رباتهای عطرساز: هوش مصنوعی در خدمت خوشبویی
هوش مصنوعی نهتنها میتواند سرعت فرایندهای تولید عطر را افزایش بدهد، بلکه مرزهای خلاقیت و نوآوری را هم در عرصه عطرسازی جابهجا میکند. البته یکی از اهداف نهایی از بهکارگیری هوش مصنوعی در قلمروی عطرسازی، تسهیل دسترسی کاربران به محصول دلخواه خود بدون کمترین زحمت و دردسر ممکن است. درواقع امروزه بسیاری از نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Philyra، Carto و... میتوانند فرایند تصمیمگیری درمورد خرید عطرها را برای مشتریان راحتتر کنند. هوش مصنوعی حتی میتواند در دسترسی به مواد اولیه نوین و متفاوت در عرصه عطرسازی به تولیدکنندگان کمک کند. گذشته از اینها، هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها نیز ظرفیت نقشآفرینی دارد و با توجه به سرعت پیشرفتهای تکنولوژیک باید منتظر نوآوریهای بیشتر توسط رباتهای طراح عطر باشیم! بنابراین هوش مصنوعی، این فرصت را در اختیار برندهای عطرسازی میگذارد که در رویکرد کلی خودشان تجدیدنظر کنند و محصولات نوین را براساس معیارهای جدید فرمولبندی کنند.
مزیتهای عمده هوش منصوعی در عطرسازی
با توجه به اینکه جهان هرروز بیشتر بهسمت فرایندهای اتوماسیونمحور پیش میرود، نرمافزارهای سرویسمحور دائما درحال گسترش هستند و دسترسی همگانی به اینترنت هم درحال پیشرفت است، زندگی بسیاری از افراد هم در خانهها و محیطهای تجاری درحال تغییر است. به همین دلیل هم هوش مصنوعی و تکنولوژی رباتیک به عرصه عطرسازی وارد شدهاند، درحالی که مزیتهای دوگانهای برای برندهای عطرسازی و مصرفکنندگان عطرها دارند. اتوماسیون صنعت ادکلن میتواند تولید هوشمند را در عرصه عطرسازی مدیریت کند، درحالی که ماشینهای عطرسازی خودکار میتوانند مرزهای عطرسازی را گسترش بدهند و حتی بعضی از فرایندهای عطرسازی را ساده کنند. بهعلاوه، بهکارگیری رباتهای طراح عطر که از هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها استفاده میکنند، میتواند کیفیت محصولات نهایی را ارتقا بدهد، سرعت تولید را بیشتر کند و راندمان تولید را هم به سطح بهتری برساند.
با ابداع ابزارهای کمکی و رباتهای تعاملجو در عرصه عطرسازی میتوان دگرگونیهای چشمگیری را در فعالیتهای لابراتواری و بخشهای تجاری عطرسازی مشاهده کرد. برای مثال، رباتهای طراح عطر میتوانند دستورالعملهای مشخص را خیلی سریع از یک مرکز مدیریت بگیرند و بعد با انسانها در فرایند تولید شروع به همکاری کنند. برندهای تولیدکننده حتی میتوانند مقدارهای تنظیمشده دقیق و دستورالعملهای تضمین کیفیت مشخص را به رباتهای طراح عطر ارائه کنند تا هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها براساس خواستههای برندها به فعالیت بپردازد. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره مزیتهای هوش مصنوعی در عطرسازی اشاره خواهیم کرد.
1. اتوماسیون کامل و دقیق
گسترش دسترسی همگانی به اینترنت میتواند زنجیره گستردهای از دستگاههای متصل به اینترنت را بهوجود بیاورد که در بخشهای مختلف یک برند عطرسازی با یکدیگر در ارتباط هستند. این شبکه زنجیرهای یکپارچه درواقع دسترسی هوش مصنوعی به تکتک فرایندهای تولید را امکانپذیر میکند. امروزه سنجشگرهای دقیق و سنسورهای هوشمند مجموعه وسیعی از دادهها را در کمترین زمان ممکن جمعآوری، تحلیل یا ثبت میکنند. اتوماسیون صنعت ادکلن با همین فرایند شکل میگیرد. هوش مصنوعی از این طریق میتواند جنبههای مختلف در تولید عطرها را بررسی کند، برای یافتن ترکیبات جدید عطرسازی تلاش کند و حتی فرایند بستهبندی عطرها را هم تحت نظر بگیرد.
در اتوماسیون صنعت ادکلن، کنترلگرهای خاصی طراحی شدهاند که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و قابلیت برنامهریزی دارند. این کنترلگرها این امکان را در اختیار برندهای عطرسازی قرار میدهند که فورا به مجموعه یکپارچه و جامع اطلاعات دسترسی داشته باشند و براساس آن تصمیمگیری کنند. هدف از اتوماسیون صنعت ادکلن این است که هوش مصنوعی بتواند جایگزین باکیفیتی برای همه عملکردها در فرایندهای تولید فراهم کند و به مداخله انسانی نیاز نداشته باشد. بنابراین هوش مصنوعی میتواند عملکرد برندها در فرایندهای تولید عطرسازی را بهطرز چشمگیری بهتر کند و امکان عملیاتهای از راه دور را فراهم سازد.
۲. تولید و پشتیبانی ۲۴ ساعته و بیوقفه
انسانها موجودات بیولوژیکی هستند که برای عملکرد مطلوب و باکیفیت به استراحت، سرگرمی و خواب نیاز دارند، اما هر سازمان یا مرکز تولیدی برای فعالیت مطلوب به پشتیبانی بیوقفه و دائمی نیاز دارد. با اینحال، رباتهای طراح عطر و ماشینهای عطرسازی خودکار هیچوقت خسته نمیشوند و این توانایی را دارند که ۲۴ ساعته و کاملا بیوقفه در خط تولید کار کنند. به همین دلیل هم ماشینهای عطرسازی خودکار مستقیما ظرفیتهای تولیدی برندها را گسترش میدهند و درنتیجه میتوانند برآوردهسازی خواستههای مشتریان مختلف در سراسر جهان را راحتتر کنند. ماشینهای عطرسازی خودکار و رباتهای طراح عطر که برپایه هوش مصنوعی عمل میکنند، میتوانند خط مونتاژ، فرایند انتقال آمیزه عطرها به درون بطریها و بستهبندی نهایی محصول را مدیریت کنند. همین روند میتواند مشکل برندهای عطرسازی برای دستیابی به فعالیت ۲۴ ساعته بیوقفه را حل کند.
۳. ایمنی و اعتبار کیفی
همکاری یکپارچه میان هوش مصنوعی و نرمافزارهای سرویسمحور، میزان خطاها را در فرایند عطرسازی کاهش میدهد. این دستاورد بسیار مهمی است، زیرا حادثه یا اشتباه فردی میتواند در هر زمانی و در هر کدام از بخشهای تولیدی رخ بدهد. اما با بهکارگیری رباتهای طراح عطر که برپایه هوش مصنوعی عمل میکنند، این خطاها و اشتباهات تا حد زیادی کمتر میشوند.
دسترسی از راه دور به واحدهای تولیدی هم نقش موثری در کاهش خطاهای انسانی دارد. بهعلاوه، تجهیزات و راهکارهای پیشرفتهتر مبتنی بر هوش مصنوعی مانند استفاده از هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها، اعتبار کیفی عطرها را تضمین میکند و باعث شکلگیری عطرهای موفق و بینقص در سراسر جهان میشود.
۴. افزایش بهرهوری در تولید عطرها
هوش مصنوعی میتواند حجم وسیعی از دادهها را جمعآوری کند و فعالیت تجزیه و تحلیلی پیشرفتهای را در صنعت عطرسازی به انجام برساند که همگی برای برندها مفید هستند. درواقع برندها میتوانند از این دادههای دقیق برای بهدست آوردن نگرشها و بینشهای دقیق درباره خواستههای مشتریان و الگوهای خرید آنان استفاده کنند. بهعلاوه، هوش مصنوعی میتواند از همین دادهها برای پیشبینی ترندهای آینده در جهان عطرسازی استفاده کند و اطلاعات دقیقی را درباره این ترندها به مدیران برندها اطلاع بدهد.
هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها بهمرور زمان میتواند روندهای ساخت آمیزه عطرها را پیشبینی کند و جزئیات بیشتری را درباره فرایندهای تولید پیدا کند. این روند درنهایت فرایند عطرسازی را (از تامین منابع اولیه تا عرضه محصول نهایی) برای برندها سادهتر خواهد کرد. مجموعه این عوامل هستند که باعث میشوند هوش مصنوعی اساسا بهرهوری را در تولید عطرها به سطح بسیار بالاتری ارتقا بدهد.
۵. ارتقای کنترل کیفی
امروزه تعداد بیشتری از برندهای عطرسازی به نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای اقدامات کنترل کیفیت و تحلیلهای پیشبینیمحور مجهز شدهاند. اما آینده عطرسازی رباتیک از این مرزها فراتر خواهد رفت. درواقع در آینده باید منتظر حسگرهای هوشمندی باشیم که میتوانند شرایط عملکردی یک محصول را در بازار ردیابی کنند. در آینده حتی الگوریتمهای یادگیری ماشین (machine learning) میتوانند انواع خرابیها و نقصهای مربوط به عطرها را پیشبینی کنند و حتی اقدامات موثری را برای رفع این خطاها قبل از وقوع آنها انجام بدهند. سنسورهای هوش مصنوعی همچنین میتوانند نقصهای میکروسکوپی را شناسایی کنند، آمیزههای عطرهای موفق را تحلیل کنند و عطرهای نهایی را با جزئیات بررسی کنند. بنابراین آینده عطرسازی رباتیک با افزایش بهرهوری در عرصه عطرسازی و ارتقای معیارهای کنترل کیفی گره خورده است، درحالی که با سرعتبخشی به فرایندهای تولید و تضمین دقت در ساخت محصولات نهایی هم پیوند خواهد داشت.
۶. کاهش هزینههای تولید
بسیاری از تولیدکنندگان عطر تصور میکنند که برای اضافه کردن هوش مصنوعی به فعالیتهای حرفهای خودشان به سرمایههای سنگین نیاز دارند. اما واقعیت نشان میدهد که چنین کاری به سرمایهگذاری سنگین اولیه نیاز ندارد، درحالی که آینده عطرسازی رباتیک به ما نوید میدهد که هوش مصنوعی میتواند هزینههای تولید را در مجموع پایین بیاورد و برندهای عطرسازی را از سرمایهگذاری سنگین بینیاز کند.
این کاهش هزینههای تولید بهواسطه استفاده از ابزارهای تحلیلی دقیق، پیشبینی ترندهای آینده در بازار عطرسازی، فعال نگه داشتن ۲۴ ساعته خط تولید و همچنین کنار گذاشتن مواد اولیه هزینهزا و بدون مخاطب اتفاق میافتد که همگی به هوش مصنوعی وابسته هستند. گذشته از اینها، نباید فراموش کرد که مشتریان و مصرفکنندگان هرروز بیشتر به محصولات شخصیسازیشده و منحصربهفرد علاقه نشان میدهند و انتظار دارند که محصولات بسیار باکیفیتی را در اختیار داشته باشند. دقیقا همینجاست که آینده عطرسازی رباتیک مطرح میشود، زیرا هوش مصنوعی میتواند نقش مهمی در برآوردهسازی این خواستههای مصرفکنندگان داشته باشد و هزینههای تولید عطرها را در مجموع کاهش بدهد.
۷. رباتهای طراح عطر و هنر عطرسازی
از قرن ۱۶ میلادی تا به امروز، فرانسویها یکی از حکمرانان برجسته در جهان عطرسازی بودهاند. حتی گراس (منطقهای در فرانسه) بهعنوان پایتخت عطرسازی جهان شناخته میشود. مهارتهای ویژه و دقیق برای شناسایی نتها و تشخیص ظرافتهای بسیار جزئی باعث شد که عطرسازان برجستهای ظهور کنند و بهمرور زمان به درجه استادی برسند. اما آینده عطرسازی رباتیک به ما نشان میدهد که رباتهای طراح عطر با نقشآفرینی هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها میتواند تغییرات گستردهای را در جهان عطرسازی بهوجود بیاورد و به سلطنت فرمانروایان قبلی پایان بدهد.
عطرهای قدیمی همگی نمادی از مهارتهای هنری و دانش ژرف بودند، اما پیشرفتهای عظیم در عرصه تکنولوژی به ما نوید میدهد که رباتهای طراح عطر بهزودی به استادان نوظهور در عرصه عطرسازی تبدیل خواهند شد و حتی مرزهای صنعت عطرسازی را از نو تعریف خواهند کرد. بنابراین اصلا عجیب نیست که تولیدکنندگان عطر در سراسر جهان بهمرور زمان به استفاده از رباتهای طراح عطر و هوش مصنوعی در ترکیببندی عطرها روی بیاورند.
چرا اتوماسیون در صنعت عطرسازی اهمیت زیادی دارد؟
در صنعت عطرسازی که با سرعت زیادی درحال تغییر است، یعنی در جایی که خواستههای مصرفکنندگان و نوآوریهای گسترده دائما درحال بازشکلبخشی به چشمانداز بازار هستند، اتوماسیون صنعت ادکلن به یکی از عناصر کلیدی برای غلبه کردن به چالشهای این صنعت تبدیل میشود.
فراموش نکنید که عناصر و مواد اولیه کاربردی در صنعت عطرسازی بسیار پرشمار و چندوجهی هستند و هر کدام از آنها (از مواد اولیه و خام تا محصولات نهایی) به فرایندهای نگهداری و ذخیرهسازی بخصوصی نیاز دارند. برای مثال، اسانسهای معطر که در صنعت عطرسازی کاربرد دارند، معمولا باید در شرایط آبوهوایی کنترلشده ویژهای نگهداری شوند، درحالی که بعضی از آنها اساسا به نور یا رطوبت حساس هستند. همینجاست که اتوماسیون صنعت ادکلن سریعا اهمیت خودش را نشان میدهد. اتوماسیون صنعت ادکلن درواقع تضمین میکند که محصولات مختلف قبل از آسیبدیدگی یا انقضای تاریخ ماندگاری به مقصد مورد نظر برسند. علاوه بر این، محافظت از کیفیت ثابت در مواد اولیه و طبیعی نیز به اتوماسیون صنعت ادکلن بستگی دارد.
اتوماسیون صنعت ادکلن به رعایت مقررات قانونی هم کمک میکند. امروزه بسیاری از سازمانهای نظارتی مانند FDA آمریکا (سازمان غذا و دارو) بر فرایندهای ایمنی و برچسبگذاری عطرها نظارت دارند و ردیابی دقیق شمارهسریهای ساخت و تاریخ انقضا را اجباری کردهاند. خوشبختانه اتوماسیون صنعت ادکلن میتواند به همگامسازی برندهای تولیدکننده عطر با همین مقررات قانونی کمک کند. گذشته از اینها، تقاضای مصرفکنندگان هم اغلب فصلی است و تحت تاثیر ترندهای سریعا درحال تغییر هم قرار میگیرد. بنابراین اتوماسیون صنعت ادکلن میتواند نقش مهمی در مدیریت موجودیها برای تنظیم سریع برنامههای تولید و تامین تقاضای مشتریان داشته باشد. اتوماسیون صنعت ادکلن نهتنها بهرهوری عملیاتی را ارتقا میدهد، بلکه این امکان را برای صنعت عطرسازی فراهم میکند که انتظارات گسترده مخاطبانش را برآورده کند.
تعدادی از برجستهترین موفقیتهای هوش مصنوعی در عرصه عطرسازی
۱. کارتو (Carto)

کمپانی مشهور ژیوادان از یک هوش مصنوعی خاص با نام «کارتو» رونمایی کرده است که میتواند ویژگیهای منحصربهفرد عطرهای متعدد را به یک فهرست تحلیلی تبدیل کند و پیشنهادات دقیقی را برای بهینهسازی تولید عطرها فراهم سازد. کارتو درواقع یک رابطه کاربری لمسی دارد که براساس دادههای مختلف و عناصری مانند تحلیل بازار، دادههای موجود از مصرفکنندگان، تاریخچه استفاده از عطرها، تحلیل آمیزه عطرها و... عمل میکند. این هوش مصنوعی نیاز به چندین برنامه تحلیلی مختلف را از بین میبرد و بهتنهایی کار چندین مجموعه را انجام میدهد. کارتو حتی یک ربات نمونهبردار هم دارد که نمونههای عطرهای جدید را آزمایش میکند.
۲. سنترونیکس (Scentronix)

«عطرسازی الگوریتمی سنترونیکس» هم از استراتژی ژیوادان برای تولید عطرها استفاده میکند؛ یعنی از سیستمهای برپایه هوش مصنوعی برای یادگیری جزئیات گسترده درباره استفاده عطرها کمک میگیرد و درنهایت میتواند پیشنهادات شخصیسازیشده دقیقی را به کاربران ارائه بدهد.
۳. سیمرایز (Symrise)

سیمرایز (یک کمپانی عطرسازی آلمانی) با همکاری IBM توانسته است که نرمافزار هوشمندی را با نام Philyra طراحی کند که از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای ساختن عطرهای منحصربهفرد استفاده میکند. این نرمافزار برپایه هوش مصنوعی به یک پایگاه وسیع دادهها دسترسی دارد که شامل اطلاعاتی مانند هزاران فرمولاسیون عطر، مواد اولیه مختلف و منابع تاریخی درباره آمیزههای موفق و مشهور قدیمی و جدید میشود. «فیلیریا» نهتنها عطرهای جدید میسازد، بلکه به برندهای عطرسازی کمک میکند تا الگوهای موفقیتآمیز برای پیشبینی انتظارات کاربران را شناسایی کنند. فیلیریا حتی گروههای هدف بالقوه برای ساخت آمیزههای خاص، جایگزینهای مطلوب برای بعضی از مواد اولیه و واکنشهای مصرفکنندگان نسبت به آمیزه عطرها را شناسایی میکند و در اختیار برندهای عطرسازی قرار میدهد. اخیرا یک کمپانی برزیلی پیشرو در عرصه محصولات زیبایی و آرایشی با نام O Boticario از دو عطر رونمایی کرده است که توسط هوش مصنوعی فیلیریا و برپایه الگوریتمهای یادگیری ماشین ساخته شدهاند.
۴. اکس نیهیلو (Ex Nihilo)

کمپانی اکس نیهیلو هم یکی از کمپانیهای عطرسازی فرانسوی است که با نرمافزارهای سرویسمحور و برپایه هوش مصنوعی میخواهد ایده عطرسازی مدرن را به چالش بکشد. این کمپانی از ربات اسمولوگ (Robot Osmologue) استفاده میکند؛ رباتی که عطرهای ساختهشده در این برند را تغییر میدهد تا عطرهای سفارشی بسازد، درحالی که آمیزه عطرهای مختلف را براساس اولویتها و خواستههای کاربران تغییر میدهد. این ربات پیشرفته میتواند فعالیتهایش را جلوی کاربران و مخاطبان مختلف انجام بدهد.
ندا احمدلو