آینده صنعت عطر در متاورس: عطرهای مجازی
در جهان تکنولوژی و بازاریابی که همواره درحال تکامل است، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) بهطرز شگفتانگیزی تخیل ما را درگیر میکنند و ما را به دنیاهای دیجیتال گوناگون میبرند. اما اگر این تجربیات شگفتانگیز به سطح بالاتری برسند چه؟ اگر بتوانیم نهتنها حس بینایی و شنوایی، بلکه حس بویایی را هم درگیر کنیم چه؟ اینجاست که باید گفت به جهان عطر در دنیای مجازی خوش آمدید! جایی که برندسازی عطرها با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تلاقی میکند و قلمروی نوینی از تجربیات حسی و اتفاقات فراموشناشدنی را بهوجود میآورد.
با پیشرفتهای تکنولوژیک در حوزههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، محققان و توسعهدهندگان درحال بررسی این موضوع هستند که چطور باید برندسازی عطرها را در این دنیاهای دیجیتال ادغام کنند. درواقع با هماهنگسازی محرکهای دیداری، شنیداری و بویایی میتوان فضاهای چندحسی جذابی را ایجاد کرد که تجربیات عمیقی را امکانپذیر میسازند، احساسات را برمیانگیزند و پیوندهای مستحکمی را با کاربران برقرار میکنند. پس بیایید بیشتر با امکانات هیجانانگیزی آشنا شویم که آینده عطر در دنیای مجازی را به ما نشان میدهند.
آینده صنعت عطر در متاورس: عطرهای مجازی
۱. تجربیات عمیق و واقعگرایی
تصور کنید که وارد یک دنیای مجازی میشوید که در آن نهتنها میتوانید ببینید و بشنوید، بلکه میتوانید بوهای پراکنده در محیط پیرامونی خودتان را هم استشمام کنید. موضوع جالب واقعیت افزوده و بو دقیقا همینجا مطرح میشود، زیرا تکنولوژیهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میتوانند حس تجربیات عمیق و واقعگرایی چشمگیری را به ما انتقال بدهند. فرقی نمیکند که درحال کاوش در یک جنگل بارانی در مناطق گرمسیری باشید یا درحال قدم زدن در یک شهر شلوغ یا درحال بازدید از یک مکان تاریخی، افزودن عطرها به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میتواند شما را به یک تجربه عمیقتر و واقعیتر نزدیک کند و آن را زندهتر و خاطرهانگیزتر بسازد.
۲. برانگیختن احساسات و خاطرات
عطرها توانایی قدرتمندی در برانگیختن احساسات و بهیادآوردن خاطرات دارند. با پررنگتر شدن حضور عطر در دنیای مجازی از طریق پیشرفتهای گسترده در زمینه واقعیت افزوده و بو، توسعهدهندگان میتوانند از این پیوند عاطفی برای ارتقای سطح داستانسرایی و خلق روایتهای تاثیرگذارتر استفاده کنند و درنتیجه فرایند برندسازی و بازاریابی عطرها را در سالهای آینده به سطح متفاوتی ارتقا بدهند. تصور کنید که یک برند عطرسازی، شما را به یک سفر مجازی میبرد تا بوی کیکهای تازه پختهشده و نسیمهای نمکآلود دریا را احساس کنید و از این طریق خاطرات کودکی شما را عمیقا زنده کند. ترکیب عناصر دیداری، شنیداری و بویایی میتواند لحظات خاطرهانگیز بسیار نابی را برای ما بسازد و طیف وسیعی از احساسات را درون ما برانگیخته کند و درنتیجه ما هم علاقه شدیدی به خریدن آن عطر تازه پیدا میکنیم.
۳. دگرگون کردن خردهفروشی و تجارت الکترونیک
یکی از چالشهای خرید آنلاین، عدم امکان تجربه فیزیکی محصولات است. با اینحال، ساخت عطرها با تمرکز بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پتانسیل خاصی برای دگرگونیهای انقلابی در چشمانداز تجارت الکترونیک دارد. تصور کنید که در یک جهان مجازی حضور دارید و درحال کاوش در یک کالکشن عطر هستید. با یک کلیک ساده نهتنها بستهبندی را میبینید و توضیحات ثبتشده را میخوانید، بلکه خود عطر را هم طوری تجربه میکنید که انگار درست جلوی شما حضور دارد. این فرایند را میتوان فناوری انتقال عطر دیجیتال نامید که براساس تکنولوژی واقعیت افزوده و بو عمل میکند. شبیهسازیهای واقعگرایانهای که استشمام بوی عطرها را در دنیای مجازی امکانپذیر میسازند، میتوانند تجربه خرید عطرها را به تجربهای منحصربهفرد و کامل تبدیل کنند و این امکان را در اختیار مشتریان بگذارند که آگاهانهتر برای خرید عطرها تصمیم بگیرند.
۴. یادگیری و آموزش همهجانبه و کامل
پیشرفت قلمروی متاورس و حس بویایی بهواسطه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فرصت شگفتانگیزی را برای اهداف آموزشی فراهم میکند و شبیهسازیها و تجربیات تعاملی جذابی را امکانپذیر میسازد. با برندسازی و عرضه عطر در دنیای مجازی، فرایندهای آموزشی حتی میتواند از نظر کیفی ارتقا پیدا کند. برای مثال، متخصصان عطرشناسی از راه دور و با کمک جهان متاورس میتوانند جلسات آموزشی باکیفیتی را برای آشنایی با روایح مختلف برگزار کنند و خیلی سریع به سوالات دانشجویان رسیدگی کنند. هرچقدر که قلمروی متاورس و حس بویایی بیشتر پیشرفت کند، تجربه مجازی عطرها هم عمیقتر میشود و درنتیجه تجربیات واقعگرایانهتر و موثرتری را ایجاد خواهد کرد.
۵. بازاریابی و برندسازی براساس تجربیات چندوجهی
برندها دائما بهدنبال راههای نوآورانه برای متمایزسازی خود از رقبا و برقراری ارتباط بهتر با مشتریان خودشان هستند. برندسازی عطر در دنیای مجازی با کمک واقعیت مجازی و همچنین تکنولوژی واقعیت افزوده و بو، راههای جدیدی را برای بازاریابی چندوجهی (با کمک حسهای مختلف) و تجربیات برندسازی بهتر فراهم میکند. درواقع برندها میتوانند دنیاهای مجازی جذاب و عمیقی را برای مخاطبان خودشان بسازند که در آنها مخاطبان نهتنها پیامهای برند را میبینند و میشنوند، بلکه حتی میتوانند امضای خاص و منحصربهفرد عطرهای یک برند را هم احساس کنند. این رویکرد چندوجهی که حسهای مختلف بشری را درگیر میکند، میتواند تاثیرگذاری عمیق و ماندگاری داشته باشد، شناخت مخاطبان از برند سازنده را تقویت کند و ارتباطات عاطفی عمیقتری را با مخاطبان و مشتریان برقرار سازد.
آینده عطر در دنیای مجازی واقعا مرزهای هیجان را جابهجا میکند، زیرا با کمک متاورس و حس بویایی و واقعیت افزوده و بو میتوان مرزهای واقعیت و خیال را جابهجا کرد. با توجه به اینکه توسعهدهندگان، محققان و بازاریابان همچنان درحال جابهجایی مرزهای واقعیت و جهان مجازی هستند، در آینده باید منتظر تجربیات چندوجهی عمیقی باشیم که حسهای ما را عمیقا درگیر خودشان میسازند و تعاملات دیجیتال ما را به سطح متفاوتی ارتقا میدهند. برندسازی و بازاریابی عطرها با کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده قطعا نحوه ارتباط ما با محتوای دیجیتال را دگرگون خواهد کرد و تجربیات معنادار و واقعگرایانه خاصی را رقم خواهد زد.
متاورس: پیشرفتهای شگفتانگیز در دنیای مجازی عطرها
اصطلاح متاورس (Metaverse) بهسرعت از یک ایده خام به قلمرویی ملموس با پتانسیل عظیم تبدیل شده است. اما ما در کجای این انقلاب متاورسی قرار داریم و متاورس چگونه بر قلمروهای تخصصی مختلف، ازجمله عطرسازی، تاثیر میگذارد؟ پس بیایید در میان پیچیدگیهای این دنیای مجازی کاوش کنیم و جنبههای مختلف آن را به زبان سادهتر بررسی کنیم.
مقدمهای کوتاه درباره متاورس

«متاورس» یا «فراجهان» براساس همگرایی و آمیختگی میان واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و اینترنت شکل گرفته و صنعت عطرسازی را در آستانه انقلابی بیسابقه قرار داده است. این فضای مجازی گسترده نهتنها تعاملات کاربران و تجربیات آنلاین را دگرگون میکند، بلکه بستر مناسبی را برای نوآوریهای شگفتانگیز در قلمروی حس بویایی و درنتیجه خلق عطر در دنیای مجازی فراهم میآورد.
نوآوری متاورس در صنعت عطرسازی
با گسترش و پیشرفت متاورس، راه نوینی برای انقلاب در عرصه حس بویایی باز شده است که فصل جدیدی را برای صنعت عطرسازی رقم میزند. گسترش هدستهای مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درواقع ما را به تصور آیندهای دعوت میکند در آن عطرها بهنحو عمیقی به تجربیات مجازی واقعگرایانه گره خوردهاند. این ادغام و گرهخوردگی به ما نوید میدهد که تعامل حسی ما با فضاهای مجازی گسترش خواهد یافت و تجربیات عمیقی را لمس خواهیم کرد که احساسات و خاطرات عمیقی را در وجود ما برانگیخته میسازند و تاثیرات ماندگاری دارند، دقیقا مانند تاثیرگذاری عمیق و ماندگار یک عطر شگفتانگیز و عالی در جهان واقعی و مادی.
برندسازی عطرها در فضای مجازی
در چشمانداز درحال گسترش متاورس، جایی که پلتفرمهای نوین و مجازی اساسا انگارههای سنتی از مالکیت را به چالش کشیدهاند، صنعت عطرسازی در موقعیتی قرار گرفته است که تجربیات حسی را در این قلمروهای مجازی نوظهور بازتعریف کند. میتوان آیندهای را تصور کرد که در آن کاربران وارد یک بوتیک یا فضای فروشگاهی دیجیتال میشوند و به عطری متفاوت و خاص برمیخورند که هماهنگی نابی با عناصر دیداری و شنیداری دارد. همین فضای مجازی واقعگرایانه است که آینده عطر در دنیای مجازی را رقم میزند و مواجههای بینقص و خاطرهانگیز را با تلاشهای برندهای سازنده عطر امکانپذیر میکند.
ارتباطات جمعی نوین در قلمروهای اجتماعی دیجیتال
پلتفرمهای اجتماعی متاورس سریعا درحال تبدیل شدن به قلمروی نوینی برای تجربیات جمعی هستند. اضافه شدن عناصر بویایی به این اجتماعات دیجیتال میتواند شیوه ارتباطگیری بین ما انسانها را متحول کند و روشهای نوینی را برای بیان نظرات درباره عطرها و حتی درک آنها فراهم آورد. این تغییر و تحول در عرصه ارتباطات جمعی بهواسطه متاورس نهتنها سطح تعاملات بین کاربران را ارتقا میدهد، بلکه ارتباطات عمیقتری را ایجاد میکند. به همین دلیل هم درآمیختگی قلمروی متاورس و حس بویایی، اهمیت زیادی برای عطر در دنیای مجازی دارد.
چالشها و فرصتها برای صنعت عطرسازی در متاورس
با گسترش پیشرفتهای ما در عرصههای مختلف تکنولوژی، صنعت عطرسازی هم بیشتر با متاورس ادغام میشود و در معرض چالشها و فرصتهای مختلفی قرار میگیرد که در ادامه به نکاتی درباره آنها اشاره میکنیم.
نوآوری فنی؛ بهبود تجربیات مجازی: با ورود صنعت عطرسازی به متاورس، یک چالش بزرگ از نظر فنی بهوجود میآید. درواقع ابداع فناوریهایی که بتوانند عطرها را بهنحو دقیق در یک محیط مجازی تکثیر و پخش کنند، نیازمند نوآوریهای اساسی است. این امر میتواند شامل ایجاد سختافزاری برای کاربر باشد که واکنشهای بویایی را تحریک میکند و یک تجربه چندحسی را پدید میآورد که از نظر کیفیت با تعاملات جهان واقعی رقابت میکند. بنابراین موفقیت در این زمینه میتواند تجربیات مجازی را متحول کند و آنها را به تجربیاتی اصیل و فراگیر مانند تجربههای واقعی تبدیل سازد.
پیشبینی ترندهای محبوب: در جهان دیجیتال که دائما درحال تغییر و تحول است، صنعت عطرسازی باید در تشخیص ترندهای محبوب درون متاورس و سازگاری با آنها فعال باشد، زیرا این ترندها میتوانند انتظارات و اولویتهای مصرفکننده را تغییر بدهند. درواقع یکی از بزرگترین دستاوردهای متاورس، توانمندسازی برندها برای سفارشیسازی تجربیات محصولات براساس نگرشهای مصرفکننده و نوع خریدهای آنلاین است. برندهای عطرسازی میتوانند دادههای ثبتشده در خریدهای آنلاین را جمعآوری کنند و از آنها برای سفارشیسازی محصولات ، ارتقای کیفی آنها و عرضه پیشنهادات جذاب در فضاهای واقعی و مجازی بهره بگیرند. اگر برندها همیشه یک گام از این ترندها جلوتر باشند، میتوانند اطمینان حاصل کنند که پیشنهادات آنها همیشه در فضاهای واقعی و مجازی مورد توجه مخاطبان قرار میگیرند. این رابطه موفق با ترندهای محبوب نهتنها برندهای سازنده عطر را در جایگاه پیشتاز صنعت عطرسازی قرار میدهد، بلکه تضمین میکند که برندها با محو شدن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی میتوانند خودشان را با شرایط جدید وفق بدهند.
آینده عطر در دنیای مجازی

تحولات متاورس به ما نشان میدهند که باید منتظر سیستمهای اقتصادی پیچیده، واقعگرایی پیشرفته و ادغام صنایع سنتی در متاورس باشیم. این ماجرا برای جهان عطرسازی یعنی باید منتظر چنین اتفاقات و امکاناتی بمانیم: بازارهای مجازی برای فروش عطرها، روشهای نوآورانه برای تجربه عطرها توسط مشتریان و شکلگیری پلتفرمهای جدید برای آموزش عطرسازی و همکاری گسترده با صنعت عطرسازی.
همه شواهد نشان میدهند که عطرها و بوها نقش مهمی در تحول و تکامل متاورس ایفا خواهند کرد و جنبههای غنیتری را به مجموعه تجربیات مجازی اضافه میکنند. صنعت عطرسازی هم باید در خط مقدم نوآوری باقی بماند و از پتانسیل کامل عطرها و روایح برای شکلبخشی به آینده جهان دیجیتال استفاده کند. برای کسانی که در جهان عطرسازی و فراتر از آن هستند، متاورس فقط یک مفهوم نیست، بلکه یک سرزمین عظیم و تازه کشفشده برای هنرهای مرتبط با حس بویایی است.
واقعیت افزوده و بو
واقعیت افزوده و بو از دو طریق میتوانند با همدیگر برای ساختن تجربیات واقعگرایانهتر و عمیقتر ادغام شوند: ۱. افزون محرکهای بویایی به جهان واقعی ۲. نمایشهای بصری هماهنگ با پخش شدن بوها و روایح برای تقویت دریافتهای حسی. این فناوری درواقع کاربردهای بالقوه و مناسبی برای بازاریابی عطرها دارد، زیرا به مخاطبان فرصت میدهد تا محصولاتی مانند عطرها را در فضای مجازی مثل موقعیتهای واقعی تجربه کنند. هرچقدر که هماهنگی میان نمایشهای بصری و عرضه عطرها در واقعیت افزوده قویتر باشد، مخاطبان هم بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
شیوههای کاربرد
عرضه هماهنگ و همزمان: عینکهای واقعیت افزوده یا اپلیکیشنهای پیشرفته موبایلی میتوانند دادههای بصری خاصی را برای شما نمایش بدهند و همزمان با یک دستگاه عرضه مجازی عطر کار کنند.
تجربه واقعی عطرها در فضای مجازی: دستگاههای عرضه عطر مانند ESense یا Olorama میتوانند بوهای خاصی را پخش کنند که با آنچه کاربران از طریق واقعیت افزوده میبینند، همگامسازی شده است.
ادغام حسی: نشانههای بصری و بویایی ترکیبشده میتوانند یک تجربه کاملتر و چندحسیتر را امکانپذیر سازند. برای مثال، یک اپلیکیشن مبتنی بر واقعیت افزوده میتواند تصویر یک گل یاس درحال شکوفا شدن را به شما نمایش بدهد و همزمان بوی آن یاس را هم طوری پخش کند که شما آن را احساس کنید.
بازاریابی عطرها: کسبوکارها میتوانند از ارتباط بین واقعیت افزوده و بو کمک بگیرند و امتحان کردن عطرها قبل از خرید آنها را در فضای مجازی برای مخاطبان امکانپذیر کنند. با این ترفند مخاطبان میتوانند در مورد خرید یک عطر راحتتر تصمیم بگیرند.
تکنولوژیهای کلیدی و مهم
دستگاههای قابلحمل: امروزه وسایل تکنولوژیک پیشرفتهای ساخته شدهاند که بیسیم هستند و به پوست متصل میشوند، درحالی که میتوانند عطرها و روایح را مستقیما به کاربر انتقال بدهند.
پخشکننده عطر: بعضی از سیستمهای پیشرفته در قالب یک دستگاه پخشکننده عطر ساخته میشوند. برای مثال، ESense بهعنوان یک پخشکننده عطر نوین، در فضایی بین شانه و بینی کاربر قرار میگیرد.
ترکیبکنندههای برپایه واقعیت افزوده: دستگاههای پیشرفتهای مانند Olorama از کارتریج حاوی عطر و رایحه و یک روتر برای ارائه طیف وسیعی از عطرها به کاربران استفاده میکنند، درحالی که تجربه نهایی را با واقعیت افزوده ترکیب کردهاند.
متاورس و حس بویایی
متاورس از طریق سختافزارهایی که عطر را پخش میکنند (مانند کارتریجهای خاص و هدستهای تخصصی)، حس بویایی را برای ایجاد تجربیات دیجیتالی فراگیرتر و حسیتر بهکار میگیرد. با توجه به اینکه متاورس از طریق بوها و روایح میتواند تجربیات دیجیتال را با خاطرات و احساسات مختلف ترکیب کند، درنتیجه در زمینه بازاریابی، برندسازی و عرضه عطرها نیز نقش مهمی دارد. کمپانیهای بزرگ هماکنون فعالانه درحال توسعه و تقویت این تکنولوژی «عطر دیجیتال» هستند، اگرچه با چالشهایی برای ساختن دستگاههای واقعگرایانه، مقرونبهصرفه و کاربرپسند مواجه هستند.
بوها چگونه متاورس را ارتقا میدهند؟
افزایش حس واقعگرایانه: افزودن بوها و روایح به تجربیات شنیداری و دیداری میتواند دنیاهای دیجیتال را به سطحی واقعگرایانهتر و کاملتر برساند.
ارتباطگیری با حافظه و احساسات: مواجهه با بوها و روایح مستقیما با سیستم لیمبیک مغز ارتباط دارد و درنتیجه نقشآفرینی عطرها در متاورس میتواند تجربیات حسی را به تجربیاتی خاطرهانگیزتر و از نظر احساسی تاثیرگذارتر تبدیل کند.
داستانسرایی و برندسازی: عطرها میتوانند کاربران را در طی یک تجربه مجازی راهنمایی کنند و درنتیجه بازاریابی عطرها در متاورس میتواند حضور برندهای سازنده را به حضور ملموستری و جدیتری تبدیل کند.
امروزه بعضی از کمپانیهای درحال توسعه سختافزارهایی مانند هدستهای تخصصی واقعیت مجازی هستند که با کارتریجهای مخصوص کار میکنند (مانند ION از کمپانی OVR Technology). این کارتریجهای مخصوص میتوانند عطرهای خاصی را بهصورت دیجیتال و خیلی دقیق در فضا پخش کنند.
آینده عطر در دنیای مجازی چگونه خواهد بود؟
آینده عطر در دنیای مجازی با اتفاقات شگفتانگیز و جذابی گره خورده است که تجربه عطرها را به تجربههای دیجیتال تبدیل میکند، درحالی که نحوه مواجهه انسانها با عطرها، خرید آنها و حتی ساختن عطرها را نیز تغییر میدهد. در سالهای آینده با منتظر خرید عطرها با کمک فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشیم، درحالی که فناوری انتقال عطر دیجیتال هم برای بهاشتراکگذاری عطرها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در ضمن، باید منتظر «عطرهای هوشمند» باشیم که براساس تعامل با جهان واقعی و دادههای کاربران تنظیم میشوند. بنابراین عطر در دنیای مجازی به یک رابط حسی تعاملیتر و دسترسپذیر تبدیل خواهد شد که احساسات، خاطرات و تعامل با برند سازنده را به تجربیات آنلاین متصل میکند.
ندا احمدلو