آیا بطری‌های تستر قوی‌تر و ماندگارتر هستند؟

آیا بطری‌های تستر قوی‌تر و ماندگارتر هستند؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 سال پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :تستر عطر چیست؟تستر گران با هزینه ای ارزانتربطری تستماندن طولانی مدت در معرض نورتغییر فرمولاسیون عطر

صنعت عطرسازی آن‌قدر آکنده از داستان‌ها و افسانه‌ها شده که دشوار است داخل فروشگاهی قدم بزنیم و تعداد زیادی اطلاعات از پیش هضم شده روی خریدهایمان تأثیر نگذارند.

خرید عطر از فروشگاه

تستر عطر چیست؟

یکی از متداول‌ترین سؤال‌هایی که از ما پرسیده می‌شود و به بحث‌های زیادی در فضای مجازی و واقعی دامن زده است بحث مربوط به بطری‌های تستر عطر است. می‌دانید که چطور وقتی در فروشگاه هستیم بطری‌هایی عطری به ما تقدیم می‌شود و مسئولان فروش آن را به ساعد شما یا کاغذ مخصوص اسپری می‌کنند یا نوارهای کاغذی ویفر-مانند ضخیمی که گاهی لوگوی برند موردنظر نیز روی آن حک شده به ما می دهند؟

آن بطری‌ها، بطری تست نام دارند. آن‌ها توسط خود شرکت سازنده ارائه می‌شوند و درست شبیه محصول اصلی هستند تا سمپل کردن عطر را برای مشتری تسهیل کنند. مشتریان می‌توانند عطری را امتحان کنند، تحت تأثیر آن قرار بگیرند و همان موقع، مخصوصاً اگر بطری شکیل باشد، به خریدن آن فکر کنند یا اینکه می‌توانند کمی تأخیر کنند و با چندین بار قدم زدن به سمت پیشخوانی که بطری‌های زیبای تست با ذوق چیده شده‌اند آزمایش را طولانی‌تر کند.

بیشتر بخوانید : تفاوت تستر با خود عطر در چیست ؟ آنچه باید بدانیم تفاوت تستر با خود عطر در چیست ؟ آنچه باید بدانیم

کاغذ تست عطر

تستر گران با هزینه ای ارزانتر

روزبه‌روز تعداد بطری‌های تستر در فروشگاه‌های آنلاین بیشتر می‌شوند و آن‌ها به گزینه‌ای مناسب‌تر برای خریداران اینترنتی جهت دستیابی به چیزی گران با هزینه‌ای ارزان‌تر تبدیل می‌شوند. آیا این شایعه حقیقت دارد که سازندگان، عطر این بطری‌ها را عمداً قوی‌تر و ماندگارتر می‌سازند تا مشتریانی را که برای اولین بار آن‌ها را امتحان می‌کنند فریب دهند؟ بگذارید بررسی کنیم. 

بطری تست

نخست بگذارید در مورد تعریف یک بطری تست صحبت کنیم. 

مشخصات بطری تستر عطر

بطری تست یک بطری عطر معمولی است که هدفش سمپل کردن سریع یک عطر خاص در محل فروشگاه است. درنتیجه این بطری ها مشابه محصول اصلی هستند اما اغلب‌ اوقات فاقد درب هستند و وقتی به‌صورت آنلاین فروخته می‌شوند فاقد بسته‌بندی اصلی هستند و تنها یک جعبه‌ی مقوایی ساده‌ی سفید یا قهوه‌ای دارند؛ زیرا ور رفتن با سرپوش بطری در زمان تست عطر در فروشگاه توجیهی ندارد.

فرد باید به رضامندی آنی برداشتن یکی از بطری‌ها و اسپری کردن فوری آن را دسترسی داشته باشد نه اینکه بخواهد ثانیه‌های ارزشمند را برای ور رفتن با سرپوش بطری هدر بدهند که ممکن است منجر به رفتن مشتری به فروشگاه شرکت بعدی شود. وقتی از خانه خرید می‌کنید معمولاً اگر صرف‌نظر کردن از مرحله ی معرفی و ارائه ی محصول به معنی دریافت یک تخفیف رضایت‌بخش باشد برایتان قابل‌قبول خواهد بود.

برخی اوقات اگر مسئول فروش سمپل عطر نداشته باشند تا برای به خانه بردن به شما دهند همان‌جا از بطری تست یک شیشه‌ی کوچک را برای شما پر می‌کنند(دکانت). جهت اطلاع علاقه‌مندان، این کار بیشتر در فروشگاه شرکت سفورا انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : نکاتی جهت خرید سمپل عطر نکاتی جهت خرید سمپل عطر

این خبر خوبی نیز هست: عصاره‌ای که به خانه می‌برید در هر زمان می‌تواند با یک سمپل یا بطری‌های عطر معمولی مقایسه شود. درنتیجه اگر عطر آزمایشی عمداً قوی‌تر یا ماندگارتر درست شده باشد این دروغ به‌سادگی قابل بر ملا شدن است.

برخی از بطری‌های تست از یک منبع غیرمستقیم می‌آیند. اگرچه شرکت‌ها بطری‌های تست خود را به فروشگاه‌هایی که محصولات آن‌ها را می‌فروشند ارسال می‌کنند اما برخی فروشگاهی‌های همواره تخفیف که حجم فروش بالایی دارند ممکن است یک بطری پس داده شده توسط مشتری را بردارند، سرپوش آن را بردارند و آن را به یک قیمت با صرفه به عنوان بطری تست در فروشگاه آنلانشان بفروشند؛ یعنی به نوعی: محصول عادی که دیگر توانایی فروخته شدن به عنوان محصول نو را ندارد زیرا فاقد بسته‌بندی سلفونی است و قبلاً اسپری شده است.

این دومین استدلال درباره این مطلب است که چرا نمی‌توان به‌سادگی تصور کرد که چطور چیزی که به عنوان عطر تست فروخته می‌شود الزاماً قوی‌تر از نمونه‌های مهر و موم شده آن باشد.

با این حال شایعه همچنان پابرجا است و مرا به فکر وا می‌دارد: آیا من اشتباه می‌کنم؟ چطور می‌شود وقتی من در فروشگاه هستم حجم و پرتاب عطر مرا بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد اما حالا که در خانه هستم بطری تست به نظر ضعیف‌تر می‌رسد؟

آیا دلایل معتبری برای این وجود دارد؟ نه اشتباه نکنید، اشکال از بینی شما نیست.

فروشگاه عطر

ماندن طولانی مدت در معرض نور

هر کس که در فروشگاه‌های مراکز خرید بزرگ چرخ می‌زند متوجه یک مشخصه‌ی بسیار ویژه شده است: چراغ‌های بشدت پرنور. این فروشگاه‌ها طوری نورپردازی شده‌اند که به محصولات رنگ و لعابی ببخشند، خطوط مجلل، لاک صیقلی، انعکاس شیشه و شفافیت عصاره را برجسته‌تر کنند. متأسفانه وقتی عطرها برای مدت زیادی زیر نور فروشگاه باقی می‌مانند دچار تغییر می‌شوند. هرگونه تشعشع (نور هم یک نوع تشعشع است) پتانسیلی برای انجام تغییر در رایحه‌ی مایع دارد.

درنتیجه عطرهای تست برای ماه‌ها روی پیشخوان در معرض این نورهای روشن قرار دارند. برای چیزهایی که در بطری‌های شفاف قرار دارند و برای مدت طولانی توسط افراد امتحان نمی‌شوند این زمان می‌تواند به سال‌ها برسد.

یک‌بار تجربه کردم که عطر بایسر ول از شرکت کارتیر بویی شبیه به تربانتین می‌داد. بطری کاملاً اصل بود. آن موقع داشتم در یک فروشگاه بزرگ گشت می‌زدم اما این عطر فاسد شده بود.

غیرقابل‌تحمل بود. یک‌بار دیگر به بطری تست عطر روما از شرکت بیاگوتی برخورد کردم. رایحه تغییر نکرده بود و به نظر می‌رسید تا ابد باقی می‌ماند. چه اتفاقی افتاده بود؟ مشخصاً زمانی که عطر زیر نور مانده بود نور باعث شده بود که حساس‌ترین مولکول‌های آن دچار زوال شوند در نتیجه عصاره‌ی باقیمانده در بطری در واقع قوی‌تر شده بود زیرا اکنون نت‌های پایه‌ای آن حجم بیشتری از فرمول کلی آن را در بر می‌گرفتند! این چیزی است که برای عطرهای کلاسیک نیز رخ می‌دهد؛ ضمناً دلیل اینکه خیلی افراد این‌جور عطرها را به فرمول‌های مدرن سازی شده ترجیح می‌دهند یا ادعا می‌کنند بین دسته‌های مختلف یک نوع رایحه اختلاف عظیمی وجود دارد همین است.

مشخصاً عطرهای جدیدتر لطیف‌تر هستند زیرا مولکول‌های حساسشان دست‌نخورده‌ است اما نمونه‌های کهنه‌تر مثل مشروبی هستند که چندین روز در یک ظرف شیشه‌ای کوچک مانده باشد؛ پس از تبخیر شدن الکل محتوای شکر مایع برجسته‌تر می‌شود.

به داستان اصلی برمی‌گردم. خصوصیات رایحه‌ی روما به خاطر شرقی بودن تحت تأثیر قرار نگرفته بود و هنوز کاملاً قابل‌استعمال بود؛ اما اگر یک عطر سبک و لطیف گل‌دار یا یک کلن مرکبات بود به‌کلی خراب می‌شد.

دلیل دیگری که فرد ممکن است به اشتباه بیفتد و تصور کند که بین بطری تست و محصول مهر و موم شده مغایرت وجود دارد این است که ممکن است بطری تست هنوز محتوی فرمولاسیون اصلی از تولیدات قبلی باشد اما فروشگاه انبارها و قفسه‌هایش را با محصولی با فرمولاسیون جدید تجدید کرده باشد.

سرعت فروش

بطری‌های تست به سرعت موجودی قابل فروش تجدید نمی‌شوند. مشخصاً هر چه عطر محبوب‌تر باشد بیشتر مورد آزمایش قرار می‌گیرد و بطری تست سریع‌تر خالی و مجدداً پر می‌شود؛ اما محبوبیت کمتر بعضی عطرها بدین معناست که فرمولاسیون آن‌ها به دفعات دچار تغییر شده درحالی‌که بطری‌های تست روی پیشخوان به سری ساخت ناشناخته‌ای تعلق دارند. چنین اختلافی برای رایحه‌هایی که فرمول جدیدتر آن‌ها دچار تغییر رو به پایینی از نظر قدرت و ماندگاری می‌شود بسیار آشکار است و منجر به موارد زیادی از پس دادن کالای خریداری شده و شکایات متعدد می‌شود. چه کسی می‌تواند آن‌ها را سرزنش کند؟

عطر درون بطری هم تغییر می‌کند

یک مطلب دیگر هم وجود دارد: عطر درون بطری هم تغییر می‌کند. افرادی که با تأنی از عطرهایشان استفاده می‌کنند اغلب با تغییر خفیفی مواجه می‌شوند. وقتی تا نیمه‌ی بطری عطر را مصرف کرده‌اید ممکن است این اتفاق در حال رخ دادن باشد.

این پدیده «رسیدن» نامیده می‌شود؛ اما برای اینجا در این حد می‌گویم که این پدیده بدین معناست که وقتی بطری خود را تمام می‌کنید و به فروشگاه بازمی‌گردید در مقایسه با بطری‌های جدید تفاوتی احساس خواهید نمود حتی اگر تغییری در سری تولید رخ نداده باشد.

این تنها به علاقه‌ی شما به چیزی که استشمام می‌کنید برمی‌گردد. اگر از تغییر رضایت داشتید هیچ شکایتی نیست. اگر به چیزی که عصاره‌ی رسیده شده به آن تبدیل شده علاقه‌مند باشید که چه بهتر.

تصمیم‌گیری از روی حافظه

تصمیم‌گیری از روی حافظه نیز توصیه نمی‌شود. دانشمندان طی آزمایش‌های مفصل به کرات اثبات کرده اند که مغز ما گلچینی از چیزهایی که نگه می‌داریم و چیزهایی رها می‌کنیم دارد و همچنین یک مکانیسم مقابله برای جلا دادن به گذشته در مقایسه با زمان فعلی وجود دارد که خاطرات گذشته را زرق‌وبرق می‌بخشد و بهترین‌هایشان را نگه می‌دارد. همواره در حین امتحان کردن عطرها خوب است که احساس‌هایتان را در نوعی آرشیو ذخیره کنید.

روانشناسی تست

علاوه‌ بر اين‌ اثر روانشناسی خود تست هم وجود دارد. وقتی در حال سمپل کردن عطر در فروشگاه هستیم کاملاً غرق آن می‌شویم. یک‌بار اسپری کردن روی ساعد و توجه به سیر تکاملی آن در طول روز با پنج بار اسپری کردن روی گردن و به دنبال کارهای روزمره رفتن یکی نیست. همچنین بحث صعود بخارات وجود دارد که باعث اختلاف در دو روش اسپری کردن روی ساعد و گردن می‌شود.

تست رایحه عطر

تغییر فرمولاسیون عطر

چیزی که به‌طور ویژه آزاردهنده است تغییر رویه دادن عطر قدیمی موردعلاقه‌ی شما و عوض شدن فرمولاسیون آن به شکلی کاملاً آشکار با یک عرضه‌ی مجدد و با همان اسم قبلی است. یک مثال از این مسئله عطر نمایش داده شده در عکس بالا از شرکت ژیوانشی است.

فرمول قدیمی مربوط به سال 1974، یک رایحه‌ی نیرومند پاتچولی است که بسیار ماندگار است و شما را در مردانگی ورزیده‌ای که این روزها تنها در تحلیل‌های نوشتاری بیان می‌کنیم غرق می‌کند. فرمولاسیون جدید خنثی شده است درست مثل گربه‌ی ملوسی که دیگر اجازه‌ی غرش کردن نداشته باشد؛ اما شکل بطری اختلاف اندکی دارد و از همه مهم‌تر اسم آن ثابت باقی مانده است.

تنها تفاوت این است که نسخه‌ی قدیمی ژیوانشی جنتلمن نام دارد درحالی‌که نسخه‌ی جدید سال 2017 جنتلمن ژیوانشی! بنابراين اشتباه گرفتن این دو خیلی آسان است. آیا مسئول فروش بطری تست نسخه‌ی جدید را گرفته است؟ احتمالاً، چون در زمان عرضه‌ی مجدد آن‌ها همراه محصول جدید ارائه می‌شوند. با این حال در حین خرید آنلاین و بررسی بطری‌های تست باید احتیاط به خرج دهید و به جزئیات توجه کنید تا همان چیزی که واقعاً می‌خواهید به دست بیاورید.

همچنین برندسازی مجدد، همانند گوتال پاریس در عکس پایین، الزاماً بدین معنا نیست که فرمولاسیون عطر درون بطری دچار تغییر شده است. بطری‌های شیشه‌ای درون یک کارخانه تولید می‌شوند و مایع درون آن‌ها در کارخانه‌ی دیگری. همیشه بین آن‌ها ارتباط وجود ندارد بدین معنا که عصاره‌ی قدیمی می‌تواند در بطری جدیدتر ریخته شود و یا بلعکس. بنابراين برای بررسی این مطلب فرد می‌بایست کدهای سری تولید محصولات موردنظر را مقایسه کند.

به چه صورت‌های دیگری امکان گمراه شدن در مورد بطری‌های تست وجود دارد؟

بسیاری از مواقع بطری‌ها به دلیل وجود نقص‌های جزئی از خط تولید خارج می‌شوند. این نقص می‌تواند بسیار ناچیز باشد مثلاً فقدان شفافیت مطلوب یا وجود حباب در شیشه. ممکن است مشتری همواره متوجه این نقص نشود اما شرکت‌های بزرگ قبل از پر کردن بطری‌ها یک فرآیند ارزیابی انجام می‌دهند تا بطری‌های معیوب دور انداخته شوند یا به بطری تست تبدیل شوند زیرا چیزی که درون آن‌ها ریخته می‌شود کاملاً قابل‌استعمال است.

طراحی بطری و جعبه عطر اصل
 شاید فردی هنوز مردد باشد اما یک استدلال جالب‌توجه در مقابل این وجود دارد. چه می‌شود اگر در جامعه‌ی شهری امروز با افزایش نزاکت سیاسی و نقض حریم‌های شخصی، مردم مخصوصاً دنبال چیزی بگردند که مثل دودهای جهنمی خود را نشان ندهد. چه می‌شود اگر آن‌ها در واقع دنبال رایحه‌ای ظریف‌تر و ملایم‌تر از قبل باشند. یقیناً روند تولید فعلی در برندهای مطرح در مقایسه با برندهای قدرتمند دهه‌ی 1980 میلادی چنین مطلبی را القا می‌کند. از این رو بطری‌های تست نباید خریداران را با سیاژ (پخش بو) عظیم و نت‌های پایه‌ای یکنواخت بترسانند در عوض باید نت‌های بالایی شفاف و اغوا کننده را که می‌توانند او را به سمت پیشخوان بکشاند و وادار به باز کردن کیف پولشان کند ارائه کنند. این‌طور نیست؟

اگر تمام این‌ها هنوز شما را قانع نکرده که هیچ حقیقتی پشت ادعای برتری (یا عدم برتری) بطری‌های تست وجود ندارد به خاطر داشته باشید که تولید دو فرمولاسیون مختلف (یکی برای بطری‌های تست و دیگری برای محصول اصلی) هزینه‌ها را برای شرکت بسیار بالا می‌برد و دستیابی به فروش به «مشتریان فریب‌خورده» را غیرقابل‌توجیه می‌سازد. همه چیز در خط تولید، از دستمزد عطرسازها و مسئولان آزمایشگاه گرفته تا بسته‌بندی و بازاریابى، در قیمت فروش محصول و سودهای حاصله لحاظ می‌شوند. شرکت‌ها نمی‌خواهند هزینه‌هایشان را بالا ببرند و اگر راهی برای اجتناب از این کار باشد حتماً آن را انتخاب خواهند کرد.

در حقیقت آن‌ها سعی می‌کنند هزینه‌ها را در هر جای ممکن پایین بیاورند. بطری‌های تستی که به فروشگاه‌ها داده می‌شوند نیز در حساب و کتاب‌های تدارکاتی شرکت‌ها تحت عنوان مخارج حساب می‌شوند.

همین مطلب چرایی اینکه بطری‌های تست فاقد سرپوش هستند، مخصوصاً در مواردی که تولید سرپوش نیازمند زحمت باشد، را به‌خوبی توضیح می‌دهد. از آنجا که آن‌ها جز مخارج به حساب می‌آیند چرا باید این مخارج را از چیزی که هست بیشتر نمود؟ علاوه‌ بر اين‌ وضعیتی را تصور کنید که یک مشتری به تفاوتی بزرگ بین چیزی که آن‌ها در فروشگاه ارائه کرده اند و چیزی که او خریده پی ببرد و یک دعوی حقوقی احتمالی پیش بیاید؛ مخصوصاً اینکه این مطلب به‌طور علمی و بروشی کاملاً محکمه‌پسند قابل اثبات است.

مخلص کلام این است که هیچ دلیل منطقی برای قوی‌تر و ماندگارتر ساختن عطر بطری‌های تست وجود ندارد. افزایش یا کاهش قدرت ترکیب عطر برای دو نسخه‌ی مختلف (یکی برای بطری‌های تست و دیگری برای محصول مهر و موم شده) به معنای افزایش هزینه‌ها خواهد بود؛ اما اگر هنوز در سمت اشتباهی هستید بهترین مدرک گذاشتن بچکد محصول در یک محاسبه‌گر آنلاین بررسی تاریخ محصولات آرایشی (مانند چک فرش( است.

حال تنها یک سؤال مقتضی باقی می‌ماند: آیا تمام بطری‌های تست اصل هستند یا می‌توان آن‌ها را هم جعل کرد؟

 

انتخاب شما کدام است؟

اگر بخواهید عطر خرید کنید، عطر اصلی میخرید یا تستر؟ دلیل انتخاب شما چیست؟ به نظر شما کدام مقرون به صرفه تر است یا کیفیت بهتری دارد؟ آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده مطلب Elena Vosnaki از وبسایت فراگرنتیکا، ترجمه توسط عطرافشان

نظرات کاربران (1 نظر)
من بالشخصه عطر اصلی را به تستر ترجیح میدهم و آنرا میخرم.چون اولا تمام عطرهای کلکسیونم را درون جعبه خودش نگهداری میکنم پس چه بهتر که جعبه رنگ و لعاب داشته باشد و ثانیا فروش عطر بصورت تستر فقط در کشورهایی مثل ایران رواج دارد و در کشورهای اروپایی این کار غیر قانونی است.پس چه بهتر که کاری که که ذات غیر قانونی دارد انجام ندهیم
04 آبان 1400 پاسخ تشکر

سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟