چگونه عطر را درک می‌کنیم؟

چگونه عطر را درک می‌کنیم؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 1 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :عطر چیست؟درک عطرتعریف بخش آگاه و ناخودآگاه عطر

 

عطر چیست؟

عطر ترکیبی از مواد معطر است که ما آن را به صورت ترکیبی واحد می‌بینیم. جدای از این واقعیت که عطر باید هویت زیبایی شناختی خاصی را تحقق بخشد ، یک عطر باید خواسته‌های فنی خاصی را برآورده کند، مانند: ماندگاری، قابلیت شناسایی و انتشار.

عطر با روش‌های مختلفی از جمله شیمیایی ، هنری، اجتماعی یا از طریق فرهنگ قابل درک است، اما در این متن، از دیدگاه روانشناختی و به روشی بسیار خاص-استعاری- به آن خواهیم پرداخت.

عطر را می‌توان درست مثل یک شخص، به صورت جداگانه از طریق اجزای آن یا به طور کلی با تمام قسمت‌ها دید. اما در عین حال، عطر چیزی بیشتر از مجموع اجزاء خود می‌باشد. و این همان چیزی است که به عطر، هویت می‌بخشد و آن را خاص می‌کند- زیرا اگرچه همه اجزاء را می‌شناسیم، نمی‌توانیم تصور کنیم که در واقع چه بویی خواهد داد. درست مانند مردم، ما می‌توانیم تمام خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی آنها را بشناسیم، اما دانستن اینکه چگونه آنها را درک می‌کنیم و واکنش آنها پس از برخورد با ما چگونه خواهد‌بود، چیزی کاملا متفاوت است.

درک عطر

وقتی عطری را بو می‌کنیم، تمایل به درک آن چیزی که عطرساز از ما می‌خواهد را داریم. می‌تواند یک ترکیب با بوی خاص و بدون نت‌های تکی قوی(لینن وایت از کمپانی استی لودر و شنل شماره 5)، یا اجزائی با نت‌های گلدار، گورمند(حاوی نت‌های غذایی)، تند (گرلن بلک پرفکتو، جزمین اِت سیگارت از اتات لیبره د اورنج)، یا ترکیبات تک‌گل و یا ترکیبی با یک نت غالب باشد (جیونچی پی، هلیوتروپ از کمپانی رمینیسنس). اگرچه، حقیقت کاملاً متفاوت است. به منظور درک روشی که ما عطر را تجربه می‌کنیم، مثالی از ذهن آگاه و ناخودآگاه زیگموند فروید که در روانکاوی خود استفاده می‌کرد، کمک کننده خواهد بود.

مثالی از زیگموند فروید

فروید، ذهن، زندگی روانی و شخصیت را همانند کوه یخی شناور روی آب در نظرگرفت، که تنها بخش کوچکی از آن روی سطح آب (میزان هوشیاری) قرار دارد، در حالی‌که بزرگترین قسمت آن در زیر آب می‌باشد. قسمت روی آب بخش آگاه شخصیت ما و قسمت زیر آب بخش ناخودآگاه شخصیت می‌باشد. ما با قسمت آگاه خود درک می‌کنیم، در حالی‌که قسمت ناخودآگاه زیر سطح آگاه قرار دارد و رسیدن به آن با روش‌های خاص، حتی اگر غیر ممکن نباشد، دشوار خواهد بود.

تعریف بخش آگاه و ناخودآگاه عطر

یک عطر، درست مثل یک شخص، از بخش آگاه و ناخودآگاه تشکیل شده‌است.

بخش آگاه، قسمت روی آب، بخشی است که میتوانیم آن را احساس کنیم، خواه صحبت از رایحه‌های عطر، آکوردها یا ترکیب کلی باشد.

بخش ناخودآگاه، قسمتی که نمی‌توانیم ببینیم، که در زیر آب پایین‌تر از آگاهی قرار دارد، همه این مواد شیمیایی هستند که عطر را تشکیل داده و فقط برای سازندگان عطرها شناخته شده می‌باشند.

قطعاتی که فرمول عطر را تشکیل می‌دهند. می‌توانیم این موضوع را به بهترین شکل از طریق مثال نت رایحه انجیر که اغلب در عطرها استفاده می‌شود درک کنیم. همه ما می‌دانیم که انجیر چه بویی می‌دهد، اما نمی‌توانیم مثل لیمو از میوه آن، رایحه را استخراج کنیم. بنابراین، تمام سازندگان عطر از ترکیب موادی مانند گاما اکتالاکتون ، ایزو ای سوپر، استمون و هدیون استفاده می‌کنند تا به آن عطر و بوی قابل تشخیص انجیر اضافه کنند.

وقتی عطری با رایحه غالب انجیر مانند دیپتیک فیلوسیکوس را بو میکنیم، فقط قسمت آگاه، بخش بالای آب، که رایحه انجیر است را درک می‌کنیم. درحالی که تمام آن موادی که قبلا به آنها اشاره کردیم زیر آن نهفته است. آنها کوه یخی بزرگ و گسترده‌ای را زیر قسمت آگاه تشکیل می‌دهند.

همانطورکه در علم روانکاوی برای رسیدن به عناصر ناخودآگاه از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌شود، عطرسازان نیز از روش‌هایی استفاده می‌کنند که باعث آگاه شدن قسمت‌های ناخودآگاه عطر می‌شود

- از طریق تجزیه و تحلیل شیمیایی، کروماتوگرافی گازی و طیف‌سنج جرمی یا از طریق اعمال ادراک بویایی (یا با استفاده از تکنیک‌هایی که در فصل‌های آینده روانشناسی عطر ارائه خواهند شد).

بنابراین، دفعه بعدی که عطری را بو می‌کنید، فراموش نکنید، آنچه که بو می‌کنید تنها بخش کوچکی از عطر است. امیدوارم این کار به شما اعتماد و تحسین جدیدی نسبت به مهارت سازندگان عطر بدهد، زیرا به منظور رسیدن به این دانش(عطرسازی)، باید عطری درست کنید که نه تنها اصیل، بلکه با همه مصادیق شیمیایی و هنری و کیفی سازگار باشد، که نیازمد سال‌ها یادگیری و آزمایش است.

همچنین فراموش نکنید، آنچه که شما درک می‌کنید فقط بخش کوچکی از شما و آن چیزی است که تشکیل دهنده شخصیت شماست. امیدوارم با درک این نکته، بیشتر از قبل، قدردان خود، دیگران و سازنده، هرکس ممکن(خدا ، طبیعت یا چیز دیگری) باشید. پیچیدگی عطر، دقیقاً مانند روان آدمی وسیع است و تا مدت‌ها موضوع تقکر و الهام خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ساختار عطرها ساختار عطرها

 

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
مقاله ی ارزشمند دیگری از سرکار خانم احمدلو
زنده باد
روایح اینتنس ، اوپیوم و رافائل ژکساف ( فقط نسخه ی جیبی تولید شده ) را پسندیدم هرچند همگی را تهیه کردم چون علاقمند به تعقیب برندهای ایرانی ام .
به امید موفقیت همه ی برندهای ایرانی
و همه گیری ی عطر بین ایرانیان پرفرهنگ
Nas
1400/06/07
سلام. وقت بخیر.
مینیاتوری ها هم بچ کد جعبه دارند.
آیا روو خود شیشه هم باید این بچ کده باشه؟
این قضیه واسه سمپل ها به چه صورته؟
پاسخ مدیر : سلام عرض ادب و احترام
تا جایی که اطلاع داریم و دیده شده ،سمپل و مینیاتوری ها نیز بچکد دارند
ali
1400/05/27
ممنون مقاله بسیار آموزنده ای بود.
متاسفانه امروزه در سطح کشور اسانس فروش های مترویی ،چندلیتری مایع بی رنگ هم کناردستشون گذاشتن و به اسم فیکساتیو میفروشند و جالبش اینجاست یه جوری نسخه میپیچند که هرکی ندونه فکر میکنه عطارهای سرشناس دنیای عطر شاگرد این اساتید بودن😁 ،به مشتری میگن بیا مثلا بیست گرم اونتوس بخر تا بهت پنجاه میل فیکساتیو جایزه بدم و ببر ترکیب کن که دیگه میشه ادوپرفیوم اونتوس و با اورجینال مو نمیزنه و خوده کرید هم همینکارو میکنه ، حقیقتا خیلیام که تازه به عطربازی علاقه مند شدن کنجکاو شده و اسانس و اون مایعی که به اسم فیکساتبو عرضه میشه را میخرن، عزیزانی در جریان باشید اسانس هایی که در سطح کشور عرضه میشه رقیق نشده و یا با درصد کمی روغن بی بو به جهت سود بیشتر ترکیب شده اند و این مدل اسانس حتی اگه فرض کنیم از منبع مطمعنی تهیه شده بازم به این شکل بسیار بسیار بسیار خطرناک بخصوص برای سیستم تنفسی و بویایی بسیار مضره ، در ثانی اون مایع بی رنگ و بی بو که به اسم فیکساتیو میفروشن( به احتمال زیاد اب دی یونایزدِ)حتی اگه فیکساتیو باشه اینطور نیست که بگیم اسانس را باهاش رقیق کنیم و میشه ادوپرفیوم یا تویلت، پروسه ترکیب اتانول، اب دی یونایزد و استابلایز یاهمون فیکساتیوهای تثبیت کننده و... لازم داره که هرکدام درصد مشخصی در ترکیب دارند.
دوستانه پیشنهاد میگنم اصلا وابدا سمت اسانس های گرمی نرید.
خوب است که گرانترین عطر دنیا در آسیا و توسط اصغر آقا تولید شده !
این خبر جدای از ارزش عطر ارزشمند است !
آنها خوب میدانند که مسابقه ای بر سر تملک آن در خواهد گرفت بین متمولین جهان که میخواهند سرتیتر و چشمگیرترین باشند .
شاید و حتما مقصد و منزل این عطر ، همان آسیا باشد :)
مسابقه ی ثروت که صاحبان اش میگذارند و لخت مادرزاد میروند چها که نمیکند !
بهترین عطر ، عطر ساخته ی خداست که بدون شک هر نفر یک شیشه به ما عطردوستان در آن جهان داده خواهد شد !
انشاله همه دریافت میکنیم :)
Gevik
1400/05/10
۵ رایحه مورد علاقه بنده بترتیب:
جوبیلیشن
جورنی ‌
اپوس ۷
اپیک
برکن