تاثیرات عطر بر احساسات: روحیات و فیزیولوژی

تاثیرات عطر بر احساسات: روحیات و فیزیولوژی

توسط :
admin
آخرین به روز رسانی :
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸

استشمام کردن یک رایحه دلپذیر می تواند تجربه خوشایندی در فرد ایجاد کند، اما آیا می توان این تجربه را به صورت علمی اندازه گیری کرد؟ شرکت بین المللی طعم غذاها و عطرها (IFF) در طول 20 سال گذشته همواره در حال تلاش برای ارتقا دادن روش های اندازه گیری تاثیرات ذهنی و فیزیولوژیکی عطرها و رایحه ها بر احساسات آدمی بوده است. ما یک روش خودگزارشی به نام Mood MappingTM (خلق نگار) تهیه کرده ایم که ارتباط عطرها، شامل محتواهای ساده یا رایحه های نهایی در محصولات مصرفی، با احساسات را به درستی اندازه گیری می کند (وارنبرگ، 2002). در روش خلق نگاری هشت دسته از احساسات در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفته می شود و از آنها خواسته می شود تا رایحه یک نمونه عطر را استشمام کرده و «دسته احساس منطبق با رایحه نمونه را انتخاب کنند». ما به این نتیجه رسیدیم که در مقایسه با روش هایی که در آن پاسخ دهندگان باید هر احساس را برای هر نمونه در حال ارزیابی رتبه بندی کنند، این روش مستقیم رای دهی می تواند به صورت شفاف تر و قابل اعتمادتر میان رایحه ها تمایز ایجاد کند. ویژگی های احساسی حاصل هر کدام از عطرها را می توان به روش های مقیاس بندی چندبعدی یا تحلیل مولفه های اصلی بازنمایی کرد. شکل 1 نتایج رای دهی به کلمنتین، از خانواده رایحه های مرکبات، در مقابل وانیل است. هر دو رایحه به اندازه مشابه خوشایند هستند، اما رایحه اول تحریک آمیزتر و رایحه دوم آرام بخش تر است. خلق نگار این تفاوت ها را جایگاه آنها در بعد Arousal (Y)، و شباهت لذتبخشی آنها را در بعد Positive/Negative (X) نشان می دهد. نقاط دیگر رایحه های دیگری هستند که الگوهای متفاوت هشت احساس را برمی انگیزانند. 
اندازه گیری احساسات با این روش را می توان به همراه تحقیقات مصرف کننده در مورد محصولات معطر (یا دارای طعم) انجام داد. ما پس از بازنمایی این نتایج به این نکته پی بردیم که چهار احساس مثبت بعدهای اصلی بازنمایی را تشکیل می دهند. بنابراین واکنش های مثبت مصرف کنندگان نمایانگر ابعاد احساسی اصلی خوشحالی، تهییج، آرامش، و شهوانیت هستند؛ این ابعاد در طیف وسیعی از ویژگی های موجود در این محصولات بروز می کنند. به علاوه ما دریافتیم که این نتایج در سایر جوامع آزموده در سراسر جهان صادق است. ما برای کارکنان خلاق خود یک پایگاه داده با نام فرهنگ رایحه مصرف کننده تهیه کرده ایم که در آن احساسات، ویژگی ها، رنگ ها، و سایر ویژگی های عطرهای آزمایش شده در مناطق مختلف جهان دسته بندی شده است (وارنبرگ، 1999).
یکی از اهداف ما پی بردن به امکان استفاده از رایحه به عنوان عامل استرس کاه در محصولات مصرفی بوده است. استرس یک رنج جهانی و واقعیتیست که نه تنها از لحاظ روایت های مردمی به آن اشاره شده است، بلکه در نظرسنجی های جهانی مصرف کنندگان به صورت مستند ثبت شده است (روپر، 2003). بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی (2001) استرس باعث کاهش کیفیت زندگی بخش بزرگی از جمعیت ساکن در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه می شود. به علاوه، شواهد متعدد نشان دهنده تشدید مستقیم یا غیرمستقیم بسیاری از بیماری ها به دلیل استرس و مزایای سلامتی بلندمدت و کوتاه مدت کاهش استرس است. 
ما مشتاق بودیم به این نکته پی ببریم که آیا آرامبخش ترین رایحه های موجود در فرهنگ رایحه مصرف کننده توان کاستن از واکنش های ایجاد شده در برابر استرس القا شده در محیط آزمایشگاهی را که به صورت فیزیولوژیکی سنجیده می شوند دارند یا خیر. برای پی بردن به تاثیر فیزیولوژیکی رایحه به روش های روان فیزیولوژیکی (ضربان قلب، فشار خون، مقاومت پوست، کشش ماهیچه و ...) آزمایش های دیگری بر روی این رایحه های -به عقیده افراد- «آرامبخش» انجام شد تا استرس کاهی آنها ثابت شود. ما در چندین تحقیق بر روی رایحه های آرامبخش مختلف که در نتیجه خلق نگاری به دست آمدند از محرک تنش زای آزمایشگاهی استاندارد آزمون استروپ استفاده کردیم. ما از عضله ذوذنقه ای (در پشت شانه ها) که در هنگام آزمون استروپ به درستی دچار افزایش می شود، برق نگاری انجام دادیم. دلیل استفاده از این اندازه گیری همگانی بودن کشیدگی در پشت و شانه و سهولت فهمیدن آن به عنوان شاخص استرس بود.
ما در خلال این آزمایش با اندازه گیری کشیدگی در ناحیه شانه به این نتیجه رسیدیم که برخی از رایحه های آرامبخش توانایی کاستن از کشیدگی عضلانی ناشی از استرس را دارند. همچنین دریافتیم که نوع خاصی از رایحه آرامبخش به نام Myo-relax® (در انتظار ثبت اختراع) دارای اثر آرامبخش عضلانی است به گونه ای که این نوع از رایحه ها به صورت چشمگیری باعث کاهش واکنش برق نگاری در ناحیه ذوذنقه ای می شوند. این مطالعات قابلیت مقابله با استرس در کارهای عملکردی را نشان می دهند. از این فناوری نوین تولید رایحه برای تهیه محصولاتی استفاده می شود که برای اثبات تاثیر آرامبخشی فیزیکی، یا استرس کاهی، آنها نیازمند شواهد متقاعد کننده هستند. محصولات رایحه درمانی بازار در حال رشد و بزرگی را به خود اختصاص داده است و از نتایج تحقیقاتی مشابه این مورد می توان برای ابراز ادعا در مورد جنبه استرس کاهی محصولات تولیدی استفاده کرد.


 

منبع academic.oup مطلب برگفته از مقالات آکسفورد - ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط عطرافشان



نظرات کاربران

پاسخ ها را رد کن
نتیجه‌ای یافت نشد.
لطفا جهت درج نظر وارد سایت شوید و یا در سایت عضو شوید.
راهنمایی ثبت نظر :
* از ثبت نظر تبلیغاتی یا نظرات غیر مرتبط با مطلب درج شده خودداری نمایید.
** نظراتی که خلاف قوانین درج نظر هستند حذف می شوند.
*** قوانین مربوط به درج نظر را از اینجا می توانید مشاهده نمایید.
مهدی
۱۳۹۸/۰۴/۳۰
پاسخ به Saman
درود بر سامان عزیز
من این عطر رو داشتم ولی سوپریم عود رو متاسفانه نداشتم و خیلی دوست دارم بیشتر در موردش بدونم اما در مورد این عطر که داشتم باید بگم رایحه بی نظیری داره پخشش خوبه ولی ماندگاری شاید در حد 1 ساعت اگه بخوام شخصیت فرد استفاده کنندش رو بگم و اینکه این بو کجاها بیشتر شاید به مشامتون آشنا بیاد یه مدیر با موهای جو گندمی و یه کیف سامسونت اره تعجب نکن این عطر رایحه اش بی نظیره ولی بزرگترین ضعفش اینه که قدیمیه و رایحه ی کلاسیکی داره قشنگ تو رو میبره به دهه 1980 و شاید این روز ها که همه دنبال رایحه های به روز و جدیدی هستن بخوره تو ذوقت و اما گروه بویاییش کاملا مرتبط به رنگ شیشه اش هست یعنی سبز و جنگلی و یه چیز دیگه اینکه اولش که میزنی نباید در موردش قضاوت کنی چون تند و تیزه و مشامت رو قلقلک میده بزار یه بیست دقیقه بگذره بعد قضاوتش کن بله فوق العادست و polo به خاطر همین عطر معروف شده ولی خب کلاسیک و خیلی قدیمیه ببخشید که طولانی شد.
آرمین
۱۳۹۸/۰۴/۳۰
پاسخ به ایکاروس
درود خسته نباشید به شما دوست عزیز و گرامی ایکاروس...جناب ایکاروس بنده کلا از خیلی از ادکلن ها بدم میاد و به ندرت بعضی هاشون رو هم میگم که عادین برام...در کل در همه موارد اینجور هستم نه فقط عطر....به همین علت تا الان عطرای زیادی تست کردم ولی به نتیجه نرسیدم که چه عطری رو جایگزین گری وتیور دوست داشتنیم بکنم....من عاشق و شیدای بوی این ادکلنم و فقط هم همین ادکلن اما متاسفانه پخش بوی خیلی خیلی ناامیدکننده داره....من ۴ ماهه گری وتیور رو تموم کردم و این ۴ ماه فقط دنبال عطر گشتم اما هیچ چیز خاص و جذابی مثل گری وتیور پیدا نکردم...تنها راه نجات از این شرایط سوال از شما بود که به نظرتون کدوم عطر ها رو تست کنم که مثل گری وتیور خاص باشن و خنک و همچنین پخش بوی بالایی هم داشته باشن....راجع به قیمتش هم خب تا ۲ و نیم امکان هرینه دارم حالا یکم بالاتر هم باشه ایراد نداره....کمیاب هم باشه ایراد نداره مجبورم سفارش بدم از جایی برام بیارن....ممنون میشم پاسخ بدید
Saman
۱۳۹۸/۰۴/۳۰
شاید بشه گفت بوی بهشت یعنی همین برگ انجیر ناب و ترکیب  به قول خودش مدیترانه ای ساحل کیش و آمالفی بی شک در ذهن شما ماندگارن 
احمدp
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
امروز تستش کردم به نظرم ژن فارنهایت رو داره که احتمالا به خاطر بنفشه س اما اون حس گازوئیلی یا کاه گلی رو نداره خیلی شاداب و گلیه خیلی بوی خاصی داره و عام پسند نیست و کمی برای همراه من حس عطرهای قدیمی رو داشت ....برای من که فن امواج هستم تست دلچسبی بود
Faaezaam
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
پاسخ به زیبا
سلام
من سمپل اوریجینال ژادور رو داشتم و امروز همشو رو خودم خالی کردم رفتم بیرون‌. خودم فقط نیم ساعت اول بوشو حس میکردم. بعدش کلا محو شد از هرکسیم پرسیدم باید بینیشو میچسبوند تا متوجه بوش بشه. ماندگاریش بد نیست حدودا ۴ ۵ ساعته اما خیلی انتظارم ازش بیشتر بود. البته من رشت زندگی میکنم و رطوبت اینجا ۹۰ درصده الان :)
Saman
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
با سلام به همه دوستان از این عطر تعریف زیاد شنیدم و همچنین سوپریم عود از همین برند و تست کردم و خیلی دوست داشتم کسی تجربه داره پخش بو و ماندگاری کدوم بهتره؟ خیلی ممنونم
مهدی
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
پاسخ به ایکاروس
درود و سپاس به خاطر وقت ارزشمندی که میزارین و انقدر زیبا نقد میکنین جناب ایکاروس امکانش هست Bvlgari Man Wood Essence رو هم نقد کنین و بفرمائین تفاوتش با این کار چی هست؟
M&s
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
کسی از دوستان نظری درباره این عطر نداره؟؟ با توجه به عطارش آيا توی سبک کارهای هرمس هست؟ 
جاوید
۱۳۹۸/۰۴/۲۸
درود و وقت بخیر خدمت مدیریت فروشگاه
تستر این ادکلن رو موجود نمیکنید ؟ قیمتش خیلی پایین تر و به صرفه تره واسه مشتری
واقعن فوق العادس رایحش .. به ندرت پیدا میشد کسی اسمشو ازم نپرسه !!!

پاسخ مدیر :

سلام و احترام 
بررسی می‌کنیم در صورت امکان موجود می شود.
با سلام این ادکلن واقعا خوشبوست در اولین مرحله اسپری بوی مغازه های عطاری میاد که شامه نوازه یکی دو دقیقه بعد بوی صابون خوشبو ولی بعد از ده دقیقه بویی مشامتونو پر میکنه از رقص روایح خوشبو در لابلای چوب معطر که رفته رفته این رقص قشنگ تر و دلنواز تر میشه .مثل زینو ازارو پور هوم دریک تک است و تک و من که مشابهی ندیدم ممنون از اینکه نظرمو مشاهده میکنید امیدوارم مفید باشه رایحه 8 ماندگاری8 پخش 8 طراحی 10 و اما ارزش خرید به نسبت رایحه و قیمت 20

آخرین پست ها

تایید و ارسال عکس

توجه: شما با ارسال عکس، موافقت خود را با قوانین قرار دادن عکس پروفایل در عطرافشان اعلام می دارید.