انواع عطر و تفاوت پارفوم، ادو پارفوم، ادو تویلت، ادو کلن و او فرش چیست؟

انواع عطر و تفاوت پارفوم، ادو پارفوم، ادو تویلت، ادو کلن و او فرش چیست؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 3 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :انواع عطر ها از نظر غلظتپرفیوم - پارفوم ادو پرفیوم - ادو پارفومادو تویلتادکلن - ادو کلناو فرش

انواع عطر ها از نظر غلظت

جهان عطرها آن‌قدر متنوع و رنگارنگ است که خریدن یک عطر جدید واقعا می‌تواند شما را سردرگم کند و تصمیم‌گیری نهایی را بی‌نهایت برایتان دشوار سازد. عطرها نه‌تنها بسیار بی‌شمار و رنگارنگ هستند، بلکه از نظر غلظت نیز با همدیگر تفاوت دارند. اگر دقت کنید، معمولا در قسمت پایین بطری هر عطر می‌توانید از غلظت آن باخبر شوید. غلظت هر عطر به نیرومندی و دوام آن اشاره دارد. پس هرچه غلظت یک عطر بالاتر باشد، عطر مورد نظر دارای ‌عصاره‌های بیشتر و الکل کمتری است. غلظت انواع عطرها از نظر تخصصی به چندین دسته (پارفوم، ادو پارفوم، ادو تویلت، ادو کلن و او فرش) ‌تقسیم می‌شود که در ادامه با مهم‌ترین نکات درباره آنها آشنا خواهیم شد. 

پرفیوم - پارفوم 

پرفیوم چیست؟

غلظت پارفوم (Parfum) که با عباراتی مانند extrait de parfum یا pure perfume هم روی عطرها دیده می‌شود، بالاترین غلظت عطر را در اختیار شما می‌گذارد. عصاره موجود در این نوع از عطرها بین 15 تا 40 درصد کل عطر را تشکیل می‌دهد، اما معمولا اکثریت عطرهایی که با غلظت پارفوم عرضه می‌شوند، از این نظر بین 20 تا 40 غلظت دارند. در میان انواع عطرها، عطرهای پارفوم از بیشترین ماندگاری برخوردار هستند که مدت‌زمانش معمولا به 6 تا 8 ساعت می‌رسد. البته غلظت بالای این نوع از عطرها باعث می‌شود که عطرهای پرفیوم عمدتا از نظر قیمت در بالاترین رده قرار بگیرند. افراد دارای پوست حساس معمولا با استفاده از عطرهای پارفوم دچار مشکل نمی‌شوند، چون الکل به‌کاررفته در این عطرها کمتر از انواع دیگر است و بنابراین باعث خشکی پوست نمی‌شوند. 

ادو پرفیوم - ادو پارفوم

ادوپرفیوم چیست؟

انواع عطرهای ادو پارفوم (eau de parfum) یا EDP از نظر غلظت در رده دوم هستند. غلظت عصاره‌ها در این عطرها معمولا در بازه بینابینی 15 تا 20 درصد قرار می‌گیرد. عطرهای ادو پارفوم به‌طور میانگین بین 4 تا 5 ساعت ماندگاری دارند و البته قیمت آنها نیز از عطرهای ادو پرفیوم کمتر است. با این‌که میزان الکل به‌کاررفته در عطرهای ادو پارفوم نسبت به عطرهای پارفوم بیشتر است، اما این نوع از عطرها نیز نسبت به انواع بعدی واقعا گزینه بهتری برای پوست‌های حساس هستند. عطرهای ادو پارفوم از رایج‌ترین و پُرمصرف‌ترین عطرهای جهان محسوب می‌شوند و گزینه خوبی هم برای استفاده روزانه به‌شمار می‌روند. 

ادو تویلت

ادوتویلت چیست؟

عطرهایی که با غلظت ادو تویلت (Eau de toilette) یا EDT عرضه می‌شوند، از نظر غلظت عصاره‌ای در بازه بینابینی 4 تا 15 درصد قرار می‌گیرند و بین 1 تا 3 ساعت ماندگاری دارند. انواع عطرهای ادو تویلت نسبت به عطرهای ادو پارفوم ارزان‌تر هستند و همچنان در میان محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع عطرها در سراسر جهان محسوب می‌شوند. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که از عطرهای ادو تویلت برای ساعات روز و از عطرهای ادو پارفوم برای ساعات شب استفاده کنند. عبارت «ادو تویلت» هم از زبان فرانسوی و از اصطلاح faire sa toilette می‌آید که معنای آماده شدن را می‌رساند. 

ادکلن - ادو کلن

ادکلن چیست؟

عطرهای ادو کلن (Eau de cologne) یا EDC نسبت به انواع قبلی دارای غلظت پایین‌تری هستند. درواقع غلظت عصاره‌ای این عطرها بین 2 تا 5 درصد است و میزان بیشتری از الکل در آنها یافت می‌شود. عطرهای ادکلن از انواع عطر قبلی ارزان‌تر هستند، اما نهایتا تا 2 ساعت دوام می‌آورند. نکته دیگر این است که عطرهای ادو کلن معمولا بطری‌های بزرگ‌تری دارند و برای هر بار استفاده باید افشانه‌های بیشتری از آنها را به‌کار بگیرید. عبارت ادو کلن به دستورالعمل‌هایی سنتی در عطرسازی ارجاع دارد که در آن نت‌های گیاهی و مرکباتی با مقدار کمی از نت‌های پایه آمیخته می‌شوند. 

او فرش

اوفرش چیست؟

عطرهای او فرش شبیه به عطرهای ادو کلن هستند و معمولا حداکثر تا 2 ساعت ماندگاری دارند. این نوع عطرها از نظر غلظت در رده پایین‌تری نسبت به عطرهای ادو کلن دسته‌بندی می‌شوند و از نظر غلظت عصاره‌ای در بازه بینابینی 1 تا 3 درصد قرار می‌گیرند. نکته دیگر این‌که عطرهای او فرش به‌رغم غلظت پایینشان، حاوی مقادیر زیادی از الکل نیستند. درواقع بیشتر از آب به‌جای الکل برای تکمیل کردن عطرهای او فرش استفاده می‌شود. 
در کنار انواع عطر اصلی نام‌برده، محصولاتی هم هستند که در گروه میست (mist)، افترشیو (aftershave) و... قرار می‌گیرند. تا اینجا متوجه شدیم که عطرهای غلیظ‌تر و ناب‌تر طبیعتا گران‌قیمت‌تر هستند و اگر واقعا می‌خواهید عطر دلخواهتان را بخرید، قبل از هر گونه اقدامی حتما باید غلظت مورد نظرتان را انتخاب کنید. افزون بر اینها، نت‌های خاصی هم هستند که نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در رایحه نهایی دارند و در مرحله انتخاب عطر حتما باید به آنها نیز توجه داشته باشید. درست است که خریدن عطر با این‌همه تنوع و وسعت در جهان عطرها کار ساده‌ای نخواهد بود، اما آگاهی داشتن درباره نوع عطرها قطعا چنین کاری را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. 


ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Perfume.com

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟