چگونه عطر را درک می‌کنیم؟

چگونه عطر را درک می‌کنیم؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :عطر چیست؟درک عطرتعریف بخش آگاه و ناخودآگاه عطر

 

عطر چیست؟

عطر ترکیبی از مواد معطر است که ما آن را به صورت ترکیبی واحد می‌بینیم. جدای از این واقعیت که عطر باید هویت زیبایی شناختی خاصی را تحقق بخشد ، یک عطر باید خواسته‌های فنی خاصی را برآورده کند، مانند: ماندگاری، قابلیت شناسایی و انتشار.

عطر با روش‌های مختلفی از جمله شیمیایی ، هنری، اجتماعی یا از طریق فرهنگ قابل درک است، اما در این متن، از دیدگاه روانشناختی و به روشی بسیار خاص-استعاری- به آن خواهیم پرداخت.

عطر را می‌توان درست مثل یک شخص، به صورت جداگانه از طریق اجزای آن یا به طور کلی با تمام قسمت‌ها دید. اما در عین حال، عطر چیزی بیشتر از مجموع اجزاء خود می‌باشد. و این همان چیزی است که به عطر، هویت می‌بخشد و آن را خاص می‌کند- زیرا اگرچه همه اجزاء را می‌شناسیم، نمی‌توانیم تصور کنیم که در واقع چه بویی خواهد داد. درست مانند مردم، ما می‌توانیم تمام خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی آنها را بشناسیم، اما دانستن اینکه چگونه آنها را درک می‌کنیم و واکنش آنها پس از برخورد با ما چگونه خواهد‌بود، چیزی کاملا متفاوت است.

درک عطر

وقتی عطری را بو می‌کنیم، تمایل به درک آن چیزی که عطرساز از ما می‌خواهد را داریم. می‌تواند یک ترکیب با بوی خاص و بدون نت‌های تکی قوی(لینن وایت از کمپانی استی لودر و شنل شماره 5)، یا اجزائی با نت‌های گلدار، گورمند(حاوی نت‌های غذایی)، تند (گرلن بلک پرفکتو، جزمین اِت سیگارت از اتات لیبره د اورنج)، یا ترکیبات تک‌گل و یا ترکیبی با یک نت غالب باشد (جیونچی پی، هلیوتروپ از کمپانی رمینیسنس). اگرچه، حقیقت کاملاً متفاوت است. به منظور درک روشی که ما عطر را تجربه می‌کنیم، مثالی از ذهن آگاه و ناخودآگاه زیگموند فروید که در روانکاوی خود استفاده می‌کرد، کمک کننده خواهد بود.

مثالی از زیگموند فروید

فروید، ذهن، زندگی روانی و شخصیت را همانند کوه یخی شناور روی آب در نظرگرفت، که تنها بخش کوچکی از آن روی سطح آب (میزان هوشیاری) قرار دارد، در حالی‌که بزرگترین قسمت آن در زیر آب می‌باشد. قسمت روی آب بخش آگاه شخصیت ما و قسمت زیر آب بخش ناخودآگاه شخصیت می‌باشد. ما با قسمت آگاه خود درک می‌کنیم، در حالی‌که قسمت ناخودآگاه زیر سطح آگاه قرار دارد و رسیدن به آن با روش‌های خاص، حتی اگر غیر ممکن نباشد، دشوار خواهد بود.

تعریف بخش آگاه و ناخودآگاه عطر

یک عطر، درست مثل یک شخص، از بخش آگاه و ناخودآگاه تشکیل شده‌است.

بخش آگاه، قسمت روی آب، بخشی است که میتوانیم آن را احساس کنیم، خواه صحبت از رایحه‌های عطر، آکوردها یا ترکیب کلی باشد.

بخش ناخودآگاه، قسمتی که نمی‌توانیم ببینیم، که در زیر آب پایین‌تر از آگاهی قرار دارد، همه این مواد شیمیایی هستند که عطر را تشکیل داده و فقط برای سازندگان عطرها شناخته شده می‌باشند.

قطعاتی که فرمول عطر را تشکیل می‌دهند. می‌توانیم این موضوع را به بهترین شکل از طریق مثال نت رایحه انجیر که اغلب در عطرها استفاده می‌شود درک کنیم. همه ما می‌دانیم که انجیر چه بویی می‌دهد، اما نمی‌توانیم مثل لیمو از میوه آن، رایحه را استخراج کنیم. بنابراین، تمام سازندگان عطر از ترکیب موادی مانند گاما اکتالاکتون ، ایزو ای سوپر، استمون و هدیون استفاده می‌کنند تا به آن عطر و بوی قابل تشخیص انجیر اضافه کنند.

وقتی عطری با رایحه غالب انجیر مانند دیپتیک فیلوسیکوس را بو میکنیم، فقط قسمت آگاه، بخش بالای آب، که رایحه انجیر است را درک می‌کنیم. درحالی که تمام آن موادی که قبلا به آنها اشاره کردیم زیر آن نهفته است. آنها کوه یخی بزرگ و گسترده‌ای را زیر قسمت آگاه تشکیل می‌دهند.

همانطورکه در علم روانکاوی برای رسیدن به عناصر ناخودآگاه از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌شود، عطرسازان نیز از روش‌هایی استفاده می‌کنند که باعث آگاه شدن قسمت‌های ناخودآگاه عطر می‌شود

- از طریق تجزیه و تحلیل شیمیایی، کروماتوگرافی گازی و طیف‌سنج جرمی یا از طریق اعمال ادراک بویایی (یا با استفاده از تکنیک‌هایی که در فصل‌های آینده روانشناسی عطر ارائه خواهند شد).

بنابراین، دفعه بعدی که عطری را بو می‌کنید، فراموش نکنید، آنچه که بو می‌کنید تنها بخش کوچکی از عطر است. امیدوارم این کار به شما اعتماد و تحسین جدیدی نسبت به مهارت سازندگان عطر بدهد، زیرا به منظور رسیدن به این دانش(عطرسازی)، باید عطری درست کنید که نه تنها اصیل، بلکه با همه مصادیق شیمیایی و هنری و کیفی سازگار باشد، که نیازمد سال‌ها یادگیری و آزمایش است.

همچنین فراموش نکنید، آنچه که شما درک می‌کنید فقط بخش کوچکی از شما و آن چیزی است که تشکیل دهنده شخصیت شماست. امیدوارم با درک این نکته، بیشتر از قبل، قدردان خود، دیگران و سازنده، هرکس ممکن(خدا ، طبیعت یا چیز دیگری) باشید. پیچیدگی عطر، دقیقاً مانند روان آدمی وسیع است و تا مدت‌ها موضوع تقکر و الهام خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ساختار عطرها ساختار عطرها

 

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
مهران
1403/04/28
بوی بولگاری آمیتیست برای خانومایی ک هدف بزرگی رو دنبال میکنن و در مسیر کمالگرایی ظرافت زنانه شان را حفظ کردن امضای خوبی میتونه باشه فکر میکنم تا این ویژگی ها رو ندیده باشید معنای بوی این عطر رو درک نخواهید کرد برای مثال تصویری میتونم بگم بوی یک مدیر خانوم موفق یا یک پژوهشگر مفید برای جامعه یا حتی یک دانشمند مثل مریم میرزاخانی رو میده بهترین جمله برای توصیف این عطر در صفحه اش نوشته شده نمیدونم نویسنده همین سایت نوشته یا ترجمه اس:
بولگاری اومنیا آمیتیست یک ادای احترام به زنانگی است.
بوش فوق العاده اس
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
یک مورد به یادم آمد :
جناب اسعدی از یک عطر نام بردند که از دید ایشان نزدیک بود به آونتوس
لیک تست نکرده ام که ببینم به کدام نوع از انواع آونتوس شبیه است
بپرسید از ایشان
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
جناب کمیل عزیز
سلام خدمت شما
چه گویم !! هر کدام شباهتی دارند و تفاوتی !
آن آونتوس وینتیج دودی ی خنک دیگر چون رویاست حتی برای اکنون ِ خود کرید !!
یک گنج است !
شراب صد ساله ی عطربازان است :)
و اما بین عطور نامبرده این صفحه :
آرماف کلاب در " معدل " بهتر است .
اما نسخ جدید را که چهار شاخه شده است :
ادوتویلت
ادوتویلت تولید ویژه
ادوپرفیوم
پرفیوم
باید از دوستانی که آزموده اند و مطلع اند پرسید
خصوص دوست عزیزمان جناب اسعدی که خبره و پر تجربه است خصوص در عطور اماراتی به کل
ارادت تقدیم شما
کمیل
1403/04/21
پاسخ به کامبیز سخی
جناب سخی درود فراوان؛ بین تست‌هایی که داشتین کدومش شباهت بیشتری به اونتوس سه سال اول تولید داره؟
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟