ده پرسش پرتکرار دربارۀ عطر

ده پرسش پرتکرار دربارۀ عطر

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :1. ادوپرفیوم (EdP) یا ادوتویلت (EdT)؟2. به کجای بدنم باید عطر بزنم؟3. آیا مواد مصنوعی بد هستند؟4. چرا نمی‌‌توانم عطرم را حس کنم، اما دیگران می‌‌توانند؟5. آیا عطر روی پوست تغییر می‌‌کند؟6. چرا عطر من خیلی زیاد دوام ندارد؟7. معروف‌ترین مواد تشکیل‌دهنده چیست؟8. فرق عطر زنان و مردان چیست؟9. عطرها چطور ساخته می‌‌شوند؟10. آیا باید هنگام امتحان کردن عطرهای مختلف، قهوه بو کنم؟

 


 

1. ادوپرفیوم (EdP) یا ادوتویلت (EdT)؟

عطر از کنسانتره (یا روغن) ساخته شده است: مخلوط خالص مواد تشکیل‌دهنده (آنچه بو می‌‌دهد) و الکل (حامل آن). EdT عموماً در الکل 10 تا 12 درصد غلظت دارد، یعنی در هر 100 میلی‌لیتر عطر، 10 (یا 12) میلی‌لیتر روغن خالص دارید، در حالی که بقیه الکل است. EdP عموماً 15٪ غلظت دارد و همان منطق صدق می‌‌کند. EdP قاعدتاً نسخۀ قوی‌تری از EdT است، مثلاً چوبی‌تر، کهرباتر و شیرین‌تر، اگرچه امروزه تفاوت چندانی وجود ندارد.


ادو پرفیوم یا ادو تویلت؟
 

2. به کجای بدنم باید عطر بزنم؟

می توانید به هر جایتان عطر بزنید، اما همیشه بهتر است روی نقاط نبضتان (مچ دست و گردن) عطر بزنید. این مناطق عموماً گرم‌تر هستند و لذا به پخش کردن عطر کمک می‌‌کنند تا مردم به احتمال بیشتری بوی خوشتان را حس کنند! اگر می‌‌خواهید عطر به لباستان محکم بچسبد، در این صورت، کمی عطر زدن به همه جا ایرادی ندارد، اما برای ماندگاری به رایحه‌ای قوی نیاز دارد.


پوست
 

3. آیا مواد مصنوعی بد هستند؟

مولکول‌ها ترکیبات مصنوعی هستند که متأسفانه اغلب در ذهن افراد «چیزهای بدی» محسوب می‌‌شوند، اما آیا می‌‌دانستید که بسیاری از این مولکول‌‌ها در طبیعت نیز وجود دارند؟ به این مولکول‌‌ها شبه‌طبیعی گفته می‌‌شود و برخی حتی می‌‌توانند جواز ارگانیک داشته باشند (اوه؟). ترکیبات مصنوعی قسمت اصلی مواد عطرساز را تشکیل می‌‌دهند و اغلب به برجسته شدن ترکیبات طبیعی در ترکیبات اصلی کمک می‌‌کنند. در برخی مواقع، مولکول‌‌ها حتی می‌‌توانند از مواد طبیعی نادرتر و گران‌تر باشند! بنابراین، خلاصه، بد نیستند، بلکه کاملاً برعکس خوب هستند!


تست عطر با بلاتر
 

بیشتر بخوانید : خانواده‌های عطر؛ شما طرفدار کدام یک هستید؟ خانواده‌های عطر؛ شما طرفدار کدام یک هستید؟ساختار عطرها ساختار عطرها

4. چرا نمی‌‌توانم عطرم را حس کنم، اما دیگران می‌‌توانند؟

بینی‌‌های ما با هم متفاوت است؛ این یعنی، برخی در تشخیص بوها بهتر هستند! همچنین، بعد از اینکه چند بار یا مدت کوتاهی عطری را زدید، ممکن است به بوی آن عادت کنیم، اما برای شخص دیگری بوی آن بسیار قوی است. بنابراین مراقب باشید، بعضی اوقات کمتر بیشتر است. نمی‌‌خواهیم به خاطر اینکه ظاهراً خودمان نمی‌‌توانیم بوی عطرمان را حس کنیم، شخصی باشیم که پنج دقیقه قبل از ورودش به اتاق، می‌‌توان بوی عطرش را حس کرد! 
 


تست عطر روی پوست
 

5. آیا عطر روی پوست تغییر می‌‌کند؟

بله! بسته به نوع پوست، همه عطرها اندکی متفاوت خواهند بود. چرا؟ خب، عطرها، درست مانند پوست ما، از مولکول‌‌هایی ساخته شده‌اند، بنابراین به بسیاری از چیزهای مختلف مانند سطح pH، رژیم غذایی، هورمون‌‌ها و گرما واکنش نشان می‌‌دهند. برخی از برندها رایحه‌ای را تبلیغ می‌‌کنند که «برای هر کسی بوی متفاوتی دارد»، اما این مسئله دربارۀ همۀ عطرها صادق است. همۀ اینها صرف نظر از درک شخصی شما از عطر است، به خاطر بیاورید که تک تک بینی‌‌ها متفاوت هستند.


تست عطر روی کاغذ عطر
 

6. چرا عطر من خیلی زیاد دوام ندارد؟

این سؤال شاید یکی از پرتکرارترین سؤالات باشد! کلاً به فرمول و قدرت عطر بستگی دارد. رایحه‌‌ها و ترکیباتی که در این خانواده قرار می‌‌گیرند تعیین می‌‌کنند که یک عطر تا چه مدت دوام خواهد داشت. هر چه رایحه پایۀ بیشتری داشته باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. آنها مولکول‌‌های بزرگ و سنگینی هستند؛ به همین دلیل، به‌راحتی از بین نمی‌‌روند. برخی از ترکیبات پایه نیز دوام بیشتری دارند، اما عموماً، به عطری نیاز دارید که مواد چوبی یا مشکی یا کهربایی بسیاری داشته باشد.
 


چوبی
 

7. معروف‌ترین مواد تشکیل‌دهنده چیست؟

همیشه رایحه‌‌های معروف طبیعی مانند گل رز، ترنج، انگورفرنگی سیاه و گل یاس طرفداران بسیاری دارند. اکنون با توجه به محبوبیت روزافزون عطرهای متمرکزتر، بسیاری از افراد از فوق‌ستاره‌‌های مصنوعی مانند ایزو ای سوپر و آمبروکسان در رایحه‌‌های خود استفاده می‌‌کنند. 
 


تست عطر
 

8. فرق عطر زنان و مردان چیست؟

فرقی ندارند. عطرهای جنسیتی به دهه 1950 و عرضۀ عطرهای بازارهای انبوه، به‌ویژه با هدفگیری روی زنان، بر می‌‌گردند. به خلق اصلی عطر تا به اینجا برگردید و پی خواهید برد که هر عطری برای هر کسی بوده است. همچنین، مؤلفۀ فرهنگی نیز در دیدگاه ما از عطر اثر دارد. در دنیای غرب، مردان معمولاً عطرهای عمیق، گرم و چوبی، و زنان عطرهای نرم، گُلی و شیرین می‌‌زنند. سراغ آنچه بینی‌تان دوست دارد بروید و این همان چیزی است که باید بزنید.
 


تفاوت عطر زنانه و مردان
 

9. عطرها چطور ساخته می‌‌شوند؟

عطر ترکیبی از مواد معطر رقیق‌شده در الکل و گاهی اندکی آب است. عطرساز ابتدا با آزمودن ترکیبات مختلف روغن (طبیعی و مصنوعی) قبل از رقیق کردن آنها در الکل در غلظت‌‌های مختلف و آزمایش کردن نحوۀ زدن آن روی پوست، عطر می‌‌سازد. روغن به صورت فله‌ای تولید می‌‌شود و برای چند هفته ته‌نشین می‌‌شود تا مواد جمع شوند. گام آخر رقیق‌سازی روغن در درصد محاسبه‌شده‌ای از الکل است (که ادوتویلت یا ادوپرفیوم بودن آن تأثیر می‌‌گذارد) و یک بار دیگر به مدت چند هفته باقی می‌‌ماند. سپس، محلول بادقت تصفیه، در بطری ریخته، و آمادۀ شما می‌‌شود!


دانه های قهوه
 

10. آیا باید هنگام امتحان کردن عطرهای مختلف، قهوه بو کنم؟

نه. این روش فقط یک تکنیک بازاریابی است (دوباره) که شما را با این امید که چیزی بخرید بیشتر در فروشگاه نگه دارد. همچنین برای فروش یک عطر، مقداری فضای داستانی و افسانه نیز ایجاد می‌‌کند. اگر می‌‌خواهید عطرهای مختلف بسیاری را یک‌باره امتحان کنید، فقط پوست خودتان را بو کنید، آنگاه، بینی‌تان را مجدداً تنظیم می‌‌شود! به همین سادگی و آسانی. اینجا لافی پیدا نخواهید کرد! فقط حقایق بی‌غل‌و‌غش دربارۀ عطرها. 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین عطر های عودی مردانه معرفی بهترین عطر های عودی مردانه9 روش آسان تشخیص عطر اصل از تقلبی 9 روش آسان تشخیص عطر اصل از تقلبی


نویسنده مطلب : EMMANUELLE از وبسایت experimentalperfumeclub
ترجمه توسط عطرافشان

نظرات کاربران (5 نظر)
سلام.بو کردن پوست خود را برای اولین بار هست که می شنوم، جالب بود! تشکر
05 اسفند 1398 پاسخ تشکر

سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟