لیبر و لیبر اینتنس: کدام عطر بهتر است؟

لیبر و لیبر اینتنس: کدام عطر بهتر است؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 8 ماه پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :لیبر و لیبر اینتنساورجینال یا فلنکر؟کدام بهتر است؟

 

لیبر و لیبر اینتنس

ترکیبی که من در «گرلن جیکی» میان وانیل و اسطوخودوس کشف کردم، لذت‌‌بخش بود. نت وانیلی آن با حالتی خشک و ظریف طراحی شده بود، درحالی که نت اسطوخودوس حالتی باطراوت و ملایم داشت. البته علاوه بر وانیل و اسطوخودوس، چیزهای بیشتری هم در این عطر وجود داشتند و پیچیدگی زیبای آن باعث شده بود که با یک عطر شاهکار و جاودانه روبه‌رو باشیم.

دومین برخورد من با یک عطر که از ترکیب وانیل و اسطوخودوس استفاده می‌کند، «کش‌نویر لابوراتوریو الفاتیوو» بود. این عطر درواقع یکی از عطرهای محبوب من است و اگرچه از نظر من در میان 10 عطر برتر قرار نمی‌گیرد، اما قطعا در میان 20 عطر برتر جای دارد. نت اسطوخودوس در «کش‌نویر» به گونه‌ای احساس می‌شود که انگار به‌تازگی چیده شده و برای خشک شدن کنار گذاشته شده است ــ همچنان شیرین، اما نه آن‌قدری که زیر نور خورشید یا وزوز زنبورها کاملا خشک شده باشد. درواقع این نت طراوتِ گیرایی دارد و برای استفاده‌های خاص مثل خوشبو کردن لباس‌ها و دفع شب‌پره‌ها آماده است. نت وانیل هم با آزادی و رهایی خاصی با صمغ‌های معطر آمیخته شده است، تا حدی که به‌سختی می‌توان این نت را از آنها جدا کرد. با این‌حال، همین نت وانیل خاص در کنار نت اسطوخودوس قرار می‌گیرد و این دو نت با کیفیت بسیار خوبی به همدیگر اضافه می‌شوند.

سومین عطری که زیبایی وانیل و اسطوخودوس را به من نشان داد، عطر اورجینال «مون گرلن» بود که جلوه‌های سرزنده وانیل، سویه‌های نیرومند اسطوخودوس و رایحه تافی شیری را با همدیگر آمیخته می‌کند.

البته عطرهای بسیاری وجود دارند که وانیل در آنها با موفقیت به اسطوخودوس اضافه می‌شود، اما من این سه عطری که نام بردم را خیلی سریع به یاد می‌آورم... . با این‌حال می‌خواهم عطر چهارم و پنجم را هم معرفی کنم: «ایو سن لورن لیبر» و «ایو سن لورن لیبر اینتنس».

نت اسطوخودوس به‌کاررفته در این دو عطر بسیار مشابه است ــ خشک مثل دسته‌های اسطوخودوس آماده و خشک‌شده برای خوشبو کردن خانه‌ها یا اضافه شدن به پارچه‌های گلدوزی‌شده که برای تزیین وسایل چوبی خانه کاربرد دارند. اما نت وانیل درون این عطر متفاوت است و باقی سویه‌های این عطرها نیز حالتی متفاوت دارند. البته هم «ایو سن لورن لیبر» و هم «ایو سن لورن لیبر اینتنس» عطرهای خوبی هستند.

شباهت این عطرها فقط در نام، برند سازنده و طراحی بطری‌هایشان نیست. این دو عطر عمیقا به همدیگر ارتباط دارند، درحالی که تفاوت میان آنها نیز انکارناپذیر است. پس هیچ‌وقت «ایو سن لورن لیبر» و «ایو سن لورن لیبر اینتنس» را با همدیگر اشتباه نمی‌گیرید! و به همین دلیل هم اتفاقا ممکن است که هیچ‌وقت نتوانید بگویید که کدام عطر را بیشتر دوست دارید! چون هر دوی این عطرها فوق‌العاده عالی هستند و هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

من مقایسه میان عطر اورجینال «لیبر» و عطر فلنکر آن را با طراحی زیبایی که میان آنها مشترک است، شروع می‌کنم ـــ یک بطری محکم، باکیفیت و خوش‌دست. رنگ آمیزه درون این عطرها با همدیگر متفاوت است. آمیزه‌ روشن‌تر «لیبر» با جلوه‌های روشن‌تر و خشک‌تر طراحی آن همخوانی دارد، درحالی که آمیزه تیره‌تر «لیبر اینتنس» با حالت غلیظ و سرزنده طراحی آن سازگار است.

«لیبر» با بوی دلپذیری از یک باغ مرکباتی شروع می‌شود: برگ‌های سبز، تیره و متراکم، میوه‌های رسیده، و پوست‌ مرکبات خوش‌بو و شیرینی که زیر نور آفتاب گرم شده‌اند. اما قبل از این‌که بگویید که این حتما یک عطر باطراوت به سبک مدیترانه‌ای است، آمیزه عطر با حالتی ابری و آمیخته به بوی فاج خامه‌ای (نوعی شیرینی) وارد یک باغ مرکباتی می‌شود. در این قسمت، حالت‌های باطراوت و سبک و ظریفی نمایان می‌شوند که بوی وانیل دارند. یک بوی کودکان و نوستالژیک.

لایه ابری این عطر متراکم‌تر می‌شود، اگرچه وانیل همچنان حالتی خامه‌ای و ظریف را حفظ می کند. و حالا باران وانیلی و شیرینی شروع می‌شود! اما این باران به باغ ما آسیب نمی‌رساند، بلکه برعکس، این باغ را بیدار می‌کند: میوه‌ها بوی بسیار قوی‌تری پیدا می‌کنند و بوی شیرین بهارنارنج و مرزنجوش تمام باغ را از خود سرشار می‌سازد. و البته همه اینها در کنار بوی اسطوخودوس.

نت اسطوخودوس در عطر «لیبر» حالتی شفاف و خشک دارد. اسطوخودوس درون این عطر انگار زیر آسمان آزاد شکوفا نشده است، بلکه از یک باغ به درون خانه آورده شده است، با احتیاط بسیار و تلاش برای دور نگه داشتن آن از باران... . در این خانه، دسته‌های زیبای اسطوخودوس خشک می‌شوند و سویه‌های باطراوت و نیز آمیخته به بوی فاج خامه‌ای در آنها نیز روی تخته‌های چوبی به‌مرور زمان حالتی ملایم‌تر پیدا می‌کنند. این عطر برای مدتی با تمرکز بر همین دو نت اسطوخودوس و وانیل پیش می‌رود. من بوی آب‌نبات‌های لیمویی را هم در این عطر احساس می‌کنم. اما شیرینی این عطر آن‌قدر دقیق اندازه‌گیری شده است که به‌هیچ‌وجه آزاردهنده نیست، بلکه لذت‌بخش نیز هست. بعد از همه اینها به باغ بازمی‌گردیم تا گیاهان معطر و سویه‌های تلخ و سبز برگرفته از برگ درخت نارنج را احساس کنیم.

وقتی که عطر «لیبر» شروع می‌کند به رسوب کردن و ته‌نشین شدن، بویی سبزتر و شفاف‌تر دارد، تقریبا مانند ادکلن‌هایی که آمیخته به بوی گیاهان تلخ هستند. حالت خامه‌ای برگرفته از خوراکی‌های وانیلی هم جلوه‌ای کم‌رنگ‌تر می‌یابد، مثل خاطره‌ای در پس‌زمینه از شیرینی‌هایی که قبلا خورده‌اید.

من عطر «لیبر» را از همان زمانی که وارد بازار شد، در اختیار دارم و از آن استفاده می‌کنم. پس با قطعیت می‌توانم نتیجه بگیرم که عطر «لیبر» برای آب‌وهوای سرد بسیار بهتر است، زیرا شیرینی آن در سرما حالتی ملایم‌تر پیدا می‌کند و سویه‌های سبز آن نیز با طراوت بهتری احساس می‌شوند. فقط نت اسطوخودوس این عطر است که هرگز تغییر نمی‌کند، اما این ویژگی «لیبر» هم واقعا زیباست و من این ویژگی را دوست دارم! باید اعتراف کنم که پس از چنین تولید و عرضه موفقیت‌آمیزی واقعا انتظار نداشتم که یک فلنکر خوب و باکیفیت هم برای عطر «لیبر» ساخته شود. فلنکرها در این مواقع معمولا شیرین‌تر یا باطراوت‌تر طراحی می‌شوند، یا مثلا با جلوه‌های مرکباتی بیشتر. اگر این اتفاق در مورد عطر «لیبر» هم تکرار می‌شد، فلنکر احتمالی به‌سختی می‌توانست جذابیت خاصی برای مطرح شدن در کنار عطر بی‌نقص «لیبر» داشته باشد، زیرا عطر «لیبر» از نظر من واقعا یکی از بهترین عطرهای سال 2019 بود.

با این‌حال، «لیبر اینتنس» آن‌قدر من را تحت تاثیر قرار داد که حتی بعد از این‌که یک سمپل از آن به دستم رسید و در خانه واقعا فرصت کافی هم برای بوییدن آن داشتم، اما به‌سختی می‌توانستم هیجان خودم را برای خریدن این فلنکر کنترل کنم. «لیبر اینتنس» بویی مثل یاس‌های شب‌بو دارد، یا پلومریا هنگام غروب خورشید و شکوفه پرتقال در اوج زیبایی‌اش در ساعات صبح... و به‌هیچ‌وجه کسی نمی‌تواند من را قانع کند که نت پلومریا در این عطر وجود ندارد!

من بوی تکه‌های پرتقال شکری آمیخته به شکلات، شکوفه‌های پرتقالی آمیخته به عسل و آب‌نبات‌های خانگی را هم در این عطر احساس می‌کنم، اما با نمونه‌های معمولی و همیشگی شبیه به شربت‌های شیرین کاراملی مواجه نیستیم، بلکه با آب‌نبات‌های خاصی مواجه هستیم که من یک‌بار آنها را در پراگ امتحان کردم. آن آب‌نبات‌های خاص با چای غلیظ و نوعی نوشیدنی به نام بچروفکا آمیخته شده بودند و طعمی شبیه به یک لیکور گیاهی و دارچینی داشتند.

ترکیب نت‌های شیرین در «لیبر اینتنس» به نظر من واقعا غیرتکراری و غیرمعمولی هستند. بوی فاج خامه‌ای با بوی پودری و تلخ دانه‌های کاکائو آمیخته شده است و به بوی دانه‌های تونکا اضافه می‌شود. با این‌حال، این اتفاق به‌هیچ‌وجه چیزی از جلوه‌های گورماند و خاص فاج خامه‌ای کم نمی‌کند. پس باغ و شیرینی‌پزی نهفته در «لیبر اینتنس» فقط مثل همسایه‌ها در کنار همدیگر جای نگرفته‌اند، بلکه با همدیگر یکی شده‌اند.

«لیبر اینتنس» تراکم کهربایی بسیار زیبایی دارد و کمی هم سوخته، نمکی‌ـ‌شیرین و با رگه‌های سبُک دودی احساس می‌شود. این سویه‌ها من را به یاد عطر کهربایی محبوبم می‌اندازند: «تام فورد امبر ابسولوت». و نت شگفت‌انگیز اسطوخودوس هم در این عطر بوی اسطوخودوس‌های ناب و باطراوت کشت‌شده در ناحیه پرووانس فرانسه را دارد. در «لیبر اینتنس»، نت اسطوخودوس به‌سادگی فقط با دیگر نت‌ها ترکیب نشده است، بلکه می‌توان گفت که این نت از دیگر نت‌ها جدا می‌شود؛ مثل فضایی در پشت صحنه یک نمایش تئاتر که همیشه ثابت باقی می‌ماند و تغییری در پرفورمنس عطر به‌وجود نمی‌آورد.

اگر هیچ‌گونه بویی از اسطوخودوس در «لیبر اینتنس» وجود نداشت، این عطر حداقل یک‌سوم از جذابیت و اصالت خود را از دست می‌داد. بوی باطراوت و تازه اسطوخودوس، شیرینی این عطر را در تعادل نگه می‌دارد و به شما اجازه می‌دهد که هر نت را مثل آب‌نبات بچشید. نت اسطوخودوس به معنای واقعی کلمه، عطر «لیبر اینتنس» را از بدترین حادثه‌ای که ممکن است برای یک عطر اتفاق بیفتد، نجات می‌دهد: کلیشه‌ای شدن. اما واقعیت این است که نت اسطوخودوس همچنان یکدست باقی می‌ماند، درحالی که گاهی اوقات به‌سختی آن را احساس می‌کنید.

«لیبر اینتنس» تا انتها همچنان شیرین است، بوی فاج شکلاتی و کهربا پس از چند ساعت بسیار قوی‌تر به نظر می‌رسند تا جایی که بالاخره ردی گورماند و سبک را روی پوست باقی می‌گذارند... . اما نت اسطوخودوس چه شد؟ این نت هم کاملا آرام و بی‌هیاهو از آغاز تا انتها در عطر حضور دارد. «لیبر اینتنس» در تابستان با سویه‌های استوایی و گرمسیری نمایان می‌شود و حتی سویه نمکی نهفته در لایه کهربایی آن نیز برجسته‌تر احساس می‌شود، درحالی که بوی شیرینی‌های کاراملی این عطر نیز حالتی ظریف و شبیه به روغن‌های مخصوص برنزه‌سازی پوست به خود می‌گیرد: آمیخته به بوی گل‌ها و وانیل.

اما من «لیبر اینتنس» را بیشتر برای زمستان می‌پسندم، زیرا همزمان حالتی گرم و دنج اما نشاط‌آور پیدا می‌کند، درست مثل جادو ـــ چه چیزی غیر از جادو می‌تواند ظاهر شدن گل‌های گرمسیری را در میان شیرینی‌های کریسمس توجیه کند؟!‌

«لیبر» و «لیبر اینتنس» عطرهایی با ماندگاری زیاد هستند و پخش بوی فوق‌العاده‌ای هم دارند. بعضی‌ها این ویژگی‌ها را دوست دارند و بعضی‌ها هم نه! من در استفاده از هر دوی این عطرها از زیاده‌روی خودداری می‌کنم... البته از افشانه‌های هر دوی این عطرها استفاده می‌کنم، با شادی و لذت بسیار زیاد.

***

اورجینال یا فلنکر؟

انتخاب میان این دو عطر بسیار دشوار است. اگر به ظرافت و اصالت عطرها شدیدا توجه دارید، «لیبر» احتمالا برای شما جالب‌تر خواهد بود، مخصوصا با سویه‌های سبز و نت‌های گیاهی و دارویی خاصی که در یک شیرینی خامه‌ای فرورفته‌اند. اما «لیبر اینتنس» روشن‌تر و شادتر است، ‌درحالی که گرما، حس آرامش، مهربانی و فضای قصه‌های پریان را به شما می‌دهد... «لیبر اینتنس» فقط وعده نمی‌دهد بلکه به این وعده‌ها عمل می‌کند.

کدام بهتر است؟

می‌توان گفت که در تصمیم نهایی، هیچ برنده‌ای بین این دو عطر وجود ندارد! یا بهتر است بگوییم که برندگان ما درواقع آنه فیلیپو و کارلوس بنایم، دو عطرساز برجسته خانه عطرسازی ایو سن لورن هستند، که هر دوی این عطرها را با هنرنمایی شگفت‌انگیزی خلق کرده‌اند.


نویسنده: النا پورکوفوا

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

لینک مطلب:

https://www.fragrantica.com/news/Libre-and-Libre-Intense-which-one-is-better-14479.html

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
مهران
1403/04/28
بوی بولگاری آمیتیست برای خانومایی ک هدف بزرگی رو دنبال میکنن و در مسیر کمالگرایی ظرافت زنانه شان را حفظ کردن امضای خوبی میتونه باشه فکر میکنم تا این ویژگی ها رو ندیده باشید معنای بوی این عطر رو درک نخواهید کرد برای مثال تصویری میتونم بگم بوی یک مدیر خانوم موفق یا یک پژوهشگر مفید برای جامعه یا حتی یک دانشمند مثل مریم میرزاخانی رو میده بهترین جمله برای توصیف این عطر در صفحه اش نوشته شده نمیدونم نویسنده همین سایت نوشته یا ترجمه اس:
بولگاری اومنیا آمیتیست یک ادای احترام به زنانگی است.
بوش فوق العاده اس
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
یک مورد به یادم آمد :
جناب اسعدی از یک عطر نام بردند که از دید ایشان نزدیک بود به آونتوس
لیک تست نکرده ام که ببینم به کدام نوع از انواع آونتوس شبیه است
بپرسید از ایشان
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
جناب کمیل عزیز
سلام خدمت شما
چه گویم !! هر کدام شباهتی دارند و تفاوتی !
آن آونتوس وینتیج دودی ی خنک دیگر چون رویاست حتی برای اکنون ِ خود کرید !!
یک گنج است !
شراب صد ساله ی عطربازان است :)
و اما بین عطور نامبرده این صفحه :
آرماف کلاب در " معدل " بهتر است .
اما نسخ جدید را که چهار شاخه شده است :
ادوتویلت
ادوتویلت تولید ویژه
ادوپرفیوم
پرفیوم
باید از دوستانی که آزموده اند و مطلع اند پرسید
خصوص دوست عزیزمان جناب اسعدی که خبره و پر تجربه است خصوص در عطور اماراتی به کل
ارادت تقدیم شما
کمیل
1403/04/21
پاسخ به کامبیز سخی
جناب سخی درود فراوان؛ بین تست‌هایی که داشتین کدومش شباهت بیشتری به اونتوس سه سال اول تولید داره؟
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟