بلک اوپیوم در برابر بلک اوپیوم اکستریم

بلک اوپیوم در برابر بلک اوپیوم اکستریم

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 5 ماه پیش
اشتراک گذاری :

این‌طور که معلوم شد، «ایو سن لورن بلک اوپیوم» اصلا آن عطری نیست که من مشتاقانه انتظارش را داشتم. من تصور می‌کردم که «بلک اوپیوم» درواقع باید ادیشنی مخملی، ادویه‌ای، غلیظ‌تر و اسرارآمیزتر نسبت به عطر کلاسیک اوپیوم باشد، مخصوصا با توجه به نامی که این عطر دارد... . به نظر می‌رسید که وجود نت قهوه در این عطر باید آن را به عطری کاملا خواستنی تبدیل کند.

اما متاسفانه «بلک اوپیوم» من را شدیدا ناامید کرد. این عطر هیچ ربطی به عطر کلاسیک اوپیوم ندارد و زیادی هم شیرین است.

البته نت قهوه و ادویه‌ها در «بلک اوپیوم» کاملا واضح هستند. اما من نتوانستم با شیرینی بیش‌ازحد این عطر کنار بیایم، درحالی که نام فریبنده‌اش هم من را به یاد عطر اصلی اوپیوم می‌اندازد. درواقع با یکی از مواردی مواجه شدم که اشاره به نام یک عطر کلاسیک و عالی در یک عطر جدید درنهایت فقط باعث ناراحتی و ناامیدی شده بود.

اما بعدها به‌طرز غیرمنتظره‌ای با عطر «بلک اوپیوم» آشتی کردم! روزگاری بود که در دفتر تحریریه یکی از مجله‌ها کار می‌کردم و هوای ماه نوامبر هم بسیار سرد بود؛ باران و برف همین‌طور می‌بارید که من و یکی از همکارانم پس از چند ساعت کار برای صرف نوشیدنی وارد یک کافه شدیم. او کتش را درآورد و من ناگهان دلپذیرترین بوی قهوه شیرین همراه با روایح ادویه‌ای، بستنی، آجیل‌ها و خمیر بادام را احساس کردم.

من خیلی سریع وارد حال‌وهوای جشن شدم، درست مثل لحظات انتظار برای کریسمس! آن بوها و روایح من را به یاد فصل تعطیلات انداختند که خیلی به آن نزدیک بودیم، درحالی که من آنقدر مشغله داشتم که متوجه این اتفاق نبودم. آن بوها و روایح همچنین من را به یاد دیدار با دوستانم در کافه‌ها انداختند ــ ما بیشتر از همیشه در همین روزهای قبل از تعطیلات دیدار می‌کنیم! و چیز دیگری که با آن بوها و روایح یادم آمد، داستان‌های کریسمس با پایان‌های شادشان بود... . پس اسم عطر را از همکارم پرسیدم و معلوم شد که این عطر چیزی نیست جز «بلک اوپیوم».

بیشتر بخوانید : اورجینال در برابر فلنکر: او دس مرویلس، الکسیر دس مرویلس، آمبر دس مرویلس اورجینال در برابر فلنکر: او دس مرویلس، الکسیر دس مرویلس، آمبر دس مرویلس

 

این ماجرا باعث شد که آن تصورات قبلی‌ام را فراموش کنم؛ همان سرخوردگی‌ام از این‌که رویای من درباره یک ادیشن با مایه‌های غلیظ قهوه از عطر کلاسیک اوپیوم تحقق نیافته است و جست‌وجوی این رویا در «بلک اوپیوم» بیهوده بوده است. در ضمن فهمیدم که زمان مناسب برای استفاده از «بلک اوپیوم»، ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه است (از اوایل آبان تا اوایل بهمن). در ماه فوریه که من دیگر از زمستان خسته می‌شوم، به عطری متفاوت با مایه‌های بهاری نیاز دارم. اما مایه‌های غلیظ، شیرین، قهوه‌آلود و همراه با بوی شیرینی‌ها در «بلک اوپیوم» برای سردترین و تاریک‌ترین روزهای زمستانی مناسب هستند.

«بلک اوپیوم» برای من یادآور نوعی قهوه داغ و سنتی ایتالیایی به نام «بیچرین» است که از شکلات داغ، اسپرسوی سنگین و خامه زده‌شده شکل می‌گیرد و به‌صورت لایه‌لایه درون یک لیوان شیشه‌ای ریخته می‌شود. در انتها هم تکه‌هایی از شکلات تلخ رنده‌شده روی این نوشیدنی ایتالیایی را می‌پوشانند. وقتی که بوی عطر «بلک اوپیوم» را روی پوستم احساس می‌‌کنم، می‌توانم بوی اسفنج کیک شکلاتی آغشته به شربت‌های میوه‌ای را تشخیص بدهم؛ مایه‌های شیرین و تلخ شیرین‌بیان و تکه‌ای از مارزیپان یا خمیر بادام سفید و لطیف. همچنین باید به بوی شگفت‌انگیز و اشتهاآور بستنی آجیلی هم اشاره کنم که در ردّ یا دنباله این عطر شکل می‌گیرد.

اینطور بود که بالاخره درک کردم و آموختم که چطور باید عطر «بلک اوپیوم» را ستایش کنم. بنابراین وقتی که می‌خواهم در برابر احساس خستگی و سرمای ماه نوامبر به خودم احساس گرما بدهم، از این عطر استفاده می‌کنم. «بلک اوپیوم» مثل دیگر عطرهای دارای نت قهوه به من انرژی می‌بخشد. با این‌حال، هنوز هم می‌گویم که «بلک اوپیوم» برای من زیادی شیرین است و ای کاش می‌توانستم یک ادیشن کمتر شیرین از «بلک اوپیوم» داشته باشم که غلظت بیشتری به قهوه می‌دهد؛ فقط بوی قهوه بدون یک تکه کیک بزرگ.

بیشتر بخوانید : اورجینال در برابر فلنکر: گوچی بلوم و ادیشن‌های فلنکر اورجینال در برابر فلنکر: گوچی بلوم و ادیشن‌های فلنکر

«بلک اوپیوم» تا به امروز فلنکرهای زیادی داشته است. من تعدادی از این فلنکرها را امتحان کردم اما واقعا از هیچ کدامشان لذت نبردم.

«بلک اوپیوم ادو تویلت» مثل یک لایه بسیار شیرین‌شده با شربت پرتقال و یک تکه بزرگ از کیک شکلات آغشته به مربا به نظر می‌رسد ــ حتی شدیدتر از آن چیزی که من به‌سختی می‌توانم در ادیشن معمولی «بلک اوپیوم» تحمل کنم. علاوه بر این، بوی بستنی آغشته به گلابی شیرین و شکلاتی‌شده را داریم، درحالی که روایح شیرین برگرفته از گل‌های سفید هم حضور دارند.

«بلک اوپیوم نویت بلانش» هم مثل یک فراپه سرد با خامه شیر به نظر می‌رسد. انگار که سه لایه بستنی مختلف را درون این عطر جای داده‌اند: شکلات سفید، برنج و وانیل. بوی کرم بروله با خرده‌های قند و شربتی با بوی یاس هم هست. «بلک اوپیوم نویت بلانش» آنقدرها برای دوستداران نت قهوه جذاب نیست، اما برای علاقه‌مندان به بوی شیرینی‌های آغشته به شیر و خامه جذاب خواهد بود. البته نظرم این است که باز هم بوی چند قاشق شکر اضافی را احساس می‌کنم.

«بلک اوپیوم اینتنس» ــ من به این ادیشن بسیار امیدوار بودم (چون فکر می‌کردم که کلمه اینتنس به افزایش غلظت قهوه برمی‌گردد؟) اما باز هم ناامید شدم. این بار با یک لاته آغشته به نوشیدنی سامبوکا مواجه هستیم ــ یک ترکیب غافلگیرکننده از شیر شیرین، قهوه و نوعی نوشیدنی با طعم بادیان، یا حتی یک گرانیتا همراه با قهوه یا کیک وانیلی با خامه زده‌شده. از بوی این خوراکی‌های شیرین در انبوهی از بوی گل‌های معطر وحشی لذت می‌برید: ترکیبی عجیب از یاس و مگنولیا.

من از عطر «بلک اوپیوم اکستریم» واقعا انتظار ویژه‌ای نداشتم اما این عطر به‌طرز غافلگیرکننده‌ای من را شگفت‌زده کرد. معلوم شد با عطری مواجه هستم که دقیقا انتظارش را از «بلک اوپیوم اینتنس» داشتم.

«بلک اوپیوم اکستریم» مثل یک شکلات تلخ تخته‌ای است که تکه‌تکه شده است، آن هم به‌واسطه یک اسپرسوی باکیفیت و بی‌نقص ــ داغ و آغشته به کف غلیظ شیر.

بیشتر بخوانید : مون‌بلان اکسپلورر در برابر اکسپلورر الترا بلو: دو طرف یک سکه دریایی مون‌بلان اکسپلورر در برابر اکسپلورر الترا بلو: دو طرف یک سکه دریایی

شکلات ذوب می‌شود و غلظت قهوه را بیشتر می‌کند. خرده‌هایی از صمغ‌ها یا رزین‌های گران‌بها نیز عطر خاص خودشان را به این ترکیب داغ می‌بخشند. انگار که نوعی تنتور الکلی سنگین و وانیلی به قهوه اضافه شده است. بوی شکوفه پرتقال هم انگار که روی کف شیر گرده‌افشانی می‌کند، اما بوی گل‌ها به اندازه «بلک اوپیوم اینتنس» شدید و فراگیر نیست.

چیزی که من احساس می‌کنم به بوی شکلات داغ آغشته به تلخی کهربا شباهت دارد که روزگاری در قرن 17 در اسپانیا تهیه می‌شد.

«بلک اوپیوم اکستریم» نزدیک‌ترین ادیشن به عطر اصلی «بلک اوپیوم» است، اما البته غلیظ‌تر و سنگین‌تر. بافت بطری این ادیشن هم به‌اندازه مطلوبی مخملی است، اما «بلک اوپیوم» در طراحی‌اش رگه‌های قهوه‌ای مایل به طلایی دارد و «بلک اوپیوم اکستریم» از رگه‌های تیره‌ای استفاده می‌کند که انگار قهوه‌ای بسیار تیره مایل به سیاه مطلق است.

و از همه مهم‌تر، میزان نت‌های شیرین نهفته در «بلک اوپیوم اکستریم» به میزان قابل توجهی کمتر از دیگر ادیشن‌های ساخته‌شده از «بلک اوپیوم» است.

درواقع هنوز هم با یک عطر شیرین مواجه هستیم، اما اگر فلنکرهای مختلف بلک اوپیوم حدود 3 قاشق شکر داشته باشند، «بلک اوپیوم اکستریم» فقط یک قاشق شکر دارد!

بنابراین «بلک اوپیوم اکستریم» همان فنجان قهوه مخصوص من در میان عطرهای ایو سن لورن است. البته سرانجام در بین این عطرها! مگر این‌که ادیشنی با شیرینی کمتر یا با جلوه‌های بهتر و با تلخی بیشتر روانه بازار شود، که من همچنان به این اتفاق امیدوارم.


نویسنده: النا پورکوفوا  

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

لینک مطلب:  

https://www.fragrantica.com/news/Black-Opium-vs-Black-Opium-Extreme-15441.html

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
امیر
1403/03/02
درود برشما
نزدیک ترین و مشابه ترین بو و رایحه به آکواوومن Rochas Aquawoman چه چیزی از برند های اماراتی خوب یا هر برند دیگه ای پیشنهاد می فرمایید؟؟
سپاس
پاسخ مدیر : سلام فکر نمی کنم موردی باشد
فاطی 🤍
1403/02/23
بامش اینتنس که خیلی خوش بو و خوبههه چطوری بازخورد خوبی نمیگره به نظرم خیلی عطر بی ریسکیه 😭😭
حمید
1403/02/14
پاسخ به کامبیز سخی
سلام استاد
شرکتی بنام طیبستان هم به تازگی تولید عطر را آغاز کرده که وجه تمایز آن طبیعی بودن اسانسها میباشد و حتی خاصیت درمانی هم بر آن قایل شده
سلام وقت بخیر
داخل ایران میشه تهیه کرد؟
پاسخ مدیر : سلام نه متاسفانه
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟