Filippo Sorcinelli - Rosa Nigra

اونوم رزا نایگرا

مردانه - زنانه
کد کالا : ATR-36669
نوع عطر : نا معلوم
check icon ضمانت اصالت کالا
مشخصات رایحه
گروه بویایی : گلی چوبی مُشکی
عطار :
طبع : گرم
مشخصات تولید
نام برند : فیلیپو سورچینلی
کشور مبدأ : ایتالیا
سال عرضه : 2015
کد کالا : ATR-36669
check icon ضمانت اصالت کالا
تعداد بن این کالا : 205
بن های فعلی شما : 0
می‌توانید مصرف کنید : 0
قیمت پس از مصرف بن ها
10,300,000 تومان
رای کاربران
  • عاشقشم
    3
  • نمی پسندم
    4
  • - 25 سال
    0
  • + 25 سال
    5
  • + 45 سال
    2
  • روزانه
    2
  • رسمی
    5
تعداد رای های ثبت شده : 32
ترکیبات اعلام شده
توضیحات

عطر رزا نایگرا که ارتباط مستقیمی با عطر خالص اوپوس ۱۱۴۴ دارد، از رایحه‌ سنگ‌های ساختمان‌های گوتیک می‌گوید.
در ترکیب پایه‌اش بخش عمده‌ای از ساختارهای‌هارمونیک عطر اوپوس ۱۱۴۴ را می‌یابید: کشمیر، کهربا، وانیل، مشک، و چوب صندل که حس آسایش را هدیه می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا به عمیق‌تر افکارتان دست یابید. رایحه‌اش گشاینده روح و گرمابخش است. چوب صندل گیاه مذهبی و تشریفاتی قدیمی بسیاری از تمدن‌های مختلف به شمار می‌آید.
روزا نایگرا نوعی‌هارمونی اسرارآمیز واقعی بین شیرینی بالزامیک گل‌ها و قوت درختان میوه‌دار است. در ترکیب اصلی‌اش اندکی از بوی زنبق احساس می‌شود.
در رأس منشور، رایحهٔ درخشان فریزیای رویایی، با عطر معنوی ملایم و رایحه‌های قدرتمند معنوی و جادویی وجود دارد. علاوه بر این، نُت‌های هلو که نماد شرقی جادوانگی است احساس می‌شوند که مورد تقدیس نقاشان، شاعران و موسیقیدانان است. نُت هلو در رأس هرم بویایی از ارزش نمادین بیشتری برخوردارست، زیرا معانی عالی بسیاری دارد. در ژاپن، هلو به عنوان حافظ انسان در برابر نیروهای حیله‌گر مقدس شناخته می‌شود. هلو همچنین نماد نوآوری، تولد دوباره، زیبایی، جوانی و خلوص است. در مصر، برگ هلو نیز نماد آرامش است. در مذهب بودا، هلو یکی از سه میوه مبارک محسوب می‌شود. در مذهب تائو، هلو درخت حیات محسوب می‌شود. هلو و ققنوس نماد ملکه بهشت‌اند. اما در مذهب مسیحیت، هلو میوه رستگاری است و اغلب در نقاشی‌های دختران باکره و کودکان ظاهر می‌شود.
برگ‌های این میوه که به برگچه متصل‌اند نماد ترکیبی سرورآمیز از فضایل قلبی و زبانی‌اند.
ترکیب اصلی عطر رزا نیاگرا نُت‌های افسطنین است که خوراک هنر و هنرمندان است. افسطنین، که پری سبز نیز نامیده می‌شود، تضاد هماهنگی با شیرینی متظاهر در تمام این اجزای تشکیل‌دهنده دارد. رایحهٔ افسطنین به‌شکلی معنوی با رایحه‌های دیگر عطر رزا نایگرا جور شده است.
در ابتدا، رزا نایگرا به‌ظاهر به سادگی قابل تفسیر است، اما پیچیدگی کلی‌اش در باطن آشکار می‌شود.

برند فیلیپو سورچینلی
طبع گرم
سال عرضه 2015
گروه بویایی گلی چوبی مُشکی
کشور مبدأ ایتالیا
مناسب برای آقایان و بانوان
اسانس اولیه بادیان رومی، گیاه درمنه
اسانس میانی فریزیا ، چوب صندل سفید ، هلو
اسانس پایه مشک ، کهربا، وانیل ، کشمران
نمره کاربران
Rosa Nigra-اونوم رزا نایگرا
رایحه
8.7
6 رای
ماندگاری
8.8
6 رای
پخش بو
8.8
6 رای
طراحی شیشه
5.8
6 رای
این عطر برای من یاد آور ...
نظرات کاربران (11 نظر)
راهنمایی مطالعه نظرات :
* نظرات اصلی که بدون خط آبی هستند نظرات مرتبط با محصول می باشند. نظرات پاسخ که با خط آبی هستند ممکن است از بحث در مورد این ادکلن فراتر رفته باشند.
** برای مطالعه نظراتی که صرفا مرتبط با این محصول هستند نظرات اصلی را مطالعه نمایید.
رز،
رز شیرین
رز خوشمزه
و اندکی خنک.

پیچش عمیقی بین نوت ها نمیبینم .این عطر مثل آوای عرفانی و الهام بخشِ "اووم" که در یوگا استفاده میشه از نقطه ی فشرده ای شروع میکنه به پخش شدن .
نمیدونم چقدر میتونم مفهوم پخش شدن رو به خوبی بیان کنم.


اول از همه اسم این کار رو بررسی کنیم
rosa nigra
رز نیگر؟ رز سیاه پوست؟
رزی که اینقدر خوشمزه و شیرینه چرا باید اینگونه عنوان بشه؟
میتونه این اسم گذاری به خاطر وجود نت های رزینی ، چوبی و مشکی باشه؟

نکته ی قابل توجه اینه که فقط سیاه پوستا همدیگه رو نیگا-nigga صدا میکنن و اصلن خوششون نمیاد این لفظ رو از کس دیگه ای بشنون.
خوب! نه فیلیپو سورسینلی سیاه پوسته و نه این رز!

بهتره یه نگاهی داشته باشیم به Opus 1144 که بیانگر معماری بلند پروازانه ی گوتیک هست، rosa nigra در ادامه ی اوپوس 1144 با بیس نوت مشابه اومده و صحبت اون سنگ ها ییه که در معماری گوتیک به کار رفته.

در معماری گوتیک ستون ها نماد حواریون و پیامبرانیست که عقاید مسیحیت رو حفظ میکنن و حضرت عیسی مسیح(ع) نماد سنگ سر طاق است.

ویلهلم وورینگر میگه :" بدیهی ست که سنگ در اینجا از وزن مادی و ماهوی خود رها شده ، و تنها وسیله ای برای بیانی غیر مادی و معنوی ست "

این ابهام زدایی از سنگ و بسط معنوی که به اون داده شده ، سیاهی و تاریکی ظاهری سنگ رو نادیده گرفته و به واسطه ی استوار بودنش و همچنین استوار بودن قدرت محبت ، به اون مفهوم والای معنوی داده ، مفهومی سرشار از محبت و بخشندگی که در عیسی مسیح جلوه کرده.

حالا بهتر میشه اسمشو فهمید ،رز که نماد عشق و کمال مطلقه حاصل ابهام زدایی از سیاه رویی و تاریکی سنگه .

وفکر میکنم لفظ "نیگرا "اینجا فقط و فقط بیانگر اینه:اگر روشنایی ، عشق و محبتی هست به خاطر وجود تاریکی ها،رنج ها و اندوه هاست .لفظی که قراره با وجود خودش نوید بخش تولد روشنایی و محبت "رزا" رو بیان کنه.

حالا برگردیم سر خانه ی اول !

اون مفهوم پخش شدن هم کاملا همسو با اسم این کار هست. بخشندگی،عشق و محبت "رزا" اونقدر زیاده که میشه فدا شدنش رو توی عطر دید. میشه دید چطور از "منیت" خودش فاصله گرفته و سعی داره وسیع و وسیع تر بشه و این زیبایی رو به همه برسونه.
یادمون نره لازمه ی همه ی این زیبایی های معنوی وجود تاریکی هاست.
13 مرداد 1396 پاسخ تشکر
13 تشکر شده توسط : هاشم پور مریم میربیک
بسیار تحلیلتون زیباس مشتاق تست این کار شدم بسیار زیبا

13 مرداد 1396 پاسخ تشکر
2 تشکر شده توسط : هاشم پور همان دیگری
دوست عزیز بدون جبهه و با احترام باید بگم که در ترجمه نام عطر و ربط دادن اون به nigga و بحث سیاه پوستی و این صحبت ها اشتباه کردید. و چون اینجا بخاطر علاقه به عطر و یادگیری بیشتر از هم هستیم، این رو بر اساس تجربه حاصل از 16-17 سال تدریس و 10 سال ترجمه و 7-8 سال مطالعات زبانشناسی از جمله ریشه شناسی کلمات انگلیسی (Etymology) و در کنار اون قدری یادگیری زبانهای اسپانیایی، فرانسه و ایتالیایی بواسطه این مطالعات خدمتتون عرض میکنم.

بله nigra رو در دیکشنری هایی مثل free dictionary یا urban dictionary به معنای مصطلح "کاکا سیاه" کلمه ای توحین آمیز برای اطلاق به یک سیاه پوست معنی کردن که ممکنه حاصل تلفظ degenerated و به هم ریخته ی nigga و negro باشه، و طبیعتا nigga و negro در انگلیسی معاصر کاربردی مشابهش دارند. اما این تنها یک کاربرد معاصر و تا حدی غیر رسمی این کلمه هست. میتونم با اطمینان بگم که فیلیپو سورسینلی ایتالیایی با دانش و تسلط مناسب به هنر، فرهنگ، ادبیات و فلسفه، و علاقه به تاریخ و ادبیات و فرهنگ و هنر گوتیک و همچنین فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ ایتالیا و بخصوص دوران باستانش که میشه امپراطوری رم، نمیاد اسم عطری که خلق کرده رو از انگلیسی معاصر و غیر رسمی بگیره. خب پس nigra از کجا میاد و یعنی چی؟

ریشه nigra در New Latin هست (زبان لاتین جدید) و اصالتا از nigreos در لاتین میاد به معنی سیاه. ممکنه کاربردی در متون جدیدتر لاتین و در نتیجه قدیمی تر ایتالیایی داشته، و سورسینلی از اونجا استفاده کرده.
Rosa Nigra رو در ایتالیایی یا لاتین جدید میشه خیلی ساده و دقیق "رز سیاه" معنی کرد. کاربرد حرف a در انتهای صفت و موصوف یعنی این عبارت مؤنث است. و اتفاقا کاراکتر این عطر هم بیشتر زنونه هست تا مردونه، علیرغم یونیسکس اعلام شدنش. خود سورسیتبی هم خوب متوجه این نکته بوده.

سیاه در سه تا از زبانهای با ریشه لاتین یا نزدیک به لاتین، این کلماته (اونهایی که دو کلمه هستن به ترتیب مذکر و مؤنث):
اسپانیایی : negro و negra
ایتالیایی: nero و nera
فرانسه: noir و noire

و در مورد کاربرد معاصر این دست کلمات در انگلیسی که البته یک مبحث کاملا جداست: خب طبیعتا negro و بعدش nigger و بعد از اون nigga (سیر تغییر کلمه در انگلیسی معاصر) ریشه در اسپانیایی داره به معنی سیاه. کلمه ای که بطور عامیانه برای سیاه پوستان استفاده میکردند. زبان اسپانیایی در قاره امریکا اکثرا زبان اول یا دومه در کشور های مختلف. و خب میدونیم که اکثر این سیاه پوستان برده بودند و از طرف سفید ها مورد توهین و آزار قرار میگرفتند. به همین دلیل هم هست که این کلمه براشون توهین آمیزه اگر یک سفیدپوست بکار ببره. ولی بین خود سیاه پوستان مشکلی نداره.

دوباره برگردیم به عطر: تفسیر شخصی شما در ادامه نوشته و سایر موارد محترمه و من هم از خوندنش چیزی یاد گرفتم. خب البته اگر rosa nigra رو رز سیاه هم در نظر بگیریم مطلب شما رو به هم نمیریزه.

اما در مورد خود عطر. من Lavs و Opus 1144 رو دارم خودم و بسیار دوست میدارمشون. اتفاقا rosa nigra رو همین امروز مجددا گذرا تست کردم. به نظر من علیرغم اشتراک برخی note ها کاراکتر رزا نیگرا با اوپوس 1144 بسیار متفاوته. اوپوس و لاوز بیشتر مردونه هستن در حالی که رزا نیگرا بیشتر زنانه. رزا نیگرا عموما گلی هست و در ادامه کمی چوبی و مشکی میشه. اما اوپوس بیشتر ادویه ایه با محوریت و بر پایه وانیل. اوپوس خیلی کم گلی هست. بیشتر تم شرقی داره و یه جاهایی هم مشکی و یه کمی چوبی چرمی میشه. هر سه عطر های بسیار خوبی هستند و یونیسکس، اما من شخصا ترجیح میدم لاوز و اوپوس رو استفاده کنم و هر از چند گاهی برم رزا نیگرا رو تست بو کنم.

امیدوارم مفید بوده باشه.
پایدار باشید.
28 آذر 1398 پاسخ تشکر
15 تشکر شده توسط : هاشم پور fafa
پاسخ به sea of ash
کلمه توهین هستش نه توحین. چون درباره زبان شناسی و .... صحبت کردید یادآوری کردم. ببخشید .
18 بهمن 1400 پاسخ تشکر
8 تشکر شده توسط : هاشم پور عباس روح‌الامین

Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟