اورجینال در برابر فلنکر: گوچی بلوم و ادیشن‌های فلنکر

اورجینال در برابر فلنکر: گوچی بلوم و ادیشن‌های فلنکر

توسط : آخرین به روز رسانی : 5 ماه پیش
اشتراک گذاری :

من طی مدت‌زمان بسیار درازی این‌طور تصور می‌کردم که هر چیز خارق‌العاده و شگفت‌انگیز درباره گوچی به گذشته‌های دور این برند تعلق دارد که درواقع به دو بخش تقسیم شده بود: دور پیش از شباهت به تام فورد (دوره‌ای سرشار از ذوق و سلیقه فلورانسی، سرشار از نت‌های چاپیر کلاسیک و باشکوه مثل عطر گوچی نامبر 3 و له‌آرته دی گوچی) و دوره شباهت نسبی به تام فورد که شاهکارهای مدرنی و شهری خاصی مثل راش و گوچی پور هوم (2003) را در اختیار ما می‌گذارد. اما وقتی که برای آشنا شدن با جدیدترین محصولات عرضه‌شده گوچی به یکی از فروشگاه‌های سفورا رفتم، ماجرا برای من تغییر کرد. همان‌جا بود که با چیزی غافلگیرکننده و شگفت‌انگیز رو‌به‌رو شدم، سرشار از حسی مثل پیدا کردن چند تخم‌مرغ تمیز و تازه در یک یخچال کاملا خالی یا بیدار شدن از خواب با انرژی و آرامش کامل بعد از یک شب خسته‌کننده. شاید بگویید که پیدا کردن چند عدد تخم‌مرغ در یک یخچال خالی چطور می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، اما همین موهبت‌های کوچک هستند که ارزش زیادی دارند. عطری که بحث‌ها در فروشگاه سفورا پیرامون آن شکل گرفته بود، «گوچی بلوم» نام داشت و همین نام برای من کافی بود تا علاقه‌مندی من به عطرهای برند گوچی را دوباره شعله‌ور کند. نوعی تغییر جهت هنری در عطرهای برند گوچی اتفاق افتاده بود که دقیقا توجه من را به خود جلب کرد. من فکر می‌کنم که سپردن سکان کشتی به الساندرو میشله در این خانه عطرسازی و مُد ایتالیایی واقعا حرکت هوشمندانه‌ای بوده است.

«گوچی بلوم» در درجه اول و قبل از هر چیز، عطری سرشار از بوی گل مریم است. اگر درباره یکی از عطرهای نیش صحبت می‌کردیم، این ویژگی نمی‌توانست ‌آنقدرها خاص و توجه‌برانگیز باشد، زیرا بیشتر بیشتر عطرسازان محصولات نیش حتما مقداری از نت گل مریم را برای عطرهایشان در نظر می‌گیرند. نت گل مریم بسیار متغیر و چندسویه است، سرشار از جلوه‌های بحث‌برانگیز و دگرگون‌شونده: از بوی گوشت آبدار تا آدامس و نان‌های شیرین. بنابراین کاوش کردن در این ظرافت‌ها مثل یک ستون اساسی برای برند گوچی عمل می‌کند تا جایگاه برجسته‌ای به این عطرهای این برند بدهد. با این‌حال، گوچی جزو برندهای کلیدی و اصلی در جهان عطرها است و عطرهایش در دسترس انبوه کسانی قرار می‌گیرد که علاقه‌ای به بعضی از نت‌های عجیب مثل بوی گوشت ندارند. بنابراین گنجاندن این نت در عطر مثل یک آزمایش جسورانه و پرخطر است. پس استفاده شدید از نت گل مریم می‌توانست برای گوچی به نوعی زیاده‌روی تبدیل شود. به همین دلیل هم خالقان این عطر، سرشت برجسته و غلیظ گل مریم را مهار کرده‌اند تا تحت کنترل آمیزه عطر دربیاید اما درنهایت به نت گل مریم خیانت نکرده‌اند.

سویه کافوری گل مریم در عطر «گوچی بلوم» به نت یاس بسیار نزدیک است. ترکیبی از جاسمولاکتون‌ها و متیل آنترانیلات که حالتی هیجان‌انگیز و پرانرژی به گل مریم می‌بخشد تا زنانی که دنبال جلوه‌های زنانه کلاسیک در عطرها هستند، این عطر را بیشتر دوست داشته باشند. نت گل مریم در «گوچی بلوم» حالتی صمیمی دارد و سویه‌های تندوتیزش هم طوری صیقل خورده‌اند که مخاطب را فراری ندهند، یعنی همان حالتی که با برجسته‌سازی کامل سویه‌های حیوانی اتفاق می‌افتد، مثل بوی بسیار غلیظ و طبیعی گل مریم در عطر «آنیک گوتال توبرز». درواقع، دو گل سفید خاصی که در این عطر گوچی جای گرفته‌اند، بویی شیرین و پراحساس شبیه به آدامس دارند که در کنار بوی موز سبز جای می‌گیرد، درحالی که چنین ترکیبی در عطرهای دارای بوی یاس و گل یلانگ سابقه ندارد. بوی شهد‌آلود برگرفته از گل پیچ امین‌الدوله را هم باید به نت‌های قبلی اضافه کنید. بعد از این روایح دل‌انگیز، اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد. وقتی که چند ساعت از رسوب کردن افشانه‌های عطر روی پوست بگذرد، آکورد مشک‌فام و چوبی پایداری را احساس خواهید کرد: خشک اما غیرپودری. وقتی که نت‌های گل‌فام برگرفته از گل‌های سفید آرام می‌شوند، انگار این عطر به عطری مدرن، جوان‌پسند و ساده تبدیل می‌گردد که در همه‌جا می‌توان از آن استفاده کرد، حتی در محل کار.

در جهان امروزی، زمانی می‌توان گفت که یک ایده واقعا خاص و اثرگذار است که خودش بتواند اهمیت خودش را نشان بدهد. اگر این اصل مهم را به جهان عطرها انتقال بدهیم، می‌توانیم بگوییم که این عطرهای فلنکر هستند که از موفقیت عطر اصلی بهره می‌گیرند و بعضی از مفاهیم عطر اصلی را تغییر می‌دهند تا درنهایت هم بتوانند فلنکر را برای مشتری‌های عطر اصلی به یک محصول جذاب و توجه‌برانگیز تبدیل کنند و هم فلنکر را برای مشتری‌های جدید به عطری کاملا تازه و جذاب به تبدیل سازند. در این مورد با سه فلنکر مواجه هستیم که می‌خواهند نوسانات ضروری و خاصی را در نت اصلی گل مریم خلق کنند تا عطرهای بسیار ارزشمندی را در اختیار علاقه‌مند به نت گل‌های سفید قرار بدهند. این فلنکرها به‌طور خاص برای خانم‌های جوان طراحی شده‌اند که بخش مهمی از بازار عطرها به آنها تعلق دارد، اما خانم‌های میانسالی که با عطرهایی مثل جیونچی آماریج خاطره دارند، قطعا از این فلنکرها لذت خواهند برد.

گوچی بلوم آکوا دی فیوری

ــ گوچی بلوم آکوا دی فیوری ادو تویلت (بهار 2018)

عطرساز: آلبرتو موریلاس

«گوچی بلوم آکوا دی فیوری» تفسیری سبزتر از عطر اصلی را ارائه می‌کند. عطرساز برای خلق این محصول، ترکیب ظریف و گل‌فام‌ـ‌ادویه‌ای عطر اصلی را (با نت‌های گل مریم، یاس و پیچ امین‌الدوله چینی یا همان گل رنگون) به‌کار گرفته است تا به‌واسطه آکوردهای سبز بتواند حالتی باطراوت‌تر به آن بدهد. این گل رنگون همان بوته گل‌دار سرخ‌رنگی است که در طراحی بطری عطر می‌بینید. پس‌رایحه این عطر حالتی چوبی و مشک‌فام دارد و برای انتقال گرما و ژرفای ناب ساخته شده است. این عطر را نشاط‌آور و درخشان، سبز و سبک و همچنین گل‌فام توصیف کرده‌اند که غلظت ترکیبات آن هم واقعا بالا است.

نت‌های آغازین: برگ گالبانیوم و جوانه انگور فرنگی سیاه

نت‌های میانی: گل مریم، یاس، گل رنگون

نت‌های پایه: چوب صندل و مشک


یک نکته جالب درباره نت گل مریم، این است که این نت در کنار شکوهمندی پیچیده‌اش، مثل شکوفه‌ای است که سویه سبز بسیار غلیظی را پنهان می‌کند. لایه آغازین آن، جلوه‌های انفجاری، خنک، نعنایی و شبیه به هوای یخ‌زده دارد که سینوس‌های شما را شگفت‌زده می‌کند، قبل از این‌که سویه‌های آبدار و بوی شبیه به گوشت این نت نمایان شوند. اما این عنصر سبز که گفتیم، چگونه می‌تواند گسترش پیدا کند؟ آلبرتو موریلاس به این موضوع فکر کرده است و با اعتمادبه‌نفس خاصی، مقداری از صمغ گالبانیوم را به لایه آغازین اضافه کرده است که بسیار خوب از آب درآمده است. سویه نسبتا میوه‌ای و البته آمونیاکی برگرفته از انگور فرنگی سیاه، حالتی ترش‌وشیرین به سویه‌های سبز می‌بخشد تا طراوت ویژه‌ای در فلنکر «گوچی بلوم آکوا دی فیوری» شکل بگیرد. شیرینی این عطر پس از لایه آغازین به‌آهستگی کم‌رنگ می‌شود و نت‌های گل‌فام و صمیمی عطر اصلی دوباره خودشان را نشان می‌دهند.

گوچی بلوم نتاره د فیوری

موفقیت این دو عطر باعث می‌شود که دو فلنکر دیگر هم داشته باشیم، به‌علاوه یک «گوچی بلوم هیرمیست» (2019) که آن هم توسط موریلاس ساخته شده است. این محصول می‌خواهد مایه‌هایی را مابین «گوچی بلوم» و «آکوا دی فیوری» به‌وجود بیاورد، اما من شخصا هنوز آن را امتحان نکرده‌ام. البته این محصول خاص، ایده‌های خاصی را هم به من داده است که شاید در یک مقاله دیگر به آنها اشاره کنم.

با این‌حال، بعد از دو عطری که از آنها نام بردیم، برند گوچی در سال بعدی تصمیم گرفت که ادیشن بسیار غلیظ‌تری را در قالب یک ادو پرفیوم اینتنس و با عنوان «بلوم نتتاره دی فیوری» (به معنای شهد گل‌ها) روانه بازار کند.

بیشتر بخوانید : گوچی گیلتی پور هوم ادو پرفیوم 2020 گوچی گیلتی پور هوم ادو پرفیوم 2020گوچی بلوم پروفومو دی فیوری ⁓ معرفی عطر گوچی بلوم پروفومو دی فیوری ⁓ معرفی عطر

 

گوچی بلوم نتاره د فیوری

ــ گوچی بلوم نتتاره دی فیوری ادو پارفوم اینتنس (2018)

عطرساز:‌ آلبرتو موریلاس

گوچی بلوم نتتاره دی فیوری درواقع تفسیری پراحساس‌تر، هوس‌انگیز و غلیظ‌تر از عطر اصلی است

که نت‌های بیشتری مثل گل رز، زنجبیل، گل اوسمانتوس و نعناع هندی دارد.

گوچی بلوم نتتاره دی فیوری را عطری شدیدا هوس‌انگیز و زنانه توصیف کرده‌اند که به شخصیت صمیمی و اصیل یک بانوی باوقار ادای احترام می‌کند. گل‌های رز و اوسمانتوس در میان ترکیبی معمایی و چوبی‌تر طنین‌انداز می‌شوند و در کنار نت‌های گوچی بلوم اصلی قرار می‌گیرند.
 

البته سریعا نباید فکر کنید که سنگینی یا غلظت این ادیشن بیش‌ازحد زیاد است. «بلوم نتتاره دی فیوری» طبیعتا نمی‌تواند مثل ادیشن‌های سبک‌تر «آکوا دی فیوری» و «گوچه دی فیوری» آنقدرها باطراوت و بازیگوش باشد، اما غلظت آن واقعا هم غیرعادی و تحمل‌ناپذیر نیست. مفهوم کلیدی «بلوم نتتاره دی فیوری» براساس پایبندی به این چارچوب شکل می‌گیرد: یک عطر مدرن و زنانه با محوریت گل‌های سفید و آمیخته به بوی نعناع هندی. در نت‌های پایه این ادیشن هم تقابل خوبی بین روایح آلو و هلو با رگه‌های مشک‌فام و نمکین شکل می‌گیرد که از احتمالا از عطرهای قدیمی الهام گرفته شده است اما در این مورد هنوز مطمئن نیستم. تعادل این ادیشن هم باعث می‌شود که «بلوم نتتاره دی فیوری» به سمت یک عطر امروزی متمایل شود که فقط رگه‌ای از عطرهای قدیمی را دارد.

اگرچه هم نت گل مریم و هم نت نعناع هندی دارای سویه‌های منتولی یا شبیه به نعنا هستند و نت گل مریم در لایه آغازین عطر اصلی «گوچی بلوم» قطعا نعنایی به نظر می‌رسد، اما این جلوه در همه ادیشن‌های فلنکر تکرار نمی‌شود. درواقع جلوه نعنایی در ادیشن «نتاره دی فیوری» ملایم و کنترل‌شده احساس می‌شود. بنابراین اگر نمی‌خواهید که سویه منتولی یا نعنایی از لباس شما به مشام دیگران برسد و اگر احساس می‌کنید که چنین حالتی دیگران را از شما فرار می‌دهد، این ادیشن برای شما مناسب است.

گوچی بلوم گوچیه دی فیوری

ــ گوچی بلوم گوچه دی فیوری ادو تویلت (بهار 2019)

عطرساز: آلبرتو موریلاس

گوچه دی فیوری تفسیری سبک‌تر و باطراوت‌تر نسبت به عطر گل‌فام و کلاسیک اصلی است که حال‌وهوایی از جنس آغاز بهار را به این عطر اضافه می‌کند. در مقابل آمیزه کلاسیک جلوه‌گر در نت‌های آغازین، نت‌های میانی و نت‌های پایه گوچه دی فیوری با ترکیبی سه‌لایه و بسیار غلیظ از عناصر ناب شکل می‌گیرند: جوانه یاس، عصاره طبیعی گل مریم و گل رنگون.

تفسیری که در ادیشن «گوچی بلوم گوچه دی فیوری» شکل می‌گیرد، به‌طرز زیبایی سبک‌تر و خنک‌تر است و البته جذابیت آن هم در مقایسه با ادیشن‌های قبلی براساس چارچوب‌های نسبتا کلیشه‌ای شکل می‌گیرد. کلمه Gocce (گوچه) درواقع حالت جمعی برای کلمه goccia در زبان ایتالیایی است و به این معناست: قطره‌هایی از گل‌ها. و «بلوم گوچه دی فیوری» هم واقعا مثل قطره‌هایی از گل‌ها احساس می‌شود! بوی نت پیچ امین‌الدوله در این عطر کاملا برجسته است و من را به یاد یکی از عطرهای محبوبم می‌اندازد که این نت را در خودش دارد: پتالز لیلی برمودا. بنابراین «بلوم گوچه دی فیوری» انفجاری طراوت‌بخش، شهد‌آلود و آمیخته به بوی شکوفه‌های شیرین دارد که انگار در هوای دل‌انگیز یک عصر ملایم بهاری شناور شده‌اند.

در انتها باید بگوییم که ادیشن‌های جای‌گرفته در مجموعه عطرهای «گوچی بلوم»، بدون این‌که سنت‌شکن باشند، موفق شده‌اند که انبوهی دلنشین و باوقار از نت‌های گل‌های سفید را در اختیار خانم‌ها قرار بدهند، آن هم با با پیچش‌های ظریف در آمیزه هر کدام از فلنکرها که باعث می‌شود این عطرها برای همه سلیقه‌ها و همه موقعیت‌های مناسب باشند. یکی از این عطرها ممکن است که به عطر محبوب شما برای شرایط آب‌وهوایی گرم تبدیل شود یا حتی به عطرامضای شما در طول سال.

حالا شما به من بگویید که کدام‌یک از این عطرها با سلیقه شما سازگاری دارند؟


نویسنده: النا ووسناکی  

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

لینک مطلب:

https://www.fragrantica.com/news/Original-vs-Flanker-Gucci-Bloom-Bloom-Acqua-di-Fiori-Bloom-Nettare-di-Fiori-Bloom-Gocce-di-Fiori-12475.html

نظرات کاربران (1 نظر)
تو یه فروشگاهی رفتم خانمه به اون یکی گفت بوی عطر مشهدی میاد🤦🏻‍♀️
24 بهمن 1402 پاسخ تشکر

سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟