تاثیرات عطر بر احساسات: روحیات و فیزیولوژی
تاثیرات عطر بر احساسات: روحیات و فیزیولوژی
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸

استشمام کردن یک رایحه دلپذیر می تواند تجربه خوشایندی در فرد ایجاد کند، اما آیا می توان این تجربه را به صورت علمی اندازه گیری کرد؟ شرکت بین المللی طعم غذاها و عطرها (IFF) در طول 20 سال گذشته همواره در حال تلاش برای ارتقا دادن روش های اندازه گیری تاثیرات ذهنی و فیزیولوژیکی عطرها و رایحه ها بر احساسات آدمی بوده است. ما یک روش خودگزارشی به نام Mood MappingTM (خلق نگار) تهیه کرده ایم که ارتباط عطرها، شامل محتواهای ساده یا رایحه های نهایی در محصولات مصرفی، با احساسات را به درستی اندازه گیری می کند (وارنبرگ، 2002). در روش خلق نگاری هشت دسته از احساسات در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفته می شود و از آنها خواسته می شود تا رایحه یک نمونه عطر را استشمام کرده و «دسته احساس منطبق با رایحه نمونه را انتخاب کنند». ما به این نتیجه رسیدیم که در مقایسه با روش هایی که در آن پاسخ دهندگان باید هر احساس را برای هر نمونه در حال ارزیابی رتبه بندی کنند، این روش مستقیم رای دهی می تواند به صورت شفاف تر و قابل اعتمادتر میان رایحه ها تمایز ایجاد کند. ویژگی های احساسی حاصل هر کدام از عطرها را می توان به روش های مقیاس بندی چندبعدی یا تحلیل مولفه های اصلی بازنمایی کرد. شکل 1 نتایج رای دهی به کلمنتین، از خانواده رایحه های مرکبات، در مقابل وانیل است. هر دو رایحه به اندازه مشابه خوشایند هستند، اما رایحه اول تحریک آمیزتر و رایحه دوم آرام بخش تر است. خلق نگار این تفاوت ها را جایگاه آنها در بعد Arousal (Y)، و شباهت لذتبخشی آنها را در بعد Positive/Negative (X) نشان می دهد. نقاط دیگر رایحه های دیگری هستند که الگوهای متفاوت هشت احساس را برمی انگیزانند. 
اندازه گیری احساسات با این روش را می توان به همراه تحقیقات مصرف کننده در مورد محصولات معطر (یا دارای طعم) انجام داد. ما پس از بازنمایی این نتایج به این نکته پی بردیم که چهار احساس مثبت بعدهای اصلی بازنمایی را تشکیل می دهند. بنابراین واکنش های مثبت مصرف کنندگان نمایانگر ابعاد احساسی اصلی خوشحالی، تهییج، آرامش، و شهوانیت هستند؛ این ابعاد در طیف وسیعی از ویژگی های موجود در این محصولات بروز می کنند. به علاوه ما دریافتیم که این نتایج در سایر جوامع آزموده در سراسر جهان صادق است. ما برای کارکنان خلاق خود یک پایگاه داده با نام فرهنگ رایحه مصرف کننده تهیه کرده ایم که در آن احساسات، ویژگی ها، رنگ ها، و سایر ویژگی های عطرهای آزمایش شده در مناطق مختلف جهان دسته بندی شده است (وارنبرگ، 1999).
یکی از اهداف ما پی بردن به امکان استفاده از رایحه به عنوان عامل استرس کاه در محصولات مصرفی بوده است. استرس یک رنج جهانی و واقعیتیست که نه تنها از لحاظ روایت های مردمی به آن اشاره شده است، بلکه در نظرسنجی های جهانی مصرف کنندگان به صورت مستند ثبت شده است (روپر، 2003). بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی (2001) استرس باعث کاهش کیفیت زندگی بخش بزرگی از جمعیت ساکن در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه می شود. به علاوه، شواهد متعدد نشان دهنده تشدید مستقیم یا غیرمستقیم بسیاری از بیماری ها به دلیل استرس و مزایای سلامتی بلندمدت و کوتاه مدت کاهش استرس است. 
ما مشتاق بودیم به این نکته پی ببریم که آیا آرامبخش ترین رایحه های موجود در فرهنگ رایحه مصرف کننده توان کاستن از واکنش های ایجاد شده در برابر استرس القا شده در محیط آزمایشگاهی را که به صورت فیزیولوژیکی سنجیده می شوند دارند یا خیر. برای پی بردن به تاثیر فیزیولوژیکی رایحه به روش های روان فیزیولوژیکی (ضربان قلب، فشار خون، مقاومت پوست، کشش ماهیچه و ...) آزمایش های دیگری بر روی این رایحه های -به عقیده افراد- «آرامبخش» انجام شد تا استرس کاهی آنها ثابت شود. ما در چندین تحقیق بر روی رایحه های آرامبخش مختلف که در نتیجه خلق نگاری به دست آمدند از محرک تنش زای آزمایشگاهی استاندارد آزمون استروپ استفاده کردیم. ما از عضله ذوذنقه ای (در پشت شانه ها) که در هنگام آزمون استروپ به درستی دچار افزایش می شود، برق نگاری انجام دادیم. دلیل استفاده از این اندازه گیری همگانی بودن کشیدگی در پشت و شانه و سهولت فهمیدن آن به عنوان شاخص استرس بود.
ما در خلال این آزمایش با اندازه گیری کشیدگی در ناحیه شانه به این نتیجه رسیدیم که برخی از رایحه های آرامبخش توانایی کاستن از کشیدگی عضلانی ناشی از استرس را دارند. همچنین دریافتیم که نوع خاصی از رایحه آرامبخش به نام Myo-relax® (در انتظار ثبت اختراع) دارای اثر آرامبخش عضلانی است به گونه ای که این نوع از رایحه ها به صورت چشمگیری باعث کاهش واکنش برق نگاری در ناحیه ذوذنقه ای می شوند. این مطالعات قابلیت مقابله با استرس در کارهای عملکردی را نشان می دهند. از این فناوری نوین تولید رایحه برای تهیه محصولاتی استفاده می شود که برای اثبات تاثیر آرامبخشی فیزیکی، یا استرس کاهی، آنها نیازمند شواهد متقاعد کننده هستند. محصولات رایحه درمانی بازار در حال رشد و بزرگی را به خود اختصاص داده است و از نتایج تحقیقاتی مشابه این مورد می توان برای ابراز ادعا در مورد جنبه استرس کاهی محصولات تولیدی استفاده کرد.


 

منبع academic.oup مطلب برگفته از مقالات آکسفورد - ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط عطرافشان

-
مریم
۱۳۹۸/۰۴/۲۶
دوستان من مدتیه دنباال عطر خنک و آرامش بخشم اما هرچی تست میکنم باب میلم نیست میشه خواهشا راهنماییم کنید.
مثلا کول واتر و تست کردم و اصلا بوشو دوس نداشتم به نظرم تند بود، و اصلا ارامشبخش نبود. حتی کلینیک هپی و تست کردم و باید بگم که از این نوع رایحه بیزارم. همینطور بولگاری هم نتونست کمکم کنه و اصلا دوسش نداشتم
M&s
۱۳۹۸/۰۴/۲۶
پاسخ به ایکاروس
سلام ب دوستان عزیز 
ایکاروس جان سال 94نوشته بودید شاید بعدها درمورد این عطر بیشتر حرف بزنید، اگه تونستید و وقتشو داشتید مثل همیشه همه رو خوشحال و آگاه کنید درباره این عطر جالب، مرموز و نسبتأ کم حرف
دکتر فرشاد
۱۳۹۸/۰۴/۲۶
با سلام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی

از دوستان کسی اینکار را تست کرده ممکنه یک مقدار توضیح دهید.
نیما
۱۳۹۸/۰۴/۲۶
پاسخ به V.sh
سلام 
من دو تاشون رو تست کردم ( دقیقا نمیدونم مال چه سالهایی بودن ) اما فضای تقریباً یکسانی دارن و مشابه ن
V.sh
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
دوستان لطفا سری سامرها رو مقایسه کنین اگه تست کردین(2013و 2014و 2015و 2017)
V.sh
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
دوستان لطفا یه مقایسه بین این کار و L'Eau d'issey Pour Homme Sport و L'Eau d'Issey pour Homme Oceanic Expedition انجام بدین. من کار L'Eau d'issey Pour Homme Sport رو داشتم و بسیار راضی بودم
مریم
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
یه چیز خنده دار بگم؟!
من عااااااشق رایحه شامپوی هد اند شولدرزم. مدل کلاسیک که عکس آب روش داره...
یعنی میشه یه روز عطری پیدا کنم با اون رایحه؟ کسی میتونه راهنماییم کنه
حسین جزایری
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
بوی نارنگی چروکیده رو خوب گفتن دوستان ولی واقعا عطر شیکی هستش و فکر نکنید بوی نارنگی گندیده میده چون استفاده از نعناع در این کار واقعا رضایت بخشش کرده و هم شاداب هم تابستانی هم روزانه و به نسبت کارهای خنک سیتروسی دیگه که بوی لیمو غالب هست متفاوته 
رضا قهرمانی
۱۳۹۸/۰۴/۲۵
پاسخ به آرمیتا
سلام
ارزونی بی حکمت نیست.
فکر کنم برای تشخیص روایح سنتتیک بهترین تست عطرهای فرانک اولیور هستند.
بعضی روایحشون واقعن سر درد میاره و بعضی روایح بوهای خوشایندی داره.
فرانک اولیور میدونه چی کار کنه ولی خط مشی داره هر کیفیتی بود استفاده کن میخرند.
نتیجه عطری عوام پسند.رایحه ای به قدمت سالهای ۲۰۰۰ تا ده سال بعدش.
و
شیشه ای  بی کیفیت.
اصلن واقعن برای فرانسه هست.شک دارم.
واقعن چه اصراری برای وجود اسمهای اشخاص بر عطرها هست.
دیروز از فروشنده دوچرخه خرید میکردم.تا نزدیکم شد احساس بوی اسپایس و روایح دودی به مشامم رسید.
بیشتر جذب شدم و بهش گفتم چون عطر اسپایسی زدید خریدم رو از شما میکنم.به شوخی.
پرسیدم چه عطری زدید گفتن بلک افغان.
من از این عطر خوشم نمیاد اما در این سردرگمیه رایحه بوی اسپاس با کیفیت بود.پس من جذب فروشنده کرد تا دافعه داشته باشه.
عطرهای فرانک اولیور بیجان هستند.نقاشیهای قشنگی هستندکه با مداد رنگیهای بی کیفیت طراحی شدند.
farhad
۱۳۹۸/۰۴/۲۴
پاسخ به farhad
خیلی ممنون فدات شم ایمان جان. میرم اینها رو یه تست می کنم. خیلی محبت کردین پاسخ دادین.ممنونم ازت . یا حق 

آخرین پست ها

تایید و ارسال عکس

توجه: شما با ارسال عکس، موافقت خود را با قوانین قرار دادن عکس پروفایل در عطرافشان اعلام می دارید.