بررسی ویژگیهای عطرهای نیش و تجاری
یکی از بحثهای پرماجرا و مهم در جهان عطرسازی، بحث درباره عطرهای نیش و تجاری است. بسیاری از افراد میخواهند بدانند که آیا عطرهای نیش بهتر از عطرهای تجاری یا عطرهای دیزاینری هستند یا نه؟ یا اینکه آیا همه افراد باید همیشه عطرهای نیش را انتخاب کنند یا نه؟ واقعیت این است که هر کدام از این عطرها مزیتها و خصوصیات منحصربهفرد خودشان را دارند و نمیتوان یک حکم کلی و فوری درباره آنها صادر کرد. عطرهای تجاری و عطرهای دیزانری توسط برندهای بزرگ و مشهور ساخته میشوند و قرار است که برای اکثریت مردم جهان جذابیت داشته باشند. این عطرها در بیشتر فروشگاهها (در نقاط مختلف جهان) پیدا میشوند، درحالی که عطرهای نیش توسط عطرسازانی با فعالیتهای محدود ساخته میشوند. این عطرسازان اساسا به ساختن عطرهای منحصربهفرد توجه دارند، از مواد اولیه بسیار باکیفیت و حتی کمیاب استفاده میکنند و محصولاتشان را برای مخاطبان گزینشی و محدود تولید میکنند.
بنابراین چگونه باید بین عطرهای تجاری و عطرهای نیش انتخاب کنیم؟ بهترین رویکرد این است که خصوصیات تعیینکننده و کلیدی هر کدام از این عطرها را بررسی کنیم و بعد ببینیم که کدام یک از آنها با بودجه، اولویتها و خواستههای ما همخوانی دارند. در ادامه این مقاله میخواهیم که به موضوع مقایسه عطرهای نیش و تجاری بپردازیم، درحالی که به موضوعات دیگری مانند ویژگیهای عطر نیش، مزایای عطرهای تجاری، تفاوتهای کیفی عطر و انتخاب بین نیش و تجاری هم توجه داریم.
عطر دیزاینری چیست؟
عطرهای دیزاینری معمولا توسط خانههای مُد معروف یا برندهای زیبایی مشهور ساخته میشوند. این عطرها برای جذب گسترده مخاطبان طراحی میشوند و از نمایههای بویایی شناختهشده و محبوب استفاده میکنند تا بازخورد کاملا مثبتی از مخاطبان و مصرفکنندگان بگیرند.
وقتی که درباره مقایسه عطرهای نیش و تجاری صحبت میکنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که عطرهای دیزاینری برای کسب رضایت مخاطبان انبوه در سراسر جهان ساخته میشوند، در مقادیر زیاد و انبوه تولید میشوند و به بازارهای جهانی در کشورهای مختلف راه مییابند. همه ما میتوانیم این عطرها را در فروشگاههای بزرگ، آنلاینشاپها و حتی خردهفروشیها پیدا کنیم. دسترسی انبوه و پشتوانه محکم برندهای تولیدکننده عطرهای دیزاینری باعث میشود که این عطرها با قیمت نسبتا مقرونبهصرفه (از نظر اقتصاد جهانی) عرضه شوند و همیشه هم رضایت مخاطبان و مصرفکنندگان را جلب کنند.
کمپینهای تبلیغاتی عطرهای دیزاینری هم معمولا بر افراد مشهور یا تصاویر نمادین تمرکز دارند، درحالی که این کمپینها اساسا جاذبههای چشمگیری را به تصویر میکشند و میخواهند که حس وفاداری پایداری را در وجود مخاطبان نسبت به برند سازنده ایجاد کنند. عطرهای دیزاینری اساسا تعادل مناسبی را میان هزینه، کیفیت و دسترسپذیری برقرار میکنند و درنتیجه به انتخاب مناسبی برای استفاده روزانه یا مناسبتهای خاص تبدیل میشوند. درنهایت باید بگوییم که اگر بهدنبال یک عطر آشنا و دلپذیر از یک برند شناختهشده هستید، عطرهای دیزاینری میتوانند گزینه مناسبی برای شما باشند.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که بعضی افراد بین عطرهای تجاری و عطرهای دیزاینری هم تفاوت میگذارند. در این مواقع از لفظ «عطر دیزاینری» برای اشاره به عطرهای ساختهشده توسط برندهای مشهور (مانند دیور، شنل و...) استفاده میشود، درحالی که لفظ «عطر تجاری» به عطرهای ساختهشده توسط برندهای کمترشناختهشده، ارزانقیمتتر و دارای تولید بسیار انبوه اشاره دارد. با توجه به این توضیحات، مزایای عطرهای تجاری را هم نباید فراموش کنیم، چراکه بودجه همه افراد در یک سطح نیست و انسانهای مختلف در کشورهای گوناگون (با سطح درآمدی متفاوت) میخواهند که به عطرهای جذاب و متناسب با بودجه خودشان دسترسی پیدا کنند. در نبود عطرهای تجاری و دیزاینری جذابی که با قیمت اقتصادی عرضه میشوند، دسترسی به عطرها همیشه یک آرزوی محال باقی میماند.
عطرهای نیش اساسا به قلمروی تخصصی عطرسازی تعلق دارند و معمولا توسط خانههای عطرسازی مستقل یا برندها و بوتیکهای کوچکتر ساخته میشوند. این کمپانیها بهجای توجه کردن به مُد روز، جریانات غالب و ترندهای محبوب، خلاقیت و تجربههای نوین را در اولویت قرار میدهند، درحالی که اغلب هم استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت یا ترکیبات کمیاب را بسیار مهم میدانند. همین چارچوب باعث شکلگیری نمایههای بویایی ویژهای میشود که غیرمتعارف، غیرتکراری، ناآشنا، چندلایه یا هنری هستند. بنابراین عطرهای نیش برای کسانی ساخته میشوند که بهدنبال محصولات حقیقتا متفاوت و منحصربهفرد میگردند.
با توجه به اینکه عطرهای نیش اساسا تولید انبوه ندارند و ساخت آنها براساس مهارتهای دستی و فردی پیش میرود، تیراژ تولیدشان محدود است و قیمت بالاتری هم دارند. فرایند بازاریابی عطرهای نیش هم نسبت به عطرهای دیزاینری متفاوت است. برندهای نیش بیشازحد درگیر تبلیغات گسترده نیستند و سعی میکنند که خودشان را در اجتماعات عطرشناسان و عطردوستان حرفهای مطرح کنند. یکی از مهمترین ویژگیهای عطر نیش در مقایسه با عطرهای دیزاینری و تجاری همین است.
عطرشناسان و عطردوستان حرفهای هم بهخاطر منحصربهفرد بودن، عمق هنری و انحصاری بودن بهسمت عطرهای نیش کشیده میشوند. عطرهای نیش ــ چه عطرهایی که آمیزه گلی را با عصارههای عجیبوغریب همراه میکنند و چه عطرهایی که آمیزه دودی را با صمغهای کمیاب میسازند ــ فرصت ویژهای را برای ابراز سلیقه فردی فراهم میکنند که در توان عطرهای معمولی و رایج نیست. بنابراین از بین دیگر ویژگیهای عطر نیش میتوان به این نکته اشاره کرد که عطرهای نیش همیشه یک امضای خاص و منحصربهفرد دارند که با روح ماجراجویی و خواست چیزهای نو گره خورده است.
تفاوتهای کلیدی بین عطر نیش و عطر دیزاینری
۱. رایحه منحصربهفرد و شخصیسازیشده
عطرهای نیش بهخاطر رایحه منحصربهفرد و شخصیسازیشده شهرت دارند و به همین دلیل هم تجربه بسیار متفاوت و خاصی را برای مخاطبان امکانپذیر میکنند که با تجربه عطرهای دیزاینری تفاوت دارد. یکی از مزیتهای کلیدی عطرهای نیش دقیقا همین است، اما مقایسه عطرهای نیش و تجاری فقط به همین نکته محدود نمیشود.
برخلاف عطرهای دیزاینری که در تیراژ انبوه تولید میشوند و در نقاط مختلف جهان بهراحتی در دسترس هستند، عطرهای نیش در تعداد محدود تولید میشوند، درحالی که کیفیت مواد اولیه درونشان بسیار بالا است و سازندگان آنها نیز شدیدا به جزئیات توجه دارند.
همین چارچوب باعث میشود که عطرسازان عطرهای نیش از آزمون و خطا با آمیزههای منحصربهفرد و غیرمعمولی نترسند و درنهایت بتوانند عطرهای متفاوتی را بسازند که نوآورانه و متمایز هستند. افزون بر اینها، عطرهای نیش معمولا تجربه شخصیسازیشده را امکانپذیر میکنند، زیرا به مشتریان خود اجازه میدهند که عطر مورد نظرشان را سفارشیسازی کنند. همین روند باعث میشود که مخاطبان عطرهای نیش درنهایت یک عطرامضای منحصربهفرد را بهدست بیاورند که بازتابی از سلیقه، خواستهها و اولویتهای شخصی آنها است. عطرهای نیش همیشه امکانات گسترده و بیپایانی را در اختیار مخاطبان میگذارند و همیشه آمادهاند که عطردوستان و عطرشناسان را شگفتزده کنند.
۲. مواد اولیه بسیار باکیفیت و کمیاب
عطرهای نیش معمولا از مواد اولیه بسیار باکیفیت استفاده میکنند و درنتیجه خریدن آنها یعنی هزینه کردن برای دسترسی به یک کالای لوکس و ارزشمند. برخلاف عطرهای دیزاینری که از ترکیبات مصنوعی هم استفاده میکنند یا اهمیت زیادی به ترکیبات مصنوعی میدهند، عطرهای نیش از مواد اولیه طبیعی، کمیاب و عجیبوغریب کمک میگیرند تا عطرهای بسیار پیچیدهتر و خاصتری بسازند که ماندگاری بسیار بیشتری هم دارند. تفاوتهای کیفی عطر همینجا معنا پیدا میکند.
علاوه بر اینها، فرایند ساخت و تولید عطرهای نیش معمولا با مهارتهای فردی و دستی پیش میرود. روند عصارهگیری از مواد اولیه برای ساخت عطرهای نیش هم خالصترین و معطرترین حالت عصارهها را مواد اولیه طبیعی استخراج میکند. همین توجه به جزئیات و کیفیت است که عطرهای نیش را متمایز میکند و تجربه حسی غنیتر و عمیقتری را برای مخاطب امکانپذیر میسازد. پس اگرچه عطرهای نیش همیشه قیمت بالاتری نسبت به عطرهای دیزاینری دارند، اما هزینه کردن برای دستیابی به عطرهای نیش همیشه به معنای یک تجربه استثنایی و بسیار لوکس است. بنابراین واضح است که تفاوتهای کیفی عطر بین عطرهای نیش و دیزاینری باعث میشود که عطرهای نیش در رده قیمتی بالاتری قرار بگیرند.
۳. کمیاب و انحصاری بودن
عطرهای نیش معمولا انحصاری تولید میشوند و از مواد اولیه کمیاب استفاده میکنند، درحالی که دسترسی به آنها نیز در همهجا ممکن نیست. همین ویژگی است که حس اختصاصی بودن و منحصربهفرد بودن را در عطرهای نیش بهوجود میآورد. برخلاف عطرهای دیزاینری که تولید انبوه دارند و دسترسی به آنها در نقاط مختلف جهان راحت است، عطرهای نیش معمولا در تعداد محدود تولید میشوند یا به کالکشنهای اختصاصی تعلق دارند.
این ویژگیها باعث میشوند که عطرهای نیش همیشه خاص و لوکس به نظر برسند و همیشه هم رایحه منحصربهفرد و متفاوتی را نمایان کنند که کپی کردن از روی آن هیچوقت کار راحتی نیست. افزون بر اینها، عطرهای نیش طرفداران خاص خودشان را دارند؛ یعنی عطرشناسان و عطردوستانی که بهدنبال عطرهای کمیاب و حاوی نتها و آکوردهای بسیار خاص و کمیاب میگردند. پس بعضی از عطرهای نیش فقط یک عطر نیستند، بلکه نوعی اثر هنری هستند که امضای استثنایی و ماندگاری به شخصیت شما میدهند.
۴. بیان هنری و خلاقانه
عطرهای نیش از نظر ساختار بیانی معمولا هنری و خلاقانه هستند و به شیوهای طراحی میشوند که مرزهای عطرسازی سنتی را جابهجا کنند. پس در مقایسه عطرهای نیش و تجاری باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم. برخلاف عطرهای دیزاینری که معمولا از ترندهای روز و خواستههای مشتریان انبوه پیروی میکنند، عطرهای نیش به بیان هنری وفادار هستند و میخواهند که تجربههای نو با ترکیبات نوین و غیرعادی را برای مخاطبان امکانپذیر کنند.
همین آزادی و خلاقیت هنری باعث پدید آمدن عطرهای منحصربهفردی میشود که آوانگارد، جسورانه و متمایز هستند. در ضمن، عطرهای نیش معمولا براساس همکاری با هنرمندان ــ نقاشان، موسیقیدانان، نویسندگان و... ــ ساخته میشوند تا روایتگر یک داستان خاص یا برانگیزنده یک احساس استثنایی باشند. همین خصوصیات هستند که استفاده از یک عطر نیش را به گام گذاشتن به جهان هنری تبدیل میسازند و تجربه واقعا استثنایی و تکرارنشدنیای را برای مخاطبان چنین عطرهایی فراهم میکنند.
۵. سلامتی و ایمنی
یکی از مهمترین مزیتهای عطرهای نیش، این است که این عطرها از نظر درجه سلامتی و ایمنی در رده بسیار بهتری نسبت به همه دیگر انواع عطرها قرار میگیرند. دلیلش هم این است که بیشتر عطرهای دیزاینری از ترکیبات مصنوعی در فرایند ساخت و تولید استفاده میکنند، درحالی که چنین ترکیباتی بههیچوجه در عطرهای نیش جایی ندارند.
عطرهای نیش از ترکیبات کاملا طبیعی ــ مانند روغنهای معطر خالص و عصارههای گیاهی ناب ــ ساخته میشوند و کمتر باعث برانگیختن واکنشهای منفی پوستی میشوند. در ضمن، غلظت الکل استفادهشده در عطرهای نیش اساسا بسیار محدود و شدیدا کنترلشده است و بهخاطر همین هم استفاده از عطرهای نیش همیشه خطر تحریکات پوستی یا برانگیختن واکنشهای آلرژیک را کاهش میدهد. این تمرکز ویژه بر ترکیبات طبیعی و ایمنی ممتاز باعث میشود که عطرهای نیش به گزینههای سالمتر و ایمنتر برای کسانی تبدیل شوند که به ترکیبات اولیه موجود در عطرها اهمیت میدهند و بهدنبال عطرهای طبیعی میگردند. پس میبینیم که ماجرای مقایسه عطرهای نیش و تجاری، جنبههای بسیار مختلفی دارد و حتی به مسائل مرتبط با حفظ سلامتی و ایمنی مصرف هم ربط پیدا میکند.
ندا احمدلو
عطر دیزاینری چیست؟ تفاوت عطر نیش و دیزاینری
عطر نیش چیست؟