکورد را ازبر نشم اماتور هستم و فعلا خیلی مونده ، لاکردار هرچه ادم پیش میره متوجه میشه چقدر عقب هست ...
بازم ممنون دوست گلم🌹🙏

06 آذر 1400 پاسخ تشکر
22 تشکر شده توسط : امیر علوانی الناز
با سلام
در مورد عنبر جایی مقاله ای خوندم که خالی از لطف نیست اینجا بیان بشه
در اون مقاله اشاره شده بود که مواد غذایی خاصی که مورد مصرف این نوع خاص از نهنگ هست مقداریش در روده ی نهنگ باقی میمونه و دفع نمیشه و در مرور زمان با ترکیب شدن با ترشحات معده و روده نهنگ سفت و محکم و بزرگ میشه بطوریکه قابل دفع از طریق مدفوع نیست و ظاهرا مکانیزم روده نهنگ طوری هست که این مواد رو دوباره به معده و از اونجا به دهان نهنگ برمیگردونه و از طریق استفراغ اون رو بیرون میریزه، اگه این مقاله رو درست در نظر بگیریم اختلاف شاید برطرف بشه، در واقع عنبر مدفوعی هست که از طریق استفراغ دفع میشه
متاسفانه یادم نیست که این مقاله رو کجا خوندم که بخوام رفرنس بدم اما یادمه که حتی اون غذاهایی که کامل هضم نمیشدن رو هم اورده بود و بنظر کاملا درست میومد
06 آذر 1400 پاسخ تشکر
18 تشکر شده توسط : امیر علوانی آرش گودرزی

به نظرمن یکی از شمایلِ اعجاب‌انگیزِ جهان ما انسان ها توسط 'برداشت های منفرد' ترسیم میشه.
هرکدام از ما ایده و نظر مستقل نسبت به عشق داریم. نسبت به زیبایی، نسبت به زندگی، مرگ، فراق، هیجان، دوستی و...
هرکدام از ما بخشی از طبیعت رو دوست داریم و بخشی رو نه
مثلا من میلِ شدید به جنگل های پیر و انبوه دارم. یکی از نزدیکانم تو چنین جنگل‌هایی احساس پوچی، اضطراب و سردرگمی بهش دست میده! در عوض از آب های آزاد لذت میبره؛ ولی برای من دریا و اقیانوس احساس سردی، هرج و مرج و انزوا ایجاد میکنه! کدام درسته؟ قطعا هردو :)
روتین ترین بحث های دنیا سر اینه که کی داره راست میگه. درصورتی که هیچ حقیقت و واقعیتِ مطلقی وجود نداره. حتی بزرگترین فیلسوف، دانشمند، هنرمند و... کاشف حقیقت مطلق نبودن. اگر هم حسِ پی بردن! به آنها دست داده بسیار شخصی و یا درنهایت منوط به یک گتو خاص بوده. یعنی فرد در جهان خودش احساس رسیدن و کامرانی میکنه چه بسا همان رسیدن برای بسیاری تمثیل واضح سردرگمی باشه!
میلان کوندرا اینطور مینویسه : انسان می‌اندیشد و به حقیقت پی نمی‌برد! / هستی، آنچه روی داده است، نیست. هستی، عرصه ی امکاناتِ بشری است. هر آنچه انسان بتواند آن شود، هر آنچه انسان بتواند واقعیت بخشد!

عطر : هر شخص بر اساس طبع، سن و سال، تایپ و استایل، سلیقه و تمایلات شخصی، تعلقات فرهنگی و اقلیمی، حافظه بویایی و شاخصه های نوستالژی، کشش های عاطفی، سیستم های عصبی و مکانیزم بویایی متفاوت و بر اساس واکنش های شیمیایی داخل مغزش یک رایحه (عطر) رو استشمام میکنه
برای مثال : عطر مانسرا بلک تو بلک از نظرمن رزِ بسیار غلیظ و بی دروپیکری داره و افسار این نت از دست عطر در رفته و تمامیتش رو به زوال کشیده. کسی رو میشناسم که اگر این حرف رو باهمین لحن بهش بگم امکان داره دیگه با من صحبت نکنه! و یکی دیگه که اعتقاد داره بلک تو بلک فقط به درد مراسم سوگواری میخوره و باید اون رو مستقیم برروی مرثیه خوان اسپری کرد...!!

یکی از دوستان عربین دیزرت رو به فیلم لارنس عربیا تشبیه کردن. به نظرم این حقیقتِ تمام و کمال ایشان نسبت به این عطرِ و برای شخص من قابل تامل!
تصویرسازی خوبی هم بود! یعنی من با برخورد به اون تشبیه و مطالعه اطلاعت تکمیلیِ متن تقریبا تونستم تصور کنم که شخص چه احساساتی رو در لحظاتِ بودن با اون عطر تجربه کرده.
آیا هدف غیر و بیش از اینه؟ خیر.
ما تو نقدهای دیگران دنبال حقیقت خودمون می‌گردیم؟ خیر.
ما جستجوگران جهان دیگران هستم. نه کاسبین حقیقت های شخصی در جغرافیای فکری دیگران!
برای من، صرفا اینکه بدونم مثلا یک عطر دودی بوده یا نه زیاد مهم نیست. بلکه دوست دارم بدونم دقیقا احساس اون شخص چی بوده... اوکی. دودی! اما حس کردی در جنگلی هستی که داره آتش می‌گیره؟ یا نه کنده ی کوچکی که در بازیگوشی های یک کودک در حال سوختنه؟ یا ترکیبی از برگ، چوب، پلاستیک و... که ماموران محترم شهرداری به آتش میکشن!!! و... همه دود ایجاد میکنن اما این تصویر سازی و تشبیه که میتونه واقعیت حسیِ اون شخص رو بیشتر به ما انتقال بده. برای همین نوشتم تشبیه لارنس عربیا قابل تامل بود.

در این بین یکی از دوستان دیگه نظرهایی گاها نزدیک و برخی مواقع دورتر دارن. اون هم اتفاقا جالبه و خوشابحال ما که در جایگاه مخاطب درمقابل این حجم از تجربه و برداشت های متفاوت قرار می‌گیریم!


نظر من اینه که ما فقط زمانی میتونیم از این جهانِ معماگونه لذت ببریم و پاسخ های بیشتری کسب کنیم که تمام این برداشت ها باصلح و بدن اصطکاک در یک گیومه قرار بگیرن.
حقیقت نسبی میتونه چکیده ی این گیومه خیالی باشه!

در آخر بازهم میرم سراغ اندی تاور :)
ایشان با لبخند می‌فرمایند: هیچی مهم نیست! فقط به بینی خودت اعتماد کن!
03 آذر 1400 پاسخ تشکر
22 تشکر شده توسط : nazanin هاشم پور
درود مسیح جان
من نه خودمو استاد و نه حرفه ای میبینم
اما عزیزان و اساتید زیادی بودن که با تعبیرهای گزنده ، یا ایرادات الکی ، یا کلمات سَبکِ خیلی از افراد یا با میکس چیزی دیگری رفته اند و دیگر نیستند ،
بخشی از کامنت علی آقا ( in the dark ) که دیگه نیستن بین ما
:

فرض کنید یه بنای مکعبی شکل رو من به عده ای نشون بدم خب؟ یه نفر میگه مکعبه، یکی میگه سادست، یکی میگه مینیماله، یکی میگه آرامش بخشه و همش قابل احترامه؛ حالا اگه یکی بیاد بگه شبیه دوچرخه هست چی؟ خب این دیگه سلیقه نیس و صرفا نظر اشتباهه همینطور که شباهت وانیل و حشره کش سلیقه نیس و نظری اشتباه هست!

چگونه هست که احترام به سلایق فقط تا وقتی وجود داره که بگیم همه چی خوبه؟
..............

موضوع من تفاوت درک یک رایحه با دو روح متفاوت نبود ، یا دو بینی و شخص متفاوت
موضوع عجیب بودن و عجیب تر شدن رفتارهای بعضی از انسانها امروزیست
گفتیم عطر شرقی و عربیست در نهایت
گفتند برو دل و قلوه بخور بوی دود هم میده

گفتیم ، رز کمی دارد ، رز زیارتی حرمی ندارد
باز چیز دیگری گفت و خود را بخواب زد

بازش نمیکنم مطلبو ، بگذریم

فدای قلم زیبات . مرسی بابت وقتی که گذاشتی
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی
درود بر جناب افتخاریان عزیز و تمام دوستان عطرافشانی

عطر دوستی بهترین و ماندگارترین عطرهاست
عربین دزرت ، صحرایی ناشناخته و بیگانه هست
نگزاریم که ما را در خود گم کند و سرگردان ،که این خواسته این بیگانه هست و مایه خوشحالیش
عربین دزرت شاید حال و هوای شب عربی لورنس عربستان( رز ملایم) یا جنگ عمر مختار (نبرد کهربا و عود) را تداعی کند ولی دوستی ما را نمیتواند به سخره گیرد.

امید که از این حقیر دلگیر نباشی...

پاینده و سرافراز باشید

07 آذر 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی
درود بر تمامی اعضای دوست داشتنی عطرافشان
این کامنت آخرم در عطرافشان هست در دو بخش .
و چند جمله ای شاید از بعضی شما دوستان نوشته باشم ، و تلنگری به خودم و بعضی ، حوصله داشتید بخوانید ،

اول IRRO عزیز
وقتی در بررسی عطرم اشاره میکنم رُز دارد و منِ از رز فراری خوشم آمد
وقتی در کامنت جواب شما میگویم عطر آری فوق شرقی نیست ولی باز هم دارد
و در بار آخر و سوم میگویم کم زعفران و کم ادویه

ولی شما به عمد و از روی عقل زیرک ، سعی میکنید چشم را ببندید و همه ی اینها رو فراموش کنید و بگو نه ! نوشته ای رز و فضای زیارتی ندارد
در صورتی که خوب میدانستی برادرم که منظورم این بود ک فضای ِ رُز زیارتی ندارد
، چون هر سه بعر قبل تر را خوانده بودی و آگاه بودی

ولی فراموشی و تمسخر و برچسب زندن و ادامه دادنش رو انتخاب کردید

ذره ای کینه ای نیستم ، اما به عمد اعصابم را کسی خورد کند ، و بدانم ک میداند ولی خوشش می آید از خیلی چیزهای دیگر ، این را میبخشم ولی همیشه در ذهنم هست و بدون تعارف به خودم میگم اونجا توی اون فضا چیکار میکنی
؟؟؟
فلسفه عطر آرامش و زیبایی و حس خوبه
بعد در مرجع بررسی آن میروی که حس بد و کینه پخش میکنند ؟

( بازم ممنون که کامنتی گذاشتی برادر و ممنون تر میشم اگر بشه ادامه نداشته باشد حرفش )
09 آذر 1400 پاسخ تشکر
7 تشکر شده توسط : هاشم پور امیر علوانی

Lost in Desert
سردرگمی دانهیل به وضوح تو این کار مشخصه و برخلاف ادعایی که پشت نام این کار هست ، این عطر کاری کهربایی عودی هست که عود درسایه کهرباست ، برخلاف انتظار وجود نت های رز و زعفران اصلا این کار رو عطری عربی و شرقی نشون نمیده و به نظر میرسه توان لازم برای اعلام حضور آنچنانی ندارند و نبرد سنگین عود و کهربا و خبررسانی فلفل در این بین حضور رز و زعفران رو خیلی کمرنگ کرده ، به نظرم دانهیل از آنجاکه خودشو در بازار عطرهای عودی خیلی عقب تر از رقبا دیده برای ارائه این کار صبر و حوصله لازم رو به خرج نداده و روایح ،اون نظم و ترتیب و شکوفایی رو ندارند و این باعث شده این کار نه تنها حرفی برای گفتن نداشته باشه بلکه با روایح عود و کهربای شدید خسته کننده هم بشه ، دانهیل با این عطر فقط به خاطر عود دودی فصای پولو سوپریم عود رو تکرار کرد و دیگر هیچ .
ماندگاری کار روی پوست خیلی خوب هست ولی رایحه بسیار تکراری و خسته کننده هست.به نظرم دانهیل در بیابان بدنبال رز و زعفران سرگردان شده و مدام با کهربا و عود برخورد میکنه و بیشتر نام Lost in Desert رو به دوش میکشه.
02 آذر 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : امیر علوانی محمدرضا زند
IRRO عزیز ، حرفتون درسته ولی یه زاویه دیگه رو دوست دارم از چشم بنده هم ببینید
اگر نخوایم واسه خروجی این عطر واژه شرقی عربی رو استفاده کنیم ، پس چه برچسبی بهش نزدیک تر هست ؟ ، کاملا درست میگین که زیاد شرقی و عربی نشده ، ولی باز هم در دنیا و اتمسفر شرقی هست ، تا یه عطر ساختار شکن ، یا تماما مدرن یا هر اسم دیگه ای

بنظرم من شاید کمتر شرقی بودنش نسبتا به عودی های سنگین تر در بازار ، یا رز و ادویه کمترش ، در عین حفظ عملکرد خوبش ، اصلا هدف عطار یا کمپانی بوده
من قبلا هم گفتم ، شده عاشق عطری در این دسته شدم ، ولی بوی رز شدید پشیمونم کرده از خرید
یا در عطر دیگه ای عود خروجی ترش تر و تیز تری داشته و لطیف و تراشیده نبوده
و واسه همین همیشه با عودی ها مشکل داشتم

الان عود شیک ، بدون اذیت ، بدون رز و فضای زیارتی ، بدون ادویه بیش از حد ، اونم با حفظ پخش و موندگاری خوب رو جلومون داریم
و همچنین بدون اوپنینگ تیز و میان سالانه ! :)

بنظرم این کار دانهیل ورژنی با پرفورمنس قوی هست از یک اتمسفر تعدیل شده .

مثل یک سوشی ایرانیزه شده . آره دیگه یه سوشی اصیل نیست ، اصلا در واقع سوشی نیست ، ولی باز هم نزدیک ترین اسم بهش همون سوشی هست و چی بگیم بهش پس ؟
نصف حس و اتمسفر سوشی رو برامون نگه داشته ، نصف دیگرش روهم جوری تغییر داده که خوشمون بیاد

از اینکه همراه بودین تا آخر کامنت . سپاس
02 آذر 1400 پاسخ تشکر
10 تشکر شده توسط : امیر علوانی محمدرضا زند
سلام جناب افتخاریان
بنده کامنت قبلی تون رو خوندم ، تو توصیفی که از این کار ارائه دادید اتفاقا لذت نوشیدن دم نوش های زعفران و رز در آن صحرای تجسمی ، مهر تاییدی بر آشکار بودن نت های رز و زعفران و شرقی و عربی جلوه دادن این کار دارد و این با توضیحات شما در پاسخ به بنده تناقض داره.

از سوشی گفتی ، از دل و قلوه براتون بگم!
سوشی نخور برادر من ! نخور!
دل و قلوه بخور
هم وطنیه هم ارزونتره هم از روایح دودی لذت میبری
شاد و خوشبو باشید

02 آذر 1400 پاسخ تشکر
6 تشکر شده توسط : امیر علوانی میثم کلهر
درود جناب IRRO
خدا رو شاکرم که کامنتهای عطر افشان به دست کاربر قابل پاک شدن نیستن و حاضرند
بنده در بررسی عطر که متنش موجوده اشاره کردم که اتفاقا رابطه خوبی با نت رز ندارم ، ولی چون اینجا رز و زعفران حل شده در کار ( غلیظ و شدید نیستن ) ، عطر رو دوست داشتم
و از غربی که لباس شرقی ها رو پوشیده نوشتم

پس در تمام نظراتم پافشاری به تم شرقی و کمی عربی داشتم ، ولی نه از نوع افراطی و غلیظش
سوشی ایرانیزه شده رو هم بر همین روال مثال زدم ، که آری سوشی اصیل نیست ، اما بالاخره سوشی است و بهش دل و قلوه دودی نمیتوان گفت !!!

برسیم به نظرم در جواب شما
آیا اونجا جایی گفتم رز ندارد ؟ یا زعفران ندارد ؟ که میگویید تناقض !!!
خیر برادر ، نوشتم شدیدا شرقی و عربی نشده ، اما باز هم تنها دسته ای که جای میگیرد همین دسته هست ، بخشی از کامنت رو زیر کپی میکنم دقیق و یکجا
نقل قول :
کاملا درست میگین که زیاد شرقی و عربی نشده ، ولی باز هم در دنیا و اتمسفر شرقی هست ، تا یه عطر ساختار شکن ، یا تماما مدرن یا هر اسم دیگه ای
بنظرم من شاید کمتر شرقی بودنش نسبتا به عودی های سنگین تر در بازار ، ** یا رز و ادویه کمترش** ، در عین حفظ عملکرد خوبش ، اصلا هدف عطار یا کمپانی بوده

***** گفتم رز غلیظ و زیارتی طور ندارد ، هیچ جا ننوشتم رز ندارد ، در بالا هم عین کپی متن قبلی بنده است ، نوشتم رز و ادویه ی کمترش شاید هدف عطار بوده . *****

------ در نهایت اهل شوخی مزاح نیستم ، اما چون خودتون شروع کردید لازمه بگم ، قبل از بحث شامه ، بنظرم به بحث بینایی توجه بیشتری کنید ، که صدالبته بینایی واجب تر از بویایی هست
و بجای دل و قلوه وطنی که پیشنهاد دادید ، هویج و آبش رو بهتون پیشنهاد میدم

و جواب بنده رو هنوز ندادید
اگر به این عطر شرقی و کمی عربی برچسب نزنیم ، پس چی بگیم که درست باشه و شما هم شاد بشین

شاد و بینا باشید .
03 آذر 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : امیر علوانی مسیح بسته شده
جناب افتخاریان
قصد ناراحت کردن شما رو نداشتم و اگر چنین اتفاقی افتاده من عذر خواهی میکنم
در مورد این کار ، نظرات هر دو ما در سایت ذکر شده و قضاوتش با دوستان
در مورد هویج و آبش هم اگر منظورتون آب هویج بستنی بوده که خیلی هم عالی
ولی اگر منظورتون یک لیوان آب هویج با یک عددهویج داخلش هست من جایی ندیدم
دیگه هرکسی فرق بستنی و هویج رو میدونه
03 آذر 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : امیر علوانی مسیح بسته شده
جناب نیاز به فرافکنی نیست ،
من هرجا نوشتم از رز و زعفران گفتم ، و اینکه حل شده و ملایم هستند ، هیچ تفاوتی در متن های من نیست و قابل ادیت هم نیست
یکجا فقط گفت رز زیارتی ( رز غلیظی که یادآور اماکن زیارتی هست ، در این عطر حضور نداره )

پس لطف کنید ،
اول
خطی که اشاره کردم رز و زعفران ندارد و تناقض بوده رو کپی کنید عینن و بگین

دوم
جواب سوالمو واسه بار سوم که بی پاسخ گذاشتین و طفره رفتین رو بدین
اگر این عطر رو در دسته شرقی و کمی عربی نگذاریم ، پس چی باید بهش گفت ؟

سوم ، هم خود هویج مفیده ، هم آب هویج
نوشته ام ، هویج و آبش

یعنی یا هویج مصرف کنید ، یا آبش رو ، یا هر جفتش
گویا در ریز ترین مباحث درک مقصود من واسه شما سخت هست و شک و ابهام واستون ایجاد میکنه و باید کلی شفاف سازی کنم .

این پیام ادامه نخواهد داشت ، فقط لطفا یادتون نره ، جایی که حرفم تناقض داشته رو کپی کنید
و جواب اینکه اگر شرقی عربی نیست ، پس چیه رو هم بدید

03 آذر 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیر علوانی شهریار اسماعیل پور smaeelpoor.sh
اولا در توصیفی که خودتون از این کار ارائه دادید به حضور نت های رز و زعفران با تشبیه به اون دم نوش ها خیلی جلوه دادید ولی در ادامه حضورشون کمرنگ کردید این یک تناقض
دوما در کامنت پاسخ به بنده به کار بدون رز اشاره کردید این دومین تناقض
در مورد نام این کار هم بنده نظرم رو خیلی واضح گفتم ، lost in desert، هرگز اون صحرای عربی رو با این روایح نتونسته به تصویر بکشه و این کار با وجود روایح عود و رز و زعفران بیشتر کهربا محور شده. صحرایی که خود شما در ابتدا با رز و زعفران به تصویر کشیدید در آخر بدون رز شد.
03 آذر 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : امیر علوانی
این جدی جدی اخرین جوابم به کامنت های جالب شماست ( با هر جواب احتمالی )
برای احترام به عطرافشانی های عزیز

۱. هیچگاه از غلیظ بودن زعفران و رز صحبت نکردم ، که میگین کمش کردم و در انتها منکرش شدم
حتی در بررسی اولم خدا رو شکر دقیقا اشاره کردم که با رز مشکل دارم و چون اینجا کم و حل شده هست میپسندم
پس رز و زعفرون زیاد و شدید ساخته ذهن شماست از متن بنده

۲. نوشتید رزی که نام بردم و بعد منکر آن شدم ، پس هر ۲ خط آن جواب که میگویید را دقیقا کپی میکنم :

----- الان عود شیک ، بدون اذیت ، ***بدون رز و فضای زیارتی ***، بدون ادویه بیش از حد ، اونم با حفظ پخش و موندگاری خوب رو جلومون داریم

متوجه شدید ؟
بدون رز زیارتی !!!!!!
این فهمیدنش خیلی آسون و سادست
عزیز جان ، من در همان کامنت سه خط بالاترش نوشتم که ،نوشتم رز کم ، بعد ۳ خط پایین تر مینویسم رز ندارد ؟
در همون کامنت و همونجا و همون لحظه ؟؟؟؟
درکش سادست :
رز زیارتی طور در عطر نیست و ندارد

--- نقل قول دقیق از ۳ خط بالاتر در همان کامنت :

بنظرم من شاید کمتر شرقی بودنش نسبتا به عودی های سنگین تر در بازار ، ** یا رز و ادویه کمترش** ، در عین حفظ عملکرد خوبش ، اصلا هدف عطار یا کمپانی بوده

بدرود
03 آذر 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیر علوانی سعید رضایی شوشتری
شما همین الان جواب خودتون رو خیلی ساده دادید :
ببخشید از عبارت های «رز و ادویه کمترش» و « بدون رز و فضای زیارتی» تو یه کامنت چه برداشتی باید کرد؟؟؟ بالاخره رز هست یا نه ؟ من این و متوجه نمیشم!!!
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
1 . رز و ادویه در این کار کمه نسبت به یک کار فوول شرقی و عربی

2. این کار بدون فضای رز زیارتی هست
( رز شدید و غلیظ و ب اصطلاح زیارتی در کار وجود ندارد )

سعی کردم ب ساده ترین زبان ، توضیح بدم ، تا بتونید متوجه بشید

از اول هم ساده بود ،
کار رز کمی داره ، رز زیارتی نداره
ولی خب .....
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : امیر علوانی complihanicated
ایرج روحانی عزیزم سلام
آقا این رفیق ما علی آقای افتخاریان رو اینقدر اذیت نکن :)
علی آقای ما اهل شوخی و مزاح نیست !
جدی ست .
حق زیادی هم به گردن ما دارد در عطرافشان .
ما که زورمون به شما نمیرسه :)
ماشاله بازوی شما همسایز کمر ماست :)
سوشی و دل و جگر و آب هویج را بدید ما بخوریم بلکه قویتر بشیم :)
رز و عود و کهربا را هم بدید ما حال اش رو ببریم .
ابوریحان و خیام که بزرگترین منجمین جهان بودند گفته اند که روزهای سه شنبه ، روز مریخ است و مریخ بر مدار جدال است ! بسیار پادشاهان شروع جنگ را در شروع و مدار بهرام و در روز سه شنبه قرار داده اند .
و گفته اند برخی ازین مدار قویست و تا چهارشنبه نیز به طول میکشد !
حواستان به سه شنبه ها باشد :)
شرقیست یا غربی اهمیت ندارد !
نه شرقی نه غربی ، حکومت دلداری :)
فدای هر دوی شما
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
16 تشکر شده توسط : عباس بهرامی امیر علوانی
ما ایرانی هستیم و مسلط به زبان فارسی.
عبارت « بدون رز و فضای زیارتی» با عبارت «بدون فضای رز زیارتی» متفاوت است جناب.
فارسی را پاس بداریم.
04 آذر 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : امیر علوانی Ebi

سلام دوستان
من عربین دیزرت و ۴ روز پیش از یه سایت معتبر دیگه که قبلا. هم ازش خرید داشتم سفارش دادم با قیمت مناسب البته اون موقع عطرافشان موجود نداشت وگرنه حتما از اینجا میخریدم حالا مطلبی که واسم بسیار عجیبه اینه که این کار شدیدا بوی بلک افغان میده! ولی من چند وقت پیش دوبار تستش کردم اصلا همچین بویی نمیداد وبسیار مورد پسندم بود واسه همین تو لیست خریدم بود اما الان که خریدمش اصلا اون بویی که تست کردم رو نمیده حتی به مشاور خرید اون سایتم زنگ زدم و مطلب رو گفتم گفت شاید به خاطر فضای عودیه کار این تشابه رو احساس میکنی وگرنه خیلی با بلک افغان فرق داره! گفتم شاید اشتباه میکنم ولی دیروز با اولین بازخوردی که گرفتم مطمئن شدم بوی بلک افغان میده همکارم تقریبا دو ساعت بعد ازینکه عربین دیزرت و زده بودم گفت چه بوی بلک افغانی میدی خفمون کردی چقدم زیاد زدی! من فقط ۴،۵ تا پاف زده بودم اگه واقعا اینجوری باشه یعنی من عطری که تست میکردم یکی از دیگه ار کارای مجموعه سیگنیچر دانهیل بوده یعنی؟ ۱۰ دیقه اول که کاملا بوی بلک افغان میده بعدش حدود بیست دیقه یه بوی عودی گلی بسیار دلنشین میگیره ولی متاسفانه باز میشه همون بلک افغان ! البته نه اینکه بلک کار بدی باشه ولی خب من هزینه کردم که یه بوی جدید و تجربه کنم الان خورده تو ذوقم لطفا از دوستان اگر کسی الان داره از این کار استفاده میکنه نظرشو بگه کلا گیج شدم ممنون.
27 آبان 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : علی رشوند neda
سلام
من این کارو تست نکردم ولی شاید این مطلب کمکت کنه:
هرم بویایی این کار خیلی با بلک افگانو متفاوت هست ، وجود نت های رز و زعفران در این کار میتونه تفاوت محسوسی رو با بلک افگانو ایجاد کنه و همینطور نت تنباکو که در بلک افگانو هست.
27 آبان 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : امیر علوانی Ebi
ممنون از راهنمایی شما
پس دلیل این شباهت چی میتونه باشه ؟! از اصالت کار هم خیالم راحته که اصله
28 آبان 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : امیر علوانی IRRO
سلام جناب ابی.
من یه شوهر خاله دارم همه ما سه برادر رو امین( اسم برادر بزرگم) صدا میکنه.یعنی اطلاعاتش در مورد ما در همین حده.
حالا داستان بلک افغان و عوام هم همینه‌. تمام عطرهای چوبی عودی و خاکی و.. رو بلک افغان صدا میکنن.
در حالی که این عطر تقریبا هیچ شباهتی به بلک افغان نداره.
البته فیک دانهیل ها رو چنان زدن که خود شرکتش نمیتونه تشخیص بده. یعنی خود خود باتل رو با نوشته حک شده زیرش و made in usa و.. ولی اونم رایحه ش ربطی به بلک افغان نداره.
28 آبان 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : شاپور اتش محسن
خواهش میکنم
من پیشنهاد میکنم این کار رو در چند فروشگاه معتبر دیگه تست کنید و با اونی که خودتون دارید مقایسه کنید،به نظر میرسه اونی که شما خریدید ، اصل نباشه.
28 آبان 1400 پاسخ تشکر
3 تشکر شده توسط : امیر علوانی alireza .xx
دورد برشما...
قبل از هرچیز باید عرض کنم تشبیه تغییرِ اساس فارنهایت با سینماپارادیزو بسیار دقیق و جان دار بود. ممنون.

بلک افگانو...
به نظرم یکی از وحشتناک ترین اتفاقِ نظرها برروی کلیدواژه ی 'تشابه' بین بلک افگانو و بلک عودِ لوران مزون شکل گرفته!
دلایلی ماقبل هجو و بذله!
شبیه به مقایسه ی یک عارف با یک متالهد!
بلک افگانو؛ قهوه، تنباکو، کانابیس ...!
بسیار متین و اعمال محتاطانه (نسبت به بلک عود)
دارای مقیاس در تیرگی!
بلک عود تمام انیمالیک و تو سرش پراز آشوب
رهاشده در خلا / تیرگیِ غیر قابل اندازه گیری...
مراسمِ رادیکالِ یک فرقه ی آنتی کرایست که در آیین خودشون قربانی کردن آدمیزاد دارن [درمقابلِ] حس و حالِ یک پدرروحانیِ کاتولیک ساعت هفت صبحِ روزِ یکشنبه!

خیلی از مقایسه ها مثل این می‌مونن که قرمز روشن، تیره، اناری، گیلاسی، مرجانی، خرمایی، عنابی، زرشکی، ارغوانی، شرابی، یاقوتی و... را یکجا سرخ بنامیم! چرا؟ چون همگی از طیف های رنگ قرمز هستند!
بلایی که مفاهیم زرد و بایدهایِ جمعی بر سر قضاوت و نگاه های فردی میارن شوکه کننده است. افیون جمعیت نشئگی به بار میاره که در اون هذیان بسیار گفته میشه!

اما در مورد اتفاقی که برای جناب ابی افتاده...
به نظرم گاهی ذهن ما سابجکت و سرفصل های تقریبا مشترک (یا شبه'مشترک) رو به سمتی هدایت میکنه که گرانش و ماهیت بهتری داره! در واقع فکر میکنم حافظه جناب ابی در یک عملکرد هوشمند و بر اساس 'کسبِ لذتِ بیشتر' میل های جزئی دانهیل رو به سمت هوس های بزرگ بلک افگانو هدایت کرده و بر پایه همین اصل دورنمای اون عطر روی ذات دانهیل بارگذاری شده...
28 آبان 1400 پاسخ تشکر
11 تشکر شده توسط : امیر علوانی nazanin
با تشکر از پاسخهای جناب آرشیتکت و IRRo عزیز و همچنین پاسخ بسیار حرفه ای و سنگین جناب مسیح عزیز چندبار خوندم تا متوجه بشم ! به هرحال یا دارم اشتباه میکنم یا عطری که خریدم اصل نیست که احتمالش بسیار کمه باید دوباره تست کنم تا ببینم نتیجه چی میشه .باز هم ممنونم از دوستانی که وقت گذاشتن و پاسخ بنده رو دادن .
28 آبان 1400 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : IRRO architect
میشه راهنمایی کنید دیگه چه عطری شبیه بلک افگانو هست

13 اسفند 1402 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : بابک
پس کدوم عطر شبیه بلک افگانو هست راهنمایی میکنید ممنون
13 اسفند 1402 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : بابک

9
رایحه
8
ماندگاری
8
پخش بو
9
طراحی شیشه
دانهیل
صحرای عربی

در این کالکشن هشت برادری
نزدیک ترین کار به عربین دیزرت ، آمبر مراکشی هست
نه اینکه دو عطر در فضای یکسانی باشن اما ، آمبر و زعفرون و عود رو با نوازندگی های متفاوت مشترک میبینیم

وقتی این عطر رو بو کردم یاد فیلم لورنس عربستان افتادم
با اون لباس های صحرایی و کاروان های شتر و بیابان گردها که بازیگری چشم رنگی از غرب اون لباس های محلی رو به تن کرده باشه
شبی در صحرا ، شترها بسته شده ، تاریکی صحرا ، که فضای کمی دودی و تاریک عطر رو بیاد میاره ، و
آتش بزرگی که همه دور اون جمع شدن و گرمای عطر رو شرح میده ، نوشیدنی های گرم و دمنوش های زعفرونی و ادویه ای شیرین ، که یاد آور رز و زعفرون باشه
و مرد رویا پردازی که در گوشه ای برای دل خود عودی روشن کرده و غرق در رویای خودش به صدای سوختن چوب و پچ پچ مبهم همسفران گوش میده
و حالت خاکی که هر ثانیه در صحرا با بینی و حتی زبان خود اون رو خواهی چشید

عود - زعفران - رز - آمبر ، دود و خاک ، تمامی این عطر هستند برای شامه ی من ،

از بوی رز در عطر کمی بدم میاد
با عود هم رابطه خوبی ندارم
اما
اما اینجا عود نه بی جان است و نه اعصاب خورد کن ، و رز همراه با زعفرون ، درونش به خوبی حل شده و خروجی عودی کمی شیرین و دوست داشتنی و گرما بخشی ساختن ،

کیفیتی خوب ، و تنها کاری عودی هست که علاقه به خریدش دارم ،
پرفورمنس کار هم خوب و راضی کننده هست .

باشد که بخریم و در سرمای اصفهان ، ثانیه ای ذهنمان پرواز کند به ۵۰۰ سال قبل تر و کنار آن آتیش و آن کاروان ، با لباس های متفاوتشان و روحمان بایستد کنار آن آتش و آن صحرا گردهای پر رمز و راز .
رسالت عطر همین نیست ؟ سفر در زمان و لذت و لبخند .

روزگار ب کام
22 آبان 1400 پاسخ تشکر
18 تشکر شده توسط : میثم معین خیاط Rezvani
سلام جناب افتخاریان
جسارتا بر خلاف کامنتهای قبلیتون این عطرو خوب ریویو نکردید یعنی انگار اصلا تستش نکردید همش سعی کردین تصورات ذهنیتون از اسم این عطر الگو بگیره حالا چون اسمش عربین دیزرته تا شما بو کردید ذهن شما یاد لورنس عربستان و این داستانا افتاد ؟! یعنی اگه اسمش چیزه دیگه ای بود شما هم یه جور دیگه کامنت میدادی لطفا مثل بقیه نظراتی که میدادین این عطرو هم با تامل بیشتری بررسی کنید تا مثل همیشه بقیه دوستان از اطلاعات شما استفاده کنن نه صرفا یه تصویر سازی بر اساس اسم عطر! چون من با تستی که از این عطر داشتم به نظرم ترکیب نتها از جمله زعفران و ترنج و عود و .... ترکیب بسیار مدرن و زیبایی رو به ما ارائه میده و قرار نیست هیچ سفری به ۵۰۰ سال پیش یا بیشتر داشته باشیم مخصوصا قلب کار که روایح گلی بسیار شامه نواز میشن نام گذاری عطر هم شاید به خاطر تم شرقی و گرمای عطر باشه و حتما نباید مخاطب رو به صحرای عربستان در سالهای دور ببره .
22 آبان 1400 پاسخ تشکر
1 تشکر شده توسط : IRRO
درود جناب ابی عزیز

گفتید هیچ سفری قرار نیست به 500 سال پیش یا بیشتر داشته باشیم
شرمنده ام ، اما من آنسفر را به انجام رساندم و به گذشته های دور رفتم و ممکن شد ، عذر مرا بپذیرید


اول از اینجا شروع میکنم که من خوشم میاد اگر ایرادی داشته باشم ، گرفته بشه ، و بمن کمک میکنه
ولی اینکه کسی جمله ای با جسارتا رو شروع کنه و به من بگه انگار شما اصلا تست نکردید ، و یاد لورنس عربستان افتاد و این داستانها !
اون میشه قضاوت کردن بنده اونم با ادبیات تهاجمی در پوست نازکی از به ظاهر احترام

خدمتتون عرض کنم
8 عطر از کالکشن سیگنچر دانهیل داریم که من این پکیج چهارتایی + امالفی سیتروس رو تست کردم ، و ولنسول لاوندر که در روزهای اینده سمپلش به دستم میرسه و
عکس سمپل ها رو در عطرگرام آپلود کردم شاید سری بعد با تفکر بیشتری با هم صحبت کنیم

دوم
واسه ی من و ب شامه ی من این عطر در خلاصه شد
در عود ، امبر و رز و زعفرون
که باز از نظر من عطرهای عودی ، زعفرونی ، عطرهای اصیل و قدیمی طور هستن ،
از مدرن بودن صحبت کردید
من در همون داستان سرایی که اشاره کردید به غربی چشم رنگی اشاره کردم که جامه ی سنتی پوشیده
و پر واضح بود که منظور عطری مدرن شده هست با پایه های شدیدا سنتی
اگر فیلم لورنس عربستان رو دیده باشید ، افسری انگلیسی ( دانهیل ) استخدام میشه برای سرا سامان دادن قبایل سنتی و بیشتر صحرا نشین و بکر با افراد سنتی
حال اگه شما فیلم را ندیدین یا برداشت منو درک نکردید ، ایرادی به بنده نیست

عود و امبر ، تا جهان جهان بوده قدمت داشتند و کاملا از نت های اصیل و تاکید میکنم قدیمی هستند که بیشتر ، ما رو بیاد عطری شرقی و قدیمی میندازند تا بقول شما مدرن
، مشخص است که عطری ساخته 2019 باید رگه هایی مدرن داشته باشد ، ولی این کتمان چهار ستون شرقی و سنتی عطر نمیشود ، در نت گلی هم ب رز اشاره شده ، مجدد بخوانید برادر عزیزم

راستی عزیزان حرفه ای تر از بنده هم در فرگرنتیکا این عطر رو
در اولویت
امبری ، ادویه ای ، عودی ، دسته بنده کردند ( خلاصه متن من )

در نهایت خوشحال میشم شمایی که در جواب بنده خطها مینویسید و تست داشته اید ، همین زمان را صرف کرده و بررسی خود را در باب این عطر مینوشتید ، بهتر و زودتر از بنده ،

در باب کهن بودن عود و امبر هم با نظامی ختم کنم :

درون خرگه از بوی خجسته ........ بخور عود و عنبر کله بسته

روزگار بکام
22 آبان 1400 پاسخ تشکر
5 تشکر شده توسط : ابوالفضل فردوسی سلطان عطربازهای ایران و توران
عرض ارادت جناب افتخاریان
اولا که تهاجمی در کار نبوده منظور بنده این بود که بر خلاف ریویوهای قبلی جنابعالی احساس کردم برداشت شما از این عطر خیلی تحت تاثیر اسم عطر قرارگرفته
دوم اینکه خود شما و بقیه اساتید توقع کاربران مبتدی مثل بندرو بالا میبرید من خودم همیشه دنبال کننده نظرات جنابعالی هستم واسه همین تفاوتش رو با بقیه نظرات شما متوجه شدم و خواستم که فارغ از اسم عطر، تحلیل حرفه ای تر از این مثل بقیه نظراتتون ارائه بدید شخصا از داستانسرایی و فیلمنامه نویسی در مورد عطرا خوشم نمیاد و نظراتی که اینگونه باشند که دراین سایتم کم نیستند نمیخونم و رد میشم و ایرادی ام نیست چون قرار نیست همه عزیزان باب میل بنده کامنت بنویسن و دلیل اینکه این کامنت رو خوندم اول اینکه کاربرش شما بودی و مثل همیشه انتظار یه تحلیل حرفه ای و کاربردی رو داشتم و بعدش اینکه این عطر از کارای مورد علاقمه.
مطلب بعدی اینکه اگه کامنتی در مورد این کار ندادم واسه این بوده که همیشه در کامنتام این مطلب رو گفتم که در ریویو نویسی در مورد عطرا تبحری ندارم و فقط علاقه زیادی به دنیای عطر دارم و زیاد عطر میخرم و همیشه از تجارب اساتیدی مثل شما استفاده میکنم ولی این دلیل نمیشه که افراد مبتدی مثل من ریویو خوب و حرفه ای رو تشخیص ندیم . در پایان از حضور دوستان با تجربه و با شخصیتی چون شما در سایت خوشحال و‌ممنونم.
23 آبان 1400 پاسخ تشکر
4 تشکر شده توسط : کاوه derrick

Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟