آینده چه بویی خواهد داشت؟

آینده چه بویی خواهد داشت؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 1 سال پیش
اشتراک گذاری :

چندین سال می‌گذرد از این‌که زندگی روزانه ما، با ظهور رایانه‌های شخصی و همگانی شدن اینترنت، اساسا وارد تغییرات گسترده‌ای شد. بیشتر این تغییرات در دهه 1970 میلادی شروع شدند، اما همگانی شدن و محبوب شدن بلاگ‌ها و صفحات روزنگاری شخصی و آنلاین درواقع جزئی از تغییرات جدیدتر هستند.

بیشتر بخوانید : هوش مصنوعی و یادگیری تشخیص دقیق‌تر بوها! هوش مصنوعی و یادگیری تشخیص دقیق‌تر بوها!

شروع دهه 2000 میلادی، همان لحظه‌ای بود که قلمروی بلاگ‌نویسی به قلمروی حاصلخیزتر و متفاوت‌تری تبدیل شد. تولید محتوای شخصی آنلاین و به‌اشتراک‌گذاری نقطه‌نظرها و تجربیات شخصی درباره موضوعات مختلف، محبوبیت فراگیر و عظیمی پیدا کرد و حتی توانست جای مقالات ژورنالیستی درباره بسیاری از موضوعات را بگیرد (در واقع، تقریباً درباره همه موضوعات). دقیقاً در همین لحظه بود که شخصیت‌های گوناگون ظهور کرند؛ شخصیت‌هایی که درنهایت به مرجع‌هایی درباره موضوعات مختلف تبدیل شدند.

جهان عطر و ادکلن‌ نیز تحت تاثیر این ماجرای هیجان‌انگیز قرار گرفت. بسیاری از کلکسیونرهای عطر، افراد کنجکاو و حتی پژوهشگران شروع کردند به ایجاد یک فضای مستقل برای به‌اشتراک‌گذاری نظرات، سلیقه‌ها و نقطه‌نظرات خودشان درباره عطرها و ادکلن‌ها. عاشقان و دوستداران عطرها و ادکلن‌ها هم وارد این ماجرا شدند و همین اتفاق باعث شد که صنعت عطرسازی و حتی خود عطرسازان هم به آنها توجه کنند.

بیشتر بخوانید : چند کلمه درباره فلنکرها چند کلمه درباره فلنکرها

با این‌حال، تا زمان ظهور پلتفرم‌های ویدئویی، تمامی این محتواها به‌نحوی ناشناس و دورافتاده بودند، مخصوصاً با توجه به این‌که بلاگ‌ها عمدتاً نام‌ها فانتزی داشتند یا این‌که اصلاً نویسندگان آنها از نام‌های مستعار استفاده می‌کردند. البته در موارد استثنایی هم بعضی از سازندگان این بلاگ‌ها تصمیم می‌گرفتند که چند عکس (معمولا بسیار بی‌کیفیت) از خودشان را به نمایش بگذارند.

در سال 2005 بود که همه‌چیز شروع به تغییر کرد، مخصوصاً با ظهور یوتیوب. در همان لحظه خاص بود که بلاگرهای شجاع تصمیم گرفتند که فقط درباره نظرات و تجربیات خودشان ننویسند، بلکه همه‌چیز را در قالب ویدئو ضبط کنند و ویدئوهای مختلف را با تمام جهان به اشتراک بگذارند. برخلاف بلاگ‌های نوشتاری،‌ پلتفرم‌های ویدئویی باعث شدند که بخشی از سبک زندگی بلاگرهای مبتکر و خلاق در معرض دید بینندگان قرار بگیرد و همین اتفاق بود که دقیقاً مشهور شدن و شناخته شدن آنها در میان مردم را به دنبال داشت.

و این بلاگرها، مانند هر فرد خلاق و مبتکری، به اینفلوئنسرهای دیجیتال در زمینه عطر و سبک زندگی تبدیل شدند، درحالی که بعضی از آنها مانند Jeremy Fragrance (و خیلی‌های دیگر) از این فرصت برای ساختن و معرفی کردن عطرهای خودشان استفاده کردند. شاید خیلی‌ها بگویند که تمام این جبنش دیجیتالی، آفرینش عطرها را به فعالیتی سطحی و بی‌اهمیت تبدیل کرده است، زیرا این اینفلوئنسرهای دیجیتالی (اکثریت آنها) اصلاً دانش فنی لازم را برای خلق و ساختن عطرها در اختیار ندارند... با این‌حال، دنبال‌کنندگان و افراد کنجکاو نسبت به این شخصیت‌ها خواهند گفت که فرایند دموکراتیک‌سازی جهان عطرسازی و مشارکت در ابداع و خلق عطرها یعنی همین که می‌بینید!

علاوه بر اینها، اگر فکر می‌کنید که هیچ چیز در جهان عطرسازی تغییر نکرده است، به این نکته توجه کنید که طی 3 تا 4 سال گذشته، ما شاهد عطرهایی بوده‌ایم که 100 درصد با استفاده از ترکیبات مصنوعی ساخته شده‌‌اند و توسط برندهای مشهور مانند پاکو رابان عرضه می‌شوند (اتفاقی که من نسبت به درست بودن آن شک دارم). البته باید اعتراف کنم که بعضی از این عطرها واقعا من را به شیوه بسیار مثبت و قابل قبولی شگفت‌زده کرده‌اند.

حقیقت این است که تکنولوژی به‌طرز عظیم و گسترده‌ای، زندگی‌های روزمره ما را تغییر داده است، درحالی که این تغییرات در بعضی از موارد واقعا مفید هستند و در بعضی موارد هم واقعا زیان‌بار. در سال‌های اخیر چیزهایی دیده‌ایم که 10 سال پیش حتی نمی‌توانستیم تصورش کنیم، نه فقط در مورد اینفلوئنسرهایی که عطرهای مختلفی را براساس سلیقه‌های شخصی یا صرفا براساس خوشایند مخاطبان خودشان می‌سازند (یا درواقع تقریبا برای خوشایند همگان)، بلکه همچنین در مورد هوش مصنوعی که عطرهای مختلف را براساس تحقیقات و پایگاه‌های داده‌های مجازی به‌وجود می‌آورد. وظیفه ما نیست که با بدگمانی به این ماجرا نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که این اتفاق برای عطرسازی زیان‌بار یا بد است، اما درعین‌حال می‌توانیم بیاموزیم که در آینده نزدیک چه کارهایی را با عطرها انجام ندهیم. یا به‌سادگی می‌توانیم از پیش‌داوری‌ها دوری کنیم و خودمان را با بوی عطرهایی که به‌تازگی ساخته شده‌اند و اکنون در هوای سراسر جهان شناور هستند، غافلگیر کنیم.

هروقت که چیزی شبیه به این مسائل مطرح می‌شود، این سوال به ذهن می‌رسد: آینده نزدیک عطرسازی واقعا چه شکلی خواهد بود؟ آیا ما اینفلوئنسرهای دیجیتال را با پشتیبانی از آنها به‌عنوان عطرسازان جدید انتخاب خواهیم کرد؟ یا این‌که هوش مصنوعی دستور خواهد داد که روندهای جدید در عطرسازی چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ و درنهایت این سوال مهم که آینده چه بویی خواهد داشت؟!

بیشتر بخوانید : نمایشگاه نقاشی‌‌های عطردار در موزه مائریتشویس هلند نمایشگاه نقاشی‌‌های عطردار در موزه مائریتشویس هلند

 


نویسنده: ایتالو پریرا

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: fragrantica

لینک مطلب:

https://www.fragrantica.com/news/What-Will-The-Future-Smell-Like-17935.html

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟