کووید-۱۹ و از دست دادن بویایی

کووید-۱۹ و از دست دادن بویایی

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :کرونا و حس بویاییاز دست دادن حس بویاییتوصیه های لازم

کرونا و حس بویایی

با وجود انتشار شایعات بسیاری پیرامون ویروس کرونا؛ مورد مذکور برای گروهی که به شدت درگیر حس بویایی‌ خود هستند، اهمیت دارد.

متخصصان مطرح گوش، حلق و بینی، نابویایی را، نشانه‌ی نهفته ناقلان فاقد علائم ویروس کووید-۱۹ دانسته‌اند.

پیش از این، به ما گفته شده بود در پی علائمی مانند تب شدید و سرفه خشک و مداوم باشیم؛ و در صورت مشاهده این علائم در قرنطینه خانگی بمانیم. با این حال، دانشمندان احتمال می‌دهند شیوع گسترده ویروس، تا حدودی ناشی از بی اطلاعی افراد ناقل و ظاهرا سالمی است که با بیرون رفتن، ناخواسته دیگران را نیز مبتلا می‌کنند.

از دست دادن حس بویایی

انجمن گوش، حلق و بینی بریتانیا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این علائم، در بین تعدادی از بیماران، در غیاب سایر علائم دیده شده است.

پروفسور کلر هاپکینز، رئيس انجمن بینی‌شناسی بریتانیا، و پروفسور نیرمال کومار، رئیس انجمن گوش، حلق و بینی بریتانیا، در بیانیه‌ای آنلاین و مشترک اظهار کردند متوجه افزایش چشمگیر و ناگهانی در موارد جداشده دارای عدم بویایی در بریتانیا، آمریکا، فرانسه و شمال ایتالیا شده‌اند.

این‌دو افزودند این بیماران می‌توانند برخی از ناقلانی باشند که متاسفانه علائم نیازمند تست و قرنطینه شخصی را ندارند و باعث تسریع شیوع گسترده کووید-۱۹ شده اند.

تاثیر بویایی بر روی دوستداران عطر

ما دوستداران عطر به واسطه صرف زمان زیادی روی عطر و رایحه و اشتراک آن با دیگران، معمولا بیش از اکثریت مردم با بینی و حس بویایی‌ خود درگیر هستیم. از این‌رو نبود حس بویایی را بلافاصله حس نموده و مهم‌تر این‌که سریعا دست به‌کار می‌شویم.

توصیه های لازم

در صورت مشاهده هر نشانه‌ای از کووید 19 اقدامات زیر را انجام دهید:

اگرچه دستورالعمل‌های فعلی دولت‌ مشخصا نیاز به قرنطینه در این مورد را شامل نمی‌شود؛ توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر نشانه‌ای هر چند خفیف، اقدامات لازم را به‌عمل آورید.

اگر به تازگی حس بویایی خود را از دست داده اید:

دولت بریتانیا تعطیلی کامل را در بریتانیا اعمال کرده است - اقدامی که مقامات فرانسه هفته ی گذشته آغاز کردند. اکنون‌که متخصصان احتمال ارتباط نابویایی با کووید-۱۹ را حتی در غیاب تب و سرفه مطرح کرده‌اند؛ توصیه می‌کنیم در صورت زندگی با سایر افراد، احتیاط کرده و تا حد امکان قرنطینه خانگی را جدی بگیرید.

یعنی در صورت امکان از سرویس بهداشتی و آشپزخانه شخصی استفاده کنید. در صورت عدم وجود چندین سرویس یا آشپزخانه، برای جلوگیری از گسترش عفونت، اقداماتی از قبیل استفاده از حوله و دستمال های شخصی و ضدعفونی صحیح محل زندگی مشترک مفید است.
طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد کسانی‌که بویایی خود را به‌دلیل کووید-۱۹ از دست داده بودند، پس از حدود یک ماه کاملا بویایی خود را بازیافته‌اند؛ هر چند هنوز در اول راه هستیم و نمی‌توان با قاطعیت در این‌باره سخن گفت. حس پنجم ( Fifth Sense)، موسسه خیریه‌ای برای بیماران دارای اختلال بویایی و چشایی در بریتانیا، مقاله‌ای مفید بر روی وب‌سایت خود در این‌باره منتشر کرده است.

خیریه‌ی تازه تاسیس AbScent منبعی دیگر برای افرادی است که بویایی خود را در اثر یک ویروس، دارو یا از بدو تولد از دست داده‌اند. روی وب‌سایت این موسسه توصیه‌های بسیاری خواهید یافت.
اگرچه این مطالب واقعا ترس‌آور است و البته همه در دوران نگران‌کننده‌ای هستیم؛ اما خبرهای خوبی از چین می‌رسد، از آن‌هایی که در دوره نقاهت به سر می‌برند و آن‌هایی که به تدریج زندگی عادی (ولو جدید) خود را آغاز می‌کنند. این نتیجه فقط با کنار یکدیگر بودن و پیروی از دستورالعمل‌ها و قرنطینه خانگی میسر شده‌است.

علی‌رغم دشواری بسیار می‌توانیم این موضوع را پشت سر گذاشته، و با دیدی تازه اهمیت کنار هم بودن و حمایت از یکدیگر را درک، و قدردان آزادی و سلامتی خود باشیم. خواه ملاقات یک دوست برای فنجانی قهوه یا بازدید از یک نمایشگاه هنر یا حتی توقفی کوتاه برای بوییدن گل‌های رز باشد. هنگامی که بار دیگر بتوانیم آزادانه این لحظات را سپری کنیم باید آنها را عزیز بشماریم.
و حتما این چنین خواهیم‌کرد.

دوستان خوشبوی عزیز، در سلامت باشید .

بیشتر بخوانید : کازاموراتی ایتالیکا کازاموراتی ایتالیکا


نوشته: سوزی نایتینگل ترجمه توسط عطرافشان

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟